Skifte filter caps til høyere kapasitet?

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Har en Adcom GFA-5500 som jeg vurderer å skifte de 4 store kondensatorene i strømforskyningen. De er på 18000uF 100V /stk. Jeg har funnet Mundorf kondensatorer med samme diameter og litt lavere i høyden, men de er på 22000uF.

Spørsmålet er om det er hensiktsmessig å skifte ut de originale med noen som har høyere kapasitet? Vil det være en fordel, og hvordan vil dette evt påvirke driften?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.694
Antall liker
2.296
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Det vil jo gi større belastning på likeretterdioder og sikringer evt. sikringskretsløp ved oppstart, men hvis dette er dimensjonert for å tåle belastningen skulle det ikke gjøre noe.
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Men hvorfor skifte??? Er de svært gamle,- brummer forsterkeren osv— eller er det bare «fixe og tror jeg forberedrer» viruset som har slått til?? 😎
Dette er en gammel forsterker. Jeg har vært bort i en gang en kondensator som plutselig gikk, og det var ingen behagelig opplevelse, hverken for mine ører eller resten av utstyret.
Derfor ønsker jeg å være føre var.

Men hvorfor ikke skifte dem ut? Gamle kondiser taper seg jo i verdi om jeg har forstått det riktig
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.962
Antall liker
13.312
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
bare klin til.....men om originalene er 105 grader rating, bør du holde deg til det
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Tilbake til spørsmålet over: Men hvorfor skifte???
Det er kjent at elektrolytter ikke varer evig. De tørker ut, kan begynne å lekke og mister sine verdier over år. Det er mange hifi produsenter som anbefaler å skifte dem ut etter 20-30 år. Adcom forsterkeren jeg har kjøpt er fra ca 1996.
Jeg har for moro skyld sendt en epost til Nelson Pass som var med på å designe Adcom GFA-555. Spennende om han svarer!
Inntil videre ser jeg på videoer av Paul fra PS Audio. Han kommer med mye fin informsjon



 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
De varer ikke evig, men veldig lenge.
Ikke fiks noe som ikke virker.
Du mener vel, ikke fisk noe som virker?
Men dersom det Paul sier her i videoene og som mange andre også mener, at dem taper seg i verdi over årene, vil det jo si at jeg har lavere kapasitet i strømbanken enn det som egentlig skal være? Da er det jo hensiktsmessig å bytte selv om alt tilsynelatende virker
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.985
Antall liker
11.394
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er vel en av mange haifai-myter, at etter noen år må man bytte alt av "cap'ser", - eller at man uten omtanke og kunnskap må bytte "cap's-er" for da får man bedre lyd... For det første er det stort sett kun elektrolytter som i verste fall har et aldringsproblem ( noen unntak for gamle papir-i olje, voks etc). Dernest er det også i stor grad arbeidsbetingelser som er avgjørende, som høy temperatur, ekstrem belastning.... Kvalitetselektrolytter med gode arbeidsbetingelser varer veldig lenge..
Enig med Audiomix, - dersom alt virker og det feks ikke er framtredende brum, så hadde jeg latt det være.....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du mener vel, ikke fisk noe som virker?
Men dersom det Paul sier her i videoene og som mange andre også mener, at dem taper seg i verdi over årene, vil det jo si at jeg har lavere kapasitet i strømbanken enn det som egentlig skal være? Da er det jo hensiktsmessig å bytte selv om alt tilsynelatende virker
Riktig.
Snublet litt.
Rettet nå.
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Det er forresten en "hisse lyd" i diskant og litt i mellomtonen som kan høres når det ikke er noe signal inn. Noen som vet hva dette kan skyldes? Jeg opplevde noe tilsvarende på min gamle Marantz 510m, hvis jeg skrudde opp "gain" på maks.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Tilbake til spørsmålet over: Men hvorfor skifte???
Det er kjent at elektrolytter ikke varer evig. De tørker ut, kan begynne å lekke og mister sine verdier over år. Det er mange hifi produsenter som anbefaler å skifte dem ut etter 20-30 år. Adcom forsterkeren jeg har kjøpt er fra ca 1996.
Jeg har for moro skyld sendt en epost til Nelson Pass som var med på å designe Adcom GFA-555. Spennende om han svarer!
Inntil videre ser jeg på videoer av Paul fra PS Audio. Han kommer med mye fin informsjon

Du trenger ikke vente på svar fra NP, det finnes ikke den ting han ikke har svart på når det gjelder disse forsterkerene på DIY Audio.
 
Topp Bunn