Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Koster USD 15 å kjøpe adgang til matchen på www.worldchess.com

Brett, kommentarer, flere kameraer som dekker spillet, osv. Man styrer selv hvilke man følger.

I dag ligger kamera 3 på Carlsen og 1 på Karjakin -- 2 er Two-shot, naturlig nok.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Slumpet til og slo et sjakkprogram med Stockfish level 1. Er det noe bra...?
    Avhengig av om 1 er høyeste eller laveste nivå. Stockfish er en god "chess-engine" som et program kan anvende for å kalkulere trekk. Det vanlige er at programmet så handikapper motorens tilgang til datamaskinens prosessor, reduserer tilgang til åpningsbibliotek, og legger inn random dårlige trekk, når programmet kjøres på nybegynnernivå, og så fjerner man disse kjeppene i hjulet etterhvert som man går til høyere nivåer.

Enkelte sjakkprogram gjør det mulig å legge inn ulike slike motorer, og man kan også la dem spille mot hverandre, om man vil.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Karjakin har brukt over tyve minutter på sitt tiende trekk og tenker fortsatt. Carlsen gikk ut av anbefalt teori med sitt tiende trekk, Te2.

Og etter Karjakins svar har Carlsen flyttet tårnet til e1.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    For en kampremis. Stakkars Carlsen - han fikk strupetak på Karjakin, men det glapp til slutt. Håper det ikke gir ham en knekk når han skal forsvare svart idag. Karjakin bør være fortvilet over hvordan han ble utkalkulert av Carlsen.

Carlsen tynte Karjakin i nesten 30 trekk, og trakk mer og mer fordel, i en gradvis mer og mer komplisert partistilling, etterhvert som brikkene forsvant! Et sluttspill fra helvete. Datamaskinene var i stand til å se gjennom trekkjungelen, men stakkars spillere.

Svidler var klar. "Epic!" Til tross for at Carlsen ga vekk seieren ved sin 32. bukk i karrieren.

(Lyttet litt til NRK -- "hva sier pila nå?")

https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/carlsen-karjakin-world-chess-championship-2016/1/1/3

Skjermbilde 2016-11-15 kl. 08.41.18.jpg

Her glapp det. Hvit i sitt 72. trekk. Hvor skal han sette tårnet? Det er tynt med tid på sjakkuret.

Skjermbilde 2016-11-15 kl. 08.47.19.jpg

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.704
    Flott parti - var sikker på at dette skulle gå veien da jeg hoppet til sengs siden vår mann normalt er bunnsolid i sluttspill.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Det var ultrakomplisert. Jeg kunne bare vente og følge. Som noen en gang sa, i slike sluttspill er minst halvparten av rutene du kan flytte til minelagte, og det endrer seg for hvert trekk.

(Hammer berømmer Karjakins forsvarsevner. Karjakin spiller hvit i kveld. Hvem tok remisen hardest?)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.355
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kommentar på chess24 sier at MKs feil i 72. ødela for en matt i 96...

Hva skulle vi gjort uten pila?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syns pila er "misvisende", siden den kan gi inntrykk av at de spiller dårlig, når de må ha vært helt på kanten av hva et menneske kan klare. Som den sofakommentator jeg er - jeg tror dette ga Carlsen selvtillit. Han kan regne bedre enn Karjakin.

Dette kan bli den første gode matchen på lenge.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

Panama Red

Heartattack & Vine
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    6.090
    Sted
    Fiddler's Green
    Torget vurderinger
    2
    Et lite spørsmål til dere som har litt peiling på sjakk: Hvis MC hadde flyttet tårnet til E6 i trekk 51, hva ville du gjort hvis du satt på andre siden av bordet?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Må jo sette løperen i veien for sjakken, men så er det ikke stort annet å hente og svart får anledning til å sjakke med bonden på h5 etter et mellomtrekk. Kanskje prøve å få hvits springer i spill. Men hvit mister initiativet.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Et lite spørsmål til dere som har litt peiling på sjakk: Hvis MC hadde flyttet tårnet til E6 i trekk 51, hva ville du gjort hvis du satt på andre siden av bordet?
    Utført det eneste lovlige trekket, løper f6

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Enda en kampremis, denne til 92 trekk. Stillingen burde vært 3-1, men Karjakin har vist enorme ressurser i forsvar. I natt stilte han opp en festning som Carlsen ikke klarte å trenge gjennom.

Stillingen er 2-2 etter fire remiser. Men nå har Carlsen "regnet" Karjakin vekk fra brettet i tre partier, og selv om han ikke har fått til en seier må det ha gjort et sterkt inntrykk på Karjakin.

Pause idag, Carlsen spiller hvit i neste parti, men så får Karjakin to hvit-partier etter hverandre, i 6. og 7. parti. Vi nærmer oss matchens vendepunkt, trur eg.

Skjermbilde 2016-11-16 kl. 10.56.30.jpg Skjermbilde 2016-11-16 kl. 10.56.19.jpg

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Nrk skrev tabbetrekk om Carlsens tårntrekk i forigårs. Jeg vil si at gårsdagens bondetrekk til f4 var en minst like stor tabbe. Med sine egne brikker sperret Carlsen effektivt seg selv ute fra å kunne entre Karjakins stilling på kongefløyen.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Nrk skrev tabbetrekk om Carlsens tårntrekk i forigårs. Jeg vil si at gårsdagens bondetrekk til f4 var en minst like stor tabbe. Med sine egne brikker sperret Carlsen effektivt seg selv ute fra å kunne entre Karjakins stilling på kongefløyen.
    Syns det blir litt underlig å skrive om "tabbetrekk" i stillinger som er så kompliserte som disse to.
    Gevinstlinjene som datamaskinene "finner" består av veldig mange trekk og stillingene er vanskelige å regne seg gjennom. Det bør man forvente i sjakk på dette nivået.
    Carlsen trodde han hadde en grei bane til b3 for Kongen, men det var mange trekk frem dit og Karjakin fikk tid til sitt forsvar. Carlsen brukte lang tid på å finne vei i villnisset, godt over tyve minutter om jeg husker rett, og det endte med at hans avansement ble blokkert.
    Dette ble først tydelig etter en god del flere trekk. Svidler, Polgar o.a., som jeg lyttet til under spillet, trodde også Carlsen var i gang med en god plan. Etter en stund ble det klart at Karjakin hadde identifisert trusselen og klarte å bygge opp en god festning.
    At Carlsen i ettertid skulle ønske han hadde fulgt en alternativ plan er noe annet - men for meg er tabber noe som er innlysende dumt, også for toppspillere. Det var det ikke snakk om her.

Fantastisk sjakk, fra begge. Fra Carlsen som fant ut hvordan han skulle bryte ned Karjakins angrep (som fikk Karjakin til å begå partiets ene, virkelige tabbetrekk, da han byttet løper for springer). At Carlsen paralyserte hvits stilling med sort, i denne åpningen, ville jeg mer karakterisert som en bragd.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Dette er et tabbetrekk. Begått av en verdensmester.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Men det er godt mulig at Carlsen skulle valgt 21... Dg6 og ikke Sd6. Det er interessant å studere den stillingen og jeg ser frem til en god stormesteranalyse av den.

Fra Carlsens POV:

Skjermbilde 2016-11-16 kl. 12.31.44.jpg

U

Utgatt24668

Gjest
    Jeg sliter med å se et godt alternativ til f4. Har du noen forslag?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Her er et bilde på hvor komplisert stillingen var. Man ser tidsforbruket til spillerne. Carlsen brukte over tyve minutter på å legge en plan, og valgte et annet trekk enn datamaskinens foretrukne noen trekk etter. Evalueringen sank litt med f4 - men det er ikke en åpenbar tabbe ... (Fra Chess24.com)

Datamaskinen foretrakk Le6.

Skjermbilde 2016-11-16 kl. 13.03.18.jpg

Skjermbilde 2016-11-16 kl. 13.03.48.jpg

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    alternativ til f4 var å forbedre posisjonen til hvitfeltet løper. Løper d5 f.eks. Eller kanskje løper e6 for å fremtvinge avbytte av bønder.

