Sport, sykkel og trening Skitråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• D

Desillusjonert

Gjest
    Når det norske landslaget med Skiforbundet sier rett ut hva som kreves og utenlandske trenere ikke tror det, så kan vi vel regne med Norsk dominans litt til...

Utenlandske trenere tror ikke p? Norges hardtrening - NRK Sport - Sportsnyheter, resultater og sendeplan

"– Ja, de mener det ikke er til å tro. Skepsisen er spesielt stor mot treningsmengden til de utøverne som deltar her i Tour de Ski. Jeg tror faktisk de trener så mye. Men andre trenere skjønner ikke hvordan de skal få sine egne utøvere til å gjøre det, sier Cramer."

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Det var nok enklere med EPO enn mye trening.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.781
    Trener langrennsløpere mer enn andre utøvere av utholdenhetsidretter? I utgangspunktet skulle man anta at nødvendig treningsmengde er ganske lik på tvers av idretter med noenlunde samme krav til å prestere på toppnivå.

Det spesielle med ski er at smøring osv har så mye å si under enkelte typer forhold - noe som gir sporten et betydelig innslag av tull for min del.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Fantastisk og forferdelig i Kitzbühel i dag. Hahnenkammløypa er stedet som skiller gutter fra menn, løpa som skaper alpinlegender. Og i dag fikk vi se hvorfor. Jeg var mentalt utladet etterpå...og jeg satt bare i sofaen og så det på TV !

Fra seier i Super-G i går, til fall, korsbåndskade og sesongslutt i dag. Aksel Lund Svindal fikk smake både den søte og den sure siden av Kitz.
    Dessverre tyder mye på at han aldri vil få den siste ultimate seieren han mangler, - Die Streif am Hahnenkamm, Kitzbühel. Dette er den tredje alvorlige og langvarige skaden hans. Håper vi får se han tilbake neste sesong.

Noen sekunder før....
    svindal-of-norway-skis.jpg

aksel lund svindal kitzbuhel 2016.JPG

Det vil ikke være det siste stygge fallet, og er slett ikke det første. Dagens vinner, Peter Fill, gikk solid på trynet så sent som i 2013

De av oss som har en lang historie med alpinsporten husker kanskje tilbake til skrekkåret 1981, da så mange av slalomspesialistene skulle plukke world cup-poeng. Trepunktslandingen (skitupp + skitupp + nesetipp) til teknikeren Bojan Krizaj fra Jugoslavia er legendarisk. Rett etter gikk den østeriske slalomspesialisten Hans Enn i gjerdet. Deretter gikk de i overende i Steilhang og kompresjonen etter, en etter en, sovjetere, canadiere, italienere. Selv Ingemar Stenmark skulle plukke poeng og svenskene satte hjertet i halsen da de forvekslet han med Hans Enn.

Slik ser Die Streif ut når den gamle alpinhelten Hans Knauss tar oss med på tur. Men husk, dette går saaaakte i forhold til når Aksel, Kjetil og gjengen setter utfor:

Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Martin Johnsrud Sundby etter å ha knust alle potensielle konkurrenter på mila på hjemmebane i Holmenkollen, og avslører at han brukte ekstra lange staver i dag, fordi....

"- Jeg staker ganske bra for tiden."

Årets understatement ?

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Tror det blir vanskelig når den kanadiske touren avsluttes med 15 km i Quebec dagen før.
    Men, det hadde vært gøy, ja. Tipper det blir en utfordring han ser nærmere på om noen år.

D

Desillusjonert

Gjest
    Dette er de gamle fjellvettreglene som nå fornyes:

1: Legg ikke ut på langtur uten trening
    2: Meld fra hvor du går
    3: Vis respekt for været og værmeldingene
    4: Lytt til erfarne fjellfolk
    5: Vær rustet mot uvær selv på korte turer
    6: Husk kart og kompass
    7: Gå ikke alene
    8: Vend i tide. Det er ingen skam å snu
    9: Spar på kreftene og grav deg inn snøen om nødvendig

Skredfare og vindsekk i nye fjellvettregler - NRK Norge - Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Skulle ikke forundre meg om tilogmed disse reglene vil bli diskutert her inne... :rolleyes:

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    1. Legg ikke ut på langtur uten trening.
    Kl 03:15 Forsøker å gå fra Sentrum til kåken. Husker til og med hvor man kom fra, takket være en stødig strøm av mais og kebabkjøtt. Ved første taxiholdeplass er det nok trening for denne gang.2. Meld fra hvor du går.
    Kl 03:12 Sender melding til gammel flamme: ”På vei hjem i seng, lyst til å knirke?
    3. Vis respekt for vær og værmelding.
    Kl 03:11 Ofrer ukjent antall halvbrukt øl til værgudene.
    4. Vær rustet mot uvær og kulde selv på korte turer. Ha alltid med ryggsekk og det utstyr fjellet krever.
    Kl 20:00 Stiller til start i lysløypa med roser i kinnene, blank niste på innerlomma og aktivt minibankkort. Fjellet er kravstort i dag.
    5. Lytt til erfarne fjellfolk.
    Kl 01:05 Får tips fra skjeggete mann med moden kroppslukt på ukjent bar, ”Gin og Whisky går egentlig helt fint å blande”. Det gjør det ikke. Prøver tre ganger for å være helt sikker.
    6. Bruk kart og kompass.
    03:00 Hvorfor må sporveiskartene være så små og hvem er det som driver og flytter på dem?
    7. Gå ikke alene.
    02:55 Nattarbeider med aksent, miniskjørt og livlig lebestift spør om man vil ha følge. Takker høflig ja.
    8. Vend i tide, det er ingen skam å snu.
    02.57 Løper alt det beina kan bære, samme vei som jeg kom fra. Er det DETTE ungdommen nå tildags mener med "følge".
    9. Spar på kreftene og grav deg ned i tide
    03.25 Mercedes lager ganske myke bakseter. Graver jakka over hodet og takker for oss.
    10. Er du i tvil, bli hjemme.
    08.00 Skal aldri, aldri, aldri drikke noe som helst igjen, eller i det minste ikke før magesekken har slutta å krangle med adamseplet. Har heldigvis egenmeldinger igjen på kontoen og ibux i skapet.
    Dersom du har lyst til å prøve det samme så husk at denne listen er ment som en rettledning, mer enn en definitiv fasit. Resultatene kan variere individuelt.
    Lykke til, og god tur!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.617
    Torget vurderinger
    23
    Hva skjedde med froskespiseren? Han ledet da jeg så vidt tittet innom skjermen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.617
    Torget vurderinger
    23
    BTW, overskriften på denne tråden sitter ikke spesielt bra på svensk...:rolleyes:

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Snowstock på Kongsberg begynner i ettermiddag. Må opp en tur å teste fjøla.
    legger ut denne. Er ikke skggeredd denne karen.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Hørte at froskespiseren var lei av minipatronene/kulene - 22mm ?. De tåler jo ikke sidevind i det hele tatt. Han har nå gått over til en høyere divisjon med kraftigere skyts. Fordelen her er at du slipper å skyte 5 kuler. Her er det nok med ett skudd. Sidevind, knepp-skruing, innskyting, liggende, stående, skjelv i knærene,etc,etc hører fortiden til. Her brennes det av ett skudd uten å sikte noe nevneverdig. Det blir sånn ca treff hver gang. Etter skyting må hele skytearenaen rehabiliteres, så det blir lange økter fremfor TV-skjermen.

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har noen skøyteski som jeg også har brukt til klassisk, så jeg har brukt litt sandpapir i festesonen.
    Men nå har jeg kjøpt felleski, så vil derfor bruke skøyteskiene til nettopp skøyting!
    Så hvordan tenker det jeg kan gjør sålen glatt i festesonen? Slipe må vel være best?

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.219
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har noen skøyteski som jeg også har brukt til klassisk, så jeg har brukt litt sandpapir i festesonen.
    Men nå har jeg kjøpt felleski, så vil derfor bruke skøyteskiene til nettopp skøyting!
    Så hvordan tenker det jeg kan gjør sålen glatt i festesonen? Slipe må vel være best?
    Levere inn dem på slip ja.

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7

Kan dem da slipe kun der jeg har brukt sandpapir (i festesonen)? Eller bør man heller bare slipe hele skien?
    Tenkte å levere dem inn til XXL, da jeg ikke har så mye annet valg...

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.219
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1

Kan dem da slipe kun der jeg har brukt sandpapir (i festesonen)? Eller bør man heller bare slipe hele skien?
    Tenkte å levere dem inn til XXL, da jeg ikke har så mye annet valg...
    Du må slipe opp hele glidzonen for og få samme struktur over hele skia, etter slip må det mettes med en grundvoks sen en grundprepp, samme prosedur man gjør med nye ski.
    En mulighet att jukse litt er att om ikke ski ser allt for ille ut! rengjør belegg, børsta opp med grov/fin børste,sen legge parafin sikle børste igen. Du kan også bruke siklen til og dra av der du ruggat belegget først, men dette er en nødløsn om man nøjer seg med ett midlertidl resultat.
    Stålsikling av ski brukes av mange med godt resultat, men dette er omdiskutert omtrent like mye som hifikabler:p
    https://knutnystad.com/2014/11/11/stalsikling-av-ski/

Jeg hentet ut mine ski denne uken som skall brukes til Vasaloppet ny slipt, som fungerte fint igår trots tregt nysnø forhold:)

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Betalte 948kr hos XXL for Nordisk slip & Nordisk prepp. Leverte skiene i 12:00 tiden å fikk dem tilbake nå klokken 18:00.
    Sånn visuelt, uten å ha kunnskap om dette, syntes jeg ikke arbeidet så veldig bra ut. Ved kantene under bindingen er det litt dårlig arbeid, visuelt sett, men det er kanskje ikke av betydning?

IMG_0023.jpg

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.219
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Var det slitage på kantene sen tidl, avrundede? grenser for hur mye en slip tar bort. Ellers av det man ser har du fått en struktur i skia nå.

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Nei skien er "nesten" nye, kun brukt noen få ganger.
    På den ene skien er det slik kant nesten langs hele. Jeg hadde selvfølgelig ikke brukt sandpapir langs hele skien da, kun under bindingen.

Sist redigert:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.219
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei skien er "nesten" nye, kun brukt noen få ganger.
    På den ene skien er det slik kant nesten langs hele. Jeg hadde selvfølgelig ikke brukt sandpapir langs hele skien da, kun under bindingen.
    Vet ikke, men isf kan det være en dårlig slip/stein som gjort dette? slik skall det ikke se ut. Ville tatt kontakt med butikk og fått en forklaring hvorfør det ser slik ut isf!

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Ja får gjøre det...
    Jeg tenkte først at dem kanskje ikke har klart å hatt skien i vater/plan. Da det er mest på den ene siden.
    Dem har vel bare brukt sånn maskin som går til Snowboard/Alpint, regner jeg med.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.219
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Reklamere! Ikke så lett og se her! men en bild av mine nyslipte ski, knivskarpe kanter og plan i belegget.
    20170224_212910-1.jpg

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Se der ja!

Ja får ta en tur på XXL i morgen. Visst ikke noe skjer får jeg vel ta dem til G Sport isteden og høre hva de sier.
    Siste utvei blir vel å ta dem til Bull Ski & Kajakk der dem ble kjøpt.

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Møtte på karen som slipte skiene mine på XXL.
    Han sa at han ikke turte å slipe skiene mer pga noe med midtranden og skaden var for stor.
    Men litt snodig at noen få drag med sandpapir skal ødelegge sålen såpass? Det er trossalt en veldig lite brukt ski, og ski skal vel tåle flere enn ett slip?

Så gikk turen til G Sport, hvor de sa at det ikke skulle være noe problem. Og visst det var noe problem er det isåfall feil på skien fra fabrikk, så det er reklamasjon.
    Noe som er interessant er at den slitte kanten er på høyre side på begge skiene. Mens venstre kant er ganske så fin.
    Så er noe som skurrer litt her...

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.219
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Tåler ganske mange sliper en ski om det ikke er store skader/riper som skall vekk, mitt par nr2 er slipt 3ggr nå like fine. Att rugga med 100 sandpapir i festezon er helt vanligt! noen drag før grunnvokset.
    Håper du får en ordning på dette.

Mvh

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.781
    Går en tur i garasjen og klemmer felleskiene mine...

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Møtte på karen som slipte skiene mine på XXL.
    Han sa at han ikke turte å slipe skiene mer pga noe med midtranden og skaden var for stor.
    Men litt snodig at noen få drag med sandpapir skal ødelegge sålen såpass? Det er trossalt en veldig lite brukt ski, og ski skal vel tåle flere enn ett slip?

Så gikk turen til G Sport, hvor de sa at det ikke skulle være noe problem. Og visst det var noe problem er det isåfall feil på skien fra fabrikk, så det er reklamasjon.
    Noe som er interessant er at den slitte kanten er på høyre side på begge skiene. Mens venstre kant er ganske så fin.
    Så er noe som skurrer litt her...
    Hos meg skurret det da du sa du hadde brukt skøyteski til klassisk ? Skøyteski og klassisk har da kanskje så forskjellig spenn og lengde. Da tenker jeg at det ikke kan være så nøye om det er en liten stripe som ikke er 100% perfekt.....

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Klart det var litt tullete ja...
    Men spørsmålet var om det gikk an å fikse, noe man skulle tro man kunne, men så har ikke XXL gjort en bra slipe jobb.
    Det er ikke en liten stripe, det er langs hele kanten på den ene skien. Litt mindre på den andre.
    Den slitte kanten er på høyre side på begge skiene. Så det er jo litt snodig.
    Som nevnt ble det aldri brukt sandpapir over hele skien

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Klart det var litt tullete ja...
    Men spørsmålet var om det gikk an å fikse, noe man skulle tro man kunne, men så har ikke XXL gjort en bra slipe jobb.
    Det er ikke en liten stripe, det er langs hele kanten på den ene skien. Litt mindre på den andre.
    Den slitte kanten er på høyre side på begge skiene. Så det er jo litt snodig.
    Som nevnt ble det aldri brukt sandpapir over hele skien
    De sliper nok litt mer gratis, om du ber om det, men fjerner de for mye av midtranna går det på stabiliteten løs. Ut fra bildet ditt å dømme var den rimelig grunn allerede.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn