Sport, sykkel og trening Skitråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte å prøve meg på skøyting og regner med jeg er naturtalent :)

Noen tips til hva ski jeg bør kjøpe? Har «kombisko» idag, er det stor forskjell på det og skøytesko?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tenkte å prøve meg på skøyting og regner med jeg er naturtalent :)

Noen tips til hva ski jeg bør kjøpe? Har «kombisko» idag, er det stor forskjell på det og skøytesko?
    I starten er det fint med høye skøyte sko for støtt, men når du har kommet deg opp på skia og ikke kaver mellom lenger, spiller det ikke så mye rolle. Selv fortrekker jeg systemet til Salomon SNS når det gjelder bindinge da det er mer stabilt. Ikke det, jeg har et par med Rottefelle NIS der jeg bruker kombisko og det er ikke rare forskjellen.

Forslår å kjøpe ski og sko på Finn, så kan du evetuelt oppgrader til noe bedre når du vet om dette er noe du liker. Lengder og slikt i forhold til din høyde finner du på nett. Greit med ski som passer din vekt og.

Husk dog at du blir mye mer sliten av å skøyte. Stilarten er mye mer intens så det blir mer av korte intense turer og ikke av de lange rolige. Husk at du skal over skia, og skyvet starter med trykket på ytterski, som flyttes gradvis over på innerski når du skyver fra. Relativt flate løper i starten er fint om du ikke skal miste motet.

Lykke til !

Sist redigert:

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips! Lånte meg ett skøytepar i går for å prøve og pust pes.... ble mye mer sliten ja :) Var langt enklere med skøyteski enn med vanlige, men er teknikken som er største utfordring ja... håper/tror også lengre staver kan hjelpe på en del, har aldri tenkt over det før jeg for første gang i går gikk skøyting hele vegen.

Er det stort sett ett fett hvilke skøyteski en kjøper eller er det stor forskjell?

Merker med fellskia at det er ganske stor forskjell på de forskjellige og viss det er tilsvarende også med skøyteski er det greit å kjøpe rett fra start av.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.002
    Torget vurderinger
    16
    Takk for tips! Lånte meg ett skøytepar i går for å prøve og pust pes.... ble mye mer sliten ja :) Var langt enklere med skøyteski enn med vanlige, men er teknikken som er største utfordring ja... håper/tror også lengre staver kan hjelpe på en del, har aldri tenkt over det før jeg for første gang i går gikk skøyting hele vegen.

Er det stort sett ett fett hvilke skøyteski en kjøper eller er det stor forskjell?

Merker med fellskia at det er ganske stor forskjell på de forskjellige og viss det er tilsvarende også med skøyteski er det greit å kjøpe rett fra start av.
    Uten særlig grunnlag annet enn synsing så tror jeg det er mindre forskjell på skøyteski enn på klassisk. Uansett så er teknikken utrolig viktig i skøyting hvis man ikke ønsker å slite seg i hjel, de fleste går på kantene i starten. Lengre staver er heller ikke noen åpenbaring, egentlig er det best å trene teknikk uten staver.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

Uten særlig grunnlag annet enn synsing så tror jeg det er mindre forskjell på skøyteski enn på klassisk. Uansett så er teknikken utrolig viktig i skøyting hvis man ikke ønsker å slite seg i hjel, de fleste går på kantene i starten. Lengre staver er heller ikke noen åpenbaring, egentlig er det best å trene teknikk uten staver.
    Stavlengden har en hel del å si, så 5 til 10 cm lengre staver hjelper en god del. Ellers har jeg både reltivt myke Madshus Terrasonic med NIS og eldre stive Atomic med SNS. Trives greit med begge. Klart det er forskjell men jeg går bare tur og synes det er greit med litt variasjon og forandring.

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Var bortom på lokale butikk og spurte om de hadde noen rimelige ski og fikk tilbud om noen eldre Terrasonic (utifra bildene så lurer jeg på om de kan være så gamle om 2011 faktisk?), noen nyere Ultrasonic og Fischer CRS... Spiller sikkert ikke så stor rolle for nybegynner uansett men greit å kjøpe noe som er noenlunde fra start av tenker jeg!?

