Skal Sigøynerne få fortsette med å heve sosialpenger ?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.316
Antall liker
2.841
Skal Sigøynerne få forsette med å heve sosialpenger ?

Gjestemedlem skrev:
Vår tids siste nomader i Europa?

Bare hyggelig at noen velger et liv som ikke er helt A4. Vi har en lite trivelig historie i Norge når det kommer til behandling av Sigøynere, Tatere og Samer. Litt slack er det da rom for. ikke alle trengs å grøtes inn i den samme støpeformen til lett medgjørlig frpsk befolkningskveg.

Sett i lys av alle mediaoppslagene de siste dagene vedrørende vinningskriminalitet utført av denne gruppen mennesker, mener du fortsatt at det er et hyggelig kulturelt innslag i vårt A4 samfunn? Nok slack nå, eller har vi mer å gå på?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Skal Sigøynerne få forsette med å heve sosialpenger ?

Espen R skrev:
Sett i lys av alle mediaoppslagene de siste dagene vedrørende vinningskriminalitet utført av denne gruppen mennesker, mener du fortsatt at det er et hyggelig kulturelt innslag i vårt A4 samfunn? Nok slack nå, eller har vi mer å gå på?
De som begår kriminelle handlinger må svare for disse, ikke den folkegruppen de tilhører.

Så, ja, selv etter den siste tidens mediaoppslag om tyveribander fra Romania så ser jeg ikke sigøynere som noe mindre ønsket i Norge enn hvem som helst andre.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.316
Antall liker
2.841
Skal Sigøynerne få forsette med å heve sosialpenger ?

Gjestemedlem skrev:
Espen R skrev:
Sett i lys av alle mediaoppslagene de siste dagene vedrørende vinningskriminalitet utført av denne gruppen mennesker, mener du fortsatt at det er et hyggelig kulturelt innslag i vårt A4 samfunn? Nok slack nå, eller har vi mer å gå på?
De som begår kriminelle handlinger må svare for disse, ikke den folkegruppen de tilhører.

Så, ja, selv etter den siste tidens mediaoppslag om tyveribander fra Romania så ser jeg ikke sigøynere som noe mindre ønsket i Norge enn hvem som helst andre.
Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å generalisere folkeslag. Men i tilfellet romfolket fra Romania må noe snart gjøres. Vi kan ikke som samfunn se på at dette utvikler seg videre. Det vil etterhvert utvikle seg mot stadig tyngre kriminalitet. Dette har med grunnleggende holdninger som det å ikke respektere hva som er mitt og hva som er ditt. Dette handler ikke om overlevelse.
En representant for romfolket sa på tv at det ligger i genene deres å stjele. Dette burde vi akseptere.
 
S

Slubbert

Gjest
Espen R skrev:
Det vil etterhvert utvikle seg mot stadig tyngre kriminalitet.
Det eneste de trenger penger til er en falsk Rolex, en campingvogn og en BMW 750 å trekke den med, det begrenser seg selv.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Skal Sigøynerne få forsette med å heve sosialpenger ?

Espen R skrev:
En representant for romfolket sa på tv at det ligger i genene deres å stjele. Dette burde vi akseptere.
Vi kommer rakst langt ute å kjøre hvis vi blander sammen kriminell adferd og genetikk.

Vi har også prøvd før med lover som avgrenser uønskede folkeslag fra kongeriket. Det er ikke noe vi bør være stolt av eller ønske oss tilbake til. :-\
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.316
Antall liker
2.841
Skal Sigøynerne få forsette med å heve sosialpenger ?

Gjestemedlem skrev:
Espen R skrev:
En representant for romfolket sa på tv at det ligger i genene deres å stjele. Dette burde vi akseptere.
Vi kommer rakst langt ute å kjøre hvis vi blander sammen kriminell adferd og genetikk.

Vi har også prøvd før med lover som avgrenser uønskede folkeslag fra kongeriket. Det er ikke noe vi bør være stolt av eller ønske oss tilbake til. :-\
Jeg blir forbannet når gang på gang hører om trygdesvindel fra romfolket, barn som ikke finnes etc. Dette kommer i tillegg til annen svindel og tyverier.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.316
Antall liker
2.841
Rumenske statsborgere er nå den raskest voksende kriminelle gruppen i Norge. Politiet i Rogaland vil kartlegge virksomheten slik at de kan nekte kriminelle rumenere innreise.

Tall fra Kripos viser en mangedobling i antall personer fra Romania, Polen, Litauen og Bulgaria som er siktet i straffesaker i Norge fra 2000 til 2008, melder. Økningen er størst blant rumenske statsborgere, der antall siktelser for kriminelle forhold har økt fra 20 til 700 de siste åtte årene fra 2000 til 2008.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=564806
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.902
Antall liker
679
Skal Sigøynerne få forsette med å heve sosialpenger ?

Gjestemedlem skrev:
Espen R skrev:
En representant for romfolket sa på tv at det ligger i genene deres å stjele. Dette burde vi akseptere.
Vi kommer rakst langt ute å kjøre hvis vi blander sammen kriminell adferd og genetikk.

Vi har også prøvd før med lover som avgrenser uønskede folkeslag fra kongeriket. Det er ikke noe vi bør være stolt av eller ønske oss tilbake til. :-\
Det holder med å avslutte Schengen-samarbeidet. Praktisere grensekontroll som vi gjorde før. Så kan vi gå ut av EØS også, og da kan vi styre landet selv uten overnasjonal inngripen.
 
S

Slubbert

Gjest
Jeg har virkelig savnet å måtte søke om visum for en helgeferie. :p
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Skal Sigøynerne få forsette med å heve sosialpenger ?

Gjest skrev:
Det holder med å avslutte Schengen-samarbeidet. Praktisere grensekontroll som vi gjorde før. Så kan vi gå ut av EØS også, og da kan vi styre landet selv uten overnasjonal inngripen.
Alt dette for igjen å få et taterfritt Norge?
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.380
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg kjenner kun en sigøyner. Han har høyere utdanning, fast jobb og har tråsykkel som framkomstmiddel. Sønnen min leker med dattera hans jevnlig. Hun er heller ikke analafabet, men tospråklig. Vi deler lidenskap for bl a musikk og kampsport, og han er en hjelpsom ressurs i begge miljøer. Dessuten er han rolig og beskjeden!

Tror ikke man skal skjære alle over en kam, nei...
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.902
Antall liker
679
Skal Sigøynerne få forsette med å heve sosialpenger ?

totte skrev:
Gjest skrev:
Det holder med å avslutte Schengen-samarbeidet. Praktisere grensekontroll som vi gjorde før. Så kan vi gå ut av EØS også, og da kan vi styre landet selv uten overnasjonal inngripen.
Alt dette for igjen å få et taterfritt Norge?
Nei, for å få grensekontroll. Det ser ikke ut til å fungere dette pass- og grensekontrollfrie Schengenområdet. Nytter ikke å holde kriminaliteten nede innenfor et så stort område.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Jeg har ingenting i mot noen menneskegrupper genetisk sett, men det virker for meg som enkelte kulturer i langt større grad enn andre aksepterer kriminalitet som levebrød. Når politiet går så langt som å generalisere åpent om en konkret folkegruppe så tyder det på at den store majoritet av de som besøker dette kongeriket ikke kommer for å se på Geirangerfjorden, selge jordbær eller jobbe som håndtverkere. Problemet er vel som politiet sier rett ut, de ser på dette landet som en honningkrukke og kommer hit for å gjøre kriminalitet. Når de blir stoppet i tollen med titalls tusen kroner påstår de bare at de har fått det fra tigging, som selvfølgelig er lovlig og vanskelig å motbevise (til tross for at overvåking av tiggere viser at de ikke tjener mange kronene på dette). Gutter som blir tatt på fersken i kriminelle handlinger påstår at de er 14 år gamle enda de ser langt eldre ut. De gjør det sport i å ha flere pass slik at de lettere lurer norske myndigheter.

Småtyveri som rapping av lommebøker og mobiltelefoner er en ting, men når det opplyses om at de bruker kirkegårder som soveplass, graver som avføringsplasser og de som daglig levebrød spaner på eldre for så å brutalt rane de - ofte med vold som virkemiddel, merker jeg at dette er en gruppe mennesker jeg helst vil være foruten. Så får det heller gå ut over den mikroskopiske promillen som har rent mel i posen, det er et lite kompromiss jeg er villig til å leve med. Men det er enkelte ting den sittende regjeringen bør se på allerede i dag.

1. Lukkede asylmotak. Det vil gjøre det uinteressant for de som kommer hit med kriminelle hensikter, ergo - langt færre søkere som igjen gir kortere behandlingstid og bedre behandling av de som virkelig trenger det. De som filer bort sitt fingeravtrykk og/eller nekter å opplyse sin identitet har åpenbart ikke lyst på asyl hardt nok, send de i retur med samme fly de kom med.

2. Forby tigging. Kriminelle vil ikke lenger ha noen unnskyldning hverken for å komme inn eller ut av Norge. Kriminelle penger vil lettere kunne beslaglegges. Ingen grunn til at Norge trenger å markedsføre seg som Europas tiggehovedstad numbero uno.

3. Elektronisk registrering av fingeravtrykk for turister, likt som de gjør i USA. Det er gjort på 5 sekunder. De som er blitt tatt for en kriminell handling blir utvist, og får en karantenetid på for eks. 10 år.

Sikkert dusinvis av andre forslag som burde også innføres, men dette er ting som burde komme på plass ASAP.

Så får de som føler for det heller kalle meg rasist, FRPer, hillbilly eller whatnot. Jeg kunne faktisk ikke bry meg mindre.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
HåkonN skrev:
Småtyveri som rapping av lommebøker og mobiltelefoner er en ting, men når det opplyses om at de bruker kirkegårder som soveplass, graver som avføringsplasser og de som daglig levebrød spaner på eldre for så å brutalt rane de - ofte med vold som virkemiddel, merker jeg at dette er en gruppe mennesker jeg helst vil være foruten.
Ja, og så spiser de småbarn. :eek:



1. Lukkede asylmotak. Det vil gjøre det uinteressant for de som kommer hit med kriminelle hensikter, ergo - langt færre søkere som igjen gir kortere behandlingstid og bedre behandling av de som virkelig trenger det. De som filer bort sitt fingeravtrykk og/eller nekter å opplyse sin identitet har åpenbart ikke lyst på asyl hardt nok, send de i retur med samme fly de kom med.
Det var da en frpsk sammensausing av dimensjoner. Det er vel ikke mange av sigøynerne som kommer til Norge for å søke asyl. Eller referere du bare til snuskete utlendinger generelt?


2. Forby tigging. Kriminelle vil ikke lenger ha noen unnskyldning hverken for å komme inn eller ut av Norge. Kriminelle penger vil lettere kunne beslaglegges. Ingen grunn til at Norge trenger å markedsføre seg som Europas tiggehovedstad numbero uno.
Enda bedre: Bruke SVs geniale nye rettsforståelse. Bøtelegge folk eller straffe dem med fengsel i intil 6 måneder hvis noen gir penger til tiggerne. ::)



3. Elektronisk registrering av fingeravtrykk for turister, likt som de gjør i USA. Det er gjort på 5 sekunder. De som er blitt tatt for en kriminell handling blir utvist, og får en karantenetid på for eks. 10 år.
Det er ingen fingeravtrykkstregistrering av folk som krysser stater i USA heller. Hele tanken med schengenavtalen er at borgere skal kunnne bevege seg fritt innen Europa, men med streng kontroll av folk som kommer utenfra området. Det gjør at vi slipper å søke om visum og oppholdtillatelser når vi vil reise litt rundt i Europa også, eller jobbe og gå på skole andre steder.

Det er utvilsomt et problem med kriminelle bander, og det må jo gjøres noe med. Men å få panikk etter å ha lest noen VG-oppslag og gi blankofullmakter til politikere med nasjonalfascistiske ambisjoner er å gå på trynet så det knaker, og skaper bare mye større problemer for oss alle enn det løser.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Gjestemedlem skrev:
Ja, og så spiser de småbarn. :eek:
Å overdrive og latterligjøre motpartens argumenter er selvsagt en måte å føre sin argumentasjon på, men forventer du å bli tatt seriøst?

Dette med ran av eldre, kort, pinkoder og til dels ganske rå vold er politiets påstander - ikke mine. Om du kjenner miljøet bedre enn de, så er det sikkert et fint tilskudd til debatten.

Gjestemedlem skrev:
Det var da en frpsk sammensausing av dimensjoner. Det er vel ikke mange av sigøynerne som kommer til Norge for å søke asyl. Eller referere du bare til snuskete utlendinger generelt?
Ja, jeg refererte til snuskete utlendinger generelt når det gjaldt asylmottak. Burde ha skrevet det.

Gjestemedlem skrev:
Det er ingen fingeravtrykkstregistrering av folk som krysser stater i USA heller. Hele tanken med schengenavtalen er at borgere skal kunnne bevege seg fritt innen Europa, men med streng kontroll av folk som kommer utenfra området. Det gjør at vi slipper å søke om visum og oppholdtillatelser når vi vil reise litt rundt i Europa også, eller jobbe og gå på skole andre steder.
Ja, det høres flott ut i teorien. Alle lever i skjønn harmoni og gledelig felleskap. Men det ender opp med at velferdslandene blir en eneste stor honningkrukke for de landene som har kræsjet økonomisk. Og det er de kriminelle som kommer for å spise. Jeg mener det det bør reguleres. Det er ingen grunn til at kriminalitet bør "deles på".

En enkel fingeravtrykkscanning ser jeg på som uproblematisk. Vi gjør det allerede i dag for å fly innenlands, og det er heller ikke utenkelig at biometri i fremtiden blir i større grad brukt som identifikasjon. Spørsmålet er bare om vi skal slippe inn de som lever av organisert kriminalitet eller ikke. De med rent mel i posen forblir bare en serie med nummer på en eller annen harddisk.

Gjestemedlem skrev:
Det er utvilsomt et problem med kriminelle bander, og det må jo gjøres noe med. Men å få panikk etter å ha lest noen VG-oppslag og gi blankofullmakter til politikere med nasjonalfascistiske ambisjoner er å gå på trynet så det knaker, og skaper bare mye større problemer for oss alle enn det løser.
Ja, det må gjøres noe med. Men det finnes en mellomting, man må jo ikke dra det ut av proposisjoner heller.

Det er forøvrig svært gledlig at vår relativt strenge invandringspolitikk de siste årene har bært frukter. Vi kan trøste oss med at vi ikke har i nærheten av så mange problemer som mange andre Europeiske land. Og det kan vi vel faktisk ikke skylde på FRP for engang. ;)
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
SKAFF DEG EN JOBB
er det eneste vi bør si til sigøynerne.
Ingen trygdeytelser uten å ha bidratt til kassa.
Skoleplikt for ungene, naturligvis.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.316
Antall liker
2.841
Bladde i dagens VG. Der kunne man lese om rumeneren som tok seg inn på sykehuset og robbet den nettopp avdøde mannen for verdisaker, i området rundt sengeposten.
Rumeneren ble senere tatt, fikk et lite fengselsopphold, ut av fengslet, slo ned og robbet en eldre mann, inn i fengslet igjen, osv...

Sønnen til den avdøde uttalte seg i anledning saken. Han mente å ikke kalle seg selv for rasist, men var fortvilet over all kriminalitet begått av østeuropeerne. Han var dessuten opopgitt over hvor komfortable soningsforhold vi har i Norge. Og vedrørende soningsforholdene i fengslene så ble jeg kjent med en hyggelig polakk for ei stund siden. Broren til denne polakken var blitt tatt for noe snusk og måtte sone i norge. Og han syns det var "latterlig gode" soningsforhold i norske fengsler sammenlignet med hjemlandet. Norske fengsler er ingen dårlig plass å være for noen uker.
Jeg har tidligere tatt til orde for at vinningskriminalitet må slåes hardere ned på, samt at soningsforholdene må ble langt mindre komfortable. Da har jeg blitt kalt gammeldags i tankegangen.

Hørte på radioen at flere tusen fanger i California måtte løslates før soninga var ferdig fordi delstaten er gått tom for penger. Helt utrolig at skattebetalerne ikke vil betale inn nok penger til delstatskassa til å holde kriminelle folk bak murene.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.980
Antall liker
13.392
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ref schengen hadde jeg faktisk foretrukket å vise pass ved kryssing av europeiske grenser for å forhindre at alt pakket kom hit
imo
mvh
 
S

Slubbert

Gjest
Espen R skrev:
Hørte på radioen at flere tusen fanger i California måtte løslates før soninga var ferdig fordi delstaten er gått tom for penger. Helt utrolig at skattebetalerne ikke vil betale inn nok penger til delstatskassa til å holde kriminelle folk bak murene.
Halvparten av de som er i amerikanske fengsler, og spesielt California vil jeg tro, har aldri gjort noe galt, de er der fordi de ikke får lov til å røyke sitt foretrukne rekreative rusmiddel. Dog er et betydelig legaliseringsinitiativ på gang i disse dager sies det (også utover amnestiet for de tusenvis av fanger som ikke har gjort noe galt).
 
G

Gjestemedlem

Gjest
LMC skrev:
ref schengen hadde jeg faktisk foretrukket å vise pass ved kryssing av europeiske grenser for å forhindre at alt pakket kom hit
imo
mvh
Tror ikke det hjelper stort. Alt det "østeuropeiske pakket" kan jo reise til Norge likevel selv om det må vise pass ved grensen.

Ideen om å mure seg ute fra verden er ikke særlig fruktbar uansett.

Å kjøpe soningsplasser i rumenske fengsler for rumenske statsborgere som forbryter seg kan derimot være en god løsning. Det er sikkert en smule mer avskrekkende å bli sendt dit og sikker også rimeligere for Norge å ousource soningen dir.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
LMC skrev:
ref schengen hadde jeg faktisk foretrukket å vise pass ved kryssing av europeiske grenser for å forhindre at alt pakket kom hit
imo
mvh
Tror ikke det hjelper stort. Alt det "østeuropeiske pakket" kan jo reise til Norge likevel selv om det må vise pass ved grensen.

Ideen om å mure seg ute fra verden er ikke særlig fruktbar uansett.

Å kjøpe soningsplasser i rumenske fengsler for rumenske statsborgere som forbryter seg kan derimot være en god løsning. Det er sikkert en smule mer avskrekkende å bli sendt dit og sikker også rimeligere for Norge å ousource soningen dir.
Standarden i norske fengsler er vel gitt av hvilke rammer vi har for hvordan vi behandler skurker og fantepakk, og disse gjelder vel også rumenere? Sivilisasjon handler ikke om høy levestandard og komfort, men om rammer for hvordan man opptrer, også ovenfor skurker og fantepakk, og ovenfor dem som er i samme demografiske gruppe som disse.

LMC vil holde pakket ute. Hvem er dette pakket? Østeuropeere? Rumenere?
Selv setter jeg pris på at jeg med den største selvfølgelighet tas i mot som gjest i alle land jeg har lyst til å besøke, og at disse ikke har et flertall av LMCer som har utdefinert min gruppe som pakk.
 

-morten-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
384
Antall liker
7
hei,

har ikke sett denne tråden før og ble litt nyskjerrig på hva sigøynere egentlig er (det er så mange synspunkter ute å går i denne tråden), så jeg slo opp i mitt leksikon som jeg ofte gjør når jeg lurer på noe.

her er et lite utdrag fra aschehuogs konversasjons leksikon:

karakterisk for dem er deres utilgjengelighet for sivilasjon. de regnes alminnelig for troløse og løgnaktige, krysteraktige og uforskammede osv, og deres sedlige standpunkt er gjennemgående lav. deres erverv er forskjelligartede. som smeder og kjelflikkere er de vidt bekjente fra gammel tid, endvidere er de hestehandlere, bjørnetrækkere, bronse og messingarbeidere. en særlig viktig levevei for sigøynere i sydøsteuropa er musikken, de er de fødte musikere og treffes overalt som spillemenn i ungarn og rumenia. overalt utgjør dessuten tiggeri og tyveri en vesentlig del av deres levevei.


da var tydeligvis det oppklart?

mvh

-morten-
 
Topp Bunn