Skader med platevasker?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg lever eBay-marerittet om dagen. Jeg har betalt £280 for en plate som skipper.

Selger er bestemt på at jeg har laget hakket i plata, og skylder på vaskinga. Jeg har vasket rundt 1500 enkeltplater på min kjære Okki Nokki, uten den minste antydning til noe som helst. Jeg er med andre ord aldeles skråsikker på at hakket var der før vasken. Situasjonen står fullstendig i stampe, og blir vel overlatt til eBay for endelig avgjørelse.

Men. Tilbake til spørsmålet: Alle dere som bruker maskiner fra Okki Nokki, VPI, Hannl, Clearaudio osv. osv. Har dere noen gang opplevd å skade platene under vask?

Jeg er som dere sikkert skjønner nysjerrig.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Relativt smalt hakk? Prøvd tretannpirker? Det kan redde situasjonen noen ganger.

Har aldri opplevd skader ved vasking, men kan levende forestille meg at det er fullt mulig å skade plater på mange forskjellige måter. Det er iallefall ikke et godt argument at det ikke går å lage hakk under vask, for det går fint, det er bare komme borti med noe skarpt hardt noe det, eller miste den ned e.l.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.193
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg holder jo en knapp eller tre på ultralyd ;)
Men ser det som usannsynlig at noen annen vasker kan skade vinylen. I hvert fall ikke i form av et hakk. Det er vel et hakk du har?
Kan du se det?
Jeg har sett feil i vinylen som trolig kommer av urenheter. Det kan arte seg som hakk. Ganske enkelt å se forskjell. En slik feil vil i alle fall være der fra første avspilling.
Som alltid når en håndterer vinyl er det en fare for å skade den.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
kjedelige greier zomby, kan liksom ikke se for meg at en platevasker lager direkte hakk, riper pg.a av urene børster kan jeg være med på. Enig med tipset til Vidar, prøv en tannpirker.

Det jeg er mest nysgjerrig på, hvilken skive har man så betalt £280 for. Kom så med det. ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tar det viktigste først, Eros. ITCOTCK, pink i. At det er et hakk som gjør at stiften hopper over en runde ville du sikkert bare synes er en fordel.... ;)

Det dreier seg om et hakk, ja. Bittelite egentlig, og det ligger ca 45 grader på rillene. Typisk ikke forårsaket av børstene, for å si det sånn. Det er dessuten et til som er noe mindre, og et knapt synlig spor mellom de to.

Hele greia var nesten usynlig under en oljeaktig film på skiva. Jeg lurer på om den har vært spilt 'våt'. 'Amazing lustre' fikk jeg først etter vask. Resten av plata var i fantastisk stand under skiten.

Skader forårsaket av støt eller lignende er direkte usannsynlig. Når jeg holder i en skive til den prisen vet jeg lite annet. Men det som skjer med skiva har jeg til gjengjeld stålkontroll på.

:-\

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Zomby_Woof skrev:
Tar det viktigste først, Eros. ITCOTCK, pink i. At det er et hakk som gjør at stiften hopper over en runde ville du sikkert bare synes er en fordel.... ;)
;) ;) ;)
Haha!! (unnskyld at jeg ler, det er jo egentlig jxx kjedelig for deg)
Har nok mer enn nok å komme meg igjennom min "Court of....." om jeg ikke skulle begynne å jakte på en Pink Island for moro skyld. Kan jeg spørre hvilken matrix?

Z

Zomby_Woof

Gjest
ErosLoveking skrev:
Zomby_Woof skrev:
;) ;) ;)
Haha!! (unnskyld at jeg ler, det er jo egentlig jxx kjedelig for deg)
Har nok mer enn nok å komme meg igjennom min "Court of....." om jeg ikke skulle begynne å jakte på en Pink Island for moro skyld. Kan jeg spørre hvilken matrix?
Ikke noe veldig spes. A//3 eller noe sånt. Samtidig repress ville du vel kalt det. Surt selvsagt, men kvalmen og raseriet har gitt seg (Litt jobbrelatert slåssing, og jeg er som ny igjen). Eller. Sinneproblemer har jeg vel aldri hatt i problematiske mengder, verken på ebay eller på jobben. Fokus, fokus. Gjøre ting riktig.

Jeg lurer på om jeg bare skal drite i ordentlig dyre ting på Ebay fremover. Greit nok at ting er lettere/mulig å finne der, men det kjennes tryggere hvis man får ta i ting før man tømmer lommene for cash.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
kjipt, har heldigvis aldri hatt noen direkte store problemer på eBay, men enkelte selgere graderer selvsagt i grenseland. Med årene har dette medført at jeg stort sett holder meg til et knippe selgere jeg kjenner godt.