Hva med spenn da, er det også "kritisk"? Og bør jeg velge noe mykt eller hardt?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kan ikke si jeg er såå god at jeg kan gi deg entydig råd her. Men jeg har registrert at mine Terrasonic som nesten ikke har tupp lett graver seg ned om det er litt bløtt underlag. Tror ikke det betyr all verden hvor stive de er - noe midt på treet kanskje. Søker du på nett så finner du både tester og litt råd her og der.

Det som nesten er best er at du slipper å tenke på smøring. Jeg har på glider når det trengs / sålen begynner å bli litt hvit. Bruker stort sett bare Swix LF7

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.781
    En fantastisk tur i går på det som må være vinterens flotteste skidag (evt i konkurranse med i dag...). 5-mila gjennom Nordmarka på skrå fra Ringkollen og til Årvoll hvor en kompis av meg hadde afterski. Størsteparten av turen over vann eller i skuterkjørt løype. Strekningne fra Spålen og ned til Vesle Sandungen må være en het kandidat til den flotteste løypa i Oslomarka. Gikk temmelig alene frem til Kikut der det var kø langt utpå gårdsplassen. Videre til Gørjahytta og ned Skar og langs Maridalsvannet var det lite folk. Snill profil - akkumulert ca 600 høydemeter oppoverbakke og 1000 høydemeter nedoverbakke. Eneste stigning av betydning var fra Maridalen og opp Linderudkollen, men det kan enkelt unngås ved å avslutte turen på Kjelsås - dit kan man nå gå over vannet.

Er enorme mengder snø så det kommer til å bli en lang ettersesong i de nordlige delene av marka.

tur.JPG

Fra Spålen:

spalen.JPG

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.781
    Here there be dragons... Sverige sett fra Norge. Grensevarde nr. 134 litt på skakke. En episk påske på fjellet. Ikke sett en sky siden mandag ettermiddag. Kaldt. Type -15 om natten og -3 om dagen. Knusktørr snø, flotte spor, vindstille og nesten folketomt i fjelltraktene nord for Trysil.

IMG_1785.JPG

Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg mistet hele februar og noe mars pga forkjølelse og ørebetennelse, men tenkte at med all snøen er det muligheter i marka utover våren. Problemet, om man kan kalle det det, er at når det våres og det blir 2+ og sol utover ettermiddagen så mister jeg helt lysta på skigåing. Merket det også da jeg så skiløpere fra sykkelen nå i påsken: frister IKKE. Men hadde jeg kommet meg ut hadde jeg nok satt stor pris på turen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.781
    Jeg legger opp til en lang sesong i år. Skal bli en av de som kjører til Mylla og Ringkollen bare for å få med de siste krampetrekningene. Så vet jeg i det minste hvordan der følest. Lover å rapportere om det frister til gjentakelse. Har et noe anstrengt forholdt til klister så håper felleskiene duger.

Det er idiotisk mye snø i år så om det ikke blir veldig mildt kommer det til å holde en stund til regner jeg med. Ellers har man alltids topptursesongen på Vestlandet. Persen min så langt er å stå på ski 1. Juli. Shorts og bar overkropp opp med skiene på ryggen og ned en stripe skredene hadde lagt igjen. Kan stå fra 13-1400 meter og ned til 7-800 veldig lenge. Men spørst om jeg gidder. Er langt å dra.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Dette krever et Odd Børretzen-utdrag:

«Hva gjør vi, Den Første Nordmanns barn, når våren flommer innover oss som et symfonisk fossefall? Tar vi på oss kulørte klær og tofargede sko med tynne såler? Griper vi hverandres hender og danser en jublende dans rundt ordfører Bull? Knyter vi kranser av de første hestehov og spiller på fløyte i Tøyenparken? De vet selv hva vi gjør. Vi, Den første Nordmannens barn, tar på oss fettlærstøvler og anorakk med hette, helsetrøye, ryggsekk og skareklister og fire flasker Golden Cock Gin, og sitter i fire timer på toget til Tonsenåsen hvor vinteren til vår lettelse ligger og biter seg fast mellom svarte graner.»

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Dette krever et Odd Børretzen-utdrag:

«Hva gjør vi, Den Første Nordmanns barn, når våren flommer innover oss som et symfonisk fossefall? Tar vi på oss kulørte klær og tofargede sko med tynne såler? Griper vi hverandres hender og danser en jublende dans rundt ordfører Bull? Knyter vi kranser av de første hestehov og spiller på fløyte i Tøyenparken? De vet selv hva vi gjør. Vi, Den første Nordmannens barn, tar på oss fettlærstøvler og anorakk med hette, helsetrøye, ryggsekk og skareklister og fire flasker Golden Cock Gin, og sitter i fire timer på toget til Tonsenåsen hvor vinteren til vår lettelse ligger og biter seg fast mellom svarte graner.»
    Sier en som aldri har hatt ski på bena - vet ikke hva han snakker om ;)

magnushagen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Norges største vinteridrettsmann setter skapet på plass om hva som gjelder for alpinister:

I etterkant var det mange spørsmål om Svindal nå var en komplett utøver. En østerriksk journalist spurte den norske OL.-vinneren om dette var begynnelsen på slutten, nå som han hadde vunnet «alt».

Det ga Svindal klart svar på, til latter fra salen:

- Jeg har ikke vunnet Kitzbühel (en av verdenscupklassikerne i Østerrike) ennå, for eksempel. At du som østerriker sier at jeg er komplett, setter jeg på kontoen over en litt for stor dose OL-eufori.

Jeg tror nesten ikke det er mulig å overdrive hvor stor idrettsutøver Aksel Lund Svindal er, eller hvor bra alpinlandslag vi faktisk har nå.

Vis vedlegget 480864

Henter opp et gammelt innlegg. Det Norske landslaget i alpint er per dags dato meget godt. Fremtidsutsiktene ser heller ikke så altfor gale ut med oppkommende talenter.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.514
    Sted
    Sørlandet
    Morsomt at det er en svenske som holder liv i denne tråden. Keep on with the good work mister!

-BB-

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Så var det over.

En av norgeshistoriens største idrettsmenn er nå en tidligere alpininst.
    Norge har hatt noen fantastiske alpinister gjennom årene, men jeg tror ikke det er mulig å overdrive hvor viktig Aksel Lund Svindal har vært for laget. Og jeg tror det er få nordmenn som forstår hvor stor han er utenfor Norge. Det er ikke tilfeldig at han slapp nyheten i Kitzbuhel og ikke en stusselig pressekonferanse i Oslo.

Det blir rart å se utforrenn uten Aksel på startlista neste år.

Takk Aksel og lykke til i livet uten ski !

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Så var det over.

En av norgeshistoriens største idrettsmenn er nå en tidligere alpininst.
    Norge har hatt noen fantastiske alpinister gjennom årene, men jeg tror ikke det er mulig å overdrive hvor viktig Aksel Lund Svindal har vært for laget. Og jeg tror det er få nordmenn som forstår hvor stor han er utenfor Norge. Det er ikke tilfeldig at han slapp nyheten i Kitzbuhel og ikke en stusselig pressekonferanse i Oslo.

Det blir rart å se utforrenn uten Aksel på startlista neste år.

Takk Aksel og lykke til i livet uten ski !

Grattis Norge, stort avslut för Aksel.

R

rr30629

Gjest
    Aksel svær? Det er bare å ta en tur ned i europa (og til US og Canada for den saks skyld...) så skjønner man hvor stor han er. Største idrettsmannen vi har hatt.

