Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    Merker at jeg blir litt lei hele Carlsen. Han stiller men i jeans som "prinsipp". I den verden vi lever i dag og de utfordringer vi har blir dette "prinsippet" bare patetisk... Ellers hadde Pedal et godt forsvar noen poster siden, men når jeg leste siste fra Carlsen kjenner jeg som sagt at jeg er litt lei den barnslige oppførselen.

rolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Antall liker
    166
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Merker at jeg blir litt lei hele Carlsen. Han stiller men i jeans som "prinsipp". I den verden vi lever i dag og de utfordringer vi har blir dette "prinsippet" bare patetisk... Ellers hadde Pedal et godt forsvar noen poster siden, men når jeg leste siste fra Carlsen kjenner jeg som sagt at jeg er litt lei den barnslige oppførselen.
    ja litt enig i at dette ikke var ett godt trekk av Mr Carlsen, skjønner at det er andre ting som kanskje ligger bak men.... , stiller egentlig i samme klasse som vår landslagkaptein i fotball som svarte "eg bryr meg ikkje " osv osv når han fikk spm om hvorfor han ikke stillte opp for pressen etter ett tap før i år... Men dyktige er de begge i det de driver med!

• Liker
    Reaksjoner: OKA

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.806
    Sted
    VestBredden
    Det er ikke alle som er erkekonservarive, men men vil jobbe for progresjon. Er dog enig at et regelverk må følges, men det er nok gjort for og få frem et syns/standpunkt, FIDE har skjønt at dem og har bæsja på leggen, og jobbet mot en løsning, DET skal dem ha kudos for.
    FIDE kommer definitivt til og få mer konkurranse om konkurranser fremover og skjønner at dem må fornye seg med tiden..
    Men det og snu gamle organisasjoner er som og snu en tankbåt....

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.003
    Skjønner egentlig ikke hvorfor NRK sender ned en reporter som hverkan snakker norsk eller engelsk, det intervjuet med chessbase india var jo helt krise..

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.089
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Carlsen og Aronian nå.
    For et vanvittig rotterace.

Nå må Bae snart kaste jakka.
    Jeg blir svett.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.806
    Sted
    VestBredden
    Ingenting i denne verden kommer opprinnelig ifra Skarnes:rolleyes:

Edit

Dødsårsaker i Odalen 1900–1950
    • Gølvtrækk (44%)
    • Gå utta lue (19%)
    • Førr lite kaffe (11%)
    • Hærm ælj (9%)
    • Måtte hølle tale (8%)
    • Førr mie kaffe (6%)
    • Atal katte (2%)
    • Tiskerane

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.943
    Torget vurderinger
    23
    For mye "smær" er en annen dødsårsak, importert fra Solør!

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.498
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.806
    Sted
    VestBredden
    Dobbelt verdensmester? Satt og så på i går kveld, og ble forundret over at FIDE gikk med på "remis" på førsteplass, her burde man spilt til the bitter end!!

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.806
    Sted
    VestBredden
    Håper NRK kan finne noe annet å underholde med i romjula enn dette. Her sitter man med en litt ekkel smak i munnen som faktisk endte med kampfiksing på direkten.
    Da er det faktisk mange ting som ikke bør vises på NRK - Og det er HELT fint for meg (som ikke har hatt lineærTV på 30 år)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.858
    Sted
    Trondheim
    Sjakk er spennende, men denne idoliseringen av Carlsen er usmakelig synes jeg. Han er utvilsomt dyktig, men som i all sport dreier det seg om penger. Det er for så vidt greit, men man kan da være ærlig om det?
    Carlsen utnytter sin posisjon, og inngår avtaler med Saudi Arabia om sponsring. Det nevnes ikke, men man kritiserer hvordan Qatar kjøper seg posisjon i idrettssammenheng.
    Så lenge det ikke er en nordmann involvert kan man tydeligvis kritisere. Jeg synes det er uverdig, og har mistet all sympati for Carlsen. Det samme gjelder en del andre nordmenn i idretten.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.806
    Sted
    VestBredden
    Sjakk er spennende, men denne idoliseringen av Carlsen er usmakelig synes jeg. Han er utvilsomt dyktig, men som i all sport dreier det seg om penger. Det er for så vidt greit, men man kan da være ærlig om det?
    Carlsen utnytter sin posisjon, og inngår avtaler med Saudi Arabia om sponsring. Det nevnes ikke, men man kritiserer hvordan Qatar kjøper seg posisjon i idrettssammenheng.
    Så lenge det ikke er en nordmann involvert kan man tydeligvis kritisere. Jeg synes det er uverdig, og har mistet all sympati for Carlsen. Det samme gjelder en del andre nordmenn i idretten.
    Carlsen har da vært helt tydelig på at han vil ha mer penger inn i sporten ? Mer til bredde .
    Og når det kommer til idolisering som du sier, hvem sport har ikke det ? Haaland any1?
    Angående Saudi Arabia, følger jeg deg 100%

