Politikk, religion og samfunn Skal Norge avgi suverenitet på energiområdet til EU

Skal Norge avgi suverenitet på energiområdet til EU?

• Ja

Stemmer: 2 4.1%
  • Nei

Stemmer: 45 91.8%
  • Vet ikke

Stemmer: 2 4.1%

• Totalt antall stemmer
    49

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.312
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Har med vemod og uro registert straumkostnadane sidan genia frå -91 fekk vilja si.
Eit døme frå Sunnmøre: eg renoverer eit hus, og brukar ca kr 150 til straum. Denne kan eg forhandle til alt mellom 145 og 160kroner. Men nettleiga kan eg ikkje gjere noko med. Den er ca 900 kr.....
Straum treng vi. Eller oljefyr, evt anna fossilengergioppvarming.
Det er ikke langt unna at det lønner seg med aggregat... Lønnsomheten med solcellepanel må kanskje vurderes?

Forbruket tilsier bare 350kWh/mnd +-

Johan-Kr

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.984
Sted
Ytterst i havgapet...
Har med vemod og uro registert straumkostnadane sidan genia frå -91 fekk vilja si.
Eit døme frå Sunnmøre: eg renoverer eit hus, og brukar ca kr 150 til straum. Denne kan eg forhandle til alt mellom 145 og 160kroner. Men nettleiga kan eg ikkje gjere noko med. Den er ca 900 kr.....
Straum treng vi. Eller oljefyr, evt anna fossilengergioppvarming.
- og hva sa geniene da, ommatt og ommatt ??? " Nei, nå blir det KONKURRANSE, så da blir alt MYE billigere...." :rolleyes:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Nei, men jeg har FM-radio med sveiv og batteri. Og vedovn. Klarer meg fram til Radio 102 slutter å sende på FM-båndet.

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Antall liker
302
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Strømsløsing og lav strømpris er en av de store "bløffene" i Norge.
Ser man på energiforbruk, så ligger vanlige folk ca. på EU nord middel. Vi bruker ca. den samme energien som folk i Sverige og Danmark (og Tyskland bl.a). Pris på kWh er lavere i Norge, men i og med at vi ikke har andre energibærere (gass, fjernvarme, olje etc.), så blir omtrent alt energiforbruket vårt tatt med strøm, mens i Tyskland og England, så står strøm for kanskje 20% og gass etc. for resten. De betaler totalt sett mindre for energi enn det vi gjør (kjapp sammenligning med en tysker og en engelskmann på jobb).

At vi da går med på Acer tror jeg blir veldig kostbart for privatøkonomien. Vi kan kanskje se priser på 2 til 3 ganger av de høyeste vi har idag.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.668
At vi da går med på Acer tror jeg blir veldig kostbart for privatøkonomien. Vi kan kanskje se priser på 2 til 3 ganger av de høyeste vi har idag.
Eksakt hvordan skal Acer føre til priser som er 2-3 ganger høyere enn de høyeste vi har i dag?

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Antall liker
302
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Eksakt hvordan skal Acer føre til priser som er 2-3 ganger høyere enn de høyeste vi har i dag?
Hvis ikke jeg har misforstått, så skal Acer "regulere" strøm og gass markedet i EU. Da kan man tro at prisene blir mer like innen EU.

Strømprisen i Europa er vesentlig høyere enn i Norge. Gassprisen derimot er mye lavere pr. energienhet enn strøm. Olje og fjernvarme også. Problemet i Norge er at vi kun har strøm som energibærer. Dermed hvis man skal ha samme strømpris i Norge som i Tyskland f.eks., så går den norske prisen opp 2-3 ganger.
Greia er da at energien den private tyskeren betaler for er eksempelvis 20% strøm og 80% gass. Iom. at gassen er mye billigere enn strøm, blir totalregningen for tyskeren vesentlig lavere enn i Norge som stort sett må regne 100% strøm.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.128
Torget vurderinger
0
Samarbeid kan man jo ha. Men det kan da ikke være nødvendig å gi et EU byrå bukta og begge endene.

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Dette er stor politik vedrøende fremtiden energi politik, og i er ikke blevet fortalt sannheten om hva dette dreier sig om!

Fremtidens energi i EU vedrøende strøm forsyningen, vil blive genereret med Vindmøller, og det vil sige at det er prisen, på hva det vil koste at genere energien på denne måtte,som vil bestemme prisen på hva forbrukerne i både EU og Norge vil komme til at betale i fremtiden.

Dette er stor politik vedrøende energi forsynings sikkerhet i hele Europa, og sammen slåeningen med Acer kommer, hva enten i vil eller ei.

Det er planen at hoved forsyning skal leveres fra vind møllene, og på de dage hvor kapasiteten ikke er stor nok til at dekke markeds etterspørselen vil Norge blive tvungen til at forsyne markedet herfra, meningen med vandkraften er at denne skal være en sikkerhets buffer,på strøm forsyningen til Hele markedet når vind og vêr, gør at mølle parkerne ikke klarer at levere nok til at dekke efterspørslen på markedet.

Dette vil i praksis betyde at Norsk kraft forbruk i hovedsak vil blive leveret fra disse vindmølle parker, og at energien produkseret fra Vandkraften kun vil spede til forsyningen vis bassengene er stopfulde, da hele energi forsyningen i både Norge og EU vil trenge fuld kapasitet på forsyningerne fra den Vand baserte kraft leveret fra Norge på de dage vindmøllene ikke kan levere nok til nettet.

OG det betyder samtidig at der må en kraftig utbygningen til av nettet mellem Norge og EU for at få det til.

DETTE er hva sagen dreier sig om, ikke al det snik, snak, der kommer fra de politiske ansvarlig.
DE ved fandenme godt, hva det dreier sig op, så fortel folket sannheten, at sådan ligger landet for at vi kan få en Grøn, CO2 fri strømforsyning til, i fremtiden.

Alternativet er at forsyningen skal genereres m KUL eller ATOM kraft.

Mvh

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.209
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg stemte MDG ved forrige høve. Dette er vel første gang de stemmer for noe der jeg er enig med dem. Sånn kan det gå.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Hvis ikke jeg har misforstått, så skal Acer "regulere" strøm og gass markedet i EU. Da kan man tro at prisene blir mer like innen EU.

Strømprisen i Europa er vesentlig høyere enn i Norge. Gassprisen derimot er mye lavere pr. energienhet enn strøm. Olje og fjernvarme også. Problemet i Norge er at vi kun har strøm som energibærer. Dermed hvis man skal ha samme strømpris i Norge som i Tyskland f.eks., så går den norske prisen opp 2-3 ganger.
Greia er da at energien den private tyskeren betaler for er eksempelvis 20% strøm og 80% gass. Iom. at gassen er mye billigere enn strøm, blir totalregningen for tyskeren vesentlig lavere enn i Norge som stort sett må regne 100% strøm.
Hvilken kilde har de på dette? Det er noe helt annet enn det "ekspertene" sier.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.404
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

Løysinga er enkel. Vi går over til å fyre med kol til oppvarming, gass til koking Og bensin/diesel til transport.

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Dette er stor politik vedrøende fremtiden energi politik, og i er ikke blevet fortalt sannheten om hva dette dreier sig om!

Fremtidens energi i EU vedrøende strøm forsyningen, vil blive genereret med Vindmøller, og det vil sige at det er prisen, på hva det vil koste at genere energien på denne måtte,som vil bestemme prisen på hva forbrukerne i både EU og Norge vil komme til at betale i fremtiden.

Dette er stor politik vedrøende energi forsynings sikkerhet i hele Europa, og sammen slåeningen med Acer kommer, hva enten i vil eller ei.

Det er planen at hoved forsyning skal leveres fra vind møllene, og på de dage hvor kapasiteten ikke er stor nok til at dekke markeds etterspørselen vil Norge blive tvungen til at forsyne markedet herfra, meningen med vandkraften er at denne skal være en sikkerhets buffer,på strøm forsyningen til Hele markedet når vind og vêr, gør at mølle parkerne ikke klarer at levere nok til at dekke efterspørslen på markedet.

Dette vil i praksis betyde at Norsk kraft forbruk i hovedsak vil blive leveret fra disse vindmølle parker, og at energien produkseret fra Vandkraften kun vil spede til forsyningen vis bassengene er stopfulde, da hele energi forsyningen i både Norge og EU vil trenge fuld kapasitet på forsyningerne fra den Vand baserte kraft leveret fra Norge på de dage vindmøllene ikke kan levere nok til nettet.

OG det betyder samtidig at der må en kraftig utbygningen til av nettet mellem Norge og EU for at få det til.

DETTE er hva sagen dreier sig om, ikke al det snik, snak, der kommer fra de politiske ansvarlig.
DE ved fandenme godt, hva det dreier sig op, så fortel folket sannheten, at sådan ligger landet for at vi kan få en Grøn, CO2 fri strømforsyning til, i fremtiden.

Alternativet er at forsyningen skal genereres m KUL eller ATOM kraft.

Mvh
Hørte om dette for første gang for rundt 2 år siden , fra en representiv fra Tenet, Tysklands største strømleverandør.

Intet nyt under solen Her.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.742
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Når det snakkes om en dobling av strømprisen så er det greit å huske på at nettleie er en betydelig del av totalprisen vi betaler. For meg vil en dobling av strømprisen innebære at det jeg betaler stiger med ca.40%....... Endel dyrere, men ikke 100% økning som man kan få inntrykk av. Og jeg får nesten lyst til å emigrere til Island. Våre etterkommere der borte i vest viser at de har cojones, i motsetning til barnehagetantene vi har på Stortinget.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Når det snakkes om en dobling av strømprisen så er det greit å huske på at nettleie er en betydelig del av totalprisen vi betaler. For meg vil en dobling av strømprisen innebære at det jeg betaler stiger med ca.40%....... Endel dyrere, men ikke 100% økning som man kan få inntrykk av. Og jeg får nesten lyst til å emigrere til Island. Våre etterkommere der borte i vest viser at de har cojones, i motsetning til barnehagetantene vi har på Stortinget.
Island har vel ikke så fryktelig mange sjøkabler til andre land?

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.742
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Island har vel ikke så fryktelig mange sjøkabler til andre land?
Poenget er at de tør si nei av og til.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.778
Torget vurderinger
1
^ Eller at problemstillingen er ganske irrelevant/unødvendig for Island ?

mvh
KJ

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.742
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
^ Eller at problemstillingen er ganske irrelevant/unødvendig for Island ?

mvh
KJ
Tja..
Bl.a.
Hva skal Acer holde på med?

Meningen med Acer er å sørge for at reguleringen av energimarkedene blir likere fra land til land: Ta det beste fra det som virker og overføre til land der ting ikke fungerer så godt. Det kan handle om prissoner, forbrukerrettigheter, konkurranseregler og så videre. Tanken er at dersom de nasjonale markedene fungerer bedre både hver for seg og sammen, vil energiressursene utnyttes bedre og vi får mindre sløsing.

Så hvorfor er mange så kritiske til Acer?

Mye handler om frykten for hva overnasjonal styring kan føre til. Acer skal som nevnt koordinere disse RME-ene som nasjonale myndigheter ikke har makt over. Dermed vil Norge i praksis ha gitt fra seg noe av selvråderetten til Acer (og dermed EU). Dette er i seg selv prinsipielt problematisk, mener kritikere. I tillegg er det slik at dersom to eller flere lands reguleringsmyndigheter (RME-er) ikke blir enige om en sak, kan Acer gå inn og bestemme hva som skal skje. Det er ihvertfall overnasjonal styring, påpeker motstanderne av at Norge skal slutte seg til EUs tredje energimarkedspakke.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.778
Torget vurderinger
1
^ uansett er det ganske irrelevant/uinteressant for Island å gå inn i et felles europeisk energi-/strømmarked som de ikke har noen forbindelse til.

Overnasjonalitet og suverenitetsavståelse er selvfølgelig aktuelle og viktige problemtisllinger som bør vurderes grundig, og veies opp mot fordelene med et felles marked der det er like regler og lik[ere] praksis på tvers av landegrensene. Fra dagens debatt på Stortinget framkommer det at lovavdelingen i Justisdepartementet har vurdert at suverentitetsavståelsen i dette tilfellet er ganske beskjeden. Etter det jeg har forstått så innstiller Stortinget på en ganske avgrenset tilslutning til EUs tredje energipakke nettopp for å ivareta norsk suverentitet.

Norge har «ofret» «små» biter av selvråderet og avstått suverentitet på mange områder i tilknytning til EU/EØS-avtalen i utviklingen av felleseuropeiske regler og forvaltning/tilsyn med disse og innlemmingen av disse i norsk rett. Så suverenitetsavståelse er ikke noe nytt. Det er som nevnt et spørsmål om å veie nasjonale interesser mot ev. fordeler med å avstå suverenitet.

Mvh
KJ

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Antall liker
302
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Litt usikker på hva du mener med kilde , men det som er faktum er at det er dyrere å produsere elektrisk kraft i Europa enn i Norge. Vann er veldig billig, mens vind er vel noe av det dyreste(?) (høy investeringskost, mye vedlikehold og begrenset levetid).
Så hvis vind/ sol eller alternative kilder skal lønne seg, så må vel prisene opp, eller hva skal man tro?

Man kan selvfølgelig pakke det inn i masse fine ord, og påpeke at strømprisen i Norge er lav og den kan gå mye før den når europeisk priser, men kikk litt på denne: https://www.ukpower.co.uk/home_energy/tariffs-per-unit-kwh

Jeg hadde ikke brydd meg så mye hvis jeg kunne dekke 80% av behovet mitt med gass. Gass vs. strøm er vel ca. 10 gangeren.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.742
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19

Litt usikker på hva du mener med kilde , men det som er faktum er at det er dyrere å produsere elektrisk kraft i Europa enn i Norge. Vann er veldig billig, mens vind er vel noe av det dyreste(?) (høy investeringskost, mye vedlikehold og begrenset levetid).
Så hvis vind/ sol eller alternative kilder skal lønne seg, så må vel prisene opp, eller hva skal man tro?

Man kan selvfølgelig pakke det inn i masse fine ord, og påpeke at strømprisen i Norge er lav og den kan gå mye før den når europeisk priser, men kikk litt på denne: https://www.ukpower.co.uk/home_energy/tariffs-per-unit-kwh

Jeg hadde ikke brydd meg så mye hvis jeg kunne dekke 80% av behovet mitt med gass. Gass vs. strøm er vel ca. 10 gangeren.
Vi importerer billig vindkraft fra Danmark i perioder. Problemet med vind og sol er at den må brukes uansett om forbruket er der eller ikke. Store batterier som vi ser poppe opp, bl.a. i Australia vil endre dette. Hele energimarkedet vil forandre seg når vi får store batterier inn i nettet.

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Antall liker
302
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er fortsatt litt vei igjen:

As fast and clean and big as the Tesla battery is, it’s still pretty measly in the grand scheme of things. It can power about 30,000 homes, but 70 MW of the 100 MW/129 MWh system can only last 10 minutes; the other 30 MW can provide three hours of power.

https://qz.com/1165314/elon-musks-g...-it-can-power-the-grid-when-coal-plants-fail/

Videre så har vel også produksjon av batterier et visst klima avtrykk. Og utvinning av lithium (og andre metaller) er jo også relativt kontroversielt mange steder (ødelegger natur, miljø etc.).

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.668
Norge har verdens største batteri. Bare å pumpe vann høyere opp.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Sovjetunionen bygde pumpekraftverk og atomkraftverk side om side.

Fornuftig når man har vanskelig for å regulere.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.668
Siden standpunktene denne salen i all hovedsak følger tradisjonelle skillelinjer for ja eller nei til EU er det normalt en grei antagelse at selve innholdet i saken er av underordnet betydning for hvor vist noen synest det er en god eller en dårlig ide.

• Liker
Reaksjoner: BT

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.742
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
På mange måter er MDGs standpunkt om å slutte seg til Acer befriende ærlig. De forstår og innrømmer at skal Europa løse klimautfordringene så må kraftsamarbeidet gjelde på kryss og tvers av landegrensene, om det betyr noe dyrere strøm for oss i Norge så må vi akseptere det.

G

Gjestemedlem

Gjest
Mange strømkunder i midtnorge som nyter godt av billig svensk strøm fra atomkraftverkene der i tider med høye priser og lavere produksjon/høyt forbruk her hjemme.
Så det er på ingen måte noen regel om at strøm blir dyrere selv om vi i større grad enn nå kan kjøpe og selge etter behov.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.066
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ikke glem hva som skjedde med prisene på norsk vannkraft da CO2-avgiftene ble innført for å "straffe" kullkraftverkene.

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Happy day`s for Tesla owners.

Det koster at verne miljøet, men det betyder vel mindre, når du er med til at redde Verden.

Eller?

;D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.437
Torget vurderinger
12
For å redde verden må vi endre holdning. For å endre holdning må vi endre handling. Det er noe den enkelte må gjøre i sitt liv.

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Jep, minder mig om, at a må ringe datteren min i Danmark, for at høre hva en Kilowatt time koster der, så vi er forberedt på hva strøm regningen blir i fremtiden.

Mvh.

Topp Bunn