Og i tillegg til skikjøringen så er også dette han;

– Det er fair dette. I OL i fjor, var det jeg som var foran. Jeg kom i mål og så at det var 65 hundredeler ned til tredje. Dette er gøy, syns jeg. 2 hundredeler raskere, med delt gull, det hadde vært helt ideelt, smiler Lund Svindal.

https://www.vg.no/sport/alpint/i/Rx...nederlag?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Sist redigert av en moderator:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.781
    Er visstnok ekstremt populær blant sponsorene siden han alltid er blid og tar seg god tid til å bli intervjuet selv om et renn har gått skikkelig dårlig. Vi hadde foredrag med en i administrasjonen for alpinlandslaget for en tid tilbake - det var ganske interessant. De har vært helt i verdenstoppen i flere tiår med et budsjett som er rundt 1/5 av hva de største lagene opererer med.

Minner igjen om denne

https://www.nytimes.com/2018/02/15/sports/olympics/norway-skiing-olympics.html

In an era in which every world-class athlete seems fixated on personal brand-building and competing for the most Facebook likes and Twitter followers, the Norwegians embrace an altogether different approach to success. It is a contrarian mix of humility, egalitarianism and basic respect — plus sharing an absurd amount of meals over the course of a schedule that has them spending roughly 250 days together every year.

U

utgatt60135

Gjest
    Er det noen her som går på ski i år?

Jeg ble på nytt hekta på ski i fjor og har gått mange turer i år. Bortsett fra noen fantastiske turer på Sjusjøen/Hafjell har de virkelige gode dagene rundt Oslo blitt få. Grus, vinglete spor, forkjølelse, brøyting i nysnø og nå brøyting å våt snø dominert. Alikevel er det så flott å få gått på ski på vinteren som da blir mye mer lystbetont. Elsker å skøyte, men mer avhengig av god form og det er litt begrenset med skøytetrasser dessverre. På Sjusjøen er det helt fantastisk for skøytere da det er bredt og lettgått så farten blir høy hele veien. Noen annet å skøyte milevis i rundløyper enn frem og tilbake her i Oslo. Gjerne opp, og så ned igjen.

Nå var det på tide å bytte ut utstyrsparken og er ikke ferdig enda. Null penger på HiFi er jo en fordel. Kjøpte først Madshus Nanosonic skate med tilhørende sko. Godt fornøyd med dem, men kanskje litt ustødige i harde løyper. Passer myke løyper best tror jeg. Så ble jeg nysgjerrig på felleski og gikk for Atomic C8. Veldig gode å gå på. Lette på foten og følger terrenget svært godt. Litt ustabile utenfor sporet. Skal erstatte Fischer klisterski. felleski gir veldig godt feste, men litt dårligere glid. Gikk for billigste sko fra Madshus, men det ble et dårlig kjøp. Bet i det sure eplet og kjøpte Atomic Redster WC og de er helt fantastiske . Beste sko jeg har hatt. Så kjøpte jeg et par Madshus hypersonic unversial. Ikke så fornøyd med dem (litt plankefølelse) og tenker på å bruke dem i snøfattige forhold og kjøpe nye racingski. Mest for kommende sesonger. Ser på S/lab classic eller Atomic Redster carbon. Så er det dette med snøfattige forhold med skøyting også. Gamle-skia, Landsem fra 80-taller glir veldig dårlig. Vurderer Atomic Redster S9 carbon på tilbud eller S/lab, evnt Fischer speedmax om de kommer på tilbud. Det blir litt som oppgraderings-syken med HiFi, hehe. Men som med HiFi har man ski for mange år uten særlig tap.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.781
    Jeg går mye på bortoverski i Oslo. Har totalt kjøpt tre par ski, ett sett staver og to par sko siden 2002 da jeg flyttet til Oslo.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.204
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Går mye på ski i Lillomarka/Nordmarka Nord/Skedsmo kun klassisk stil mest på grunn av att jeg går Vasa loppet (6) gjenomførte nå. Kan anbefale Skedsmo med start vid Tærrudalen videre inn til Ask/Gjerdrum 18km t/r fin bred trase for skøyting der i nydelig terreng.
    Kjøpte Rossignol X-IUM WCS veldig gode ski, har også ett par Madshus Nanosonic men de har blitt reserve ski.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Går en hel del på ski i Kjekstadmarka i Lier. 75% er skøyting med hund som hest (Gorden setter). Noe av det beste form for skigåing jeg vet, men bikkja bestemmer farten så det blir en del lukte stopp som passer meg bra. Skøyting er tungt veit du....

