Bil, båt og motorsykkel Skifte ett dekk på bil med 4-hjulstrekk

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
484
Antall liker
459
Sted
Jar
Jeg har en Passat Alltrack 2014 med manuell kasse (140hk) og Haldex firehjulstrekk. Ett av dekkene foran er ødelagt og kan ikke repareres. Hos dekkforhandleren får jeg nytt dekk på skadegarantien, men de sier at det holder å skifte kun ett dekk da de andre tre bare har gått 2 sesonger, og mønsterdybden er ca 7 mm.

Tror dere jeg risikerer skade på drivlinjen med kun ett nytt dekk, pga. ulik rulleomkrets?
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
484
Antall liker
459
Sted
Jar
Takk for svaret! Tenkte selv at det er nevrotisk å skifte alle dekk i en slik situasjon, men grunnen til at jeg spør er dette rådet fra Broom-Benny (og han pleier jo å være en fornuftig og kunnskapsrik mann):

Dekkskift: Firehjulstrekker? Da bør du bytte alle dekkene samtidig (tv2.no)

Sitat: "Her er det ikke spørsmål om man får skader på drivverket – men når. Enkelt, greit, brutalt og dyrt. Men å la være blir enda dyrere..."
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg har en Passat Alltrack 2014 med manuell kasse (140hk) og Haldex firehjulstrekk. Ett av dekkene foran er ødelagt og kan ikke repareres. Hos dekkforhandleren får jeg nytt dekk på skadegarantien, men de sier at det holder å skifte kun ett dekk da de andre tre bare har gått 2 sesonger, og mønsterdybden er ca 7 mm.

Tror dere jeg risikerer skade på drivlinjen med kun ett nytt dekk, pga. ulik rulleomkrets?
2 sesonger? Da er det ikke bare mønsterdybden, men også forskjell på grep..?
Og IKKE helt samme dekktype kanskje? (For 2-3 år siden hadde jeg ikke Conti 7 tror jeg, som sammenligning)
Jeg har alltid (på nyere biler, i voksen alder) skiftet også på andre siden ved/hvis ødelagt dekk.
Dette ville jeg prøvd mot garantien du nevner.
 

69Variant

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2021
Innlegg
265
Antall liker
608
Sted
Ørland
Torget vurderinger
2
Jeg jobber med bilskade og på forsikringsskader med skade på dekk på 4wd bytter vi alltid alle fire, er dekkene nært på slutten av levetiden må kunden som regel betale for dekkene som ikke er skadet
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
484
Antall liker
459
Sted
Jar
Dekkmann skryter jo av dekkskadegarantien sin. Blir spennende å høre hva de sier hvis jeg ber om 4 nye dekk. Et gratis skifte etter to sesonger ville jo også innebære en urimelig fordel for meg; halv pris for de 3 siste kunne vært et greit kompromiss (er nok mer enn halve levetiden igjen; pleier å kjøre vinterdekk 5 sesonger med fortsatt god mønsterdybde igjen).

Og takk for gode svar :)
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Er det et problem vil en normalt merke det i form av vibrasjoner. Dette er ikke en råttent egg situasjon..
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
TomVen: Dette er da enkelt. Du har to valg: Bytt begge dekk på den skselen som har det skadde dekket eller bytt alle fire. Og husk at alle dekk skal være samme type. Første alternativ er mer aktuelt dersom du har kjørt under EN sesong på disse dekka.
 
Sist redigert:

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
484
Antall liker
459
Sted
Jar
Tok det med Møller som gir et klart svar: I slike tilfeller må alle 4 dekk skiftes. Tør ikke ta sjansen på å ødelegge dyre komponenter, og kommer til å følge Møllers råd.

Er det noen som har erfart hvordan det blir med dekkskadegarantien til Dekkmann (nytt dekk hvis skade innen 3 år) når alle 4 dekk må skiftes? På hjemmesiden deres står det ikke noe om dette, og det er jo forståelig om de hevder at det kun gjelder det skadde dekket. Spørsmålet er hvordan man som forbruker kan oppfatte et tilbud om dekkskadegaranti, når skade på ett dekk gjør at alle 4 må skiftes.

Det er jo nettopp en slik situasjon en dekkgaranti bør gjelde for; å sikre kunden mot at man som følge av en skade i siden på ett av 4 forholdsvis nye dekk, må ut med rundt 10 k for fullt dekkskifte.
 
Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Kjedelig utgift!

Men har du sett i instruksjonsboken til bilen din? Haldex har +/- toleranser det problemfritt kan jobbe innen.
(Faktorer som dekktrykk, produksjonstoleranser på dekk og annet taes hensyn til)

Tirerack skriver litt om denne problemstillingen. De har barberingsservice for å matche dekk.
Business idé å ta videre her i 4WD land?

Eksempler:

Here are recommendations from some of the manufactures that Tire Rack currently serves for matching the tires used on their four-wheel drive and all-wheel drive vehicles. Additional recommendations from other Original Equipment Vehicle Manufacturers is pending.

Audi As published in their vehicle owner's manual, "rolling radius of all 4 tires must remain the same" or within 4/32-inch of each other in remaining tread depth.
Porsche Cayenne within 30% of the other tire on the same axle's remaining treadwear.
Nissan GT-R when replacing less than four (4) tires, each tire continuing in service must have at least 6/32 inch (5 mm) of remaining tread depth.
Subaru Within 1/4-inch of tire circumference or about 2/32-inch of each other in remaining tread depth.
 
Sist redigert:

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.495
Antall liker
9.831
Sted
Interiore Simplicitate
Tok det med Møller som gir et klart svar: I slike tilfeller må alle 4 dekk skiftes. Tør ikke ta sjansen på å ødelegge dyre komponenter, og kommer til å følge Møllers råd.

Er det noen som har erfart hvordan det blir med dekkskadegarantien til Dekkmann (nytt dekk hvis skade innen 3 år) når alle 4 dekk må skiftes? På hjemmesiden deres står det ikke noe om dette, og det er jo forståelig om de hevder at det kun gjelder det skadde dekket. Spørsmålet er hvordan man som forbruker kan oppfatte et tilbud om dekkskadegaranti, når skade på ett dekk gjør at alle 4 må skiftes.

Det er jo nettopp en slik situasjon en dekkgaranti bør gjelde for; å sikre kunden mot at man som følge av en skade i siden på ett av 4 forholdsvis nye dekk, må ut med rundt 10 k for fullt dekkskifte.
Sier de det samme når det er garantisaker? Har jo alltid blitt fortalt at ved bytte av f.eks. fjær eller støtdemper må begge sider tas. På en XC70 jeg hadde knakk den ene fjæra foran og det ble dekket av garantien. Da var det imidlertid helt greit å skifte kun på den ene siden, og det var også det som ble gjort. 🙄
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.754
Antall liker
1.980
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Ville tatt det møller sier med en klype salt.
Som nevnt over her er det toleranser som gjør at du ikke trenger å bytte alle 4.
Fordekk slites mer enn bakdekk på en fortung bil med forhjulstrekk/ 4 hjulstrekk, dermed vil rulleomkretsen bli forskjellig etter bare noen tusen km, dette tåler altså ikke bilen din iflg nøller.
Man har også typisk forskjellig dekktrykk foran og bak, også dette endrer rulleomkrets
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
484
Antall liker
459
Sted
Jar
Møller sier maks. forskjell i mønsterdybde er 2mm. Nye dekk er 8-10 mm, mine er 6-7; så forskjellen er antakelig litt over 2mm. Får se an om jeg kan få et gunstig tilbud på komplett dekkpakke; bør uansett har nye felger fordi en av de gamle har begynt å slippe litt luft.

Om dekkskadegarantien til Dekkmann (gjelder i 3 år for NAF-medlemmer): Garantien dekker bare det ødelagte dekket, selv om det er klart at skaden gjør at man også må skifte øvrige dekk. De skryter av at man blir sikret mot utgifter ved dekkskade, men det når altså ikke lenger enn som så...

Takker ellers for gode innspill!
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.754
Antall liker
1.980
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Da setter du de nye foran og de gamle bak.
Ang lekkasje av luft er dette mest sannsynlig gammel ventil som koster ca 100lapp å bytte. Dersom det lekker fra felgen har du en sprekk og da burde du ha merket det i form av vibrasjoner eller i det minste ha husket at det smalt skikkelig
 
2

2xJ

Gjest
Bassebass... det kan lekke luft i fra kant av felgen.. grunnet oksidering ifra salt på veien.

Ellers så må jeg si at jeg har kjørt med noe forskjellig "størrelse" på dekk på Mittibuzzi SpaceWagon 4WD og fikk ødelagt mellomaksel ....

Så når trådstarter får hjelp og råd av fagfolk (møller) så bør man faktisk lytte.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.754
Antall liker
1.980
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hvis det lekker fordi det irrer såpass mye på kanten av felgen så pusser man det vekk med sandpapir.
Men det er ikke min bil, hvis vedkommende ønsker å bruke tusenvis av kroner unødvendig må han gjerne gjøre det.
For øvrig stiller jeg meg undrende til hvordan forskjellig rulleomkrets kan ødelegge mellom aksel, hvis noe så ville det i så fall ha vært senterdiffen din som hadde ryki. Uten at jeg er noe ekspert på mitsu så antar jeg at denne har en form for viskose diff som senterdiff (ikke permanent 4wd) og vil da tåle forskjellig rulleomkrets helt fint
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
484
Antall liker
459
Sted
Jar
Det er irring som gjør felgen utett, ja. Helt fine felger på utsiden, men flytende salt har trengt inn og irret felgkanten. Forsøkt reparert på dekkverksted med tetningsmasse, men det holder ikke helt.

Dekkskiftet: En veldig sur side ved 4-hjulstrekk dette her... Ille å måtte kassere 3 fine Conti Viking Contact 7. kontrollmålt av meg nå til 6 mm mønsterdybde. Burde hatt et par/tre vintre igjen. Tror skaden skyldes at jeg kjørte ned i et hull i veibanen med skarpe kanter i mørket, umulig å se. U-landsstandard på småveier i Oslo-området. Lite hyggelig utgift på toppen av blodprisen for strømmen. Ikke bare bare for "vanlige folk" for tiden!
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
Det er irring som gjør felgen utett, ja. Helt fine felger på utsiden, men flytende salt har trengt inn og irret felgkanten. Forsøkt reparert på dekkverksted med tetningsmasse, men det holder ikke helt.

Dekkskiftet: En veldig sur side ved 4-hjulstrekk dette her... Ille å måtte kassere 3 fine Conti Viking Contact 7. kontrollmålt av meg nå til 6 mm mønsterdybde. Burde hatt et par/tre vintre igjen. Tror skaden skyldes at jeg kjørte ned i et hull i veibanen med skarpe kanter i mørket, umulig å se. U-landsstandard på småveier i Oslo-området. Lite hyggelig utgift på toppen av blodprisen for strømmen. Ikke bare bare for "vanlige folk" for tiden!
Legge de ut for salg på finn? kan være noen som trenger.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.524
Antall liker
6.944
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå rører du, Dr. Bass.

På en bil med permanent firehjulstrekk er det en differensial viskosekobling mellom fram- og bakaksel. Om man får for stor forskjell mellom rullediameter foran og bak, så må differensialen hele tiden jobbe med ulik rullehastighet, og da sliter du den ut. Det samme skjer om du setter forskjellig diameter hjul på høyre og venstre side på en aksel - da er det diffen på den akselen som slites ut. Jobben til diffene er å utligne hastighetsfoskjeller mellom de to sidene, emn den skal ikke snurre og gå hele tiden med forskjell i hastighet.

Den samme problemstillinga oppstår om du kjører en bil med s.k. deltids 4wd (dvs gammeltypen, med valgbar 2wd og 4wd) på asfalt med konstant innkoblet 4wd - da ender du opp med "driveline windup" som tar kål på fordelingskassa. Resultatet kan se slik ut (dette er en Jeep):
windup.jpg

Om det ikke er stor forskjell mellom mønsterdybden, så kan en bytte bare et hjul. Som Tomven har fått beskjed om fra Møller - max 2mm.

Johan-Kr
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.071
Antall liker
3.753
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Bytt det ene dekket som er skadet, siden det sannsynligvis er det eneste du får på garantien.
Så: Diger dreiebenk + sandpapir til du er på ca samme mønsterdybde som de andre dekkene.

Epic win!
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.754
Antall liker
1.980
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Nå rører du, Dr. Bass.

På en bil med permanent firehjulstrekk er det en differensial viskosekobling mellom fram- og bakaksel. Om man får for stor forskjell mellom rullediameter foran og bak, så må differensialen hele tiden jobbe med ulik rullehastighet, og da sliter du den ut. Det samme skjer om du setter forskjellig diameter hjul på høyre og venstre side på en aksel - da er det diffen på den akselen som slites ut. Jobben til diffene er å utligne hastighetsfoskjeller mellom de to sidene, emn den skal ikke snurre og gå hele tiden med forskjell i hastighet.

Den samme problemstillinga oppstår om du kjører en bil med s.k. deltids 4wd (dvs gammeltypen, med valgbar 2wd og 4wd) på asfalt med konstant innkoblet 4wd - da ender du opp med "driveline windup" som tar kål på fordelingskassa. Resultatet kan se slik ut (dette er en Jeep):
Vis vedlegget 770367

Om det ikke er stor forskjell mellom mønsterdybden, så kan en bytte bare et hjul. Som Tomven har fått beskjed om fra Møller - max 2mm.

Johan-Kr
Det du viser bilde av der er vel fordi du har kjørt med permanent 4wd OG sperre på senterdiffen innkoblet. Dersom man gjør dette feks på sommerstid hvor grepet er bra skjer det du som her nevner.

Når det kommer til 4 hjulstrekk er det mange måter å gjøre dette på. Trådstarter hadde vel passat 4 motion, når er det noen år siden sist jeg skrudde på disse, men de hadde i allefall tidligere permanent 4 hjulstrekk med torsen senterdiff (torque sensing), dette er en mekanisk senterdiff som sender opp til 75% der det er mest grep. Denne tåler helt fint forskjellig rulle omkrets foran og bak.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.524
Antall liker
6.944
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nei. Det er deltids firehjulstrekk. (Ikke min bil) Disse bilene har ikke diff i midten, så kjører man på asfalt med dette innkoblet lager man spenninger i fordelingskassa, som kan gi dette resultatet.

Alltracken har ikke Torsen, men Haldex.

Johan-Kr
 
Sist redigert:
Topp Bunn