Forsterkere Skal finne anlegg til en kamerat

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.782
Antall liker
26.775
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg skal hjelpe en kamerat med å få seg et anlegg og som Klipsch fan så har jeg fått han til å kjøpe seg et par RF-7 II. Så gjenstår jo forsterker(e) og det blir antageligvis for- og effektforsterker. Han skal også ha et par subber og som forforsterker så har jeg sett meg ut Parasound P6 som har alt han trenger inkl. egne sub-utganger og innebygget delefilter. Så vurderer jeg å se etter en Parasound A21 som makker. Nå har jeg ikke fulgt med på bruktprisene på Parasound på en stund, men dette burde vel være mulig å oppdrive til 25-30K brukt?

Så er jo spørsmålet om det er andre kandidater som kan anbefales i noenlunde samme prisklasse? Han vil ha muligheten til å spille "grisehøyt" så "lav-watt" forsterkere utgår og jeg anser 2x250W som et absolutt minimum. Parasound NC2250 er feks. et rimeligere alternativ som vurderes og så vurderes det også ICEpower fra Knedahl.

Jeg ønsker ikke forslag som koster noe særlig over 30K eller forslag som inneholder setninger som feks. "hos meg så er 50W tilstrekkelig til å spille seg døv og det er helt meningsløst å ha mer". Alle som har spilt "grisehøyt" på et par store Klipsch vet at det trengs en del "guffe" for å få ut tilnærmet maks. lydtrykk og her skal det rockes...🔊 🔊 🤘 🤘 😎
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.730
Antall liker
1.693
Sted
Horten
Ja, kan ikke skjønne annet enn at en Icepower eller Purify amp vil gi sinnsykt mye godlyd og ikke minst nødvendig power.:cool:
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.723
Antall liker
4.234
Torget vurderinger
1
Nad C399 virker å være et kupp, selv om den bare leverer 2x180W.. Ofte har de demoprodukter på hfk av de også. Holder det ikke så har man vel nesten fortsatt penger igjen til en Icepower i bassen og kjøre aktiv deling.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.197
Antall liker
9.367
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg skal hjelpe en kamerat med å få seg et anlegg og som Klipsch fan så har jeg fått han til å kjøpe seg et par RF-7 II. Så gjenstår jo forsterker(e) og det blir antageligvis for- og effektforsterker. Han skal også ha et par subber og som forforsterker så har jeg sett meg ut Parasound P6 som har alt han trenger inkl. egne sub-utganger og innebygget delefilter. Så vurderer jeg å se etter en Parasound A21 som makker. Nå har jeg ikke fulgt med på bruktprisene på Parasound på en stund, men dette burde vel være mulig å oppdrive til 25-30K brukt?

Så er jo spørsmålet om det er andre kandidater som kan anbefales i noenlunde samme prisklasse? Han vil ha muligheten til å spille "grisehøyt" så "lav-watt" forsterkere utgår og jeg anser 2x250W som et absolutt minimum. Parasound NC2250 er feks. et rimeligere alternativ som vurderes og så vurderes det også ICEpower fra Knedahl.

