Skjevt lydbilde

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Har i det siste observert at lydbildet har forskjøvet seg over til høyre kanal. Etter en del prøving har jeg konkludert med at det faktisk er svakere gjengivelse i den ene høyttaleren. Dette gjelder så vidt jeg kan registrere i hele frekvensspekteret. Høyttalerne det gjelder er Dali Euphonia MS4.

Jeg registrerer ingen ulyder, så jeg tviler på at noe er sprengt i stykker. Jeg spiller aldri veldig høyt.
Noen som har hatt tilsvarende problemer, eller forslag til hvordan jeg skal gripe det an?
Om det er den ene høyttaleren som spiller for høyt, eller den andre som spiller for lavt er jeg ikke sikker på.

Mvh/
Finn
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Inkluderer denne prøvinga å bytte rundt på tilkoplingene mellom H og V på forsterkerutgangen, slik at forsterkerfeil er helt utelukket?
Har du skjema over delefilteret?

Mvh
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Vel, etter at jeg hadde byttet rundt på diverse kabler, kuttet ut preamp og kjørte fra hodetelefonutgang på dac osv, flyttet jeg rett og slett om på høyttalerne til slutt. Dermed kom hovedtyngden av lydbilde fra den kanalen som tidligere hadde lavest lyd. Dette gjelder også for mono.

Jeg har ikke koblingsskjema for delefilteret, men det skader sikker ikke å kikke inn for å se om noe er brent eller løst. Bortsett fra siste ombytting har de ikke vært flyttet på.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Jeg tror det er i den som spiller lavest du vil finne feilen.

Det er en god idè å begynne med en visuell inspeksjon.

Ta gjerne en dobbelsjekk på om fenomenet opptrer i hele frekvensbåndet.


Mvh
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Det ser ut til at jeg må skru av sokkelen for å komme til filteret. Plata hvor terminalene er festet gir ikke tilgang.
Kanskje det er noen her på forumet som kjenner disse høyttalerne mer inngående en jeg gjør?
 
B

brand-x

Gjest
fhe skrev:
Har i det siste observert at lydbildet har forskjøvet seg over til høyre kanal. Etter en del prøving har jeg konkludert med at det faktisk er svakere gjengivelse i den ene høyttaleren. Dette gjelder så vidt jeg kan registrere i hele frekvensspekteret. Høyttalerne det gjelder er Dali Euphonia MS4.

Jeg registrerer ingen ulyder, så jeg tviler på at noe er sprengt i stykker. Jeg spiller aldri veldig høyt.
Noen som har hatt tilsvarende problemer, eller forslag til hvordan jeg skal gripe det an?
Om det er den ene høyttaleren som spiller for høyt, eller den andre som spiller for lavt er jeg ikke sikker på.

Mvh/
Finn
Kjører du balansert ? hvis det er brudd i en leder ( xlr ) utgjør dette en forskjell på 3db... (på den siden du har bruddet)

mvh
Kjell P..
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
I så fall ville vel feilen forbli i samme kanal selv om jeg byttet om høyttalerne?
Feilen følger høyttaleren.

Noen som vet om jeg kommer direkte til filteret dersom jeg fjerner sokkelen?
 
B

brand-x

Gjest
fhe skrev:
I så fall ville vel feilen forbli i samme kanal selv om jeg byttet om høyttalerne?
Feilen følger høyttaleren.

Noen som vet om jeg kommer direkte til filteret dersom jeg fjerner sokkelen?
Ja....hvis du ikke i feilsøkingskaoset bytter plass på kabelen også ;) Har nettopp vært "offer" for samme problemet til meg var det en stk. kabel som den ene lederen var av på i loddepunktet..

Kan jo selvfølgelig være en komponent i delefilteret..

mvh
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hvor mye forskjell i lyden er det snakk om?
Kan det være at den ene siden av rommet "stjeler" energi fra høyttaleren?
At en sofa står på den ene siden, eller en tykk gardin på den ene siden kan være nok til at lydbildet oppleves som "skjevt".
For å forsikre deg om at det ikke er høyttaler bytt side på selve høyttalerne. Om problemet er der fremdeles er det mye mulig det dreier seg om rom akustiske problemer.
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Som sagt flytter problemet seg når jeg bytter om på høyttalerne.
Hvor stor forskjell det er på lydnivået vet jeg ikke annet enn at jeg føler det ligger ca fra midten og ut til den med høyest nivå.
Kan en feil i delefilteret forårsake at det generelle nivået blir svakere uten at det påvirker frekvensgangen?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.583
Antall liker
2.787
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Fasefeil?
Ble gjort oppmerksom på det i eget oppsett, og som det låter nå, virker det som om det var det som var tilfellet her. Nå er lydbildet atskillig mer "sentrert"...

mvh
Proffen
 
B

brand-x

Gjest
fhe skrev:
Som sagt flytter problemet seg når jeg bytter om på høyttalerne.
Hvor stor forskjell det er på lydnivået vet jeg ikke annet enn at jeg føler det ligger ca fra midten og ut til den med høyest nivå.
Kan en feil i delefilteret forårsake at det generelle nivået blir svakere uten at det påvirker frekvensgangen?
Nå er jeg ingen ekspert på komponenter i delefilteret ei heller hvordan det er bygd opp på dine... Men i mitt tilfelle ble jeg opplyst om feil i delefilteret som mulig årsak.. kondensator, motstander

mvh
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Du er sikkert inne på noe der.
Jeg får driste meg til å ta en titt.

HiFi-klubben er ikke så langt unna, så det kan jo tenkes at de vet råd for uråd.
Kanskje de til og med har vært borte i dette før......
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.616
Antall liker
3.147
Torget vurderinger
0
fhe skrev:
Etter en del prøving har jeg konkludert med at det faktisk er svakere gjengivelse i den ene høyttaleren. Dette gjelder så vidt jeg kan registrere i hele frekvensspekteret.
Hvis du ønsker, kan jeg stikke innom med noe "måleutstyr" - så kan vi sjekke frekvensresponsen.....
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Hei Flageborg,

Ja det hadde vært fine greier!
Når passer det for deg?
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Da har Flageborg pakket sammen måleutstyret og forlatt åstedet.
Som fryktet var det høyttaleren det var noe galt med, nærmere bestemt diskant-domet. Han sjekket frekvensresponsen på alle elementene på begge høyttalerne og her var det full match, bortsett altså fra domene.
Synd da at domet og bånddiskanten er i samme stykket. Høres skrekkelig dyrt ut. Flageborg sjekket ut med Klubben direkte, men de kunne ikke gi noen pris eller leveringstid der og da.
Noen som har peiling?

Så er det bare å vente på tilbakemelding fra Klubben slik at livet kan vende tilbake til det normale.

Takk til Flageborg for god assistanse!

Mvh/
Finn
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.055
Antall liker
6.341
Naboen måtte skifte basselement i en ms5 et par ganger. Det var i alle fall ikke billig. :(
 
Topp Bunn