Sport, sykkel og trening Skid-VM i Falun

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Du dauer ikke av å lese dette.

Aleine i snøen - Nye meninger

- det burde være ganske åpenbart for alle som så litt på OL sist da de norske smørerene dreit seg ut og mer eller mindre ødela OL for de fleste utøverene.
    Sånn for ordens skyld så kan man jo nevne at sist vinter OL var vel ett av de beste Norge har gjort. At OL ble ødelagt for de fleste er vel en sannhet med modifikasjoner.

Kanskje det var pga at vi ikke vant alt, og/eller at noen som var favoritter ikke vant som gjør at vi sitter igjen med det inntrykket. Media sin gnåling om struktur og smøring gjorde vel også sitt.....

Langrenn; 5 gull, 3 sølv, 4 bronse. Kanonbra spør du meg.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.104
    Jeg satt klistra og så på 5 mila før i tida. Nå kjøper man gull, og det er ikke min stil. Gjelder de fleste idretter, bortsett fra autist-sjakk kanskje. Ganske trist egentlig. Ligner litt på resten av verden. Men for all del - jeg unner de som koser seg å kose seg. Kall meg gjerne en hater - det er lov. Jeg har takhøyde.
    Syns det var mere spennende før. Vi hadde jo Lillelien og Brussveen i radioen. Dessuten var det utrolig å se hvem som dukket opp bak de store hvite tallene på tv- skjermen.
    Alt var bedre før. Bare tenk på Oscar Mathisen, Sonja Henie og Bronselaget i fotball i 1936. :p

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Jeg satt klistra og så på 5 mila før i tida. Nå kjøper man gull, og det er ikke min stil. Gjelder de fleste idretter, bortsett fra autist-sjakk kanskje. Ganske trist egentlig. Ligner litt på resten av verden. Men for all del - jeg unner de som koser seg å kose seg. Kall meg gjerne en hater - det er lov. Jeg har takhøyde.
    Syns det var mere spennende før. Vi hadde jo Lillelien og Brussveen i radioen. Dessuten var det utrolig å se hvem som dukket opp bak de store hvite tallene på tv- skjermen.
    Alt var bedre før. Bare tenk på Oscar Mathisen, Sonja Henie og Bronselaget i fotball i 1936. :p
    Ikke glem Hitler. Han var det tak i.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.876
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Fellesstart har vært døden for interessen min i alle fall. Det at noen kan henge på, uten å gjøre en dritt- for så å spurte de siste 150 meterne appellerer ikke til meg i det hele tatt. Skøyter, som jeg tidligere så mye av, har også mistet interesse. Skøyter er for meg best etter fire løp.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Fellesstart har vært døden for interessen min i alle fall. Det at noen kan henge på, uten å gjøre en dritt- for så å spurte de siste 150 meterne appellerer ikke til meg i det hele tatt. Skøyter, som jeg tidligere så mye av, har også mistet interesse. Skøyter er for meg best etter fire løp.

Det er vel en "mild overforenkling" å si at noen kan "uten å gjøre en dritt" gå hen og vinne en 5 mil, fellesstart eller ei.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett

Det er vel en "mild overforenkling" å si at noen kan "uten å gjøre en dritt" gå hen og vinne en 5 mil, fellesstart eller ei.
    Nå hopper de jo snart 5 mil.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.471
    Sted
    Oslo/Grebbestad

Det er ikke lengre siden enn sist VM att en av de mest spennende 5mil noensinne blev kjørt! Fast en svenske vann trur jeg de fleste nasjoner skriver under på det!!!

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Jeg må innrømme at jeg savner mine gamle Landsem treski. De hadde sjel.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.622
    Langrenn handler vel først og fremst om å gå distansen på kortest mulig tid. Da skjønner jeg ikke problemet med at noen er mer taktiske enn andre og setter inn støtet på slutten av rennet. Blir vel omtrent det samme som i et sykkelritt, der ligger jo feltet samlet frem til spurten.

B

Briern

Gjest
    Har ikke lest alt i denne tråden, men jeg tror det er blitt nevnt av noen at Norges hegemoni ødelegger interessen for langrenn. Er enig da VM hittil har vært ganske så forutsigbar når det gjelder hvem som tar gull. Tremila var derfor en gledelig overraskelse med ingen medaljer til Norge. Man begynner jo å lure på om russern var dopet, men kanskje det var denne seieren som gjorde at de andre nasjonene ikke helt gir opp håpet om å slå Norge. Gjør de det er langrennssporten død på linje med skøytesporten, ikke bare i resten av Europa, men også i Norge.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det er neppe tilfeldig at interessen er størst i de få landene hvor utøverne ikke har blitt tatt for doping.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det var best den tiden man viste noen trær i TV-ruta i timesvis og ventet i stor spenning på når folk kom ut av skogen.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Uttaket var klart før han vant siste renn. Og det er forskjell på klassisk og fristil.
    Det vil alltid være diskusjoner om slike uttak, og det vil ofte komme opp noen som ikke er tatt ut, som imponerer rett før mesterskap. Og noen reserver slår plutselig til, det har hendt ved mange anledninger.
    Vi nordmenn burde mest av alt være fornøyd med den enorme bredden vi har, så blir no uttakene stort sett gjort riktig.
    Det var ikke noe som tydet på formsvikt på Kroghen i går. Ifjor vant Hattestad uttaksrennet. Krogh var forhåndsuttatt, men måtte vike plassen til fordel Hattestad.

Må være bittert for Krogh å vite at han kunne hatt to medaljer idag. Er jo forunderlig at Thomas Northug fikk gå. Det ser ut for at det eneste kriteriet må ha vært at han er trønder.
    Jeg er helt enig i at Krogh burde fått gå sprinten.

Men jeg synes ikke det er forunderlig at Tomas fikk gå. Han vant tross alt det siste vedenscuprennet før uttaket, og han lå an til å vinne NM fram til han ble felt av Iversen rett før oppløpet.

Da er det mer forunderlig at Brandsdal fikk gå, som ikke har vært i en WC-finale siden før jul. Synd for Krogh at han ikke kom til finalen i NM, da hadde han vært sikker.

Jeg tipper Krogh er mer glad for at han har ett gull enn bitter for at han ikke har to. Han vet nok godt at det er ikke enkelt å slå Petter når han lukter VM-gull.
    Enig med deg i det du skriver, men han hadde kanskje klart en bronse. Hadde faktisk glemt at Northug vant rennet før, så da er jo alt ok.
    Vi får satse på metall til Krogh i dag da...

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

Men jeg synes ikke det er forunderlig at Tomas fikk gå. Han vant tross alt det siste vedenscuprennet før uttaket, og han lå an til å vinne NM fram til han ble felt av Iversen rett før oppløpet.

Da er det mer forunderlig at Brandsdal fikk gå, som ikke har vært i en WC-finale siden før jul. Synd for Krogh at han ikke kom til finalen i NM, da hadde han vært sikker.

Jeg tipper Krogh er mer glad for at han har ett gull enn bitter for at han ikke har to. Han vet nok godt at det er ikke enkelt å slå Petter når han lukter VM-gull.
    Enig med deg i det du skriver, men han hadde kanskje klart en bronse. Hadde faktisk glemt at Northug vant rennet før, så da er jo alt ok.
    Går han i dag blir det ikke metall men disk :eek:.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873

Går han i dag blir det ikke metall men disk :eek:.
    I morgen, i morgen og ikke i dag...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jeg heier i smug på Astrid Uhrenholdt Jacobsen.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nesten helt greit at hun vinner i dag, selv om jeg fortrekker en norsk en. De som har fulgt med på programserien om Norges best ski jenter ser at det er veldig mye bra og jordnære folk bland disse. Til og med Petter er en bra kar når du kommer innpå ham uten media, selv om han kanskje har mer fotballspiller nykker i seg enn Kalla.

Ellers synes jeg Trude Dybendal satte fint ord på det når hun kommenterte Norges dominans i skisport i senere år på TV i går kveld - vi har det så utrolig bra her i landet, nesten litt for bra når 15 åringer stiller med skiparker på 10 par ski. Vi har og en kultur arv for dette som ikke er basert på juks. Det er bar å se hvilke nasjoner som ikke hevder seg i dag og som totalt dominerte for noen 10 år tilbake. Russland bruker fortsatt mange ganger så mange kroner som Norge men sliter da de ikke kan høste av en skog av juniorer.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Har ikke lest alt i denne tråden, men jeg tror det er blitt nevnt av noen at Norges hegemoni ødelegger interessen for langrenn. Er enig da VM hittil har vært ganske så forutsigbar når det gjelder hvem som tar gull. Tremila var derfor en gledelig overraskelse med ingen medaljer til Norge. Man begynner jo å lure på om russern var dopet, men kanskje det var denne seieren som gjorde at de andre nasjonene ikke helt gir opp håpet om å slå Norge. Gjør de det er langrennssporten død på linje med skøytesporten, ikke bare i resten av Europa, men også i Norge.
    Det er aldri gledelig at Norge ikke får medalje:mad:

I OL i fjor så var det ikke all verden herrene tok, Cologna alene tok flere medaljer enn hele det norske herre landslaget gjorde.

Hvis du ser på historien de siste årene så har ikke de norske tatt mange gull i mesterskap hvis det ikke hadde vært for Northug og Hattestad, vi har vel ingen klare stjerner til å ta over for de i dette øyeblikk, det er ikke mange år siden Russland, Finland og Sverige dominerte langrennssporten uten at den ble borte for det.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Langrenn handler vel først og fremst om å gå distansen på kortest mulig tid.
    Det var i gamle dager. I fellesstart gjelder det å komme først i mål. Med taktisk løping osv er jeg ganske sikker på at man hadde gått på kortere tid med individuell start.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Du dauer ikke av å lese dette.

Aleine i snøen - Nye meninger

- det burde være ganske åpenbart for alle som så litt på OL sist da de norske smørerene dreit seg ut og mer eller mindre ødela OL for de fleste utøverene.
    Sånn for ordens skyld så kan man jo nevne at sist vinter OL var vel ett av de beste Norge har gjort. At OL ble ødelagt for de fleste er vel en sannhet med modifikasjoner.

Kanskje det var pga at vi ikke vant alt, og/eller at noen som var favoritter ikke vant som gjør at vi sitter igjen med det inntrykket. Media sin gnåling om struktur og smøring gjorde vel også sitt.....

Langrenn; 5 gull, 3 sølv, 4 bronse. Kanonbra spør du meg.
    Jeg er jo delvis enig med deg når det kommer til at Norge tok mange medaljer, herrene tok en gull og en bronse mener jeg og det var litt under hva man kunne håpe på, men smørebommene kom da det var stafettene og for mange så er de de viktigste konkurransene, tror ikke det hadde blitt så mye bråk hvis de hadde smurt seg bort på f .eks 30 og 50 kilometeren.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Sikkert noen som fortsatt er imot gundermetoden i kombinert også...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Langrenn handler vel først og fremst om å gå distansen på kortest mulig tid.
    Det var i gamle dager. I fellesstart gjelder det å komme først i mål. Med taktisk løping osv er jeg ganske sikker på at man hadde gått på kortere tid med individuell start.
    Jeg er ganske sikker på at det er motsatt. Selv om noen er mest tjent med lavt tempo er det alltid noen som er tjent med høytt tempo også, og når disse skifter på å dra går det mye fortere.

Det er jo litt underholdne da at enkelte synes taktikk i langrenn er en uting. Egentlig er det latterlig lite taktikk i langdrenn, spesielt i sammenligning med sykkel. Lurer på hvor lang tid det tar før noen skjønner at man må betale hjelperytterne i langrenn også, og ikke bare vinneren.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.652
    Gjorde det såder i VM i skismurning i dag. Eller var det VM i tidlig startnummer som avgjorde? Så lite av rennet så vet ikke når det begynte å lave ned.

Det er en parodi når de beste går 10% langsommere enn de nest beste. Det er mer enn effekten av tung bloddoping.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det blir nok ikke noe på Knut Nystad i kveld.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Fantastisk å se amerikanerne på 2. og 3. under fotograferingen. Euforiske "hva traff meg"-oppsyn.

Også er det alltid gøy når smøre-Goliat tryner.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn