Nei, du sa kanskje ikke det. Men retorikken din tilsa det. Det er *ingen* fundamental forskjell. Du kan koble S/Pdif signalet til en trådløs TVsender beregnet for komposittsignal og få "utmerket" lyd ved å sende S/Pdif-signalet trådløst. Jeg vet ikke båndbredden på en high-endnb skrev:Utgangspunktet mitt var det ulogiske i at HDMI enten funket eller funket ikke, mens det tilsvarende binære utfallet ikke gjelder for SP/DIF, i følge HiFi-klubben. Jeg har ikke noe sted hevded at selve overføringen er digital, ei heller at det er fysisk umulig at en kabel kan utgjøre noen forskjell (jeg har 10m HDMI som ikke takler 1080p). Hvor du har lest at jeg har påstått det skjønner jeg ikke. Jeg har bare påpekt at det er en fundamental forskjell på hvordan en digital og en analog overføring funker, jeg er fullstendig klar over at en digital overføring også er "analog" - hva skulle den ellers være - jeg har ikke hørt om en egen type strøm/spenning som brukes i digitale overføringer.
I min bok er forskjellen mellom digital og analog fundametal pga de vidt ulike frekvensene signalene opererer på og hvordan hele konsptet for sending / mottaging fungerer.
Påstanden min er imidlertid at en kabel som er egnet til oppgaven (og fås kjøpt til rundt 100 kroner) løser denne oppgaven utmerket. Og hvorfor selv grisedyre saker bruker RCA og ikke BNC får også forbli et mysterium, det er vel fysisk umulig å få riktig karakteristisk impedans med en RCA-plugg.
HDMI er befengt med enda mere jitter, jeg har ikke lest noe på dette, men mener å huske at lyden blir sendt i intervallene mellom bildene, i tilleg sendes det som oftest komprimert (DTSMA, TRUEHD, DD) , som igjen vil føre til enda mere jitter.
Men ja, for den jevne nordmann spiller det ingen rolle hva slags HDMI eller coax som blir brukt. Jeg bruker noe ræl selv (og en tilfeldig halvdyr, men bare fra Mac'en så lyden går ikke gjennom denne uansett..) Men at "HDMI er HDMI" stemmer nok bedre enn hva en "coax er en coax" p.g.a den kompliserte virkningsmåten HDMI fungerer på. For å få bukt med jitter i HDMI på en god måte, kreves det forandringer på det fundamentale planet. (se ps!) Konsensus i Hifi-Klubben er nok at de har hørt forskjeller på coax-kabler, men siden HDMI er så befengt hjelper det lite med å gjøre noe med kabelen, og de forskjellige HDMI-kablene låter enda likere enn tilfellet er med coax-kabler. Og derfor har de ikke nevnt coax i samme åndedrag som HDMI. Det er neppe noe sjokkerende med dette.
ps! Pioneer og Sony bruker subkoder i HDMI 1.3 med hver deres egen versjon av Audio Rate Control, som best kan beskrives som asynkron HDMI for lydsignalene. Dette for å minske jitter, men krever kompatible kilder. Selfølgelig har ikke receiverne deres den beste jitterytelsen i utgangspunktet, men alle monner drar.