Sjekkliste ved kjøp av rørforsterker....

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Sjekkliste ved kjøp av rørforsterker...

Joda, det har begynt å skje med de dårlige kretskortene på noen Dynco-forsterkere fra tidelig 60-tall...

Arne K

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.153
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

jahnmar skrev:
GOOGLE :)
Du kan ta det inn med det verktøyet du foretrekker.
Skal gjøre det! Men hvilken av disse er Cayin forsterkeren da?
Ut i fra det jeg har oppfattet er det en Push Pull forsterker. Cayin lager nesten alle typer.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.153
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

janb skrev:
Audiomix: Hva er argumentasjonen for følgende: "Styr unna brukte rørforsterkere basert på kretskort (PCB) da de i mange tilfeller kan nærme seg slutten på en problemfri periode"?
- mulig jeg lærer noe her :)
Jeg la vel til noe: Hvis du kan fikse de selv, er det ikke noe problem.
Hovedårsaken til at problemer oppstår er varme.
Over tid blir glassfiberlaminatet sprøtt. Først blir det brunt og kanskje svart.
Så kan kobberbanene løsne og problemet er rett om hjørnet.
Det kan også skje ganske plutselig ved at det oppstår en feil som trekker så stor strøm i kobberbanen på kretskortet at den bare brenner av omtrent som en sikring. Det er ofte litt mer plunder å fikse enn å bytte sikring.
Dette er ikke relatert til noe bestemt merke. Det kan skje med de fleste.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.153
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

Proffen skrev:
Kom forresten på noe i farten? Kunne MAE SET1 vært noe for deg....?
Se div byggetråder og vennetråder. Virker som denne forsterkeren har mange "tilhengere", og det kan jo være en fornuftig grunn til det (har ikke hørt forsterkeren selv...)

mvh
Proffen
Meget vellydende forsterker. Vet ikke om noen til salgs nå. Det finnes noe få byggesett igjen.

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1

Jeg kan absolutt anbefale MAE SET-1. Det er lett å la seg skremme av veldig lav oppgitt effekt, men jeg har brukt min i ett år på B&W Matrix 802, ikke verdens mest lettdrevne høyttalere med sine 90dB/W/m følsomhet og det er sjelden jeg har savnet mer effekt! Jeg tror fremdeles ikke jeg har presset ut alt som finnes av denne lille boksen. Etter hver eneste oppgradering ellers i anlegget svarer den med å pumpe ut bedre og bedre lyd!

Harald

J

jahnmar

Gjest

Er det Motron som har denne MAE SET-1?! Og selges de kun som byggesett? Pris?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.147
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

jahnmar skrev:
Mulig det bare er meg, men jeg synes ikke at MAE-SET 1 er en god match sammen med Heresy.
Litt for pinglete i lyden.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.692
Torget vurderinger
2

JanOlav skrev:
jahnmar skrev:
Mulig det bare er meg, men jeg synes ikke at MAE-SET 1 er en god match sammen med Heresy.
Litt for pinglete i lyden.
Enig med JanOlav. Pinglete er vel ordet ja.

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1

Vil bare si til alle at jeg beklager at jeg reklamerte for min egen forsterker, ante virkelig ikke at det var mot forumreglene ;) Slik jeg selv ser det var det egentlig så godt ment til trådstarter som overhodet mulig!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.692
Torget vurderinger
2

Focalmann skrev:
Vil bare si til alle at jeg beklager at jeg reklamerte for min egen forsterker, ante virkelig ikke at det var mot forumreglene ;) Slik jeg selv ser det var det egentlig så godt ment til trådstarter som overhodet mulig!
Det er vel det beste tipset til trådstarter som har vært også.

Cayin er meget bra. Den vil f.eks. spille ringer rundt Mae, store ringer.

Og den ene reklamen er vel ikke verre enn den andre.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

rolfozzy skrev:
Focalmann skrev:
Det er vel det beste tipset til trådstarter som har vært også.

Cayin er meget bra. Den vil f.eks. spille ringer rundt Mae, store ringer.

Og den ene reklamen er vel ikke verre enn den andre.
Enig med Rolfozzy. Lyttet nylig til et par monoblokker av samme merket. Bra saker!!

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
275

Audiomix skrev:
Proffen skrev:
Se div byggetråder og vennetråder. Virker som denne forsterkeren har mange "tilhengere", og det kan jo være en fornuftig grunn til det (har ikke hørt forsterkeren selv...)

mvh
Proffen
Meget vellydende forsterker. Vet ikke om noen til salgs nå. Det finnes noe få byggesett igjen.
Hvem er det som har designet / konstruert denne?

Mvh

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.692
Torget vurderinger
2

Delle skrev:
Audiomix skrev:
Proffen skrev:

mvh
Proffen

Mvh
Det er et Motronprodukt.

Audiomix er vel innvolvert i bygginga om jeg ikke tar helt feil.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo

Eier (hodetlf-forsterker + midianlegg på platerommet) og har eid ymse Cayin produkter. kan ikke si annet enn at jeg alltid har vært svært fornøyd. Aldri noe tull, og lyden gjør seg heller ikke bort.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11

rolfozzy skrev:
Audioix er vel innvolvert i bygginga om jeg ikke tar helt feil.
Audioix = den ukjente halvbroren til Obelix?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.692
Torget vurderinger
2

Mbare skrev:
rolfozzy skrev:
Audioix er vel innvolvert i bygginga om jeg ikke tar helt feil.
Audioix = den ukjente halvbroren til Obelix?
Treg m på tastaturet.

Må banke litt ekstra på o også. ;D

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.499
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1

Husk og ikke slå på forsterkeren uten ht last da. Lykke til i jakten på god lyd.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.692
Torget vurderinger
2

Min Cayin fra dengang Cayin ikke var Cayin men Spark.

Bra KT88 forsterker.

ralex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2006
Antall liker
6
Sted
Fredrikstad

Hei.
Som flere sier her er det ikke noe fasitsvar på hva DU synes låter best hos Deg.
Jeg var hos Rolfozzy om torsdag og hørte på Heresy III og 300B. Litt lite i toppen(etter min smak), ellers nydelig mellomtone og deilig bass. Absolutt å anbefale utifra det.

Bruker nå selv Heresy II med Leben CS-300 og det er også en virkelig god forsterker jeg varmt kan anbefale.
Ellers vil nok også Almarro være bra på Heresy. Har kun hørt Almarro på Klipsch Cornwall og det låt ikke mindre enn fantastisk. Thumper her på forumet har nettop den kombinasjonen.

Ellers er MAE SET-1 som er nevnt en nydelig forsterker med utrolig god lyd, dog litt lite bass, så på Heresy tror jeg ikke det ville blitt en god match, men har med stort hell hatt den på Patos og Klipsch RF-82.

Har også hatt Cayin som Rolfozzy viste bilde av og det var en god forsterker, men jeg personlig liker Leben, Almarro og MAE SET-1 bedre, så som du ser er det helt ulikt hva man liker i forhold til rom, smak og ikke mist dine egene ører som tross alt skal høre på dette :)

Lykke til med valget da :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.153
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

Delle skrev:
Audiomix skrev:
Proffen skrev:

mvh
Proffen

Mvh
Han heter Bernt.
Har laget en fantastisk forsterker, men liker ikke oppmerksomhet.

J

jahnmar

Gjest

Takker så mye for informative svar så langt!
Jeg har kortet ned listen over mulige "kandidater", så får jeg se hva som er tilgjengelig på bruktmarkedet når pengene er på konto. Tør ikke gjøre noen sprell før det! ;)
(har akkurat solgt selv, og venter på at ting skal gå i orden)

J

jahnmar

Gjest

Etter MYE om og men, har jeg endelig kjøpt meg ny forsterker. Ble til slutt en nydelig sort Ayon Spirit! Gleden var stor når jeg omsider fikk den i hus, men skuffelsen deretter når jeg oppdaget at den ene røret (kt88) var knust.... ingen musikk i dag heller! Dette var meget godt innpakket i trippel embalasje, isopor, bobleplast og enda mer papp, så selger kan hvertfall ikke klandres. Men pyttpytt ikke noe å gjøre med. :mad:

Snakket med en hyggelig kar hos Motron, og skal ringe han igjen etter klokken 2100 i kveld.(han var ikke på kontoret nå)

Har forstått at disse må byttes/kjøpes som par, men skal jeg bytte alle 4 stk mon tro?! Forsterkeren er bare 3mnd gammel.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
499
Torget vurderinger
2

Uff kor kjedelig.Rørene va vel demontert når du fikk den? Hvis den e kun 3mnd og ikkje så mye brukt går det vel bra å bytte bare et rør.E ikkje sikkert de e matcha uannsett.Hvilket merke e rørene? Hvordan stilles bias på denne? Forøvrig gratulere :D

mvh Filip

J

jahnmar

Gjest

Takk for det! Pen sak som ikke virker ;)

Rørene er Golden dragon KT88, og de er matchet hvis jeg har forstått dette rett. Blir spennende med dette biasgreiene som jeg har gruet meg til, men kan da umulig være så vanskelig! Eller foresten; meg, multimeter og skrujern....kan da umulig bli bra! ??? ;D

EDIT: Rørene var pakket for seg selv, i eske med bobleplast. Helst sikkert udugelige Posten som har "kastet" esken rundtom.

ralex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2006
Antall liker
6
Sted
Fredrikstad

Gratulerer med lekkerbisken. Har lenge hatt lyst på denne ampen, så si i fra hvis du skal selge den hehe.

