Jepp, de diktere jo allerde veldig mye av det vi gjør og nå bestemer de snart strømprisen.Jeg synes ikke vi skal bestemme det. Gjennom EØS-avtalen har vi jo valgt å være EU-land uten å ha innflytelse.
Nei, det gjør de ikke. Markedet bestemmer strømprisen, akkurat som i dag, bare at markedet blir større.Jepp, de diktere jo allerde veldig mye av det vi gjør og nå bestemer de snart strømprisen.Jeg synes ikke vi skal bestemme det. Gjennom EØS-avtalen har vi jo valgt å være EU-land uten å ha innflytelse.
Faktisk gjør de det allerede. Eller for å være mer presis: EU's avgjørelser påvirker strømprisen vår direkte.Nei, det gjør de ikke. Markedet bestemmer strømprisen, akkurat som i dag, bare at markedet blir større.Jepp, de diktere jo allerde veldig mye av det vi gjør og nå bestemer de snart strømprisen.Jeg synes ikke vi skal bestemme det. Gjennom EØS-avtalen har vi jo valgt å være EU-land uten å ha innflytelse.
Det er klart slike endringer påvirker etterspørselen. Skal man ha et grønt skifte må nødvendigvis forurensende strømproduksjon erstattes med mindre forurensende kilder.Faktisk gjør de det allerede. Eller for å være mer presis: EU's avgjørelser påvirker strømprisen vår direkte.Nei, det gjør de ikke. Markedet bestemmer strømprisen, akkurat som i dag, bare at markedet blir større.Jepp, de diktere jo allerde veldig mye av det vi gjør og nå bestemer de snart strømprisen.Jeg synes ikke vi skal bestemme det. Gjennom EØS-avtalen har vi jo valgt å være EU-land uten å ha innflytelse.
Karbonavgiften som ble lagt på strøm fra kullkraftverk i EU påvirket vannkraftstrømprisen vår tilsvarende. Hvorfor? Fordi markedsprisen på strøm da hadde økt i land man teoretisk sett kunne tenke seg å eksportere strøm til, så vil det jo være dumt å selge lokalt til mye lavere pris enn hva man kan få internasjonalt.
Så om EU øker karbonavgiften på kull med en krone pr kWh for å "straffe" kullkraftverkene i Europa, kan dere være sikre på at strømregningene deres her i Norge øker tilsvarende.
Men er ikke den norske krona eeegntlig også en politisk kreasjon..? Da den norske penning-standarden ble innført under Harald Hardråde på 0,90 gram sølv kom det jo som følge av en politisk beslutning?Ja. Stupdumt. Euro i seg selv er mye av årsakene til problemene i EU.
Euro er en ren politisk kreasjon. Det er omtrent umulig å finne en økonom som synest det var en god ide da den ble innført.
Syntes bare det var litt morsomt.Den flisen er for liten til at den kan spikkes ytterligere.
To av tre regjeringspartier på Island har gått inn for å bruke EØS-avtalens vetorett mot innføring av EUs tredje energimarkedspakke og det felles energibyrået Acer. Det kan stanse innføringen også i Norge.
Dette begrepet er sannsynligvis ikke noe norske politikere har hørt om tidligere. Kan være en fin anledning for at de kan lære seg et nytt ord...To av tre regjeringspartier på Island har gått inn for å bruke EØS-avtalens vetorett mot innføring av EUs tredje energimarkedspakke og det felles energibyrået Acer. Det kan stanse innføringen også i Norge.
*knis*Jeg visste ikke en gang at Island hadde lagt en så lang kabel.
Jepp, hele grei med konkurransen blir mer og en vits og en av årsaken er avgifter på 50% (moms+avgift)Har med vemod og uro registert straumkostnadane sidan genia frå -91 fekk vilja si.
Eit døme frå Sunnmøre: eg renoverer eit hus, og brukar ca kr 150 til straum. Denne kan eg forhandle til alt mellom 145 og 160kroner. Men nettleiga kan eg ikkje gjere noko med. Den er ca 900 kr.....
Straum treng vi. Eller oljefyr, evt anna fossilengergioppvarming.