Skogrand cables - egentlig hifisentralens kabel?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Det er en omtale av Skogrand Cables i siste utgave av "reklamebladet" Stereopluss:

    https://view.joomag.com/stereo-nr-4-2017/0953309001497457803?short

    Det skrytes mye av designeren Knut Skogrand og det er selvfølgelig greit. Men det er også på sin plass å minne om Asbjørn og andres sin innsats her på sentralen har en del av æren for at dette lot seg gjøre. Kanskje det er hifisentralen.no som egentlig burde ha produsert denne "high-end" kabelen, slik at vi alle kunne ha kjøpt kabler til til edrulige priser :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    hvorfor ønske å kjøpe Skogrand når kabler låter "klin likt" og Claes Ohlson er billigst?
     
    Sist redigert:

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    1.309
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Det er en omtale av Skogrand Cables i siste utgave av "reklamebladet" Stereopluss:

    https://view.joomag.com/stereo-nr-4-2017/0953309001497457803?short

    Det skrytes mye av designeren Knut Skogrand og det er selvfølgelig greit. Men det er også på sin plass å minne om Asbjørn og andres sin innsats her på sentralen har en del av æren for at dette lot seg gjøre. Kanskje det er hifisentralen.no som egentlig burde ha produsert denne "high-end" kabelen, slik at vi alle kunne ha kjøpt kabler til til edrulige priser :)
    Det er mange gode ideer som ligger begravd på kirkegården.
    Knut gjorde noe med det så hvorfor skal andre ha kred for noe sånt. I tillegg så ser jo Skoggrand Kablene ut som om de koster en million.

    Personlig så var jeg også drittlei prisnivået på kabler så jeg lagde mine egne av duelund sølvkabel. Siden jeg trengte 6 meter så var det viktig at de nådde frem slik at det ble lyd - og i forhold til et par andre kabelmerker som ville kostet 120.000,- ++ så spilte disse hjemmeLagede kablene bedre i mitt oppsett. Dritenkelt og politisk ukorrekt.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.384
    Antall liker
    102.348
    Torget vurderinger
    23
    Snakk om å spenne bein på seg selv...:cool: Men en edel handling var det!
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    hvorfor ønske å kjøpe Skogrand når kabler låter "klin likt" og Claes Ohlson er billigst?
    Joda, jeg håper at jeg har et brukbart pragmatisk forhold til kabler - nå. Men flere av biltema-kablene og diverse kabler fra Claes Ohlson låter "innestengt" hos meg. Nå har jeg høyttalerkabler som kostet et par tusenlapper og signalkabler som koster noen hundrelapper. Jeg har som mange her på sentralen også vært innom svindyre Transparent og Valhalla-kabler, men for meg var forskjellene ikke verdt prisen.

    Det er mange gode ideer som ligger begravd på kirkegården. Knut gjorde noe med det så hvorfor skal andre ha kred for noe sånt. I tillegg så ser jo Skoggrand Kablene ut som om de koster en million.
    Det er ikke det som er poenget. Jeg skriver jo selv at det er greit at "designeren" Knut Skogrand får skryt, så lenge det ikke står at han har utviklet dette gjennom lang "forskning" eller blir omtalt som "kabel-ingeniør". Han har hatt drivkraften til å løfte dette opp og fram og fortjener skryt av den grunn. Det som IKKE fortjener skryt, er hvordan dette ble gjort vis-à-vis de mange dyktige folkene her på sentralen.

    Mitt poeng er at mye av lyden fra skogrand-kabelen kunne vi ha satt sammen her på hifisentralen og kanskje solgt til forumets medlemmer for kostpris, gjerne som et pek til hele kabelbransjen. De som vil betale tusenvis av kroner for fancy design må gjerne kjøpe Skogrand eller Nordost, men jeg har ikke tenkt å støtte opp om denne "Snake-oil"-industrien.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Konstruktøren (e) her sitter vel fremdeles med oppskriften?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Og det skulle fortsatt være en smule vrient for Skogrand å argumentere for noen slags rettigheter til den?
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Konstruktøren (e) her sitter vel fremdeles med oppskriften?
    Ja, det hadde vært moro. Jeg har ikke sett (lest) Asbjørn på en stund, ei heller de andre. Men så har jeg heller ikke vært påkoblet hifisentralen på en god stund etter at jeg klarte å rote bort mitt gamle Nick fra 2000-2001 (da hifisentralen ble startet). Kanskje noen andre kan gjøre dem oppmerksom på denne tråden?
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Byggebeskrivelsen som i sin tid ble omtalt her på HF, tror jeg ikke det er tatt patent på. Jeg har sett forsøk på patent på lignende prinsipper, men ikke spesifikt for audiokabler. Asbjørn gjorde en del beregninger, så vidt jeg husker. De samme kunne man enkelt ha gjort selv med kalkulatorer på nettet. Det er vel forsåvidt ikke noe som hindrer Skogrand fra å gjøre (god) business ut av dette.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Skogrand er vel ikke noe verre eller bedre enn andre kabelprodusenter, men "utviklingen" i DIY-forumet her på Sentralen var vel litt på kanten, som har blitt påpekt utallige ganger før.

    De som vil bruke sånne summer på kabel, kan like gjerne gi dem til han som til Nordost, Cardas eller Audioquest. Da går det i alle fall en god slump penger til den norske statskassa. ;)

    Selv ser jeg ingen grunn til å kjøpe noe annet enn Klotz, Belden og BJC i fremtiden heller. :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    At Skogrand produserer kabler til tullepriser er nå en ting, men at han fremstiller seg selv som en lokal Edison fra de dype skoger som bare brukte øra, hue og sunt bondevett, når sannheten er at han gikk fra naiv kabelnovise til selvbestaltet ekspert etter noen leksjoner i kabelproduksjon på HFS, det er litt i selvhøytideligste laget i min bok.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    at han fremstiller seg selv som en lokal Edison fra de dype skoger som bare brukte øra, hue og sunt bondevett, når sannheten er at han gikk fra naiv kabelnovise til selvbestaltet ekspert etter noen leksjoner i kabelproduksjon på HFS, det er litt i selvhøytideligste laget i min bok.
    Helt enig der. Faren er vel bare at tilsvarende er tilfelle hos mange kabelprodusenter, og at markedsførings- og designfilosofien deres er bygget på minst like vaklende grunn. (Nå har jeg ikke lest markedsføringen til Skogrand, for protokollen.)
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Nå har Skogrand Cables jammen meg fikset ethernet også. At ikke Cisco ringer denne mannen og kjøper hele butikken er meg en gåte. Dette kan jo umulig være nybrottsarbeid som bare fungerer for hifi?

    EEE41068-F86D-405F-BB69-BEDAAAA39C62.jpg
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Jeg foreslår at noen av inntektene fra disse kablene går til understøttelse av websiden til Hifisentralen.no. Uten hjelp fra hifisentralen hadde det neppe eksistert noe Skogrand cables.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kunne vært interessant å se den beskrivelsen... dette var tydeligvis noe som foregikk mens jeg var fraværende......
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Noen som sitter på "resepten" til disse kablene ?
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner det rykker hardt i kabel klåfingrene her også. Spent på oppskriften. Lager en selv og kaller den:
    Geir Evolution Air Turbo+ :cool:
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Disse trådene om nevnte navn har vel blitt stengt før ?

    Vel passe straff hadde hvert om han gikk inn som hoff leverandør til PS Audio det måtte da bli den perfekte match :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mannen har tjent gode penger oppe i garasjen sin i Øyer. Solidcore, med en plast hylse rundt og litt dyrt gardinstoff så har en mye av essensen...
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Mannen har tjent gode penger oppe i garasjen sin i Øyer. Solidcore, med en plast hylse rundt og litt dyrt gardinstoff så har en mye av essensen...
    Utrolig hva som går an her på berget :(

    mvh
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    Jeg ser utviklingen av CAT7-kablene har tatt 5 år ;).
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Det er så enkelt ja:cool:
    Har han benyttet teflon eller porøs teflon?

    På et annet forum så jeg en anbefaling med å legge et flatt eller rektangulært tverrsnitt inne i et teflonrør.
    Hensikten var å få luft rundt solid kåre.

    Mannen har tjent gode penger oppe i garasjen sin i Øyer. Solidcore, med en plast hylse rundt og litt dyrt gardinstoff så har en mye av essensen...
    Utrolig hva som går an her på berget :(

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.384
    Antall liker
    102.348
    Torget vurderinger
    23
    Det var vel Asbjørn som i all hovedsak var gratis konsulent her, i sin grenseløse godhet overfor en ivrig DIY'er
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.133
    Antall liker
    10.600
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ivrig diyer uten noe som helst kunnskap overhodet men en ide om å lage gode HT kabler til seg selv. Vipps så var det ekspert med komersiell tilsnitt. Prosjektet startet i 2011 mener jeg. Tiden flyr.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.595
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    Utrolig hvis noe så "dårlig" som Solid Core kan pyntes....og selges til keiserlige priser.... ?!
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Det er så enkelt ja:cool:
    Har han benyttet teflon eller porøs teflon?

    På et annet forum så jeg en anbefaling med å legge et flatt eller rektangulært tverrsnitt inne i et teflonrør.
    Hensikten var å få luft rundt solid kåre.
    Kabelsatan holdt på med en solidcore air dielectric i 2012. Var OK den, lydmessig.
    http://www.hifisentralen.no/forumet...tigmanns-highend-ht-kabel-23.html#post1481401
    Artig tråd det der :)
    Godt folk blir voksne etterhvert.
    Så gretne gutter a gitt.
     

    Lilleeng Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.12.2019
    Innlegg
    10
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som vet om tråden mellom asbjørn og skogrand eksisterer? Hadde vært gøy å lese
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.762
    Antall liker
    716
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Noen sier at alle kabler låter klin likt. Jeg har ikke ord for hvor feil man kan ta. Jeg har prøvd en hel haug med såkalte high end kabler. Mesteparten er feilkonstruert søppel. Man får kjøpt rimelige kabler på sentralen og det er referanseklasse.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.908
    Antall liker
    1.915
    Sted
    Sortland
    Noen sier at alle kabler låter klin likt. Jeg har ikke ord for hvor feil man kan ta. Jeg har prøvd en hel haug med såkalte high end kabler. Mesteparten er feilkonstruert søppel. ......
    Mens hifi-anmelderne roser de opp i skyene.
    --- sliter litt med å ha tillit til slike - uansett hvilke produkter de omtaler. Leit for meg selvsagt :oops: :sneaky:
    Befriende at man ikke er audiofil :eek:(y)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn