Tok for ordens skyld og flytta Node 2-en ned i hovedanlegget i dag, og satte opp til en ny enkel form for A/B-test mot Aries (femto). Begge med coax ut til Auralic Vega. Vega har 2 stk coax inn, og sånn kan jeg switche i mellom med remote. En rekke raske trykk med fjernkontrollen før musikken starter gjør at jeg ikke vet hvilken streamer lyden kommer fra. Spilte selvsagt av samme låt (-er) fra Tidal Hifi (og passet på å unngå noe MQA-tull). Hørte på låter fra Mathias Eick sin nye "Ravensburg", Norah Jones "Day Breaks" og Nils Petter Molvær "Buoyancy"
Med bare erfaringsgrunnlag fra disse to streamerne, så skal jeg ikke utbasunere at det er stor forskjell på alle streamere.
Samtidig så må jeg bare få lov til å si at
for min del så er i hvert fall debatten rundt hvorvidt det kan være lydmessige forskjeller på kun streamere lagt død for godt. For det
er forskjell på disse to, i hvert fall. Hvor stor forskjell kan man jo selvsagt diskutere, men stor nok til at jeg kunne identifisere Aries vs Node2 på 10 av 10 forsøk. Aries er hakket mindre hard i øvre mellomtone og mer luftig og utstrakt i toppen. Man kan for eksempel høre klar forskjell på cymbaler og hi-hater. På Aries låter de luftigere og på en måte snillere, med mer distinkte overtoner, på Node2 så blir metallet og "grunnlyden" mer fremtredende. En annen forskjell er at Aries låter mer utstrakt i bredden, men det høres samtidig ut som at lydbildet er roligere, mye på samme måten som man hører når man erstatter en mindre amp med en kraftigere, på litt tungdrevne høyttalere. Dermed kan man også få inntrykk av at det ble plass til å høre rommet rundt instrumenter bedre, noe som var spesielt tydelig på blant annet kontrabass. Synes også at jeg kunne høre at Aries gikk dypere, eller hadde mer pundus helt nede i bunn, men dette synes jeg varierte litt mer fra låt til låt, så her er jeg mer usikker.
Noden har nok kanskje litt mer kropp i mellomtonen, som blant annet pusher vokalen litt lenger frem i lydbildet sammenlignet med Aries, som er litt mer tilbakelent akkurat her. Litt mer kropp kan gjøre seg på enkelte innspillinger, slik at jeg var nær ved å "bli lurt" på en eller to låter, siden jeg likte hva Node2 gjorde her, og dermed tenkte at det måtte være Aries, siden den normalt låter bedre. Men lytter man litt mer "rundt" vokalen, så hører man fort de samme forskjellene som jeg viser til over.
Samtidig som at man kan høre klare forskjeller ved en sånn relativt hurtig og enkel test, så tror jeg at de forskjellene som er der faktisk kan gjøre enda større utslag over tid. F.eks så er Noden såpass mye hardere og mer frempå i mellomtonen at dette kan øke lyttetretthet i enkelte anlegg. Samtidig så vil jo utslaget eller effekten avhenge av anlegget ellers...
Som vanlig er det jo noe vanskelig og subjektivt å beskrive lydforskjeller på denne måten, men har lagt merke til at RES i Stereopluss har opplevd forskjellen på disse to på omtrent samme måte som meg. Anbefaler å lese hans betraktninger her, for de som ikke allerede har gjort det:
Auralic Aries - En strøm av godlyd - Stereo+