Løypene i Kjekstadmarka er vel tilrettelagt for skøyting og der det et mulig legges traseen for skøyting i midten og klassisk på kantene. Noen steder legger de og bare ett spor slik at men kan skøyte i ene halvdelen. Veldig bra tiltak i motsetning til mange andre steder der skøyting er tilsynelatende bannlyst. Har vært en del skriverier om dette lokalt om dagen...

Ski og utstyr har jeg stort sett kjøpt på Finn - miljøvennlig.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.781
    Grunnet bosted går jeg stort sett i Østmarka, men til tider kan det være betydelig mindre snø der enn i Nordmarka da Østmarka ligger betydelig lavere. Siste par årene har det imidertid vært liten forskjell. Ikke like episke turmuligheter som i Nordmarka men masser av fine muligheter uansett og mindre folk enn i Nordmarka.

Fineste turen jeg har gått gikk jeg i fjor - tok skibussen til Ringkollen og gikk marka på skrå til Grefsen/Lofthus (totalt 53 km men netto en god del nedoverbakke). Strekningen til Kikut via Spålen er i følge kjennere den fineste turen i hele Oslomarka. Kun scooterkjørt og krever nok en del snø før den er fin. I fjor var den i alle fall helt fantastisk. Fint å gå nord-sør i Nordmarka, da har man sola i fjeset hele dagen.

U

utgatt60135

Gjest
    Grunnet bosted går jeg stort sett i Østmarka, men til tider kan det være betydelig mindre snø der enn i Nordmarka da Østmarka ligger betydelig lavere. Siste par årene har det imidertid vært liten forskjell. Ikke like episke turmuligheter som i Nordmarka men masser av fine muligheter uansett og mindre folk enn i Nordmarka.
    Jeg bor rett ved Østmarka, men er ikke så glad i skiløypene rett ved som blir Oppsal/Østmarksetra/Rustad. Liker da best å gå fra Bysetermåsan, Sandbakken og Grønmo. Favoritten er Vangenrunden. Terrenget mellom Vangen til Sjelbreia er perfekt! Dessverre er det få skøytemuligheter i Østmarka og for få løyper som blir preppet. Blir stor sett de samme rundene hver gang.

U

utgatt60135

Gjest
    . Kan anbefale Skedsmo med start vid Tærrudalen videre inn til Ask/Gjerdrum 18km t/r fin bred trase for skøyting der i nydelig terreng.
    Aldri gått på ski derfra. Har sett at det skal være skøytetrasee der, men stoler ikke alltid på merkingen fra skiforeningen. Er det alltid skøytetrasee?
    Kjøpte Rossignol X-IUM WCS veldig gode ski, har også ett par Madshus Nanosonic men de har blitt reserve ski.
    Noen med mye peiling på ski sa at Rossignol for noen år siden hadde helt supre ski. Aldri hatt Rossignol selv.

U

utgatt60135

Gjest
    Går en hel del på ski i Kjekstadmarka i Lier. 75% er skøyting med hund som hest (Gorden setter). Noe av det beste for for skigåing jeg vet, men bikkja bestemmer farten så det blir en del lukte stopp som passer meg bra. Skjøting er tungt veit du....

Løypene i Kjekstadmarka er vel tilrettelagt for skøyting og der det et mulig legges traseen for skøyting i midten og klassisk på kantene. Noen steder legger de og bare ett spor slik at men kan skøyte i ene halvdelen. Veldig bra tiltak i motsetning til mange andre steder der skøyting er tilsynelatende bannlyst. Har vært en del skriverier om dette lokalt om dagen...

