Ut i fra det jeg har oppfattet er det en Push Pull forsterker. Cayin lager nesten alle typer.jahnmar skrev:Skal gjøre det! Men hvilken av disse er Cayin forsterkeren da?
Du kan ta det inn med det verktøyet du foretrekker.
Jeg la vel til noe: Hvis du kan fikse de selv, er det ikke noe problem.janb skrev:Audiomix: Hva er argumentasjonen for følgende: "Styr unna brukte rørforsterkere basert på kretskort (PCB) da de i mange tilfeller kan nærme seg slutten på en problemfri periode"?
- mulig jeg lærer noe her
Meget vellydende forsterker. Vet ikke om noen til salgs nå. Det finnes noe få byggesett igjen.Proffen skrev:Kom forresten på noe i farten? Kunne MAE SET1 vært noe for deg....?
Se div byggetråder og vennetråder. Virker som denne forsterkeren har mange "tilhengere", og det kan jo være en fornuftig grunn til det (har ikke hørt forsterkeren selv...)
mvh
Proffen
Mulig det bare er meg, men jeg synes ikke at MAE-SET 1 er en god match sammen med Heresy.jahnmar skrev:Er det Motron som har denne MAE SET-1?! Og selges de kun som byggesett? Pris?
Enig med JanOlav. Pinglete er vel ordet ja.JanOlav skrev:Mulig det bare er meg, men jeg synes ikke at MAE-SET 1 er en god match sammen med Heresy.jahnmar skrev:Er det Motron som har denne MAE SET-1?! Og selges de kun som byggesett? Pris?
Litt for pinglete i lyden.
Det er vel det beste tipset til trådstarter som har vært også.Focalmann skrev:Vil bare si til alle at jeg beklager at jeg reklamerte for min egen forsterker, ante virkelig ikke at det var mot forumreglene Slik jeg selv ser det var det egentlig så godt ment til trådstarter som overhodet mulig!
Enig med Rolfozzy. Lyttet nylig til et par monoblokker av samme merket. Bra saker!!rolfozzy skrev:Det er vel det beste tipset til trådstarter som har vært også.Focalmann skrev:Vil bare si til alle at jeg beklager at jeg reklamerte for min egen forsterker, ante virkelig ikke at det var mot forumreglene Slik jeg selv ser det var det egentlig så godt ment til trådstarter som overhodet mulig!
Cayin er meget bra. Den vil f.eks. spille ringer rundt Mae, store ringer.
Og den ene reklamen er vel ikke verre enn den andre.
Hvem er det som har designet / konstruert denne?Audiomix skrev:Meget vellydende forsterker. Vet ikke om noen til salgs nå. Det finnes noe få byggesett igjen.Proffen skrev:Kom forresten på noe i farten? Kunne MAE SET1 vært noe for deg....?
Se div byggetråder og vennetråder. Virker som denne forsterkeren har mange "tilhengere", og det kan jo være en fornuftig grunn til det (har ikke hørt forsterkeren selv...)
mvh
Proffen
Det er et Motronprodukt.Delle skrev:Hvem er det som har designet / konstruert denne?Audiomix skrev:Meget vellydende forsterker. Vet ikke om noen til salgs nå. Det finnes noe få byggesett igjen.Proffen skrev:Kom forresten på noe i farten? Kunne MAE SET1 vært noe for deg....?
mvh
Proffen
Mvh
Audioix = den ukjente halvbroren til Obelix?rolfozzy skrev:Audioix er vel innvolvert i bygginga om jeg ikke tar helt feil.
Treg m på tastaturet.Mbare skrev:Audioix = den ukjente halvbroren til Obelix?rolfozzy skrev:Audioix er vel innvolvert i bygginga om jeg ikke tar helt feil.
Han heter Bernt.Delle skrev:Hvem er det som har designet / konstruert denne?Audiomix skrev:Meget vellydende forsterker. Vet ikke om noen til salgs nå. Det finnes noe få byggesett igjen.Proffen skrev:Kom forresten på noe i farten? Kunne MAE SET1 vært noe for deg....?
mvh
Proffen
Mvh
Kjøp et par av samme fabrikat.jahnmar skrev:Takk for det! Pen sak som ikke virker
Rørene er Golden dragon KT88, og de er matchet hvis jeg har forstått dette rett. Blir spennende med dette biasgreiene som jeg har gruet meg til, men kan da umulig være så vanskelig! Eller foresten; meg, multimeter og skrujern....kan da umulig bli bra! ??? ;D
EDIT: Rørene var pakket for seg selv, i eske med bobleplast. Helst sikkert udugelige Posten som har "kastet" esken rundtom.
Ja, skal jo være en servicebedrift!ralex skrev:Posten kommer nok til å si at de ikke kan klandres siden det ikke er skade på embalasje. Har hørt den før, men kjør på og kjør hardt. De trenger at noen sier i fra. De må sjerpe seg.
Eller evt annen "dødlast" (dvs motstand som gir en noenlunde representativ last).Audiomix skrev:Det kan vel tenkes at det går, men forsøk med litt tålmodighet til du har komplett sett med rør.
Med bare halv rørbestykning får du ikke korrekt belastning av strømforsyningen.
Du må aldri slå på uten at høyttalere er tilkoblet.
Riktig rekkefølge Om du bør få den sjekket blir vel litt på magefølelsenjahnmar skrev:Ok, tenker jeg venter til i morgen når jeg forhåpentlighvis har alle rør. Hva skjer/kan skje hvis ikke høytalere er tilkoblet?
Kan noen bekrefte denne sjekklisten til i morgen?!;
-Sette på alle rør
-Koble til høytalere
-Slå på forsterker
-Stille bias
-Spille musikk en halvtimes tid
-Kontrollere bias en gang til
Har jeg forstått dette rett?
Mangen newbie spørsmål, men jeg er nødt til å få dette gjort riktig uten at ampen eksploderer!
EDIT: Kan det være at ampen burde vært kontrollert av importør/kyndig personell før jeg fyrer den i gang? Etter embalasjen å dømme har den vært ustatt for ganske røff behandling.
Først - gratulere med første rørforsterker. Men når man ber om innspill til sjekkpunkter til rørforsterker, synes jeg det er rart at rør-hodene her inne ikke nevner utgangstrafoen med et eneste ord.jahnmar skrev:Skal til å kjøpe min aller første rørforsterker, (må bare finne en "passende" først) og lurer derfor på ett par ting;
Er det noe spesielt jeg må sjekke/kontrollere? (Bortsett fra det ytre selvsagt)
Poenget er at kvaliteten på en utg. transformator i en rør krets er av stor betyding - og jeg finner det pussig at dette ikke er omtalt i en "sjekkliste"Andreas skrev:Fordi merkene du linker til stort sett er for diy-ere. Brukes i enkelte kommersielle produkter også, det er sant, men mange amp-produsenter vikler in-house. eller får produsert hos andre etter spec. Derfor er det langt i fra slik at man ser kvaliteten på en rørforsterker i merket på trafolokket.