Problemet med å vende eBay ryggen helt, blir å finne skivene andre steder.

Regner med at du har betalt med PayPal. har du sjekket hvilke klage/returrettigheter du har?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Vi befolker for tiden ebay resolution center. Regner med at jeg har litt å lese meg opp på, hvis deres dom ikke går min vei...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Man tar jo en sjans ved å kjøpe så dyre plater usett okkesom.

Her har du desverre havnet i klisteret.....får håpe resolution-center finner en avgjørelse i din favør- T

Mvh Espen

Z

Zomby_Woof

Gjest
Men, tilbake til spørsmålet.

Har noen av dere skadet plater under vask? I så fall, var det snakk om en åpenbar tabbe á la 'skumpe borti noe'?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Nix.
Heller ikke min kompis T. som gjerne betjener min maskin med et "snev" av promille.

Urene børster kan sikkert gjøre ugang.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Og hardt børstetrykk, særlig uten forvask, kan gjøre skade. Rillestøy, sur erfaring med noen få plater fra min spede vaskemaskinbarndom på tidlig 90-tallet. Men aldri opplevd andre skader.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Og jeg vil anta underdosering av rensevæske.

Men så langt, altså: Helt åpenbare feil, eller i det minste metoder som jeg ikke kjenner igjen som min egen.

Det letter samvittigheten om ikke annet.

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
62
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:
Jeg lever eBay-marerittet om dagen. Jeg har betalt £280 for en plate som skipper.

Selger er bestemt på at jeg har laget hakket i plata, og skylder på vaskinga. Jeg har vasket rundt 1500 enkeltplater på min kjære Okki Nokki, uten den minste antydning til noe som helst. Jeg er med andre ord aldeles skråsikker på at hakket var der før vasken. Situasjonen står fullstendig i stampe, og blir vel overlatt til eBay for endelig avgjørelse.

Men. Tilbake til spørsmålet: Alle dere som bruker maskiner fra Okki Nokki, VPI, Hannl, Clearaudio osv. osv. Har dere noen gang opplevd å skade platene under vask?

Jeg er som dere sikkert skjønner nysjerrig.
Jeg har ikke vert borti at platevasker har gjort noen skade.
Men har selv kjøpt en plate jeg har lett lenge etter med hakk som ikke vistes med det blotte øye, jeg brukte en q-tips en runde rundt der det skippet og vips og urenheten i vinylen ble borte.
Jeg la q-tipsen ned på plata og la på trykk med fingeren, en runde uten strøm med tørr q-tips!
Plata spiller nå uten hakk, og uten noen andre problemer!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Både Q-tips og tannpirker er aktuelle muligheter hvis jeg ender opp som eier av plata.

Inntil videre ligger den pent i foret innercover og esken den kom i, urørt av menneskehender.

Det verste er at jeg begynner å se humoren i det hele.  ???

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Både Q-tips og tannpirker er aktuelle muligheter hvis jeg ender opp som eier av plata.

Inntil videre ligger den pent i foret innercover og esken den kom i, urørt av menneskehender.

Det verste er at jeg begynner å se humoren i det hele. ???
Godt at du ser humoren i det. Håper det ordner seg på beste måte :)

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Jeg har skadet en plate under vasking. Ikke under selve vaskingen, men da jeg skulle snu platen, var jeg så uforsiktig at kom jeg uheldigvis kom bort i spindelen som lagde en en fin og lang ripe i platen. Jeg fikk meg et sjokk, men var lettet da jeg spilte platen og hørte at det ikke var noe hakk i platen. Siden den gangen har jeg vært meget forsiktig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skal ikke mene noe sterkt om den, Parelius. Vi har hatt den på Dipper, og jeg holdt den i hånda mange ganger. Men, når arbeidsdagen var over gikk jeg hjem med vinyl i bæreposen.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg har aldri vasket et hakk i en skive.

Om skiva var solgt som plettfri og den har hakk er den ikke i henhold til beskrivelsen og du har krav på full retur.

Så enkelt er det. Hva selger sier er irrelevant.

Kjør på.

Item not as described.

Det er det som er kjekt med å bruke pay pal.

Må forøvrig få gratulere deg med smaken. Selv har jeg førsteutgavene av alle Crimsonplatene UTENOM de to første. Jeg har ikke fått meg til å køpe de pink lablene enda. Dyre greier.

Det er kjipt med de som tror de vasker plata med noe kjipt middel og som legger igjenn en film på hele skiten.

Z

Zomby_Woof

Gjest
In the wake fikk jeg i pink i for £105. Nydelig var den! Helt fantastisk cover også, med grov 'lerret'- aktig struktur. Da var jeg glad, da.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
In the wake fikk jeg i pink i for £105. Nydelig var den! Helt fantastisk cover også, med grov 'lerret'- aktig struktur. Da var jeg glad, da.
Herlig.

Du må komme innom en dag så vi kan spille plater!

S

Stereo_Mono

Gjest
Har bruke en manuell Nitty Gritty platevasker i 3 år nå. Har aldri merket noen hakk eller riper før og etter vask.
Den suger bare skiten ut å gjør underverker på bruktsjappe og loppemarked vinyl.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:

Hvis du ønsker Zomby, kan du ta med plata til meg, så skal vi kjøre den et par runder i USC vaskeren min. Har opplevd at bittesmå foremål har satt seg i rillene, og de får du antageligvis bare ut med ultralyd. Er det ripe derimot, så kan jeg ikke hjelpe deg.
Send meg bare en PM. Tilbudet står i alle fall åpent.

mvh
Lars

Z

Zomby_Woof

Gjest
OK. Da er alt fastlåst. Her er siste svar fra meg, etter at selger sammenlignet min vasking med å kjøpe et skittent klesplagg, vaske det, og deretter prøve å returnere det. Det eneste jeg har fått ut av selger er diverse antydninger om uæarlighet (opprettelse av nye ebay-kontoer o.a.), samt insistering på at vaskinga må være grunnen til skaden. Han mente også at det var et tegn på desperasjon fra min side da jeg spurte om han var sikker på at han ikke hadde skumpet plata borti noe da han pakket den for sending.

There is no desperation on my part. There is a difference between used and new purcases. This case is comparable to buying a soiled used garment and cleaning it, only to discover that the seams dissapear. But I'll propose a solution. I suggest this as an aknowledgement of the fact that we have both handled the record between the last time you played it and the first time I played it, certainly not as a goodwill gesture. I would in fact like to see an apology for your repeated accussations of dishonesty on my part. I suggest that we split the loss equally between us (refund of half the sale price). I'll return the record to you at my own cost. This way you'll get a confirmation that the record is indeed damaged. You'll also get a lesson on what constitutes 'amazing lustre'. You'll also be free to relist and sell the record. Even the sleeve should have some value, as records are often in a far better state than the sleeves. This could be sold to complete an original package for someone. This way I will end up with the biggest loss in this. I am still certain I did not cause the damage (just as certain as you claim to be). Of course any impartial judge would have only our respective words to go by. As I've already said, I believe in your honest intentions. I'm willing to go this far because I am eager to agree with you on friendly terms. Please consider this as a final offer before calling for a decision by ebay staff.
Jeg orker rett og slett ikke å fortsette krangelen. Hva synes dere? Er dette et fornuftig tilbud å komme med?

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.260
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Veldigt generøst og ærligt tilbud fra deg Zomby, synd att du sitter som taper pga av din ærlighet.

mvh
Roger

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Kan du fortelle meg hva platen var gradert til når du kjøpte den?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.193
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Hvordan har du betalt?
PayPal?
Jeg har også blitt lurt på ebay. Brukte ikke PayPal og satt igjen med ingen ting. Penger borte og ingen platespiller.
Kjeltringer er det over alt. Jeg vet om en i Tyskland.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Plata var gradert som EX. Som nevnt i flere meldinger til selger ville jeg neppe kranglet på en near mint eller mint minus, bortsett fra hakket. Dette forutsetter selvfølgelig vasking. Før vask var den som nevnt dekket av et lag oljeaktig et 'eller annet', muligens spilt våt. Jeg er ingen profesjonell 'samler', og ikke så veldig bevandret i graderinger. Jeg er vant til å se skivene, og bruke min egen trinnløse og ordløse gradering. Etter at jeg fikk vaskeren i hus har jeg begynt å 'se gjennom' skitt også. Røntgen er fint i vanlige bruktbutikker. Det går jo så fint når man får se før man kjøper, ikke sant? Jeg har vært på Ebay i to måneder og brukt ca. 10.500,- Galskap, men sånn er det med feriepenger...

Dette er min andre retur, og min første krangel.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Audiomix skrev:
Hvordan har du betalt?
PayPal?
Jeg har også blitt lurt på ebay. Brukte ikke PayPal og satt igjen med ingen ting. Penger borte og ingen platespiller.
Kjeltringer er det over alt. Jeg vet om en i Tyskland.
Kan Paypal hjelpe meg med noe mer enn Ebay?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.193
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg er ikke sikker, men med PayPal tror jeg oppgjøret holdes til kunden har akseptert varen.
Da får ikke selgeren noe før dere er enige.
Penger og vare kan eventuelt gå tilbake der de kom fra.
Tror finn.no har et tilsvarende system.
I mitt tilfelle fikk jeg ingen hjelp fra ebay ut over at det ble en sak.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Tror jeg brukte pay pal sist når det ble disputt.

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Antall liker
58
..tror paypal er tingen.. Husker ikke helt hva slags garantiordninger de har, tror det kan variere litt med kjøpesummen og med hvordan selgeren er "gradert" ellerno.. men en ting jeg i alle fall husker er at du må få ut fingern før 45 dager etter kjøpet!! Jeg ble svindlet en gang da jeg skulle kjøpe en interface.. ventet til godt over "godkjent" tid for transport og sendte spørsmål til selger om hvor det ble av pakken, og fikk beskjed at de hadde bare glemt av den og skulle sende den med en gang.. så ventet jeg enda en gang i vanlig tid for transporten og vel så det.. sjekket tilbake på selgerens side og fikk se kun negativ feedback fra rundt den tiden jeg handlet.. Da jeg da forsøkte å klage hadde det selvfølgelig gått over 45 dager og paypal kunne ikke hjelpe.. Sykt bittert!! ..men det var tross alt bare første og eneste gangen jeg har blitt svindlet/lurt på såpass vis (opplevd overprising av frakt, ting i dårligere stand en beskrevet, for dårlig innpakning og derfor skader i frakt, og noen få ting av liten verdi som har forsvunnet i posten, men aldri noe mer "overlagt svindel" en det der), og jeg har handlet veldig mye på ebay!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg fikk melding i dag. Selger godtar tilbudet mitt. Jeg synes jeg var betydelig mer generøs enn jeg strengt tatt burde, men skitt samma.

Bittert at det endte sånn. En nyttig, men dyr lærepenge for mitt vedkommende. Nå får vi se om jeg tør å by på dyre ting fremover. I alle fall kommer jeg til å klarere vask før jeg legger inn bud, uansett pris.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå tror jeg at jeg gir opp hele eBay, gitt. I dag kom det i posten et eks av Lizard. Den var listet som MINT, men er knapt nok VG. Den verst inpakkede plate noen sinne! Fyren hadde pakket plata i et lag bobleplast, og et lag myk bølgepapp (den typen med forsterkning på bare ene siden). Det hele var tapet med en lengde langsgående over begge åpningene. Selvfølgelig var den åpen oppe og nede. Utrolig at plata ikke hadde ramla ut, rett og slett. Coveret, som forøvrig var nydelig, hadde fått en krøll i ene hjørnet. Nå er riktignok 32£ en særdeles hyggelig pris for en Pink rim Lizard, om den var mint...

Men Pokker! Og Djiiisus Chraistus!  :p

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Nå tror jeg at jeg gir opp hele eBay, gitt. I dag kom det i posten et eks av Lizard. Den var listet som MINT, men er knapt nok VG. Den verst inpakkede plate noen sinne! Fyren hadde pakket plata i et lag bobleplast, og et lag myk bølgepapp (den typen med forsterkning på bare ene siden). Det hele var tapet med en lengde langsgående over begge åpningene. Selvfølgelig var den åpen oppe og nede. Utrolig at plata ikke hadde ramla ut, rett og slett. Coveret, som forøvrig var nydelig, hadde fått en krøll i ene hjørnet. Nå er riktignok 32£ en særdeles hyggelig pris for en Pink rim Lizard, om den var mint...

Men Pokker! Og Djiiisus Chraistus! :p
Det er jo da en engasjerer pay pal.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Men... Jeg ender jo uansett med returportoen. Å sende med registrering er billigst som pakke, ca. kr. 260,-. Hvis jeg sender uregistrert risikerer jeg jo at selger 'ikke får den'. Da sparer jeg altså ca. kr. 60,- på å returnere plata. Jippi!!!

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Men... Jeg ender jo uansett med returportoen. Å sende med registrering er billigst som pakke, ca. kr. 260,-. Hvis jeg sender uregistrert risikerer jeg jo at selger 'ikke får den'. Da sparer jeg altså ca. kr. 60,- på å returnere plata. Jippi!!!
:/ husk å gi ærlig feedback. Du kan jo nevne dette før du skriver noe. Enkelte blir mykere da.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skink_123 skrev:
Zomby_Woof skrev:
:/ husk å gi ærlig feedback. Du kan jo nevne dette før du skriver noe. Enkelte blir mykere da.
Jepp. Jeg har allerede nevnt det i melding til selger. Jeg har sagt at jeg vil vurdere tilbud om delvis tibakebetaling på grunn av dyr returporto. Samtidig gjorde jeg det klart at det skal et godt tilbud til, eller sender jeg den tilbake for prinsippets skyld.

Skjønner du at jeg blir litt satt ut? Det gikk så fint så lenge....

Nei. 'Bricks & Mortar' ruler.

Topp Bunn