Fush skrev:
Lydarne skrev:
Grundlæggende er jeg enig, men praksis visser at måle metoderne ikke er fine nok, og måske ikke måle det det virkelig drejer sig.
Hvordan får man spilt inn på en plate lyd som man ikke har målemetoder eller -utstyr for å registrere? Hvordan kan et HiFi-anlegg gjengi lyd som det ikke er i stand til å registrere? Jeg tror en av oss har gått glipp av noe grunnleggende her, eller snakker vi forbi hverandre?
Nej jeg tro sådant set ikke vi snakker forbi hinanden.
Jeg har altid gerne ville prøve følgende, og må til at få taget mig sammen, der er et bit mønster på CD'en, det kunne være interessant at måle bit mønster på højtaler udgangen, eller for den sags skyld i den ene og den anden ende af et kabel, det kunne gøres på et super duper kabel til 100000 kr., og som alternativ kunne der evt. måles på en ringklokke ledning, eller en standart netledning.
På højtaler udgangen tror jeg man vil måle noget forskel på bit mønstrene og endnu større forskel vil måles hvis der sættes et par mikrofoner op i rummet og signalet optages og det konverteres til et bit mønster, her tror jeg det vil være så godt som umuligt at opnå samme bitmønster som på CD'en.
På de to kabler tror jeg ikke der vil være den store forskel på nogle af dem. der er dog ingen tvivl om at sættes de ind i kæden og der sættes en lidt vanskelig højtaler belastning på så vil der opstår nogle forskelle, jeg tror signalkabler vil udvise mindre forskelle også hvis der måles i kæden.
men kan så spørge sig selv er der flere årsager til at det skulle være forskel på kabler når bit mønsteret måske stort set er det samme på ind og udgang på både det billige og dyre signal kabler, Jeg mener der mindst er en vigtig faktor, og det er at man gå fra en endelig opløsning i det digitale domæne (eks. man sampler kun 2 gange ved et 20 Khz. signal ved 16 bit/44.1KHz standart cd format) til en "uendelig høj" opløsning i det analoge domæne, man kan sige at alt mellem samplerne i digitale domæne bliver fuldt ud, der tilføres noget til det oprindelige signal som er afhængig af den måde der filtreres/afrulning, evt. opampling osv. og her følger fasen naturligvis med, der kan sikkert også tilføres støj og THD som har så små størrelser at det ikke vil kunne ses i en 16 bit/44.1KHz opløsning. måske forstærkes det "tilførte" op af andre apparater som også levere deres bidrag af fejl til det samlede resultat.
Et andet vigtigt (faktisk det vigtigste tror jeg) fænomen kalder jeg materiale lyd, jeg har hørt på to ens opbyggede signal kabler hvor den eneste forskel var at det ene benyttede kobber som lede materiale det andet sølv, også netkabler er afprøvet på denne måde, Jeg blev meget overrasket over hvor stor forskel der var på lyden (til sølvs fordel), og det er tilsyneladende ligegyldigt hvor langt kablet er, så der kan konkluderes at hver en millimeter tæller, og hver en stump der er i anlægget.
Der er iøvrigt mange forskelige lede materialer i vores anlæg udover kobber b.a. kul, grafit, bly, messing, guld, modstands tråd i forskeliger legeringer osv. og de lyder alle forskelligt.
Det modsatte af materialer der leder er dem der isolere, dem er der mange forskelige af i et hifi anlæg, udover den åbenlyse funktion som isolering materialer har, kommer de også til at indgår i et utal af udefinerede kondensatorer i apparaterne og kabler/ledninger, isoleringsmaterialet kommer her til at virke som dielektrikum, det er vigtigt at vide at er der spændings forskel mellem to isolerede punkter så vil der også være en kondensator, og det er hver at overvejer hvad dielektrikum skal består af i denne uønskede men uundgåelige kondensator, det drejer sig her om indpakning af kabler og alle andre komponenter.
De fleste er bekendt med at kondensatorer kan lyde forskelligt, og det er bla afhængig af det benyttede dielektrikum, der er mindst to hovedgruppe ,papir/olie (eks.v Jensen kondensatorer og DCA) den anden hovedgruppe er plastik, her er virklig mange forskelige hvor teflon nok regnes for det bedste, en kondensator består iøvrigt også af lede materialer, pladerne og til-ledninger, så der er mange mulighede for at kondensatorer kan lyde forskelligt, og som jeg og andre forum deltagere har været inde på kan et kabel godt betragtes som en langstrakt kondensator.
Hvordan disse materiales lydsignatur manifestere sig i et bit mønster, ja jeg ved det ikke, men et er sikkert det var der ikke da CD'en blev indspillet, der var til gengæld andre lydsignatuer som vil være afhængig af det udstyr der er benyttet ved indspilningen, normalt kan man relativt nemt hører om en indspilning er fra KVR, Telarc, Verve eller Stockfish, Mikrofon kendere kan også normalt spotte når der er brugt U47 mikrofoner.
Det der evt. kommer ekstra ved at gå fra det digitale til analoge domæne plus det der ellers bliver tilført eller måske trukket fra plus det vigtige fænomen som jeg kalder materiale lyd, har man lov at kalde fejl, og det vil kunne antage næsten uendelig mange kombinationer og størrelser, og der er ingen tvivl om at vi som lytter hovedsaligt vil foretrække det "fejlsignal" der gør rigtigt, og ikke et der gør forkert, et forkert signal vil vi sandsynligvis opfatte som et faresignal (sikkert gener fra urtiden), eller slet og ret bare forkert.
Helt sikkert er det også at det vil blive meget vanskeligt, ja jeg vil sige umuligt at konstruere et hi-fi apparat der ikke gør et eller andet ved signalet. tilføre noget eller måske trækker noget fra det oprindelige signal, og det må dreje sig om er at få apparatet til at gøre det "rigtige" ved signalet.
Det er også helt sikkert at lyttere vil prioritere forskelligt, nogle vil lægge meget vægt på at instrumenter lyder helt rigtigt, andre vil lægge vægt på at det lyder så behageligt som muligt, andre igen foretrække at lyden er klar som Norsk kildevand, og der er helt sikkert mange flere præferencer, selv mener jeg at når instrumenter gengives korrekt, fra en kilde som er tro mod instrumenternes oprindelige klang, så er de andre ting også iorden, behagelighed, klarhed, osv. Jeg mener selv at gode og samtidig instrumenter det er nemt at komme til at hører live er den meneskelige stemme ,orgel (i kirken), også piano og blokfløje kan være vanskelige instrumenter at gengive, detsvære er akustisk guitar næsten altid manipuleret i optagelser, om ikke andet end ved at mikrofonen har været fæstnet på klangkassen, en skam da det også er et meget udbredt instrument man kan hører alle steder, eller måske en-da selv spiller.