Jeg ønsker ikke forslag som koster noe særlig over 30K eller forslag som inneholder setninger som feks. "hos meg så er 50W tilstrekkelig til å spille seg døv og det er helt meningsløst å ha mer". Alle som har spilt "grisehøyt" på et par store Klipsch vet at det trengs en del "guffe" for å få ut tilnærmet maks. lydtrykk og her skal det rockes...🔊 🔊 🤘 🤘 😎
Har autosøk på Parasound på FINN, og det bør være fullt mulig å få A21 og P6 for ca 25k.
A21 normalt sett rundt 15k og P6 bør være mulig rett sør for 10k :)
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.782
Antall liker
26.775
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Ja, kan ikke skjønne annet enn at en Icepower eller Purify amp vil gi sinnsykt mye godlyd og ikke minst nødvendig power.:cool:
Disse ICEpowerne til Knedahl gir helt klart valuta for pengene og jeg har hatt en tidligere, men har ikke testet dem på Klipsch. En 1200AS2 ev. 2000AS2 burde gi power nok i bøtter og spann (y)
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.782
Antall liker
26.775
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Nad C399 virker å være et kupp, selv om den bare leverer 2x180W.. Ofte har de demoprodukter på hfk av de også. Holder det ikke så har man vel nesten fortsatt penger igjen til en Icepower i bassen og kjøre aktiv deling.
Jeg kjenner ikke så godt til NAD, men skal se litt nærmere på denne. Det kunne jo vært et alternativ sammen med en ICEpower (y)
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.782
Antall liker
26.775
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Har autosøk på Parasound på FINN, og det bør være fullt mulig å få A21 og P6 for ca 25k.
A21 normalt sett rundt 15k og P6 bør være mulig rett sør for 10k :)
Jeg hadde en tilnærmet ny P6 for noen år siden og da mener jeg at jeg solgte den for ca. 9K. Jeg kjøpte også en helt ny A21 for 16K på tilbud, men det er en del år siden. Som du sier så burde det være fint mulig å få et pent sett til 25K :)
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.197
Antall liker
9.367
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg hadde en tilnærmet ny P6 for noen år siden og da mener jeg at jeg solgte den for ca. 9K. Jeg kjøpte også en helt ny A21 for 16K på tilbud, men det er en del år siden. Som du sier så burde det være fint mulig å få et pent sett til 25K :)
Ja jeg synes de holder seg i overkant bra i bruktpris.
A21 burde ligge nærmere 10k siden de begynner å bli gamle, men kommer an på når de er kjøpt da. De økte vel litt i pris mot slutten av salgstiden.P5 har jeg sett helt ned i 5k ved flere anledninger dersom den kan være aktuell. Prisen på A21 ligger nok litt kunstig høyt siden den nye A21+ fikk et kraftig prishopp. Ser jo ofte at det på bruktannonser henvises til prisen på dagens nye modell som i tillegg er kraftig prisjustert for valuta 🙈
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.723
Antall liker
4.234
Torget vurderinger
1
Jeg kjenner ikke så godt til NAD, men skal se litt nærmere på denne. Det kunne jo vært et alternativ sammen med en ICEpower (y)
Den kan oppgraderes med BluOS MDC modul, så får man alle streamingtjenester integrert på den også og det åpner vel også opp for Dirac funksjonalitet. Det kan jo være fint å ha om man går inn med ekstra amp for bassene + mulighet for sub, for å få balansert lyden litt bedre.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.782
Antall liker
26.775
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Ja jeg synes de holder seg i overkant bra i bruktpris.
A21 burde ligge nærmere 10k siden de begynner å bli gamle, men kommer an på når de er kjøpt da. De økte vel litt i pris mot slutten av salgstiden.P5 har jeg sett helt ned i 5k ved flere anledninger dersom den kan være aktuell. Prisen på A21 ligger nok litt kunstig høyt siden den nye A21+ fikk et kraftig prishopp. Ser jo ofte at det på bruktannonser henvises til prisen på dagens nye modell som i tillegg er kraftig prisjustert for valuta 🙈
P5 er mindre aktuell. Det var vel en del problemer med skurring i potmeter på P5 og så mangler den display. Jeg vet ikke om det siste gjør noe for kameraten min, men jeg liker å ha et display å styre volumet etter. Det er bla. fint å ha noe å gå etter når promillen stiger og andre ligger og sover i etasjen over! Jeg solgte en McIntosh C70 pga. manglende display... 😬 😅

I mitt hode så er det naturlig at bruktprisene stiger når tilsvarende nye modeller plutselig stiger mye og rundt 15K for en A21 burde være innafor (y)
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.782
Antall liker
26.775
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Den kan oppgraderes med BluOS MDC modul, så får man alle streamingtjenester integrert på den også og det åpner vel også opp for Dirac funksjonalitet. Det kan jo være fint å ha om man går inn med ekstra amp for bassene + mulighet for sub, for å få balansert lyden litt bedre.
Kameraten min har sagt at jeg kan skaffe hva jeg vil innenfor visse økonomiske rammer, men han sier at det MÅ være enkelt! (KISS). Nå har han et par Klipsch RF-82 (?) og en surroundforsterker, men han vil ha noe enkelt som bare virker selv etter en del Tuborg...(y) 😅

Bassen (og lyden generelt selvsagt) varierer jo voldsomt fra rom til rom og hvis vi er litt heldige med rommet hans så holder det med bass og treble på forforsterkeren. Hvis vi får problemer med bassen så kommer jeg nok til å få han til å kjøpe en MiniDSP SHD siden jeg har to selv og kjenner til den. Jeg er ikke noen racer på pc og kalibrering, men jeg får til enkle manuelle justeringer via SHD'en og kan fint sette opp noe via den som han blir fornøyd med.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.842
Antall liker
19.276
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hvorfor pre, når hvis en vurdere Minidsp SHD? Hvis han ikke skal ha subber så er det dsp i f eks Eversolo A8…
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.782
Antall liker
26.775
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Hvorfor pre, når hvis en vurdere Minidsp SHD? Hvis han ikke skal ha subber så er det dsp i f eks Eversolo A8…
SHD vurderes ikke i utgangspunktet. Jeg skrev "hvis vi får problemer med bassen"…

Han vil som sagt ha det enklest mulig og det betyr en integrert forsterker eller en enkel pre + effektforsterker. Jeg går for pre + effekt fordi det er mer fleksibelt også med tanke på å ev. putte inn en SHD der senere. Så vil jeg ha en pre med tonekontroller for enkel justering av bass/treble hvis det skulle være behov for det.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.842
Antall liker
19.276
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
SHD vurderes ikke i utgangspunktet. Jeg skrev "hvis vi får problemer med bassen"…

Han vil som sagt ha det enklest mulig og det betyr en integrert forsterker eller en enkel pre + effektforsterker. Jeg går for pre + effekt fordi det er mer fleksibelt også med tanke på å ev. putte inn en SHD der senere. Så vil jeg ha en pre med tonekontroller for enkel justering av bass/treble hvis det skulle være behov for det.
Skjønte det, bare mener Minidsp SHD er en helt ok pre, selv om en ikke bruker dsp på den😅Jeg brukte SHD i mitt oppsett uten å bruke DSP når jeg fikk Arc Deco. Kun dustete jåleri fikk meg til å gå til Eversolo. Lydmessig det samme. Jeg har og sammenlignet med svært så kostbare pre og SHD klarer seg meget bra. Ser litt kjip ut da🤣
 

Trg

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2021
Innlegg
800
Antall liker
2.169
Sted
Gilja
Hadde selv Parasound p6 sammen med en Knedahl icepower 2000as2. Anbefales!
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.782
Antall liker
26.775
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Hadde selv Parasound p6 sammen med en Knedahl icepower 2000as2. Anbefales!
Det kan fort bli sånn. Jeg heller ganske kraftig mot en P6 og det hadde vært spennende å testet ut den + 1200/2000AS på RF-7’ene. Disse er også helt nye og en ev. A21 eller tilsvarende har jo noen år på baken.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.782
Antall liker
26.775
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Kameraten jobber offshore og er for tiden på nord- vestkysten av Afrika. Han ringte i stad og vi ble vel enige om å satse på P6 og en ICEpower 2000AS2 fra Knedahl. Jeg sender nok en bestilling til Knedahl i morgen og så får vi se om det dukker opp en P6 etterhvert. Han satser som sagt også på et par subber, så det blir også fortløpende vurdert.Han skal for øvrig også ha projektor. Projektor er kjøpt, men jeg tror vi får vente med lerret til han kommer hjem sånn at vi finner ut av riktig størrelse.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.782
Antall liker
26.775
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Da er en ICEpower 2000AS2 bestilt av Knedahl og så får vi se om det dukker opp en P6 etterhvert. Hvis noen har tips om en enkel forforsterker med tilsvarende funksjoner som P6 så er det bare å si ifra.
 
Topp Bunn