Med bonden på f4 og hvit plasserer løperen på d4 kontrollerer hvit alle felter i sentrum (d4, e5 og e4) og svart kommer ikke rundt egne bønder da h5 er sperret. Svart kan som du sier bare nå entre via b3, der han med enkelhet blir blokkert av hvits konge. Ved å spille bonden til f4, setter Carlsen opp fortet til Karjakin.

Datamaskinene er ikke i stand til å se at stillingen er remis, og bedømmer carlsen som bedre grunnet løperparet og mer aktiv stilling. Gårsdagen var et klassisk eksempel på datamaskiners manglende evne til å se fort-remiser.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    alternativ til f4 var å forbedre posisjonen til hvitfeltet løper. Løper d5 f.eks. Eller kanskje løper e6 for å fremtvinge avbytte av bønder.

Med bonden på f4 og hvit plasserer løperen på d4 kontrollerer hvit alle felter i sentrum (d4, e5 og e4) og svart kommer ikke rundt egne bønder da h5 er sperret. Svart kan som du sier bare nå entre via b3, der han med enkelhet blir blokkert av hvits konge. Ved å spille bonden til f4, setter Carlsen opp fortet til Karjakin.

Datamaskinene er ikke i stand til å se at stillingen er remis, og bedømmer carlsen som bedre grunnet løperparet og mer aktiv stilling. Gårsdagen var et klassisk eksempel på datamaskiners manglende evne til å se fort-remiser.
    Datamaskinene så ikke festningsremisen fordi man på det tidspunkt der Carlsen trakk f4 var langt unna noen festning.

Legger til: senere, da festningen var en realitet og Carlsen hadde begynt å angripe, ble datamaskinene forvirret og ga sterke svingninger i evalueringer.

Såvidt jeg kan se er Ld5 en tabbe. Stillingen utlignes, hvits Se3 gir flere utfordringer og fremtvinger vel at Carlsen gir sort løper for springer. Le6 er mer interessant og ble også diskutert heftig under partiet

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Da carlsen trakk bonde til f4 var hvit 2 trekk unna festningen sin: løper til d4 og springer til f2 - med sentrum blokkert for hvits konge og blokkade for fribonden.

Datamaskiner har en tendens til å overse festningsremiser. På slutten (med løperparet på brettet) påsto maskinen at hvit lå 2 bønder over, mens realiteten var remis. Så selvsagt overså maskinene festningsremisen før Carlsen spilte slik at den var et faktum.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.704
    Jeg hoppet i seng da hammer sa det var remis. Grunne til dataevalueringen tipper jeg er at den er maks 20-30 halvtrekk dyp og de kan godt spille de, men evalueringen vil være den samme for de neste 20-30 halvtrekkene. Og for mange brikker på brettet til å slå opp i sluttspilltabellene som gir endelig svar.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Ja, sjakken var så langt over mitt hode at jeg gjorde det samme. Men det er spennende å se hva Carlsen får til i åpning/midtparti. Vi får håpe det går hans vei nå som de har fire partier bak seg.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.704
    For å illustrere kompleksiteten i sluttspill:

Sort trekker, hvit setter matt og vinner etter 517 trekk (trekk, ikke halvtrekk)
    sjakk.JPG

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har ennå ikke sett noen analyse på nettet som viser at Magnus hadde en vunnet stilling da det ble spilt f4 - evt. kunne ha spilt Le6.

Min vurdering er at når dronningfløyen i praksis er "død" - ikke mulig for verken løperene eller kongen til Magnus å bryte gjennom der (selv om han prøvde med kongen) - har Karjakin en mye lettere oppgave. Ingen angrep fra siden - kun forfra. Springerens begrensninger m.h.t. rekkevidde og evne til å forflytte seg over store avstander, er mindre avgjørende i forhold til vidåpne stillinger med spill på begge fløyene.

En anlyse jeg var innom viste at Magnus kunne ha kommet til å stå med to bønder mot null på kongefløyen - men med ulikefargede løpere. Med en fortsatt like død dronningfløy, ville dette også ha vært en grei remis for Karjakin.

Ingen tabbe av Magnus, altså. Bare en fordelaktig stilling uten tilstrekkelig overtak til å vinne.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det var vel uttrykket "tabbetrekk" jeg reagerte på. Slike fører til tap eller en tydelig forspilt seier. Carlsen reddet remis i partiet, med svart, og presset Karjakin.

Kunne han vunnet? Jeg gikk og la meg da kongen hans kom til b2. De spilte vel ytterligere tredve trekk. En analyse jeg har sett ser muligheter for Carlsen mye tidligere enn 45... f4. Bl.a. 21... Dg6, men også Sxg3 der.

Det fine er at Karjakin er en god utfordrer, sjakken er ikke kjedelig og det skjer ting. Ikke Anand og Gelfand som lirer av seg teorirekker, dette, for så å se et virkelig tabbetrekk fra Gelfand når han må tenke.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det var vel uttrykket "tabbetrekk" jeg reagerte på. Slike fører til tap eller en tydelig forspilt seier. Carlsen reddet remis i partiet, med svart, og presset Karjakin.

Kunne han vunnet? Jeg gikk og la meg da kongen hans kom til b2. De spilte vel ytterligere tredve trekk. En analyse jeg har sett ser muligheter for Carlsen mye tidligere enn 45... f4. Bl.a. 21... Dg6, men også Sxg3 der.

Det fine er at Karjakin er en god utfordrer, sjakken er ikke kjedelig og det skjer ting. Ikke Anand og Gelfand som lirer av seg teorirekker, dette, for så å se et virkelig tabbetrekk fra Gelfand når han glemmer det han har pugget.

Shortest Chess Game in World Championship History: Anand - Gelfand Game 8, Moscow, 2012 ~ World Chess Championship 2013 Viswanathan Anand vs Magnus Carlsen at Chennai Hyatt Regency

Partiet: http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1666558

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Daniel King har som vanlig en god analyse av sentrale punkt i VM-partiet.

først 2:30. deretter 5:30 som er rundt situasjonen nevnt i denne tråden.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Chesstempo.com er en fin nettside/app om man har lyst til å trene seg opp på taktiske sjakkoppgaver. Man finner hurtig sitt nivå og kan deretter øve på å bli sterkere/kjappere til å se taktiske muligheter i virkelige partier. Mannen bak tar utgangspunkt i taktiske varianter som ble spilt eller oversett mellom gode spillere.
    Man begynner med enkle problem og får etterhvert noen skikkelige utfordringer.

Progresjonen vises statistilk og ratingstyrke evalueres etter hvorvidt man gjør feil og hvor hurtig man ser/spiller rett løsning.

Meget vanedannende. Kan utprøves i gratisversjon, også tilgjengelig som app.

www.chesstempo.com

Sist redigert:
    U

Utgatt24668

Gjest
    Morsomt på NRK 2: ekspertene i panelet konkluderte med 2 utfall: vinn til Magnus eller remis. Nå er de i sjokk fordi det likevel er 3 utfall :D

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Carlsen holdt på å tape partiet ved å gjøre juniorfeil. Knoting med noteringsskjema straffer seg. Og under VM kan man ikke akkurat be om å se på motstanderens skjema heller.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Carlsen holdt på å tape partiet ved å gjøre juniorfeil. Knoting med noteringsskjema straffer seg. Og under VM kan man ikke akkurat be om å se på motstanderens skjema heller.

Vi følger nok ulike partier. Carlsen kan resitere hvert trekk i ethvert parti han har spilt. Da han spilte blindsjakk mot 11 sjakkspillende Harvard-alumni, skrev han ned trekkene han hadde spilt med de ulike og signerte arkene, som en souvenir til dem han hadde slått.

Tenk heller på hvorfor Karjakin stakk.

Men jeg ser at pressen tyr til uttrykk som kjempetabbe og megabrøler. Må være vanskelig å dekke sjakk!
    http://www.vg.no/sport/sjakk/carlsen-frustrert-over-megabroeler/a/23850385/

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn