Skifte drivreim Beogram TX

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
104
IMG_9406.jpeg IMG_9405.jpeg
Har en 40 år gammel Beogram TX tangentialspiller. Denne har stått lagret og ubrukt i over 20 år. Tok den frem for å se om det var liv. Motor sviver og går, ser også tangentialarm går frem og tilbake. Men drivreim har falt av, og får ikke den på plass igjen. Er trolig for slakk og må skiftes. Men er ikke bare enkelt å montere ny. Her sitter reima under selve tallerkenen. Enkelte spillere har et stort hull under under plata på tallerkenen, der kan en komme til og få plassert reim over motoraksling. Slik er det ikke på denne. Noen som har erfaring med slike reimskifter?

Har ellers en Pro-Ject Debut III jeg bruker og ønsker å beholde. Om jeg får denne Beogram TX i stand må det vurderes å beholde eller selge. Hvilken verdi har en slik ?

Sist redigert:

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
104
Det er da fordi din undertallerken er smuttet med af, da du fjernede pladetallerken. Se på dit billede, øverst til højre. Der ligger delene stadig samlet....
Javisst; de satt sammen. Fikk tatt av overtallerken og da fikk jeg sannelig også reima på plass. Er nok litt slakk, så bør trolig byttes om en stund. Men enn så lenge virker den. Alt fungerer og lyden er flott. :)

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.729
Torget vurderinger
1
Det kan sikkert være noen gummiblandinger/reimer som ikke har godt av det men kokende vann og talkum er foreslått av bla. VPI.

Mvh
KJ

• Liker
Reaksjoner: ptb

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
1.743
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
De 100 grader er de myntet på ferske råvarer ,?å ikke en stakkarslig vintage gummi strikk fra Struer ?

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.778
Sted
Sunndalsøra
Får kjøpt reim for Beogram TX fra england og Ebay. Vil sikkert kost rundt 500,- Jeg kjøpte nylig reim kit med smøreolje og kulelager for en Systemdek IIx for 600,- . Den spilleren har støy fra drivverket. Køpte tidligere en reim til Project RPM 9.1 som morknet av. Den gamle var flat, mens den nye er rund. Den har holdt lengre og slyrer mindre.

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.778
Sted
Sunndalsøra
Vis vedlegget 1069541 Vis vedlegget 1069540
Har en 40 år gammel Beogram TX tangentialspiller. Denne har stått lagret og ubrukt i over 20 år. Tok den frem for å se om det var liv. Motor sviver og går, ser også tangentialarm går frem og tilbake. Men drivreim har falt av, og får ikke den på plass igjen. Er trolig for slakk og må skiftes. Men er ikke bare enkelt å montere ny. Her sitter reima under selve tallerkenen. Enkelte spillere har et stort hull under under plata på tallerkenen, der kan en komme til og få plassert reim over motoraksling. Slik er det ikke på denne. Noen som har erfaring med slike reimskifter?

Har ellers en Pro-Ject Debut III jeg bruker og ønsker å beholde. Om jeg får denne Beogram TX i stand må det vurderes å beholde eller selge. Hvilken verdi har en slik ?
Så denne spilleren lå på over Kr 8000,- på EBAY.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
23.882
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Huff :) 100 grader
De 100 grader er de myntet på ferske råvarer ,?å ikke en stakkarslig vintage gummi strikk fra Struer ?
Undrer på, hvorfor erfaring alltid MÅ tromles ned basert på synsning.
@møffe har vært i "gamet" i en menneskealder. Det samme har jeg.
Vi har begge prøvd. Metoden VIRKER. Og det beste....... det koster ingenting å prøve.
Og bare for presisering....... Det har aldrig vært laget "gummi strikker" i Struer.
Annen analogi..... Hvor lenge varer en gummipakkning i oljepumpen på en bil??
Hvor varm blir motoroljen unnder kjøring??

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
104
Så denne spilleren lå på over Kr 8000,- på EBAY.
I alle dager! Da var dette en rimelig god investering. Det meste som kjøpes og selges innen hi-fi er med betydelig tap. Platespillere var helt ute for en del år siden, nå er det enkelte spesielle utgaver av arten som holder seg svært godt i pris. Kassettspillere var også helt uaktuelle en periode, så ble det fornyet interesse. Gode kassettspillere har stor verdi i dag. Med streaming ble det også tilnærmet slutt på salg av CD'er og spillere, gode brukte spillere ble solgt for en slikk og ingenting. Nå er det også økende interesse for slike.

Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.778
Sted
Sunndalsøra
I alle dager! Da var dette en rimelig god investering. Det meste som kjøpes og selges innen hi-fi er med betydelig tap. Platespillere var helt ute for en del år siden, nå er det enkelte spesielle utgaver av arten som holder seg svært godt i pris. Kassettspillere var også helt uaktuelle en periode, så ble det fornyet interesse. Gode kassettspillere har stor verdi i dag. Med streaming ble det også tilnærmet slutt på salg av CD'er og spillere, gode brukte spillere ble solgt for en slikk og ingenting. Nå er det også fornyet interesse for slike.
Da må den være i god stand. Det er deler å få til denne også. Det behøver ikke å være i Danmark. :)

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.689
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvilken verdi har en slik ?
Nå finnes det en egen dedikert tråd for den slags spørsmål. Uansett så solgte jeg en Beogram 6002 med nesten ny mmc5 stift for noen tiår siden til en eller annen. (Vet ikke om din er samme type) for 400NOK.

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
104
Nå finnes det en egen dedikert tråd for den slags spørsmål. Uansett så solgte jeg en Beogram 6002 med nesten ny mmc5 stift for noen tiår siden til en eller annen. (Vet ikke om din er samme type) for 400NOK.
400,- for Beogram 6002 var vel gi-bort-pris om alt var i orden. Her en 4002 som selges for høystbydende over 15000,- 😳

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.689
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ikke representativt for dagens verdi tenker jeg. Jo mener det meste var ok men synes å erindre at luken gikk litt fort igjen, og tangentialarmen ikke alltid lystret ordre. Var nok en rem eller 2 som burde byttes

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
23.882
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Tænker også på de 4004 der røg i containeren, da jeg stod i lære.
Jeg var en stor klovn på samme tidspunkt.
Nogle venner tog til England for at opkøbe Garrard 301 & 401. Englænderne ville ikke ha det
gamle lort, og stod du med 25£ i hånden, fik de julelys i øjnene.
Jeg mente, at vennerne var åndssvage. Hvad skulle de dog med det gamle lort.
Man burde ha kunnet se ind i fremtiden dengang. Da var der helt sikkert en ting eller to, der ikke var blevet solgt 😂 😂

møffe

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Antall liker
1.256
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
Jeg var en stor klovn på samme tidspunkt.
Nogle venner tog til England for at opkøbe Garrard 301 & 401. Englænderne ville ikke ha det
gamle lort, og stod du med 25£ i hånden, fik de julelys i øjnene.
Jeg mente, at vennerne var åndssvage. Hvad skulle de dog med det gamle lort.
Man burde ha kunnet se ind i fremtiden dengang. Da var der helt sikkert en ting eller to, der ikke var blevet solgt 😂 😂
Vi har været med til at gøre disse modeller mere sjældne. En tvivlsom ære...:oops:

Topp Bunn