Skal "pickupen" på Behringer ECM8000 målemikrofon være løs?

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
341
Antall liker
158
Torget vurderinger
1
Kjøpte nettopp en ECM8000 og ble overrasket da jeg tok mikrofonen ut av emballasjen. Tuppen på mikrofonen var løs og hang igjen i skumgummien. Heldigvis så jeg dette og drog ikke av ledningene. Men skal mikrofonen være sånn?. Jeg stappet ledningene tilbake i huset og satte tuppen på plass igjen. Vet ikke om dette påvirker måleresultatene. Det virker ikke tillitsvekkende dette her. Må kanskje lime tuppen fast.

Er dette normalt?

Hilsen Eirik.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.102
Antall liker
32.508
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Kjenner ikke den mikrofonen, men det er jo ganske vanlig å skru av og på hodet av en mic, er det ingen gjenger der?
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Nei, den skal sitte fast.
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Den sitter ihvertfall fast på min.
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.792
Antall liker
14.661
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Hvis du legger ut et bilde av mikrofonen hadde det vært flott.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Om du har kjøpt den fra en norsk forhandler kan du vel bare bytte den?
Ellers er en dråpe lim eller en bit teip alt du trenger.
 

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
341
Antall liker
158
Torget vurderinger
1
Svaret ditt Class kom mens jeg skrev neste innlegg.

Kjøpte mikrofonen fra EBay i Tyskland ganske billig, tror jeg. Ca 450 kr levert. Har en tysk leveringsadresse og får levert hjemme i Stavanger. Omstendelig å sende den tilbake. Men gjør det hvis den ikke er i orden. I dag kommer sannsynligvis en Behringer XENYX Q502USB Mixer. Da har jeg i alle fall tingene som skal til for å ta målinger. Denne pakken skal brukes sammen med REW målerprogram.

Tuppen er helt løs.

Hvis jeg stapper ledningene på plass igjen og limer tuppen fast, tror dere at mikrofonen måler som normalt etterpå? Ser ut som at de tynne ledningene bare er tvunnet lett rundt og stappet inn i huset.

Mikrofonen og emballasjen ser jo ut til å være laget meget solid. Og har fått inntrykk at det er en anerkjent og god målemikrofon.

I eBay annonsen står det frekvensgang fra 15-20.000 Hz, men på arket med tekniske spesifikasjoner står det 20-20.000 Hz. Har nok ikke noe å si for meg, men merkelig at firmaet skriver feil data. Tror jeg skal gi beskjed om dette.

Eirik.
 
Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Hvis jeg stapper ledningene på plass igjen og limer tuppen fast, tror dere at mikrofonen måler som normalt etterpå?
Det vil jeg tro.
Om du ikke tar sjansen kan du kanskje returnere den og mikseren og bestille en UMIK-1 i stedet.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
For meg kan det se ut som om det bare er å klikke mikrofonen på plass - jfr. den nesten usynlige knasten på bildet:

Behringer 003.jpg


PS: Evt. at denne knasten har en funksjon i en slags bajonettfatning.
 

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
341
Antall liker
158
Torget vurderinger
1
Mikseren er kjøpt brukt. Og det er litt styr å sende tilbake igjen mikrofonen.

Jeg tror at jeg har sett på YouTube demonstrasjoner hvordan REW og Behringer målemikrofon og mikser brukes. Det er en stor fordel for meg. Jeg har hørt om UMIK-1 men kjenner ikke noe til det. Tror jeg søkte opp på eBay uten å finne noen til salgs. Jeg satser på at Behringer utstyret fungerer godt nok for meg. Jeg er en skikkelig nykommer på området og har mye å lære. Selv folk som påstår de er uerfarne synes å ha ganske bra peiling i mine øyne. Kanskje synes han dette selv, siden det er mange her på forumet som er veldig flinke. Heldigvis er det en annen tråd om REW så da har jeg bedre forutsetninger for å få dette til. Og YouTube.

Men takk for tips.
 

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
341
Antall liker
158
Torget vurderinger
1
For meg kan det se ut som om det bare er å klikke mikrofonen på plass - jfr. den nesten usynlige knasten på bildet:

Vis vedlegget 336399

PS: Evt. at denne knasten har en funksjon i en slags bajonettfatning.
Det er ingen låsefunksjon. Ser kanskje sånn ut på bildet, men det er helt glatt. Og tuppen er skikkelig løs. Jeg tror at de rett og slett har glemt å lime den fast.

Å ta en runde med tape lager kanskje et tynt vibrasjonsdempende skikt i forhold til lim? Eller fugemasse? Jeg finner en god løsning på dette, tenker jeg.

Takk for alle innspill.

Eirik.
 
Topp Bunn