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.812
    Sted
    Holmestrand
    Håper NRK kan finne noe annet å underholde med i romjula enn dette. Her sitter man med en litt ekkel smak i munnen som faktisk endte med kampfiksing på direkten.
    Da håper jeg de slutter med fotball også … 😂

Ellers så anbefaler jeg min enkle prosedyre for ting på TV jeg ikke liker, eller enda verre; som irriterer meg:
    Jeg lar vær å se på.
    Dette inkluderer blant annet:
    • Fotball
    • Forskjellige programmer hvor presumptivt voksne mennesker drikker seg fulle, lyver, «bækkstæbber» og puler på skjermen.
    • Maskorama

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.364
    Det ligger en 2025 symbolikk og profeti i nattens hendelser. Øst og vest finner et kompromiss i en fastlåst situasjon. Kampen avsluttes og begge parter går ut som vinnere.😀

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.964
    Jeg tror jeg slutter å overvurdere sjakk og sjakkspillere. Det var buksa og det var ett allerede etablert vennskap.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.186
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger en 2025 symbolikk og profeti i nattens hendelser. Øst og vest finner et kompromiss i en fastlåst situasjon. Kampen avsluttes og begge parter går ut som vinnere.😀
    En hyggelig og sympatisk tolking, men jeg er likevel ikke enig i at det som skjedde var greit.

For å ta den positive vinklingen først: Jeg unner absolutt både Nepo og Magnus å få gullmedaljen, og de viste gjennom spillet i finalet at begge er verdige gullvinnere. Og dessuten, at man kan bli sliten etter 15-16 lynpartier er også fullt forståelig.

Men at to spillere fullstendig skal kunne overta regien på konkurranseforløpet i finalen i et verdensmesterskap er ikke holdbart i det hele tatt. Med seier til en av spillerne i alle de fire ordinære rundene var det ikke overhengende fare for at fortsatte omkamper skulle fortsette langt ut i 2025, og alle de tre foregående omkamppartiene hadde vel en anelse tidlige remiser, som kunne ha fortsatt noe lenger dersom begge spillerne var tilstrekkelig motivert. Poenget er at det var overveiende sannsynlig at matchen ville blitt avgjort etter 1-3 påfølgende partier.

Den kanskje uuttalte "trusselen" om at Nepo og Magnus ville ha fortsatt med kjappe remiser etter få trekk i etterfølgende partier ville innebært ureglementert opptreden dersom det hadde blitt realisert. Nesten på linje med kampfiksing i fotball.

Jeg skjønner at Fide var i en litt presset situasjon og derfor godtok utspillet om delt førsteplass. Og det illustrerer behovet for at de for fremtiden tydeliggjør reglementet med en avsluttende Armageddon etter x antall remiser. I går kveld kunne Fide kanskje ha reddet situasjonen ved å si at de kan godta en delt premie mellom Jan og Magnus, men at det i så fall ville være en delt sølvmedalje. Og at gull bare kunne oppnås ved at en av dem vant. Tipper det ville økt motivasjonen og kondisen til å holde ut et par partier til.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.364
    Den kanskje uuttalte "trusselen" om at Nepo og Magnus ville ha fortsatt med kjappe remiser etter få trekk i etterfølgende partier ville innebært ureglementert opptreden dersom det hadde blitt realisert. Nesten på linje med kampfiksing i fotball.
    Det indikerer vel mer at makta nå gradvis flyttes fra FIDE over til spillerne, spesielt Magnus siden han er stjerna. Noe denne amerikanske bad boyen poengterte på feeden sin etter kampen var ferdig.

Hva skulle FIDE gjort om Carlsen og Nepo bare fortsatte å spille remis? Gå inn å analysere hvert parti for å konkludere om dette var avtalt spill, eller ikke? Og deretter ha dommermøte om begge kandidatene i finalen skulle diskes? En helt umulig situasjon som bare ville skade sjakken.
    Og hva om resten av kandidatene etter bukse-greiene med Carlsen fant ut at nok er nok og stilte opp i neste parti med jeans som en støtte-protest mot reglementet? Skulle hele bunchen utestenges fra turneringen?

Sjakkeliten på dette nivået er mye en gjeng nerder hvor mange ikke skjønner seg på kleskoder og passende antrekk. At hoppere og andre utøvere innen sport må ha regler for klær, det skjønner jeg. I sjakk holder det at klærne er rene og ser noenlunde anstendige ut.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.568
    Torget vurderinger
    1
    Avslutningen ble et antiklimaks, på en ellers utrolig spennende sluttspilldag, med kvartfinalen mot Niemann som høydepunkt.

Magnus sitt forslag om å dele gullet, overrasket alle. Inkludert han selv, vil jeg tro.
    Han har hele sin karriere vært en iskald killer, og så ble han i går kveld plutselig «soft» med sin motstander.
    Det var Magnus sin tur til å spille hvit, og han sa han var klar til å spille videre.

Årsaken til denne overraskende kuvendingen kan man bare spekulere i. Jeg tror det var en impulsiv, emosjonell handling.
    Han hadde vært under et helvets press i lang tid: Vanskelige forhandlinger med FIDE vedr neste års Freestyle Chess. Så en trist julaften med faren, for første gang etter at de mistet moren til kreften. Så fly til New York med tett program før han setter seg til brettet 2. juledag med ekstremt forventningspress om å forsvare begge gullene fra i fjor. Første spilledag går dårlig. Andre spilledag bryter helvete løs med «jeansgate» og Fuck FIDE. Tredje spilledag sitter han forvirret på hotellet med sinne/skam over hva som er sagt og gjort i affekt. Han står midt i en global mediestorm, mens faren forhandler med FIDE. Fjerde dag henter han seg inn igjen, er tilbake i manesjen og spiller oppvisningspartier med FIDE sine VIP-gjester.
    Dag 5 begynner Blitz-turneringen. All kontroversen og det dårlige resultatet i Hurtigsjakken øker presset ytterligere. Han kvalifiserer seg såvidt til sluttspillet, men får ny kontrovers med Niemann som første kvartfinalemotstander. Magnus vinner såvidt etter en knallhard fight. Semifinalen går glatt, før det blir ny knallhard finalefight mot Nepomniachtchi. Etter 7 partier og 3,5 - 3,5, tror jeg rett og slett at luften gikk ut av ballongen, han ble litt irrasjonell og kom opp med dette forslaget om delingen av gullmedaljen.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.186
    Torget vurderinger
    1
    Hva skulle FIDE gjort om Carlsen og Nepo bare fortsatte å spille remis? Gå inn å analysere hvert parti for å konkludere om dette var avtalt spill, eller ikke? Og deretter ha dommermøte om begge kandidatene i finalen skulle diskes? En helt umulig situasjon som bare ville skade sjakken.
    Det jeg snakket om var kjappe remiser etter få trekk, og det er aldri forenlig med et utsagn av typen "vi kommer til å spille i en evighet, så det er bedre at vi deler gullmedaljen". Reelle remiser etter at man har forsøkt å vinne er alltid greit og legitimt. Og hele konseptet med omkamper er at man må forsøke å vinne, ikke bare safe ed en remis, som man kan gjøre ellers i en turnering. Nå tror jeg nok at alle de tre remis-partiene var reelle fighter mellom de to, men det som l¨litt i kortene var at dersom Magnus og Jan ikke fikk viljen sin,, kunne de sabotere det hele med å spille en uendelig rekke med fiktive remiser. Og det ville man lett kunne slått ned på i tilfelle.'

Som sagt i mitt forrige innlegg mener jeg at situasjonen kunne vært avrudnet med at hvis de skulle dele resultatet uten en avgjørelse, måtte det blitt en delt sølvmedalje.

Og hva om resten av kandidatene etter bukse-greiene med Carlsen fant ut at nok er nok og stilte opp i neste parti med jeans som en støtte-protest mot reglementet? Skulle hele bunchen utestenges fra turneringen?

Sjakkeliten på dette nivået er mye en gjeng nerder hvor mange ikke skjønner seg på kleskoder og passende antrekk. At hoppere og andre utøvere innen sport må ha regler for klær, det skjønner jeg. I sjakk holder det at klærne er rene og ser noenlunde anstendige ut.
    Buksestuntet er en sak for seg. Dette burde vært håndtert bedre av begge parter. Magnus kunne skiftet bukse etter runde 10, og Fide kunne latt være å gi en så streng reaksjon, men heller vært fornøyd med den boten de allerrede hadde delt ut.

Nå antar jeg at både buksesaken og saken med ekstraomganger / amargeddon vil resultere i regelendringer i løpet av kort tid.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.186
    Torget vurderinger
    1
    Magnus vinner såvidt etter en knallhard fight. Semifinalen går glatt, før det blir ny knallhard finalefight mot Nepomniachtchi. Etter 7 partier og 3,5 - 3,5, tror jeg rett og slett at luften gikk ut av ballongen, han ble litt irrasjonell og kom opp med dette forslaget om delingen av gullmedaljen.
    En plausibel forklaring. Men det forhindrer ikke at Fide ikke burde akseptert forslaget.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.568
    Torget vurderinger
    1
    En plausibel forklaring. Men det forhindrer ikke at Fide ikke burde akseptert forslaget.
    For såvidt enig.
    Strengt tatt var dette bare et forslag fra Magnus. Det var opp til FIDE å bestemme.
    Det kom nok overrumplende på FIDE, og det var vel mye fatigue også i den leiren, så da valgte de minste motstands vei.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må si meg enig med Pedal sin analyse av dette. Og såvidt jeg forstår, så var vel dette et VM i et nytt format(?), og da viste svakhetene seg i regelverket.
    Det er nok ikke så lett å skulle slå ned på remiser som enkelte vil ha det til, så vet ikke helt hva Fide skulle gjort annerledes akkurat denne gangen. Men regelverket vil helt sikkert bli endret/styrket før neste VM.
    Det er heller ikke uvanlig at det blir delte medaljer i andre sporter. Skjer hvert år det. Hvis f.eks langrennsløpere i individuell start kommer likt på tidelet, så regner man ikke hundredeler, og det blir delt plassering.
    I høyde i OL sist ble det også delt gullmedalje. De tok en prat etterhvert og ble enig om at det var den beste løsningen.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.679
    Torget vurderinger
    0
    Synes avgjørelsen om delt gull var helt grei. Det var et hull i regelverket og det kan ikke spillerene noe for. Håper de går tilbake til to dager med åpent mesterskap med et parti pr motstander.

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    22.268
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Etter ein heil dag med sjakk hadde eg vore så kokt i haude at om nokre hadde tilbudt meg ein seier hadde eg takka ja på flekken.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.697
    Bare det ikke blir en motesak dette, neste år i TdF opp alpene så foreslår han ene syklisten dødt løp siden de har vært oppe nesten hele dagen og er littegranne trøtte, vil heller sykle innom den kroa der oppe og få på seg noen bukser som er mer komfotable og bare sitte der og være uenig med noen. Men siden sykkel er en sport så vil det jo selvfølgelig ikke skje.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn