Politikk, religion og samfunn Skal Norge avgi suverenitet på energiområdet til EU

Skal Norge avgi suverenitet på energiområdet til EU?

• Ja

Stemmer: 2 4.1%
  • Nei

Stemmer: 45 91.8%
  • Vet ikke

Stemmer: 2 4.1%

• Totalt antall stemmer
    49

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.272
Torget vurderinger
1
EUs energibyrå ACER har som målsetting å etablere og regulere et felles strøm- og gassnett i Europa. Skal Norge avgi suverenitet på energiområdet til EU?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.017
Torget vurderinger
1
Absolutt ikke, men har ikke stort håp om å unngå dette AP har jo vært ivrig på all tilpasning og Høyre stoler jeg ikke på i den saken heller

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.195
Torget vurderinger
1
Viktig å presisere hva man mener er konsekvensene er av å tilslutte Norge til ACER; Regjerningen/de blå mener at dette ikke medfører noen suverenitetsavgivelse (av betydning). De andre mener at det gjør det. Dette siste støttes vel av eksperter på det juridiske, så langt jeg kan se. Om regjeringen skal sette av tid og ressurser til å se på grunnlovsjussen må de nok instrueres av Stortinget. Ellers gir de beng. Søviknes ser stort på det meste av slikt.

Dette føyer jo seg pent inn i rekken av beslutninger og vedtak som de blå pukker på å gjennomføre, aller helst uten egentlige konsekvensutredninger hverken for energisektoren på kort og lengre sikt eller det juridiske grunnlaget i forhold til suverenitet. Problemstillingene har overføringsverdi til andre sektorer. Det er mange måter å melde Norge inn i EU på. Å binde oss opp mest mulig til all verdens traktater og regelverk, helst uten returrett er den vanligste de siste årene. Å gi ved dørene til EU for å straffe røkla som er imot EU smaker antakelig godt og så er det en fin metode for å snikinnmelding på litt lengre sikt. Mang bekker små gir en stor å til EU. Dessverre er heller ikke Ap helt fremmed for å kjøpe seg goodwill i EU ved å leke rundhåndet storsjarmør de heller.

Hvor denne viljen til å avstå nasjonal kontroll og styring over kraftsektoren i eget land kommer fra aner ikke jeg. Det er høyst merksnodig. De bør ikke slippe unna med det.

Bare så det er sagt: Å handle strøm med EU er greit. Det gjør vi allerede i stor stil. Det trenger ikke medføre at vi skal la EU sitte på begge sider av bordet. Det holder med en.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
NEI NEI NEI NEI NEI NEI !!!!!

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
782
Nei, men jeg har en mistanke om hvor det bærer hen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Jeg synes ikke vi skal bestemme det. Gjennom EØS-avtalen har vi jo valgt å være EU-land uten å ha innflytelse.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.249
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg synes ikke vi skal bestemme det. Gjennom EØS-avtalen har vi jo valgt å være EU-land uten å ha innflytelse.
Jepp, de diktere jo allerde veldig mye av det vi gjør og nå bestemer de snart strømprisen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Jepp, de diktere jo allerde veldig mye av det vi gjør og nå bestemer de snart strømprisen.
Nei, det gjør de ikke. Markedet bestemmer strømprisen, akkurat som i dag, bare at markedet blir større.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.052
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nei, det gjør de ikke. Markedet bestemmer strømprisen, akkurat som i dag, bare at markedet blir større.
Faktisk gjør de det allerede. Eller for å være mer presis: EU's avgjørelser påvirker strømprisen vår direkte.
Karbonavgiften som ble lagt på strøm fra kullkraftverk i EU påvirket vannkraftstrømprisen vår tilsvarende. Hvorfor? Fordi markedsprisen på strøm da hadde økt i land man teoretisk sett kunne tenke seg å eksportere strøm til, så vil det jo være dumt å selge lokalt til mye lavere pris enn hva man kan få internasjonalt.

Så om EU øker karbonavgiften på kull med en krone pr kWh for å "straffe" kullkraftverkene i Europa, kan dere være sikre på at strømregningene deres her i Norge øker tilsvarende.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Faktisk gjør de det allerede. Eller for å være mer presis: EU's avgjørelser påvirker strømprisen vår direkte.
Karbonavgiften som ble lagt på strøm fra kullkraftverk i EU påvirket vannkraftstrømprisen vår tilsvarende. Hvorfor? Fordi markedsprisen på strøm da hadde økt i land man teoretisk sett kunne tenke seg å eksportere strøm til, så vil det jo være dumt å selge lokalt til mye lavere pris enn hva man kan få internasjonalt.

Så om EU øker karbonavgiften på kull med en krone pr kWh for å "straffe" kullkraftverkene i Europa, kan dere være sikre på at strømregningene deres her i Norge øker tilsvarende.
Det er klart slike endringer påvirker etterspørselen. Skal man ha et grønt skifte må nødvendigvis forurensende strømproduksjon erstattes med mindre forurensende kilder.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Den fullstendig meningsløse produksjonen av bitcoins påvirker for øvrig strømprisene minst like mye, vil jeg for øvrig tro.

triodelab

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2018
Antall liker
52
Norske politikere i posisjon sier ja til alt det EU- diktaturet bestemmer seg for. Vi har hele tiden vært den flinkeste gutten i klassen når det gjelder å svelge EU direktiver.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.272
Torget vurderinger
1
Espen Barth Eide sier at dette er utgangspunktet Arbeiderpartiet har for å si ja til at Norge godtar det som kalles EUs tredje energipakke:

-Ap vil ha innfridd at det slås fast at 2/3 deler av all vannkraft skal være offentlig eid, slik det er i dag.
-Bygging av nye kabler skal bestemmes i Norge, og de skal være samfunnsøkonomisk lønnsomme.
-Eventuelle nye kabler som bygges til utlandet skal eies og drives av Statnett.
-Det som kalles «flaskehalsinntekter», som er inntekter fra kortsiktig salg, skal kunne brukes til å redusere nettleie.

Arbeiderpartiet er altså positive til dette, enda Norge får ikke stemmerett slik norske myndigheter heller ikke har i mange andre EU-byråene vi er tilsluttet til gjennom EØS-avtalen.

https://www.aftenposten.no/norge/po...sektoren-for-a-fa-Norge-inn-i-EUs-energiunion

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.639
Oversatt: et hvert utspill i en sak ang EU er primært farget av synet på EU og ikke hva saken faktisk gjelder.

Selv ganske langt inni den greske gjeldskrisen var det folk i Høyre som mente at Norge burde ha Euro som valuta. Da er det skikkelig, skikkelig mørkt.

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Antall liker
1.200
Hatt Euro som valuta, ville det være så dumt?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.639
Ja. Stupdumt. Euro i seg selv er mye av årsakene til problemene i EU.

Euro er en ren politisk kreasjon. Det er omtrent umulig å finne en økonom som synest det var en god ide da den ble innført.

En felles valuta og felles rentenivå gir mening innenfor en noenlunde homogen enhet. EU? Njet. Tanken var at landene skulle konvergere økonomisk, men istedenfor har det stikk motsatte skjedd. Tysk eksportindustri gjør en kule på relativt svak valuta, land i sør ble utkonkurrert av Asia og har ingen valutakurs som kan rette opp balansen og gjøre de konkurransedyktige. Tyskland i resesjon på begynnelsen av 2000-tallet og fyring på alle sylindre i Irland med etterfølgende gjeldsboble, boligkrakk og bankkollaps.

Dersom eksempelvis Hellas hadde hatt egen valuta ville den falt som en sten og gjort det mulig å eksportere noe derfra og gjort innenlandsk industri mer konkurransedyktig. Det ville blitt et rasende billig ferieland å dra til osv. Nå er de stuck med euro.

En Veldig Dårlig Ide. Folk klarer helt fint å sammenligne priser uten felles valuta (bare se på grense- og internetthandel) og i det kommmersielle markedet er det veldig billig å veksle fra en valuta til en annen eller inngå ymse former for valutasikringer.

Bare å se på Norge. Når oljeprisen trynet falt kronen dramatisk og vips så var norsk industri kvitt en særnorsk kostnadsøkning i form av galopperende lønninger og i løpet av veldig kort tid ble Norge et attraktivt ferieland for utlendinger. Og for nordmenn siden utlandet plutselig ble mye dyrere å dra til.

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.272
Torget vurderinger
1
Ja. Stupdumt. Euro i seg selv er mye av årsakene til problemene i EU.

Euro er en ren politisk kreasjon. Det er omtrent umulig å finne en økonom som synest det var en god ide da den ble innført.
Men er ikke den norske krona eeegntlig også en politisk kreasjon..? Da den norske penning-standarden ble innført under Harald Hardråde på 0,90 gram sølv kom det jo som følge av en politisk beslutning?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.639
Den flisen er for liten til at den kan spikkes ytterligere.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.248
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Helt håpløst opplegg, det der.

Stortingets presidentskap, som har ingen erfaring som byggherre, finner ut at "vi tar denne jobben selv," når staten har en profesjonell organisasjon som har som formål å oppføre og drifte bygg...

Dog skal en være obs på at veldig mye av kostnadsøkningene er pga "mission creep" - kjekt-å-ha-rykninger er jævlig dyre.

Johan-Kr

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.017
Torget vurderinger
1

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.052
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
To av tre regjeringspartier på Island har gått inn for å bruke EØS-avtalens vetorett mot innføring av EUs tredje energimarkedspakke og det felles energibyrået Acer. Det kan stanse innføringen også i Norge.
Dette begrepet er sannsynligvis ikke noe norske politikere har hørt om tidligere. Kan være en fin anledning for at de kan lære seg et nytt ord...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Jeg visste ikke en gang at Island hadde lagt en så lang kabel.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.808
Sted
Ytterst i havgapet...
Tja, men nå er veil ikke akkurat denne regjeringen kjent for å stoppe opp og avvente fornuften. Her gjelder det om å dundre på før noen kommer trekkende med velfunderte innspill. Slike "tidsheftende fornuftsfunderinger"skal man i alle fall ha seg frabedt...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Når utgangspunktet for denne tråden er hvor vidt vi skal avstå suverenitet til EU så er det fullstendig meningsløst å diskutere. Det blir som å si at vi ikke har suverenitet på fisken fordi mye av den selges til utlandet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.383
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har med vemod og uro registert straumkostnadane sidan genia frå -91 fekk vilja si.
Eit døme frå Sunnmøre: eg renoverer eit hus, og brukar ca kr 150 til straum. Denne kan eg forhandle til alt mellom 145 og 160kroner. Men nettleiga kan eg ikkje gjere noko med. Den er ca 900 kr.....
Straum treng vi. Eller oljefyr, evt anna fossilengergioppvarming.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.249
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Har med vemod og uro registert straumkostnadane sidan genia frå -91 fekk vilja si.
Eit døme frå Sunnmøre: eg renoverer eit hus, og brukar ca kr 150 til straum. Denne kan eg forhandle til alt mellom 145 og 160kroner. Men nettleiga kan eg ikkje gjere noko med. Den er ca 900 kr.....
Straum treng vi. Eller oljefyr, evt anna fossilengergioppvarming.
Jepp, hele grei med konkurransen blir mer og en vits og en av årsaken er avgifter på 50% (moms+avgift)

Topp Bunn