Skinne vs BM jumpers på SA Explorer

Hmmerc

Medlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
37
Antall liker
0
Hei.
Har noen erfaring med kvaliteten på den orginale skinnen mellom terminalene på SA Explorer?

Vurderer å skifte den ut med BM Giant jumpers.

Alternativ er jo biwire men det tåler ikke budsjettet nå :(

Har BM Gianti på gang som ht kabel :)


MVH Helge
 
J

JAE

Gjest
Hei

Stort sett De fleste orginal skinner er av dårlig kvalitet.Anbefalt fjernet
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.318
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Hva med noen stumper 2mm kobbertråd?

mvh
KJ
 

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Innlegg
529
Antall liker
50
Ellers har Cardas noen jumpers til ca 500,-. Jeg brukte disse istedenfor de originale skinnene på mine (tidligere) System Audio SA 10, men kan ikke påstå at jeg hørte forskjell.

Den skinna skal vel være av svært dårlig kvalitet om den skal kunne forringe lyden noe særlig, det dreier seg jo tross alt om ca 5 cm eller noe sånt.

Den psykoakustiske og estetiske effekten er antagelig langt større enn den hørbare.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Enig med KJ.
Men kjører du ekte biwiring så er det langt å foretrekke.
Du kan også prøve å kjøre Giant til mellomtone/diskant, og helt standard noname kabel til bassen. Det kan hende du får deg en overraskelse...
 

Hmmerc

Medlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
37
Antall liker
0
Man skrev:
Enig med KJ.
Men kjører du ekte biwiring så er det langt å foretrekke.
Du kan også prøve å kjøre Giant til mellomtone/diskant, og helt standard noname kabel til bassen. Det kan hende du får deg en overraskelse...
Hei.

Mener du at bass elementene ikke er særlig følsomme for kabler?

Hadde økonomien tillat det hadde jeg nok kjørt 2*Giant hele veien men finanskrisen har gitt et kraftig innhogg i formuen :'(
Prioriterer heller ny plasma og forsterker først.


MVH Helge

MVH Helge
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Viablue har kommet med jumpere......sjekk ut :www
xtreme-cable.com
 

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
Hva med noen stumper 2mm kobbertråd?
Jo, selvsagt. Svært mye er bedre en de skinnene som brukes. Jeg byttet ut skinnene med den "forhatte" innstallasjonskabelen, og det hjalp godt. Men dessverre så lånte jeg noen BM jumpers, og det ble dyrt...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.318
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Herregud folkens. Det er Nordost valhalla som blir brukt som jumpers på explorer... Forøvrig så er all internkabling også fra Nordost (men ikke valhalla kvalitet).
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.318
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
DSP skrev:
Herregud folkens. Det er Nordost valhalla som blir brukt som jumpers på explorer... Forøvrig så er all internkabling også fra Nordost (men ikke valhalla kvalitet).
Dersom fordommene mot «no-name-kabler» er så stor at det ikke er vits å prøve, så er det i og for seg greit nok. Det eneste poenget er at det koster «next to nothing» å finne ut av det, og ut i fra «konvensjonell hifikabeltenking» så må man uansett prøve for å finne ut av om det «virker». Blir det «bedre» så blir det «bedre», enten det er no-name, BM eller Nordost.

mvh
KJ
 

Hmmerc

Medlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
37
Antall liker
0
DSP skrev:
Herregud folkens. Det er Nordost valhalla som blir brukt som jumpers på explorer... Forøvrig så er all internkabling også fra Nordost (men ikke valhalla kvalitet).
Hei.

Dette kan ikke stemme. Beklager mitt tidligere innlegg der det refereres til skinne på Exploreren. Det er en kabelstump med klar isolasjon og rød og sort stripe. Denne kan være sølv eller forsølvet kobber som følger med høytalerne.

Men med nye ht BM Giant kabler med spader blir det ikke tilfredstillende kontakt på høytalerterminalene.
BM ht kablene bidro forøvrig til mørkere klang og roligere lydbilde, mer perspektiv, og dypere bass ;D
Dette er inntrykk etter noen få timers lytting. Mine gamle ht kabler var Flatline Gold.

Har forøvrig lagt ut ø.k. annonse for BM Giant jumpers med banan plugger. Alternativ blir å kjøpe noen plugger løst å bruke tykk kobberkabel inntil videre.


MVH Helge
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Det er "Vahalla" singelleder for bruk som internkabling / jumpers. Den ble brukt i SA7K Master som internkabling. Det er en fet/ren forsølvet kobberstump av meget høy kvalitet. Det er duomonofilament og teflon rundt. Den spaden du har på Explorerne er kanskje verdens beste spade...
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.948
Antall liker
627
Det billigste alternativet er å skrelle høyttalerledningen i så mange centimeter som trengs, stikke den gjennom bassterminalen og videre til diskantterminalen og skru fast begge steder dersom dere har skruterminaler. Sparer plugger, spader, skinner og alt. Og det skal mye til å finne et argument for at det skal bli dårlig teknisk.

Men hvis en har "sirkus-kabler" er vel tanken på et slikt barbari nok til å sette grøten i halsen.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Dette har jeg tenkt på å gjøre, og skal jammen gi det forsøk med det første. Jeg holder imidlertid på med litt signalkabelskifting om dagen, så det får vente til dette er avklart. Forøvrig vil jeg også slå et lite slag for Campania.
Barbaresco skrev:
Det billigste alternativet er å skrelle høyttalerledningen i så mange centimeter som trengs, stikke den gjennom bassterminalen og videre til diskantterminalen og skru fast begge steder dersom dere har skruterminaler. Sparer plugger, spader, skinner og alt. Og det skal mye til å finne et argument for at det skal bli dårlig teknisk.
 
Topp Bunn