Posten og generelt fraktselskaper er utrolig uforsiktige. Når jeg bestile min Accustic Arts forsterker til ca 45 000kr så klarte UPS å ødelegge den før jeg fikk den. Ble det tullballet for at de i det hele tatt ville sende den tilbake. Ordnet seg til slutt, men utrolig amatørmessige. Har opplevd 3 høyttalersett også med merker og hakk i hjørner ved sending :(

Brynjar på Motron er utrolig flink og koselig, så da er du i tryggeste hender i alle fall :)

Lykke til.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.153
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

jahnmar skrev:
Takk for det! Pen sak som ikke virker ;)

Rørene er Golden dragon KT88, og de er matchet hvis jeg har forstått dette rett. Blir spennende med dette biasgreiene som jeg har gruet meg til, men kan da umulig være så vanskelig! Eller foresten; meg, multimeter og skrujern....kan da umulig bli bra! ??? ;D

EDIT: Rørene var pakket for seg selv, i eske med bobleplast. Helst sikkert udugelige Posten som har "kastet" esken rundtom.
Kjøp et par av samme fabrikat.
Bias sjekk og justering er ikke noe hokus pokus.
Men det hjelper å ha litt peiling på hva som skjer når du justerer. Mens du venter på nye rør, kan du sikkert finne informasjon på nettet.
Har du forresten snaket med Posten om erstatning. Med slik innpakking er det bare Posten som kan klandres.
Det er tross alt snakk om en 1000-lapp eller mer.

J

jahnmar

Gjest

Har snakket med Posten og skal ned en tur til de i morgen med embalasjen, så får vi se. 2 rør pluss frakt og oppkrav kommer jo tross alt på kr1350, og jeg er IKKE laget av penger. :p

Har akkurat hatt en lang samtale med Brynjar, og han har gitt med en del info rundt biasjustering og rør. En meget hyggelig rørentusiast som jammen kan sakene sine...jeg er imponert!

ralex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2006
Antall liker
6
Sted
Fredrikstad

Posten kommer nok til å si at de ikke kan klandres siden det ikke er skade på embalasje. Har hørt den før, men kjør på og kjør hardt. De trenger at noen sier i fra. De må sjerpe seg.

J

jahnmar

Gjest

ralex skrev:
Posten kommer nok til å si at de ikke kan klandres siden det ikke er skade på embalasje. Har hørt den før, men kjør på og kjør hardt. De trenger at noen sier i fra. De må sjerpe seg.
Ja, skal jo være en servicebedrift!
Helt sikkert noen som var illsint for at pakken var så tung, da får vel den litt ekstra hard medfart.
Det ble f.eks gjort en undersøkelse av de som "stuer" fly, og de bekreftet (anonymt) at b.l.a tunge pakker/kofferter får ekstra røff behandling. Makan til "pakk"!! ;)

J

jahnmar

Gjest

Må alle rørene være "montert" før forsterkeren slåes på?
Jeg har enda ikke slått den på eller koblet på noe som helst siden røret var knust, men lurte på om det går an og sjekke bias på de rørene jeg har?!

Står ingenting i manualen om akkurat dette.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.153
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

Det kan vel tenkes at det går, men forsøk med litt tålmodighet til du har komplett sett med rør.
Med bare halv rørbestykning får du ikke korrekt belastning av strømforsyningen.
Du må aldri slå på uten at høyttalere er tilkoblet.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4

Audiomix skrev:
Det kan vel tenkes at det går, men forsøk med litt tålmodighet til du har komplett sett med rør.
Med bare halv rørbestykning får du ikke korrekt belastning av strømforsyningen.
Du må aldri slå på uten at høyttalere er tilkoblet.
Eller evt annen "dødlast" (dvs motstand som gir en noenlunde representativ last).
(Har jeg lært av audiomix ;) )

J

jahnmar

Gjest

Ok, tenker jeg venter til i morgen når jeg forhåpentlighvis har alle rør. Hva skjer/kan skje hvis ikke høytalere er tilkoblet?

Kan noen bekrefte denne sjekklisten til i morgen?!;

-Sette på alle rør
-Koble til høytalere
-Slå på forsterker
-Stille bias
-Spille musikk en halvtimes tid
-Kontrollere bias en gang til

Har jeg forstått dette rett?

Mangen newbie spørsmål, men jeg er nødt til å få dette gjort riktig uten at ampen eksploderer! :p

EDIT: Kan det være at ampen burde vært kontrollert av importør/kyndig personell før jeg fyrer den i gang? Etter embalasjen å dømme har den vært ustatt for ganske røff behandling. :mad:

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
499
Torget vurderinger
2

jahnmar skrev:
Ok, tenker jeg venter til i morgen når jeg forhåpentlighvis har alle rør. Hva skjer/kan skje hvis ikke høytalere er tilkoblet?

Kan noen bekrefte denne sjekklisten til i morgen?!;

-Sette på alle rør
-Koble til høytalere
-Slå på forsterker
-Stille bias
-Spille musikk en halvtimes tid
-Kontrollere bias en gang til

Har jeg forstått dette rett?

Mangen newbie spørsmål, men jeg er nødt til å få dette gjort riktig uten at ampen eksploderer! :p

EDIT: Kan det være at ampen burde vært kontrollert av importør/kyndig personell før jeg fyrer den i gang? Etter embalasjen å dømme har den vært ustatt for ganske røff behandling. :mad:
Riktig rekkefølge :) Om du bør få den sjekket blir vel litt på magefølelsen ;)

mvh Filip

U

utgatt19288

Gjest

jahnmar skrev:
Skal til å kjøpe min aller første rørforsterker, (må bare finne en "passende" først) og lurer derfor på ett par ting;
Er det noe spesielt jeg må sjekke/kontrollere? (Bortsett fra det ytre selvsagt)
Først - gratulere med første rørforsterker. Men når man ber om innspill til sjekkpunkter til rørforsterker, synes jeg det er rart at rør-hodene her inne ikke nevner utgangstrafoen med et eneste ord.

Kvaliteten på utgangstrafoen er vel det nest viktigste elementet etter rør og kretsløsning. Men hvordan sjekke kvalitet på trafo? Ikke vet jeg, men det hjelper at den er stemplet med:
Tango
Tamura
Hasimoto
Partrigde
MagneQuest
etc...

Alle kan veldig mye om rør, men ingen nevner utgangstrafoen. Hvorfor ikke det?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152

Fordi merkene du linker til stort sett er for diy-ere. Brukes i enkelte kommersielle produkter også, det er sant, men mange amp-produsenter vikler in-house. eller får produsert hos andre etter spec. Derfor er det langt i fra slik at man ser kvaliteten på en rørforsterker i merket på trafolokket.

J

jahnmar

Gjest

Dette med utgangstrafo aner jeg desverre ingenting om. :p

MEN, for å gjøre en lang historie kort; Så har Posten sagt seg villig til å erstatte nye rør. Fikk tak i "rette" personen å snakke med, mailet over kontonr og han overfører penger til meg. ;D

Nesten litt for lett. ;)

U

utgatt19288

Gjest

Andreas skrev:
Fordi merkene du linker til stort sett er for diy-ere. Brukes i enkelte kommersielle produkter også, det er sant, men mange amp-produsenter vikler in-house. eller får produsert hos andre etter spec. Derfor er det langt i fra slik at man ser kvaliteten på en rørforsterker i merket på trafolokket.
Poenget er at kvaliteten på en utg. transformator i en rør krets er av stor betyding - og jeg finner det pussig at dette ikke er omtalt i en "sjekkliste"

Skal jeg vurdere rør igjen - så blir det noen av de brand som bruker trafoer fra overnevnte liste. F.eks. Air Tight som bruker Tamura...

Nå kan det jo hende at kvaliteten på utg. trafo er av større betydning i SE enn PP forsterkere - men det kunne jo vært greit å kommentere??

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.153
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

Han skulle kjøpe rørforsterker og ba om tips. Ikke trafoer.
Nå er det ofte slik at forsterkerprodusenter ikke er de samme som komponentprodusenter. De kjøper det de trenger for å få produsert forsterkere.
På lett synlige komponenter vil de nok helst fremheve sitt eget navn og ikke andres.
Se ikke bort fra at det er langt flere som benytter trafoer fra de du nevner enn den ene.
Det synes bare ikke.

Topp Bunn