Skifte kondensatorer i head amp

kail

Medlem
Ble medlem
03.09.2010
Innlegg
47
Antall liker
17
Hei!
Har en eldre batteridreven headamp, Lentek, som jeg gjerne skulle fått skiftet kondisen i.
Den er fra 70-talket og er drevet av et 9V batteri som skal vare i 200-300t ifølge info på nettet. På nåværende tidspunkt holder batteriet i maks 3t og over tid blir innkjøp og bytting av batteri en dyr affære.
Har demontert den men det som må skiftes er inni en boks som er limt sammen, og redd for å skade inneholdet våger jeg ikke bryte den opp. Er det noen som har mulighet til å fikse denne? Vil veldig gjerne få den opp å gå da den skal brukes med Entré pickupen den opprinnelig ble solgt med.
Kan sende den til den som påtar seg oppgaven. Legger ved et bilde av enheten.
_20240308_105000.JPG
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.956
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Tviler sterkt på at det er en kondensator som er skyld i dette.... 200-300 t på et 9V batteri virker forøvrig ekstremt lite sannsynlig... et typ 9V batteri har en kapasitet på ca 500 mAh, så det betyr at den forsterkeren trekker ca 1,5 mA, - og det tror jeg ikke noe på. Strømtrekk vil forøvrig også avhenge av hvilket headset du bruker.. et 30-40 ohms headset trekker mer strøm enn et 600 ohms... du har ikke tilfeldigvis byttet headset??
Støtter forslaget om å bruke veggvorte...
 

kail

Medlem
Ble medlem
03.09.2010
Innlegg
47
Antall liker
17
Hei og takker for svar:)
Den brukes ikke sammen med hodetelefoner med sammen med platespiller. Ble som sagt solgt sammen med en entré pickup på 70-tallet. Pickup ble produsert i Japan og headampen av Cambridge Audio.
9v strømforsyning har jeg vurdert men tenkte at det kanskje var en grunn til at denne og lign enheter var batteridrevne? Kunnskapen min rundt dette er dessverre veldig begrenset.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.956
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
OK.. da misforsto jeg.. trodde det var en headset amp... sånn går det når man leser for fort og med ett øye.. :cool: BAtteridrift gir typisk lavere støy enn nettdrift, så det stemmer bra med batteridrift.. da kan det stemme med lavt strømtrekk, selv om jeg fortsatt synes 300t virker usansynlig...
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Kan en mulig vei å gå være å lage seg en pakke med oppladbare batterier?
Ikea sine Ladda har tidligere fått bra skussmål i ulike tester.

Batteriholder mener man finner hos Kjell & Company
1709896883483.png
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
kjøp deg et 9v Lithium batteri......det kommer til å vare i årevis
de har på Biltema
 

kail

Medlem
Ble medlem
03.09.2010
Innlegg
47
Antall liker
17
Hva kan da årsaken være til at den tapper batterier noenlunde kjapt? Kan de være som jeg lurte på tidligere at kondisene må/burde skiftes?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.956
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Etter å ha sett skjema, så er vel 1mA eller noe deromkring relativt riktig... Peter Baxandall er forresten heller ingen hvemsomhelst i dette gamet....
Det kan jo faktisk være noe snusk som fører til økt strømtrekk, selv om det ikke virker veldig sannsynlig... Du får se hvordan det går med Li-batteri..
Forøvrig er det en del bob-bob med batterier av ukjent merke, og dessverre en del gammelt på lager hist og her, selv om alkaline burde holde seg godt.. For en god del år siden drev en kollega og jeg med noen prosjekter som skulle drives med batterier, og da tok vi en jobb med å kartlegge ulike batterimerker mhp kapasitet.. Det var faktisk forbausende stor forskjell på "no-name" og kjente merker... husker ikke tallene lenger, men Varta og Duracell utmerket seg med klar margin..
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.211
Antall liker
2.696
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ett utall av aktive step up finnes

Denne kan være lik din ;

 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.211
Antall liker
2.696
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ville sjekke hvor stor plass du har til evt større batteri , ladbare lion er bra .

Men en 10 eller 100r kan du kontroll måle strømmen evt : )
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC

kail

Medlem
Ble medlem
03.09.2010
Innlegg
47
Antall liker
17
Har frem til nå kun brukt duracell batterier og ingen "No name" greier. Batteriet jeg bestilte er av ukjent fabrikat men skal testes for å se om levetiden forlenges. På nåværende tidspunkt får jeg spilt rundt 10-20 vinyl før batteriet må skiftes. Det som er merkelig er at det er mye strøm igjen i batteriene som byttes. Når de er helt nye spiller headampen som en drøm men etter en del skiver kommer det en knase-/knitrelyd når jeg skrur den på. Skift batteri til et nytt og problemet er borte. Forstå det den som kan🙄
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det finnes 10års Lion og.....
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.211
Antall liker
2.696
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ja bruker de selv til biasing fet og tubes
Lower discharge rate er ca 1,3v så du vil stoppe å bruke det før den tid
Ett 9 v batteri nytt er litt over 9 volt , lower discharge rate er 8 v.
Jeg kontrollerer spenning under load ,

Egen burde du ha en kontrolle på dette med voltmeter

Duracell har vært de beste hos meg ,, pass på å få de ferskeste , de skal kunne ha shelf life 10år ,, men det stemmer ikke helt .
2-3 år er akseptabelt
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Det kunne vært morro å lage en ny versjon av den headampen (+ M Leach Jr sin common base amp). Siden strømforsyningen er flytende ift signaljord så bør den være ganske ufølsom for støy fra strømforsyningen og en kan antagelig bruke en god isolert DC/DC konverter + veggvorte i stedet for batteri.

Mvh
KJ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
1710441761016.png

Jeg har nå simulert litt på denne, og den skuffer litt.

Først antakelsen om at flytende strømforsyning gjør at kretsen er ufølsom for støy på strømforsyningen kan se ut som er riktig. Simulert demping av støy fra strømforsyningen (PSRR) er bedre enn 74 dB ved 20 Hz og bedre enn 100 dB ved 1k Hz.

Skuffelsen er først og fremst lite overstyringsmargin, på grunn av for lav maksimal spenning ut. Med 9V strømforsyning så begynner den å klippe (1% forvrenging) allerede over 150 mV RMS. Den klipper riktig nok mykt opp til ca 210 mV RMS (ca +/-300 mV p-p) og maksimum spenning ut er ca +/-345 mV. Med nominelt 5 mV ut ved 1 kHz (dvs inn i en std MM-phonoinngang) så er overstyringsmarginen ved 20 kHz kun 9,5-12,5 dB. Nå er overstyringen ved 20kHz ikke det viktigste, og ikke hørbart med mindre det utløser andre unoter. Men det appelerer ikke til en aspirerende målemafioso.

Problem to er at den støyer litt unødig mye, i stor grad på grunn av motstandsverdiene som setter forsterkingen, 4k7 og 100 ohm. Flatt uten RIAA-EQ eller vekting (ABC), med 10X/20dB forsterking (dvs 4k7 byttes med 1k5) så gir den et signal støyforhold på 67,3 dB ift et inngangsignal på 500µV uten kildemotstand. Med RIAA EQ blir det omtrent 3,5 dB bedre, dvs ca nær S/N på 71 dB inkl RIAA EQ. For å få ned støyen så må 100 ohm motstanden ned i verdi og tomgangstrømen opp.

I så måte er det enklere med W. Marshall Leach Jr. sin common base amp (uten strømspeil):
Den gir mye mer maksimal spenning ut (gitt forsyningsspenningen) og kan ha svært lite støy med gode transistorer og litt høy tomgangsstøy. EDIT med 5V spenningsforsyning begynner den å klippe (1% forvrenging) ved ca 1,4 Vrms (+/-2V p-p) og klipper hardt ved 2,7 V p-p. Det er en overstyringsmargin på 29 dB ved 20 kHz (med nominelt 500 µV inn fra en kildeimpedans på 5 ohm og en «forsterking» på 10X/20dB). Med moderne transistorer og 10 mA tomgangsstrøm så kan den i teorien gi et SN på 84 dB inkl RIAA EQ men ellers uvektet, med en PU som har 5 ohm kildemotstand og 500 µV utgangsspenning.

mvh
KJ
 
Sist redigert:
Topp Bunn