Er det ledlys så er det vel store sjanser for at bilen er under 5 år ? Da skal dette gå på 5 års reklamasjon etter mitt syn. Mulig de sier det er slite del men med de prisener skal de være designet for å leve bilens liv i alle fall mye lenger enn 5 år som de står i loven. Så er man sikret første 5 åra.
Jo lys på nye biler er dyrt. Ha lest at mine frontlykter koster 55'..... Da blir det å hente fram kaskoen om det noen gang blir aktuelt
Det er litt sånn jeg opplever bilbransjen. Selv om ting er ment å vare bilens levetid, så vil man bli fortalt at det er en slitedel som ikke dekkes av garanti eller reklamasjon hvis det ryker.
Selv opplevde jeg å kjøpe brukt dieselbil av forhandler, og de skulle ha gjennomgått bilen så alt teknisk var i orden. Like etter kjøp oppdaget jeg at det var diesel under bilen hver gang jeg fylte tanken, og reiste opp for å få det fikset.
Han som satt i kundemottaket lurte på: "skal jeg sette opp et tilbud til deg på å få skiftet tanken?"
Jeg trodde nesten ikke mine egne ører og svarte: "Eh, nei... dette er en
reklamasjon!"
Det ble heldigvis ingen diskusjon ut av det og han godtok reklamasjonen, men hvis jeg hadde vært mindre bevisst måtte jeg altså ha betalt for en hel dags arbeid pluss deler, for det var visst en veldig omfattende jobb å bytte hele tanken. Kommer aldri til å kjøpe bil på Kongsberg igjen, for å si det sånn.
En som trente samme sted som meg før covid 19 jobbet hos NAF, og han mente bilbransjen er en av de skitneste bransjene som finnes. Noe jeg har fått litt bekreftet av å snakke litt casual med tidligere bruktbilselgere og sånn. Som forbrukere syns jeg vi er altfor naive og lar bransjen slippe unna med altfor mye.
Ah, da ble jeg jammen litt trigget før frokost i dag også. ;P