Den må jeg låne.Denne måtte vel bare komme:
Den må jeg låne.Denne måtte vel bare komme:
Det hadde vist bare med buksa å gjøre. Sjakkspillere i verdensklasse er nok bare mennesker. Sjakktrekk er bare sjakktrekk selv om noen er fantastiske og noen neppe er det beste trekket.Dette har ikke noe med buksa å gjøre...
Sa hvem sa du?Drit i buksa så lenge jakken passer sa Per Inge Torkelsen ein gong...
ja litt enig i at dette ikke var ett godt trekk av Mr Carlsen, skjønner at det er andre ting som kanskje ligger bak men.... , stiller egentlig i samme klasse som vår landslagkaptein i fotball som svarte "eg bryr meg ikkje " osv osv når han fikk spm om hvorfor han ikke stillte opp for pressen etter ett tap før i år... Men dyktige er de begge i det de driver med!Merker at jeg blir litt lei hele Carlsen. Han stiller men i jeans som "prinsipp". I den verden vi lever i dag og de utfordringer vi har blir dette "prinsippet" bare patetisk... Ellers hadde Pedal et godt forsvar noen poster siden, men når jeg leste siste fra Carlsen kjenner jeg som sagt at jeg er litt lei den barnslige oppførselen.
Det spiller vel ingen rolle, -bare jakka passer...Dette er spennende.
Jeg blir så matt, at jeg driter i buksa
Alle har vel sagt det, men trodde det opprinnelig kom fra Øystein SundeSa hvem sa du?
Da er det faktisk mange ting som ikke bør vises på NRK - Og det er HELT fint for meg (som ikke har hatt lineærTV på 30 år)Håper NRK kan finne noe annet å underholde med i romjula enn dette. Her sitter man med en litt ekkel smak i munnen som faktisk endte med kampfiksing på direkten.
Carlsen har da vært helt tydelig på at han vil ha mer penger inn i sporten ? Mer til bredde .Sjakk er spennende, men denne idoliseringen av Carlsen er usmakelig synes jeg. Han er utvilsomt dyktig, men som i all sport dreier det seg om penger. Det er for så vidt greit, men man kan da være ærlig om det?
Carlsen utnytter sin posisjon, og inngår avtaler med Saudi Arabia om sponsring. Det nevnes ikke, men man kritiserer hvordan Qatar kjøper seg posisjon i idrettssammenheng.
Så lenge det ikke er en nordmann involvert kan man tydeligvis kritisere. Jeg synes det er uverdig, og har mistet all sympati for Carlsen. Det samme gjelder en del andre nordmenn i idretten.
Da håper jeg de slutter med fotball også …Håper NRK kan finne noe annet å underholde med i romjula enn dette. Her sitter man med en litt ekkel smak i munnen som faktisk endte med kampfiksing på direkten.
De må gjerne fortsette med cupen. Sendinger fra de første rundene er noe av det fineste av fotball på skjerm.Da håper jeg de slutter med fotball også …
Ta det helt med ro.De må gjerne fortsette med cupen. Sendinger fra de første rundene er noe av det fineste av fotball på skjerm.
En hyggelig og sympatisk tolking, men jeg er likevel ikke enig i at det som skjedde var greit.Det ligger en 2025 symbolikk og profeti i nattens hendelser. Øst og vest finner et kompromiss i en fastlåst situasjon. Kampen avsluttes og begge parter går ut som vinnere.
Det indikerer vel mer at makta nå gradvis flyttes fra FIDE over til spillerne, spesielt Magnus siden han er stjerna. Noe denne amerikanske bad boyen poengterte på feeden sin etter kampen var ferdig.Den kanskje uuttalte "trusselen" om at Nepo og Magnus ville ha fortsatt med kjappe remiser etter få trekk i etterfølgende partier ville innebært ureglementert opptreden dersom det hadde blitt realisert. Nesten på linje med kampfiksing i fotball.
Det jeg snakket om var kjappe remiser etter få trekk, og det er aldri forenlig med et utsagn av typen "vi kommer til å spille i en evighet, så det er bedre at vi deler gullmedaljen". Reelle remiser etter at man har forsøkt å vinne er alltid greit og legitimt. Og hele konseptet med omkamper er at man må forsøke å vinne, ikke bare safe ed en remis, som man kan gjøre ellers i en turnering. Nå tror jeg nok at alle de tre remis-partiene var reelle fighter mellom de to, men det som l¨litt i kortene var at dersom Magnus og Jan ikke fikk viljen sin,, kunne de sabotere det hele med å spille en uendelig rekke med fiktive remiser. Og det ville man lett kunne slått ned på i tilfelle.'Hva skulle FIDE gjort om Carlsen og Nepo bare fortsatte å spille remis? Gå inn å analysere hvert parti for å konkludere om dette var avtalt spill, eller ikke? Og deretter ha dommermøte om begge kandidatene i finalen skulle diskes? En helt umulig situasjon som bare ville skade sjakken.
Buksestuntet er en sak for seg. Dette burde vært håndtert bedre av begge parter. Magnus kunne skiftet bukse etter runde 10, og Fide kunne latt være å gi en så streng reaksjon, men heller vært fornøyd med den boten de allerrede hadde delt ut.Og hva om resten av kandidatene etter bukse-greiene med Carlsen fant ut at nok er nok og stilte opp i neste parti med jeans som en støtte-protest mot reglementet? Skulle hele bunchen utestenges fra turneringen?
Sjakkeliten på dette nivået er mye en gjeng nerder hvor mange ikke skjønner seg på kleskoder og passende antrekk. At hoppere og andre utøvere innen sport må ha regler for klær, det skjønner jeg. I sjakk holder det at klærne er rene og ser noenlunde anstendige ut.
En plausibel forklaring. Men det forhindrer ikke at Fide ikke burde akseptert forslaget.Magnus vinner såvidt etter en knallhard fight. Semifinalen går glatt, før det blir ny knallhard finalefight mot Nepomniachtchi. Etter 7 partier og 3,5 - 3,5, tror jeg rett og slett at luften gikk ut av ballongen, han ble litt irrasjonell og kom opp med dette forslaget om delingen av gullmedaljen.
En trist dag for både sjakken og MC, spill til det er en vinner, enten av resignasjon eller utholdenhet !!En plausibel forklaring. Men det forhindrer ikke at Fide ikke burde akseptert forslaget.
For såvidt enig.En plausibel forklaring. Men det forhindrer ikke at Fide ikke burde akseptert forslaget.