Siste mulighet til å kunne kjøpe en Luxman "klasse A" - forsterker.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • siste_luxman_a_hifisentralen.jpg




    Det er en litt vemodig dag for oss på SteReoFil. Vi har nå fått den siste sendingen av Luxman sine legendariske "klasse A" forsterkere. Om du har drømt om en slik forsterker er dette siste mulighet til å kunne kjøpe et nytt eksemplar!

    Klasse A-konstruksjonen regnes av mange audiofile som selve Rolls Roycen av forsterkerteknologi. Kort fortalt er forsterkningen og tomgangsstrømmen konstant, mens kun inngangsspenningen moduleres. Dette ligner i teknologi på rørkonstruksjoner og gir også den fyldigste, varmeste og mest organiske klangen. Å forstå hvordan klasse A lyder er vanskelig uten selv å oppleve det. Men, dersom du ser for deg den mest fløyelsmyke lyden du har hørt kombinert med en bassrespons som får hårene til å reise seg på armene er du ikke langt unna.

    "Ulempen" med "klasse A" er at det av natur bruker litt med strøm enn mer effektive løsninger som "klasse A/B" og "klasse D". Her snakker vi egentlig knapper og glansbilder og selv med høye strømpriser vil det ikke ha noen innvirkning på strømregningen din i det hele tatt. Men, det er nok til at EU nå setter ned foten for slike konstruksjoner, på samme måte som glødepæren og 8K OLED-skjermer også avgikk med døden. Det er veldig synd, for det er etter vår mening, ingen ting som lyder så flott som en god "klasse A"-konstruksjon.

    L-550AXII_front.jpg


    For tre uker siden forlot de siste "klasse A" L-550AX MKII Luxman sin fabrikk i Japan. Vi har fått kloret til oss et lite antall, som vi nå har for salg. Ring oss gjerne, om du skulle ha noen spørsmål rundt Luxman, vi hjelper deg gjerne.

    Les mer om Luxman L-550AX MKII her.

    God helg ønskes fra oss på SteReoFil! :)
     

    Kommentarer

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ulovlig med klasse A? Når skjer dette da? Gjelder det radiorør også? 😨
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    131
    Antall liker
    95
    Torget vurderinger
    14
    Accuphase har ingen planer om å kutte ut klasse A, ingen grunn til panikk :) :)
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Faen meg helt utrolig det som skjer nå. EU kommer til å strupe inn på alt vi har vært vant med, på alle områder, fra husholdning, framkomstmidler, matvarer, og nå også underholdningselektronikk. Blir helt matt...
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Kanskje MDG vedtar at kun klasse D er lov:(
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.037
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg har en slik og den "drar" ca 220W når den står på og det er ikke avskrekkende mye. Ikke blir den veldig varm heller. Har hatt min siden slutten av april i fjor og kjøpte den ny hos StereoFil. Utsøkt byggekvalitet og skyhøy eieglede. Anbefales om man ikke skal benytte den til å rive tapeten av veggene.
     

    S.E.T.

    Medlem
    Ble medlem
    23.04.2021
    Innlegg
    7
    Antall liker
    8
    Sted
    Romerike
    Hva skjer med Audio Note etter dette? De fleste/alle forsterkerene deres er vel klasse a?
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Hva med Krell? som kjører klasse A gjennom iBias, som gir Klasse A drift men uten alle strøm og varme ulempene.

    Blir Krell forbudt i EU og EØS?
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    724
    Antall liker
    2.063
    Torget vurderinger
    13
    Hva med Krell? som kjører klasse A gjennom iBias, som gir Klasse A drift men uten alle strøm og varme ulempene.

    Blir Krell forbudt i EU og EØS?
    Blir nok tilgjengelig fortsatt. Det handler nok ikke om klasse "A" isolert sett, utelukkende om strømforbruk tenker jeg...
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Hvilket eu-direktiv er dette? Hva med kaffetraktere og vannkokere. Jeg kjenner at jeg blir litt bekymret nå. 😀😅😨.

    Uansett kan jeg anbefale Luxman klasse A. Ikke noe å lure på, om du er ute etter noe utenom det vanlige, nostalgi, eierglede...
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Klasse A-konstruksjonen regnes av mange audiofile som selve Rolls Roycen av forsterkerteknologi. Kort fortalt er forsterkningen og tomgangsstrømmen konstant, mens kun inngangsspenningen moduleres.
    Selvfølgelig er forsterkningen konstant, det er den i alle forsterkere. Hvis ikke snakker vi om en kompressor/ekspander eller en veldig ulinear forsterker.

    Tomgangsstrømmen er den strømmen som flyter i utgangstrinnet uten signal. Den skal være konstant, uansett om det er snakk om klasse A, AB, eller B. Enkelte produsenter har forsøkt seg med varierende tomgangsstrøm (New class A, tror jeg Technics kalte det. Sliding bias, er det annet navn), men det er et litt spesielt konsept.

    Hva betyr det at inngangsspenningen moduleres?
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    348
    Antall liker
    145
    Der er mange måder at prøve at forøge salget af sine produkter...
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Blir mengder når man legger sammen alt. 🤔
    Fra den liken over:
    "(7) The annual energy consumption in off mode, standby mode and networked standby of products subject to this Regulation in the EU was estimated in the review at 59,4 TWh in 2015, corresponding to 23,8 million tonnes of CO2 equivalent greenhouse gas emissions."

    Reguleringer og krav driver verden videre. (y)
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.111
    Godt at det tullepartiet mest sannsynlig ikke kommer til makta i min levetid..
    Du bor ikke i Oslo, vil jeg anta. I Raymonds "byregjering" er det MDG som har bukta og begge endene. Oppe og øst ved skauen der jeg bor, skal snart alt av gateparkering bort. Bussen må vekk også, for her kommer det sykkelveier. Jeg har helårssykla i over 20 år, og begriper ikke et kvekk av hvor dette nye behovet kommer fra. Uansett driter jeg i det ut over protestene vi har levert - vi har tre garasjeplasser til husstandens tre biler, og bak lukkede dører "putrer og går" de effekthungrige klasse AB-forsterkerne med høy tomgangstrøm. I ferieboligen er det en tredje lille sak med høy tomgangstrøm, og jeg har begynt å pønske på å bygge opp et fjerde oppsett på litt sikt, med integrert forsterker. Luxman har utseende med seg, men da får jeg nøye meg med AB, tror jeg.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    AB-forsterkere vil også etterhvert bli rammet av forbud tror jeg, D-klasse og "ekte" digitale forsterkere (PWM-teknologi) vil bli gjeldende. Sistnevnte har jeg sterk tro på.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    AB-forsterkere vil også etterhvert bli rammet av forbud tror jeg, D-klasse og "ekte" digitale forsterkere (PWM-teknologi) vil bli gjeldende. Sistnevnte har jeg sterk tro på.
    Det er absolutt mulig, vi er vel i en situasjon hvor strømforbruket må kraftig ned over hele Europa og jeg vil heller ikke bli overrasket om det kommer kraftige reguleringer her på mange områder!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    AB-forsterkere vil også etterhvert bli rammet av forbud tror jeg, D-klasse og "ekte" digitale forsterkere (PWM-teknologi) vil bli gjeldende. Sistnevnte har jeg sterk tro på.
    Det er absolutt mulig, vi er vel i en situasjon hvor strømforbruket må kraftig ned over hele Europa og jeg vil heller ikke bli overrasket om det kommer kraftige reguleringer her på mange områder!
    Sikkert derfor vi oversvømmes av billige rørforsterkere fra Kina..
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    At klasse "A" bruker "litt mer strøm / effek" vil jeg påstå er tull.
    Ulempen er at det brukes veldig mye mer effekt uten at det spilles noe som helst. Bare ved å være påslått.
    Så er det slik at det er summen som teller. Ikke hva hver enkelt HiFi entusiast sløser bort av energi eller penger.
    Ikke godt å si hva som vil skje med rørforsterkere. Antallet er trolig så lite at det ikke er noen som bryr seg.
    Eller at disse blir behandlet på samme måte som alt annet som bruker mer effekt en det som tillates.
    Luxman, Accuphase, Audio Note og andre må bare forholde seg til regulativene. Innen EU / EØS altså.
    Gjelder å holde vedlike det en har :)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Miljøvernere og hekser kan ende samme skjebne i dette århundre .
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    131
    Antall liker
    95
    Torget vurderinger
    14
    At klasse "A" bruker "litt mer strøm / effek" vil jeg påstå er tull.
    Ulempen er at det brukes veldig mye mer effekt uten at det spilles noe som helst. Bare ved å være påslått.
    Så er det slik at det er summen som teller. Ikke hva hver enkelt HiFi entusiast sløser bort av energi eller penger.
    Ikke godt å si hva som vil skje med rørforsterkere. Antallet er trolig så lite at det ikke er noen som bryr seg.
    Eller at disse blir behandlet på samme måte som alt annet som bruker mer effekt en det som tillates.
    Luxman, Accuphase, Audio Note og andre må bare forholde seg til regulativene. Innen EU / EØS altså.
    Gjelder å holde vedlike det en har :)
    Enig det Audiomix skriver. Er det noen som vet hvor det er mulig å finne dette omtalte direktivet, greit å kunne lese det? (Kanskje de blir det litt mindre synsing. :) ).
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.870
    Antall liker
    17.459
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ble ikke NAD M3 rammet av samme direktiv? Mener å huske noe omkring det.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    EU bryr seg ikke om hvilken teknologi som ligger bak. Eller hvordan ting løses.
    De setter bare eks max-krav på standby-trekk eller min-krav til effektivitet++.

    Det som ikke oppfyller kravene får ikke lov å selges i EU/EØS.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Makan til å male fanden på veggen, utstyret som debatteres her er som piss i havet sammenlignet med alt det som alle husstander har mye av.
    Kjøleskap, vaskemaskiner og TVer det fokus på. Og selvfølgelig byggeforskrifter.....
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Men er det liksom her skoen trykker? Klasse A-forsterkere, liksom?
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    131
    Antall liker
    95
    Torget vurderinger
    14
    Makan til å male fanden på veggen, utstyret som debatteres her er som piss i havet sammenlignet med alt det som alle husstander har mye av.
    Kjøleskap, vaskemaskiner og TVer det fokus på. Og selvfølgelig byggeforskrifter.....
    Du bruker en Accuphase AB forsterker. Jeg har et sett med A-200 monoblokker. De skal ikke skrues av om de skal prestere optimalt. De trekker 600W til sammen i timen. Jeg kan fortelle deg at det blir 432 KVH i måneden. Det blir i praksis over 5 000 kvh. pr år.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.037
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Du bruker en Accuphase AB forsterker. Jeg har et sett med A-200 monoblokker. De skal ikke skrues av om de skal prestere optimalt. De trekker 600W til sammen i timen. Jeg kan fortelle deg at det blir 432 KVH i måneden. Det blir i praksis over 5 000 kvh. pr år.
    Regner med at du mener kWh?!
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    EU bryr seg ikke om hvilken teknologi som ligger bak. Eller hvordan ting løses.
    De setter bare eks max-krav på standby-trekk eller min-krav til effektivitet++.

    Det som ikke oppfyller kravene får ikke lov å selges i EU/EØS.
    Ja, man ser det allerede på type vaskemaskiner, tørketromler og oppvaskmaskiner. De har strømgjerrige "øko-programmer" som default innstilling. Problemet er bare da at oppvasken ikke blir ren nok pga for lav temperatur.

    Hvor langt dette har kommet på mht HiFi og forsterkere, vet jeg ikke.
    At nye apparater skal ha automatisk Standby-funksjon, for å spare strøm, er jo fint. Men skal man tvinges vekk fra kl A forsterkere og apparater med lineære strømforsyninger, så blir det festlig.

    Står litt her: https://www.regjeringen.no/no/sub/e...ignkrav-til-standby-og-av-tilstand/id2432885/
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    7.834
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Gryphon sine mono Apex med klasse A og strømtrekk på inntil 3700watt må vel ligge i faresonen vil jeg tro 😁

     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    En annen ting er at disse EU-direktivene tar utgangspunkt i befolkningen nærmere kontinentet. Der har de et hete-problem, størsteparten av året. I Norge er det omvendt. Vi har et kuldeproblem. Varmen fra glødepærer og andre elektriske apparater er ikke bortkastet, men inngår i boligens oppvarming.

    Ellers vil man nok alltid kunne få den forsterkeren man vil, via DIY og hjemmemekk.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    7.834
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ble ikke NAD M3 rammet av samme direktiv? Mener å huske noe omkring det.
    Jøss, det har jeg ikke fått med meg - men skal sjekke opp..
    Vet NAD har sagt de sluttet med AB etter M3, da de mente at de hadde tatt AB så langt de kunne og etter det begynte med klasse D. Men hvis man ser på dens trafoer på 2x 350VA opp mot andre store forsterkere med trafoer på minst det dobbelte så skulle man jo ikke tro at M3 pushet noen grense med tanke på lovlig strømtrekk sånn sett. Men blir bare synsing naturligvis :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

SteReoFil
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
577
Link til alle artikler
190
SteReoFil sine annonser
Bransjenyheter
Quad Artera Mono - er nå på lager!

Quad Artera Mono - er nå på lager!

  • 0
Quad sine nye monoblokker kan nå oppleves i butikken. Her får du fyldig, deilig, klassisk britisk high-end-lyd med krefter i bøtter og spann til en veldigfornuftig pris. Vi har blitt veldig glad i...
Fortsett
Bransjenyheter
REKKORD AUDIO F300 - rimeligere enn du tror?

REKKORD AUDIO F300 - rimeligere enn du tror?

  • 1
REKKORD AUDIO håndlager platespillere i Schwartzwald, Tyskland. De har et stort utvalg, men felles for de alle er høy lyd- og byggekvalitet, glimrende brukervennlighet og enormt god valuta for...
Fortsett
Bransjenyheter
Vårmessen - se tilbudene her!

Vårmessen - se tilbudene her!

  • 0
https://www.stereofil.no/messetilbud Mvh Jens SteReoFil AS
Fortsett
Bransjenyheter
Wharfedale Super Denton lanseres i dag!

Wharfedale Super Denton lanseres i dag!

  • 1
Mr. Adam Gray besøker oss i butikken denne helgen for å lansere Wharfedales seneste høyttaler; Wharfedale Super Denton! :) Det er ingen hemmelighet at vi er veldig glad i høyttalere fra...
Fortsett
Bransjenyheter
Supertilbud på Fyne Audio Classic Vintage VIII på vårmessen!

Supertilbud på Fyne Audio Classic Vintage VIII på vårmessen!

  • 0
Under vårmessen kan du gjøre et aldri så lite kupp på det som allerede er en av våre aller beste høyttalerkjøp! :) Fyne Audio Classic Vintage VIII er en av våre flotteste og kuleste høyttalere...
Fortsett
Bransjenyheter
Vårmessen 2024 - hva ønsker du deg tilbud på?

Vårmessen 2024 - hva ønsker du deg tilbud på?

  • 0
Programmet til Vårmessen 2024 begynner å ta form. :) Vi skal spille på MBL 101X-treme MKII, demonstrere Rega Naia, lansere et nytt platespillermerke, demonstrere "Årets Høyttaler" i Stereo+ og...
Fortsett
Topp Bunn