Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Dette med trafoer har vi i andre tråder vært inne på.
P.t. har jeg koblet min støydempingstrafo (3,3KVA) foran
kilder og forforsterker for å skape et skille mot effektforsterker.
En trafo av denne typen bør iallefall være dimensjonert til å
tåle det dobbelte av den effekten den faktisk skal håndtere.
 
J

Jurassic

Gjest
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

singa skrev:
Jurassic skrev:
Får lansere en hifi skilletrafo som er kryobehandlet og lage en fancy hjemmeside hvor det står ingenting konkret så har skilletrafo noe for seg til hifi ;D

Så skille/støy trafo for hifi er bare tull ? :D
Se innlegg nummer 21
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Jeg har ikke opplevd begrensing av sk dynamikk ved innkobling av nettstøytrafoer, slik andre rapporterer, så jeg ville brukt en trafo som var stor nok, altså at merkeeffekten overstiger totalt effektrekk fra anlegget. Vær også klar over at musikk har en crest-faktor på ca 6dB, så selv om du spiller full rulle, så er gjennomsnittlig effekt bare 1/4 av peak effekt, så man trenger ikke være redd for en tanke underdimmensjonering. På den andre siden er jo kraftig overdimensjonering ofte morsomt. ;)

Jeg kan anbefale RKA og Noratel nettstøytrafoer. RKA forhandles av Elfa, Noratel vet jeg ikke egentlig, jeg har kjøpt dem direkte.
 
B

Back_Door

Gjest
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Er det en effektiv og fornuftig måte å måle sitt strømnett på, for slik å vurdere om man har grunn for bekymring?
En slik metode tiltaler meg mer, enn å lytte til forskjeller i musikkgjengivelse etter at støytrafo er montert.
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

jeg er enig med rhesus - dog bruger jeg en lille (100va) mellem digitale kilder direkte koblet til nettet,og i forhold til diverse dyre netkabler er trafoerne langt bedre investeringer!
til resten af anlægget bruger jeg en 2200 watt med galvanisk adskilning.

den ophobede energi i kernen svarer til store kondensatorer,med den forskel at spoler reagerer lidt hurtigere..så med lidt overdimensionering får man fred for diverse støjkilder,spikes osv fra nettet - absolut hørbart !
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.592
Sted
Stavanger
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Ser der er få her som nevner artificial ground.
Med kunstig jord på sekundærsiden så får man mange fordeler.

Dist
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

kan du utdype hvoran "artificial" ground virker ?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.592
Sted
Stavanger
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

singa skrev:
kan du utdype hvoran "artificial" ground virker ?
Artificial ground virker på den måten at man skaper et kunstig jordpunkt som flyter i forhold til om man skulle fysisk være koblet til husets jordingssystem.
http://www.noratel.no/content/download/3131/325354/file/LFiso.pdf
Husk å kjøre en på rundt 3kVA hvis sluttrinn innlemmes.

Dist
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Noen som vet hvordan en kan måle støy i sitt eget strøm nett ?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.592
Sted
Stavanger
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

singa skrev:
Noen som vet hvordan en kan måle støy i sitt eget strøm nett ?
Du kan feks. bruke et lagrings-oscilloscope hvor du setter en threshold på transient (lagrer spike) eller du kan bruke en event recorder, osv. Der er mange analysatorer der ute. Et scope vil også vise overlagret rippel på sinus, ol.

Dist
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.158
Antall liker
5.071
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Distinctive skrev:
singa skrev:
Noen som vet hvordan en kan måle støy i sitt eget strøm nett ?
Du kan feks. bruke et lagrings-oscilloscope hvor du setter en threshold på transient (lagrer spike) eller du kan bruke en event recorder, osv. Der er mange analysatorer der ute. Et scope vil også vise overlagret rippel på sinus, ol.

Dist
Kanskje. Dersom nettet ditt er av svært dårlig karakter. Men det er ikke så enkelt å se moderat distortion og støy på et oscilloscope. Det må helst mer avanserte analysatorer til. Som kan skille støyen fra signalet.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.158
Antall liker
5.071
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Distinctive skrev:
singa skrev:
kan du utdype hvoran "artificial" ground virker ?
Artificial ground virker på den måten at man skaper et kunstig jordpunkt som flyter i forhold til om man skulle fysisk være koblet til husets jordingssystem.
http://www.noratel.no/content/download/3131/325354/file/LFiso.pdf
Husk å kjøre en på rundt 3kVA hvis sluttrinn innlemmes.

Dist
Ser ikke ut til at det du linker til er større enn 680 VA.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Audiomix skrev:
Distinctive skrev:
singa skrev:
Noen som vet hvordan en kan måle støy i sitt eget strøm nett ?
Du kan feks. bruke et lagrings-oscilloscope hvor du setter en threshold på transient (lagrer spike) eller du kan bruke en event recorder, osv. Der er mange analysatorer der ute. Et scope vil også vise overlagret rippel på sinus, ol.

Dist
Kanskje. Dersom nettet ditt er av svært dårlig karakter. Men det er ikke så enkelt å se moderat distortion og støy på et oscilloscope. Det må helst mer avanserte analysatorer til. Som kan skille støyen fra signalet.
..og hva kan en evt bruk da ??? For å se støyen mener jeg...
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

For å måle nettstøy som potensielt kan være skadelig for stereoen trengs mer enn et oscilloskop.
Man trenger en RF-spektrumanalysator og en sk PLIP (Power line interferance probe) som f.eks. denne http://www.ramayes.com/Data Files/Credence Technology/Plip.pdf
Spektrumsanalysatoren bør også ha både 300Hz og 9kHz båndbredde, og kvasi-peak detektor.
Jeg har spektrum, og sikler litt på sistnevnte.

EDIT: Det å måle nivået på støyen er egentlig bare en akademisk øvelse så lenge man ikke vet noe om immuniteten til stereoen. Man kan jo da ikke si om det målte nivået akseptabelt eller ikke. Skal man gjøre dette skikkelig må man først måle signal/støy med modulert støy på power. Først da kan man si hvor mye støy som kan tolereres på nettspenningen uten at anleggets signal/støyforhold blir dårligere enn optimalt.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.592
Sted
Stavanger

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
....har mye å lære ja....blir veldig akademisk dette...men prøver å forstå litt...summa sumarum...er vel bedre enn nettkabler som mange bruker mange tusen kroner på...
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.592
Sted
Stavanger
singa skrev:
....har mye å lære ja....blir veldig akademisk dette...men prøver å forstå litt...summa sumarum...er vel bedre enn nettkabler som mange bruker mange tusen kroner på...
Det enkleste (og beste) er nok bare å anskaffe en isotrafo hos OS trafofabrikk og glemme resten, hvis du tar deg råd til dette 8)

Dist
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Hva med UPS-er? De grommeste on-line modellene er vel ikke i kontakt med strømnettet what-so-ever, er vel batterier som driver hele greia? Erfaringer der ute?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.308
Antall liker
4.677
Torget vurderinger
1
... hmmmm .... hadde man brukt halvparten så mye ressurser på DC-siden av problemstillingen, som enkelte synes å bruke på AC-siden, så hadde det kanskje blitt litt bevegelse? Greit nok at mye av utstyret er som det er, men like vel ...

mvh
KJ
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.592
Sted
Stavanger
hifiguru skrev:
Hva med UPS-er? De grommeste on-line modellene er vel ikke i kontakt med strømnettet what-so-ever, er vel batterier som driver hele greia? Erfaringer der ute?
Det er jo litt mer styr med UPS, da (vedlikehold av batteribank, bla.).
Det man må være oppmerksom på med en UPS med god kapasitet, er at det er ikke alltid at nettet i huset lader charger og at Inverter chopper likespenningen (DC til AC). Noen ganger så går faktisk UPS forsyning på huset, men senses bortfall av denne så kobler UPS inn i løpet av en kvart cycle uten at man merker dette (såkalt bumpless transfer). Så til poenget: Hvis overnevnte er tilfellet så oppnår man bare høyere integritet (oppetid) men vil ikke hente noe på støysiden under normal drift. Derfor må man sikre at forsyning via Inverter alltid er aktiv. På de nyere UPSér med kontrollpanel så er der valgmuligheter, men på de eldre (uten bryter) så kan man vurdere å dra ut forsyning til charger for å tvinge den over på batteridrift.

Et annet problem med UPS er alle overharmoniske man kan dra på seg. Dette er også avhengig av om det er resistive eller induktive laster man kobler på. Et eksempel er bruken av ikke-konvensjonelle laster, som switchmode forsyninger.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
hifiguru skrev:
Hva med UPS-er? De grommeste on-line modellene er vel ikke i kontakt med strømnettet what-so-ever, er vel batterier som driver hele greia? Erfaringer der ute?
UPSer er vanligvis ikke konstruert for å dempe støy, så resultatene vil variere.
 

JR_AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
07.04.2007
Innlegg
106
Antall liker
0
jeg har en 1000va skilletrafo. den ar hel fantastisk til at begrænse dynamiken på div forstærkere.

vis man skal bruge en trafo med held skal det være seperat på digitale signal kilder

mvh johnny
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.592
Sted
Stavanger
JR_AUDIO skrev:
jeg har en 1000va skilletrafo. den ar hel fantastisk til at begrænse dynamiken på div forstærkere.

vis man skal bruge en trafo med held skal det være seperat på digitale signal kilder

mvh johnny
Det kommer ikke som noen sjokk.
Ting kan fort bli til det værre, så man må holda tunga i rett munn 8)
 
B

BjornE

Gjest
Vanskelig logikk i tråden - noen klager på tap av dynamikk som følge av en trafo som sannsynligvis har betydelig bedre kapasitet enn power supply trafoen i forsterkeren - hvordan kan det ha seg?

Forøvrig må de som hører dynamikktap som følge av skilletrafo ha et elendig power i forsterkerne! Det er tross alt forsterkernes powersupply som står for dynamikk

Videre er jeg noe forundret over motstanden mot skilletrafo - det er jo tross alt en av de få komponentene som seriøst fjerner støy - og som benyttes overalt der støy er kritisk - men det selges kanskje fra feil leverandører?

McIntosh true sound spike remover - er det en bedre leverandør?
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
hifiguru skrev:
Hva med UPS-er? De grommeste on-line modellene er vel ikke i kontakt med strømnettet what-so-ever, er vel batterier som driver hele greia? Erfaringer der ute?
UPSer er vanligvis ikke konstruert for å dempe støy, så resultatene vil variere.
Tenker mer på at batteriene lager et skille mellom strømmen i veggen og apparatene, burde jo ikke bli no støy heller da på "innsiden"??
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
hifiguru skrev:
Rhesus skrev:
hifiguru skrev:
Hva med UPS-er? De grommeste on-line modellene er vel ikke i kontakt med strømnettet what-so-ever, er vel batterier som driver hele greia? Erfaringer der ute?
UPSer er vanligvis ikke konstruert for å dempe støy, så resultatene vil variere.
Tenker mer på at batteriene lager et skille mellom strømmen i veggen og apparatene, burde jo ikke bli no støy heller da på "innsiden"??
Batteriene vil ha høy impedans ved høyere frekvenser, så de kan man se bort fra i støysammenheng. Det er kapasitiv kobling som er avgjørende. I så måte vil en trafo med støyskjerm sannsynligvis være mye bedre.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.592
Sted
Stavanger
hifiguru skrev:
Rhesus skrev:
hifiguru skrev:
Hva med UPS-er? De grommeste on-line modellene er vel ikke i kontakt med strømnettet what-so-ever, er vel batterier som driver hele greia? Erfaringer der ute?
UPSer er vanligvis ikke konstruert for å dempe støy, så resultatene vil variere.
Tenker mer på at batteriene lager et skille mellom strømmen i veggen og apparatene, burde jo ikke bli no støy heller da på "innsiden"??
Chopping av DC til AC lager støy i seg selv, så støyen i dette tilfellet kommer fra selve UPSen.

Ellers så er det viktig at primærkilden i huset har nok effekt, også mhp. sikkerhetsaspekt (feks. varmgang).
Det er greit alt ladelytter skal gi det som er nødvendig ut fra behov, men man kan jo ikke strupe trafoen for det.
Eksempelvis ville aldri jeg satt inn en 650VA isotrafo for annet enn digitalkildene (og med nauet det).
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
...så trafoen bør være dobbelt så stor som strømmen den skal levere ?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.308
Antall liker
4.677
Torget vurderinger
1
Distinctive skrev:
...
Chopping av DC til AC lager støy i seg selv, så støyen i dette tilfellet kommer fra selve UPSen.

...
Hakking av AC for å lage DC, noe som skjer med alle vanlige likerettere, produserer også en god del støy. Dvs alle vanlige elektronikkaparater som er forsynt med nettspenning og går på DC vil produsere nettstøy og EMI/RFI internt i boksen. Des større strømforyningen er, des større er potensialet for å produsere betydelige mengder nettstøy og liknende uhumskheter.

mvh
KJ
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
BjornE skrev:
Vanskelig logikk i tråden - noen klager på tap av dynamikk som følge av en trafo som sannsynligvis har betydelig bedre kapasitet enn power supply trafoen i forsterkeren - hvordan kan det ha seg?

Forøvrig må de som hører dynamikktap som følge av skilletrafo ha et elendig power i forsterkerne! Det er tross alt forsterkernes powersupply som står for dynamikk

Videre er jeg noe forundret over motstanden mot skilletrafo - det er jo tross alt en av de få komponentene som seriøst fjerner støy - og som benyttes overalt der støy er kritisk - men det selges kanskje fra feil leverandører?

McIntosh true sound spike remover - er det en bedre leverandør?
Vel. logikken er vel ikke så vanskelig. Apparattrafo må man ha, så alt "tap" som kommer i tillegg i kjeden kan jo da virke negativt ::)

Jeg har i sin tid benyttet flere "støytrafoer" som i seg selv er den mest effektive støydemperen, særlig pga. som nevnt i denne tråden bredt virkeområde, fra 1 kHZ og langt opp i MhZ område.
Uansett størrelse ( opptil 3300 W ), opplevet jeg på lang sikt at gjenngivelsen ble kjedeligere, og mistet liv og atmosfære, muligens som følge av dynamikktap og gjennsidig påvirkning. Minst negativ påvirkning fikk jeg med tilkopling til bare til forsterkeren.

Desverre er alle i mer eller mindre grad befengt med støy på nettet. Vi har mange "støysendere" som vi og våre naboer sender ut. Over alt finnes brytere, el.motorer, termostater. De verste synderne er elektroniske trafoer, triacreguleringer og tyristor styrte varmekabler. De som har jernbane i nærheten kan få veldig kraftig støy inn på både telefon og strømnett.
Mange slags el. apparater kan forvrænge 50Hz og sende støy ut på kraftnettet. Et typisk tilfelle på motorstøy fra en slepebørste hadde man i Løten for mange år siden hvor en kjøkkenvifte sendte ut en kraftig knitrende dur på 230V nettet. En feil i kommutatoren sendte ut en strøm av tynne pulser som var så kraftig at de nesten knekket strømsikringene. Hele telefonsentralen i Løten ble forstyrret ! - Men vi har også indusert støy ( langsspenninger ) fra signalsendere som mobil, radio, radar og TV mm., som vi ikke har tillagt særlig oppmerksomhet. Men vi hvet lite om hvilke nivåer og hvilke type støy som kan påvirke gjenngivelsen i våre anlegg enda, men når vi setter inn filtere, trafaoer og nettkabler hører vi iallefall "de små forsjeller". Uenighet blandt audifile finnes jo her som i andre deler av anlegget.

I stedet for en stor "brummende" trafo bruker jeg nå et enkelt filter bestående av "støykondensatorer" mellom grene og til jord for gniststøy ( tverrspenninger ) og et LC filter bestående av en stor kjernespole ( 10 tørn ) i serie og tilhørende i parallell, for langsspenninger. ( Lukasz Fikus ). I boksen er det også montert overspenningsvern og sikring. Jeg har forsøkt flere filtere, det beste må jeg innrømme var Nordost Thor, som etter min mening tydelig ga en renere gjenngivelse. Ikke langt etter var mitt enkle filter, som koster 1/20 part. Her er et bilde av min løsning : http://i67.photobucket.com/albums/h301/ttpuls/111_115A.jpg :)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
up skrev:
I stedet for en stor "brummende" trafo bruker jeg nå et enkelt filter bestående av "støykondensatorer" mellom grene og til jord for gniststøy ( tverrspenninger ) og et LC filter bestående av en stor kjernespole ( 10 tørn ) i serie og tilhørende i parallell, for langsspenninger. ( Lukasz Fikus ). I boksen er det også montert overspenningsvern og sikring. Jeg har forsøkt flere filtere, det beste må jeg innrømme var Nordost Thor, som etter min mening tydelig ga en renere gjenngivelse. Ikke langt etter var mitt enkle filter, som koster 1/20 part. Her er et bilde av min løsning : http://i67.photobucket.com/albums/h301/ttpuls/111_115A.jpg :)
Ryddig. Jeg har en kommentar. Jeg antar at den gule kjerna er en common-mode spole. Da burde du separere viklingene så mye som mulig for å minimere kapasitiv kobling. Den normale måten er legge en vikling på hver side. Da får du også en bonus-induktans p.g.a. høyere lekkinduktans.
 