Ski og utstyr har jeg stort sett kjøpt på Finn - miljøvennlig.
    Bra å kjøpe på finn. Synes dog prisene ikke er så lave til å være brukte? Endel sier at det smarteste kan være å kjøpe ski fra konkurranseutøvere om man treffer på vekt.

Rundt Oslo har jeg aldri sett ett skispor og ett for skøyting. Synd det ikke er flere slike, men det kan jo ikke være for trafikkert da. Var det ikke i de markene de ble en litt opphetet diskusjon om skøyting der det var klassiske spor?

Å skøyte med bikkja mi i bånd en noe strev da de går for sakte og blir for mye stopp. Nesten avhengig av å ha han løs for å gå ordentlig. I klassisk går det stort sett fint i bånd. Fra Lommedalen er det kjekt da det er få bakker med fart oh høy fart i lett terreng. Satser på å dra dit i dag om det ikke regner alftor mye.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.204
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    . Kan anbefale Skedsmo med start vid Tærrudalen videre inn til Ask/Gjerdrum 18km t/r fin bred trase for skøyting der i nydelig terreng.
    Aldri gått på ski derfra. Har sett at det skal være skøytetrasee der, men stoler ikke alltid på merkingen fra skiforeningen. Er det alltid skøytetrasee?
    Noen med mye peiling på ski sa at Rossignol for noen år siden hadde helt supre ski. Aldri hatt Rossignol selv.
    Det er alltid skøyte trasee der! Selv pleier jeg kjøre og parkere vid bommen Gjerdrum gå motsatt vei. I helger er det en del traffik ut fra Tærrud mange går kun til Ringdals koja som ligger mitt i mellom på strekket.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12

Fineste turen jeg har gått gikk jeg i fjor - tok skibussen til Ringkollen og gikk marka på skrå til Grefsen/Lofthus (totalt 53 km men netto en god del nedoverbakke). Strekningen til Kikut via Spålen er i følge kjennere den fineste turen i hele Oslomarka. Kun scooterkjørt og krever nok en del snø før den er fin. I fjor var den i alle fall helt fantastisk. Fint å gå nord-sør i Nordmarka, da har man sola i fjeset hele dagen.
    Episk?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.781
    Ja, episk. Gå den og du vil skjønne ;)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Jeg foretrekker lyriske skiturer. Episk lokker ikke. Hva legger du i episk?

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.781
    Ja, episk. Gå den og du vil skjønne ;)
    Jeg fikk aldri svar på hva du legger i «episk»?
    En tur som på en lang for- og ettmiddag viser det ypperste av hva Oslomarka har å by på og hvorfor Oslo har muligheter for friluftsliv man skal lete svært lenge etter for å finne maken til i umiddelbar nærhet til en hovedstad. Flott natur, sola i trynet hele dagen, et lunchstopp på Kikut og en følelse av velvære etter å ha tilbrakt 3-5 timer avhengig av tempo og tilbakelagt ca 40 kilometer på ski. Lite folk mesteparten av turen selv om det baller ganske mye på seg når man når området rundt Kikut. Om man heller vil kaste bort en fin vinterdag med å se på sport på TV så er det fritt frem.

Et lite stemningsbilde:
    spalen.jpg

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Flott opplevelse det uten at jeg ser at episk er begrepet. Tror du tenker på den utvidede betydningen av «epic» som vi ikke har på norsk.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.781
    Mulig, lover å gå i semantikkfengsel ved første passende anledning.

Uansett ligger Oslomarka der som en permanent hån mot alle byens innbyggere som mener det er nødvendig å være medlem av et treningsstudio eller lignende. 15-20 minutter på banen i nesten valgfri retning fra sentrum så er man good to go. Det er svært få som benytter marka utenfor vintersesongen. Det er ganske bra med syklister på skogsbilveiene men om man labber rundt på blåstiene går man stort sett alene hele dagen. Er man ekstra eventyrlysten og finner seg en umerket sti er det et mildt sjokk hver gang man møter noen andre.

Helt gratis er det også. Eventuell fangst av friske bær og sopp i sesongen kan man se på som ren bonus.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn