Skjev nål på PU

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Jeg fikk meg en ny PU for en liten stund siden, en Ortofon Black MM. Det jeg nå ser, er at nålen er skjev! Den peker kraftig til venstre (sett for fra). Jeg har sett noen videoer for å justere azimuth, men synes ikke det er særlig oppklarende.

Jeg er sannelig ikke sikker på om nålen var slik fra starten av, eller om den er blitt slik etterhvert grunnet gal innstilling (anti-skate)?

Hva bør jeg i så fall gjøre?
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.913
Antall liker
1.503
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Kjøpte en Black MM en gang i tiden da den kom på markedet hos Hifiklubben , den viste seg ha vridd nålfane tok noen gode bilder som jeg la ved min lille klage ( ny nål kom rimelig raskt ) :)

Mvh
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.574
Antall liker
8.152
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
For mye eller for lite anti-skating kan definitivt gjøre at nålefanen blir skjev over tid, men siden den er relativt ny og du sier den er veldig skjev antyder heller at den var skjev ved ankomst.

Edit: jeg synes ikke nålefanen ser veldig skjev ut, men kanskje er det vinkelen bildet er tatt fra. Kameraet er åpenbart ikke parallelt med objektet.
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
For mye eller for lite anti-skating kan definitivt gjøre at nålefanen blir skjev over tid, men siden den er relativt ny og du sier den er veldig skjev antyder heller at den var skjev ved ankomst.
"Relativt ny" snart to år.

Bilde er lagt ved over.

Har gått over anti-skating-innstillingen, og den ser riktig ut.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.574
Antall liker
8.152
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ah. Jeg ville nok ikke sagt at to år relativt nytt, men det kommer jo også an på hvor mye den er brukt.

PS: la inn en edit vedr. bildet ditt.
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Edit: jeg synes ikke nålefanen ser veldig skjev ut, men kanskje er det vinkelen bildet er tatt fra. Kameraet er åpenbart ikke parallelt med objektet.
Takk for svar. Skal prøve på ta et bedre bilde.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Kvakksalver.
Du kan prøve om den kan indjusteres uden yderligere problemer:
Det gøres ved at tilpasse pick-uppens fysiske linjer med to-punkts-protractorens mange horisontale/vertikale linjer samtidig med selve nåletippen er på den sorte plet. (alternativet til at justere efter cantileveren).
Men det er selvfølgelig bedst for dig få den byttet på reklamationen.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.417
Antall liker
1.567
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg hadde eksakt samme problemet hvor nåla mi pekte samme vei.
Det fant jeg ut etter laaang tid med feilsøking og flere tråder her inn (takk de alle som bisto). Resultatet var et jeg kjøpte ny stift og da ble det mye bedre (selv om jeg nå har oppgradert fra 2M Black).

Tro om det er et utbrett problem på Black?
 
Topp Bunn