jferk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2004
Innlegg
116
Antall liker
23
Sted
Åkrehamn
BjornE skrev:
Vanskelig logikk i tråden - noen klager på tap av dynamikk som følge av en trafo som sannsynligvis har betydelig bedre kapasitet enn power supply trafoen i forsterkeren - hvordan kan det ha seg?

Forøvrig må de som hører dynamikktap som følge av skilletrafo ha et elendig power i forsterkerne! Det er tross alt forsterkernes powersupply som står for dynamikk

Videre er jeg noe forundret over motstanden mot skilletrafo - det er jo tross alt en av de få komponentene som seriøst fjerner støy - og som benyttes overalt der støy er kritisk - men det selges kanskje fra feil leverandører?

McIntosh true sound spike remover - er det en bedre leverandør?
Har lest dette med stor interesse, men jeg sliter vel også noe med å forstå alt pga manglende kunnskap.

Jeg bruker en skilletrafo, den har 2 innstikk som jeg har koblet dCS dac og transport i vha 2 Transparent reference xl strøm kabler, har ikke prøvd uten enda (fikk fikset strøm opplegget dagen før jeg reiste ut på jobb i Nordsjøen, tidligere så nådde jeg ikke kontakten uten :) . Er det en dårlig løsning å bruke slike "high end" kabler i en slik trafo ???

Får prøve litt når jeg kommer hjem og jeg hører forskjell eller ikke, bruker også et nettfilter fra Dynamic precision til min 5.52, dette var i utgangspunktet i drift med min første DP 6.3, blir spennende å prøve uten å se om det blir forskjell på Dynamikken , nådde ikke kontakten tidligere uten dette filteret på (så man kan helt klart si at strømopplegget mitt ikke var allverden, men det er bedre nå ;)

Mvh Jostein
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Rhesus skrev:
up skrev:
I stedet for en stor "brummende" trafo bruker jeg nå et enkelt filter bestående av "støykondensatorer" mellom grene og til jord for gniststøy ( tverrspenninger ) og et LC filter bestående av en stor kjernespole ( 10 tørn ) i serie og tilhørende i parallell, for langsspenninger. ( Lukasz Fikus ). I boksen er det også montert overspenningsvern og sikring. Jeg har forsøkt flere filtere, det beste må jeg innrømme var Nordost Thor, som etter min mening tydelig ga en renere gjenngivelse. Ikke langt etter var mitt enkle filter, som koster 1/20 part. Her er et bilde av min løsning : http://i67.photobucket.com/albums/h301/ttpuls/111_115A.jpg :)
Ryddig. Jeg har en kommentar. Jeg antar at den gule kjerna er en common-mode spole. Da burde du separere viklingene så mye som mulig for å minimere kapasitiv kobling. Den normale måten er legge en vikling på hver side. Da får du også en bonus-induktans p.g.a. høyere lekkinduktans.
Bruken av en spolene sammen ( bifilarkopling ) gir betydelig bedre ballanse etter filteret, som ofte er for dårlig etter linjetrafoene våre. Det er slettes ikke sikkert at apparat-trafoen bedrer ballansen godt nok. ;)

Høyere kapasitet mellom viklingene gjør at filteret virker en anelse lenger ned i frekvensområde.

Dette filteret virker faktisk ! Etter en ukes merkelig oppførsel, satbiliserer spolen seg og gjenngivelsen virker mer åpen og ren. :)

up
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har fått meg en støy/skille trafo nå...på 5 kw... Starta den helt greit opp på min 10 amper kurs... Nåblir det spennede å se om den spiser mye dynamikk... Skal først bare koble til pre amp og kilde...så får vi se... :)

Har tenkt å installere en dedikert 16 apm, om ikke to...
 
Topp Bunn