Skrukork på vin

G

Gjestemedlem

Gjest
Flere produsenter går nå bort i fra naturkorkern og går over til skrukorker på flaskene. Det er et tiltak jeg hilser velkommen da jeg ikke kan se noen god grunn til å holde på disse korkene.

En flaske med skrukork er lettere å åpne, krever ikke spesialverktøy, den kan lukkes lettere hvis ikke alt drikkes opp med en gang, den sikrer vinen bedre mot oksydering selv ved uperfekt lagring, den setter ikke smak på vinen. Jeg kan ikke se noen store ulemper med dette. Også for produsentene er det mange fordeler.

Man går glipp av swopsch lyden og mulighenen til å søle på klærne, men det er også det hele.

http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/04/29/533945.html

 
E

espenj2005

Gjest
Enig med det rent praktiske men med kork og særlig lange korker(typisk kvalitetsprodusenter og vin egnet for lagring) blir det mindre oxygen i flaskene. Regner med at produsentene tilsetter nitrogen eller lignende for å kompensere for det ekstra tomme volumet som skrukorker etterlater.
Mvh Espen
 
O

OldBoy

Gjest
Tja, jeg lurer på dette med lange korker og oksygen. Luftmengden, og derfor også oksygenmengden, innenfor korken må nødvendigvis bli den samme, men med en tradisjonell kork blir luften komprimert, mens en skrukork lar den samme luftmengden bli innestengt uten kompresjon. Med forbehold om at LITT luft lekker ut i det man klemmer inn en tradisjonell kork.

Typisk ingeniørtenking, dette. Det er mulig at vinprodusentene har tenkt lenger enn det jeg gjør.

:) :) :)

Men ellers er jeg enig med Gjestemedlem: Det er ingenting som tilsier at man ikke skal kunne klare seg aldeles utmerket med skrukork.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
TannoyGrf skrev:
Enig med det rent praktiske men med kork og særlig lange korker(typisk kvalitetsprodusenter og vin egnet for lagring) blir det mindre oxygen i flaskene. Regner med at produsentene tilsetter nitrogen eller lignende for å kompensere for det ekstra tomme volumet som skrukorker etterlater.
Mvh Espen
Godt poeng.

Kanskje flaskene kan fylles litt mer :)
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
976
Antall liker
476
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Oksygen eller nitrogen, det spiller vel egentlig ingen rolle. Regner med at de vinene som kommer med skrukork er konsumferdig, og ikke er ment å lagres ;)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.980
Antall liker
4.418
Skrukork burde i alle fall bli obligatorisk på spanske viner som skal stå mer enn noen måneder 8)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Bx skrev:
Skrukork burde i alle fall bli obligatorisk på spanske viner som skal stå mer enn noen måneder 8)
Ja lite er så ittiterende når man piller vekk lakken eller metallet og finner at korken smuldrer opp når man skal trekke den ut, eller at den har råtnet bort.

Da er det bedre med de syntetiske korkene som også er mye brukt. Men skrukork er jo det greieste uansett.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har hundrevis av lagringsviner i vinkjelleren. Jeg er glad de ikke har skrukork; de ville vel ikke ha vært drikkbare etter noen få år. Ikke at jeg har blindtestet, hverken A, B eller X; men de produsenter jeg har forespurt meg hos har vært umulig å misforstå. Naturkork er det tryggeste for lagringsvin sier man.

Slik jeg ser det; skrukork på polet indikerer for meg en vin som ikke er ment å lagres.

Mvh Vidar P
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.816
Antall liker
10.266
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Slik jeg ser det; skrukork på polet indikerer for meg en vin som ikke er ment å lagres.

Mvh Vidar P
Hvilket utgjør ca 98 % av antall flasker solgt på polet (hvis vi med lagring mener < 3 år ). Ellers er jeg enig med deg, skrukork for lagringsviner er ikke til å stole på pga at modningen forutsetter en viss tilgang av oksygen, uten oksygen riskerer man at vinen blir reduktiv.

Ellers har jeg ca 800 flasker vin i egen kjeller og drakk sist helg bla Quinta da Noval 1963 (rotten kork men strålende portvin), Trimbach Clos St Hune 1990, Dagueneaux Pouilly-Fume Pur Sang 96, Veuve Clicquot 88, Lopez de Heredia Reserva 81 og Bruno Giacosa Barbaresco Asili 99 sammen med gode venner, og koste meg med Bonneau de Martray Corton-Charlemagne 88, A Leflaive Chevalier-Montrachet 82, Leroy Meursault 69 og annen lagret hvit burgund for ett par helger siden.....

Så med min vanlige beskjedenhet hevder jeg å ha et visst grunnlag for å uttale meg.... ;D.

Men naturkork for flerparten av vinene som selges på polet er bare tøv.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg ser den. Folk kjøper og drikker innen samme uke i stor grad.
Ang gamle viner; har brukt de fleste germanske feriesomre til å jakte på lagrede topp-rieslinger og andre lagringsdyktige viner; vinteren som er forbi har gitt oss smaken av viner (Riesling Auslese selvsagt) helt tilbake til Hitlers tid.

De hadde naturkork...

Men av mine noen hundre (kanskje omlag 500) viner i kjelleren så er det også noen få med skrukork; de er kjekke å ha; jeg kan bare se på årgangen, og legge på 3-4 år, så vet jeg når jeg må drikke de.

Det er et større problem med gummikork; det kan man ikke se på utsiden, og de er kun lagringsdyktige et år eller to lengre enn skrukorkviner, om jeg skal tro de vinprodusenter jeg har hørt det fra.

Mvh Vidar P
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.816
Antall liker
10.266
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Det er et større problem med gummikork; det kan man ikke se på utsiden, og de er kun lagringsdyktige et år eller to lengre enn skrukorkviner, om jeg skal tro de vinprodusenter jeg har hørt det fra.

Mvh Vidar P
Og så ødelegger de dyre, teflonbelagte korketrekkere. Noe skikkelig svineri.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
erato skrev:
Vidar P skrev:
Det er et større problem med gummikork; det kan man ikke se på utsiden, og de er kun lagringsdyktige et år eller to lengre enn skrukorkviner, om jeg skal tro de vinprodusenter jeg har hørt det fra.

Mvh Vidar P
Og så ødelegger de dyre, teflonbelagte korketrekkere. Noe skikkelig svineri.
Polets korketrekker er gratis og best :)

Mvh Vidar P
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vidar P skrev:
erato skrev:
Vidar P skrev:
Det er et større problem med gummikork; det kan man ikke se på utsiden, og de er kun lagringsdyktige et år eller to lengre enn skrukorkviner, om jeg skal tro de vinprodusenter jeg har hørt det fra.

Mvh Vidar P
Og så ødelegger de dyre, teflonbelagte korketrekkere. Noe skikkelig svineri.
Polets korketrekker er gratis og best :)

Mvh Vidar P
De er gode, men jeg foretrekker de dobbeltleddede riojaåpnerne beregnet på lange korker. De er suverene.

 

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
erato skrev:
Vidar P skrev:
Slik jeg ser det; skrukork på polet indikerer for meg en vin som ikke er ment å lagres.

Mvh Vidar P
Hvilket utgjør ca 98 % av antall flasker solgt på polet (hvis vi med lagring mener < 3 år ). Ellers er jeg enig med deg, skrukork for lagringsviner er ikke til å stole på pga at modningen forutsetter en viss tilgang av oksygen, uten oksygen riskerer man at vinen blir reduktiv.

Ellers har jeg ca 800 flasker vin i egen kjeller og drakk sist helg bla Quinta da Noval 1963 (rotten kork men strålende portvin), Trimbach Clos St Hune 1990, Dagueneaux Pouilly-Fume Pur Sang 96, Veuve Clicquot 88, Lopez de Heredia Reserva 81 og Bruno Giacosa Barbaresco Asili 99 sammen med gode venner, og koste meg med Bonneau de Martray Corton-Charlemagne 88, A Leflaive Chevalier-Montrachet 82, Leroy Meursault 69 og annen lagret hvit burgund for ett par helger siden.....

Så med min vanlige beskjedenhet hevder jeg å ha et visst grunnlag for å uttale meg.... ;D.

Men naturkork for flerparten av vinene som selges på polet er bare tøv.
Du har god smak! og heldige venner :D
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.816
Antall liker
10.266
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
erato skrev:
Vidar P skrev:
Slik jeg ser det; skrukork på polet indikerer for meg en vin som ikke er ment å lagres.

Mvh Vidar P
Hvilket utgjør ca 98 % av antall flasker solgt på polet (hvis vi med lagring mener < 3 år ). Ellers er jeg enig med deg, skrukork for lagringsviner er ikke til å stole på pga at modningen forutsetter en viss tilgang av oksygen, uten oksygen riskerer man at vinen blir reduktiv.

Ellers har jeg ca 800 flasker vin i egen kjeller og drakk sist helg bla Quinta da Noval 1963 (rotten kork men strålende portvin), Trimbach Clos St Hune 1990, Dagueneaux Pouilly-Fume Pur Sang 96, Veuve Clicquot 88, Lopez de Heredia Reserva 81 og Bruno Giacosa Barbaresco Asili 99 sammen med gode venner, og koste meg med Bonneau de Martray Corton-Charlemagne 88, A Leflaive Chevalier-Montrachet 82, Leroy Meursault 69 og annen lagret hvit burgund for ett par helger siden.....

Så med min vanlige beskjedenhet hevder jeg å ha et visst grunnlag for å uttale meg.... ;D.

Men naturkork for flerparten av vinene som selges på polet er bare tøv.
og heldige venner :D
eller kanskje omvendt.... ;D

Men vin har jeg drevet mye med, og det har nok røket noen oppgraderinger av anlegget der ja.... ;)
 

Kjee

Medlem
Ble medlem
29.09.2007
Innlegg
48
Antall liker
0
erato skrev:
Vidar P skrev:
Slik jeg ser det; skrukork på polet indikerer for meg en vin som ikke er ment å lagres.

Mvh Vidar P
Hvilket utgjør ca 98 % av antall flasker solgt på polet (hvis vi med lagring mener < 3 år ). Ellers er jeg enig med deg, skrukork for lagringsviner er ikke til å stole på pga at modningen forutsetter en viss tilgang av oksygen, uten oksygen riskerer man at vinen blir reduktiv.

Ellers har jeg ca 800 flasker vin i egen kjeller og drakk sist helg bla Quinta da Noval 1963 (rotten kork men strålende portvin), Trimbach Clos St Hune 1990, Dagueneaux Pouilly-Fume Pur Sang 96, Veuve Clicquot 88, Lopez de Heredia Reserva 81 og Bruno Giacosa Barbaresco Asili 99 sammen med gode venner, og koste meg med Bonneau de Martray Corton-Charlemagne 88, A Leflaive Chevalier-Montrachet 82, Leroy Meursault 69 og annen lagret hvit burgund for ett par helger siden.....

Så med min vanlige beskjedenhet hevder jeg å ha et visst grunnlag for å uttale meg.... ;D.

Men naturkork for flerparten av vinene som selges på polet er bare tøv.
Litt OT
Men jeg har en flaske (Taylor`s Finest Selected Port Vintage fra 1963) mye groms så denne må dekanteres, men er denne drikkbar?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.816
Antall liker
10.266
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Veldig god (klassisk) årgang og solid produsent (som riktignok har vært litt opp og ned).

Det springende punkt blir om den har vært vettugt lagret, 20 år i dagslys oppå kjøleskapet er ikke bra. Ellers burde 63 port våre bra nå. La den stå noen dager, dekanter forsiktig så bunnfallet blir igjen på flasken, sett fram litt snadder (fiken, nøtter, dadler, noen tørre mandelkaker) og nyt.......
 

Kjee

Medlem
Ble medlem
29.09.2007
Innlegg
48
Antall liker
0
Takker for svar :)
Denne skal nytes ved en passende anledning.
 

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Innlegg
438
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kjetil999 skrev:
Takker for svar :)
Denne skal nytes ved en passende anledning.
Åpne den en vanlig dag eller en drittdag for den saks skyld, så blir det en minnerik og god dag utav det.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.787
Antall liker
7.793
Hva mener kjennerne om "glasskork"? Fikk to kasser Umathum (en Blaufränkisch Kirchgarten og en med St Laurent Vom Stein (begge 2003 årgang)) av en kompis fra Østerrike i fjor høst, og disse vinene er "korket" med glasspropp.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.816
Antall liker
10.266
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
noruego skrev:
Hva mener kjennerne om "glasskork"? Fikk to kasser Umathum (en Blaufränkisch Kirchgarten og en med St Laurent Vom Stein (begge 2003 årgang)) av en kompis fra Østerrike i fjor høst, og disse vinene er "korket" med glasspropp.
Aner ikke. I den grad det er luftgjennomtrenging for lagringsviner som er problemet, sliter den vel med det samme som Stelvins (skrukorker), men i den grad det er vinens kontakt med metall noen misliker (selv om Stelvins har plastinnlegg) så oppfattes vel glass som "inert".
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.787
Antall liker
7.793
erato skrev:
noruego skrev:
Hva mener kjennerne om "glasskork"? Fikk to kasser Umathum (en Blaufränkisch Kirchgarten og en med St Laurent Vom Stein (begge 2003 årgang)) av en kompis fra Østerrike i fjor høst, og disse vinene er "korket" med glasspropp.
Aner ikke. I den grad det er luftgjennomtrenging for lagringsviner som er problemet, sliter den vel med det samme som Stelvins (skrukorker), men i den grad det er vinens kontakt med metall noen misliker (selv om Stelvins har plastinnlegg) så oppfattes vel glass som "inert".
Ja, det høres logisk ut. Disse flaskene har som sagt en glasspropp som er holdt på plass ved et slags vakuum, og det skal bare en liten berøring til (etter at man først har fjernet skrukorken som sitter rundt), før den "popper" på samme måte som når man trekker ut en naturkork.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Vel, min oppfatnig er slik at man ikke lagrer vin, den drikker man. ;D Min favoritt for tiden, med skrukork vel og merke, er denne: http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_ViewProductDetail-Start;pgid=PDdIpmopVUk000EIiDawO9sM0000Wl0Zvh-T?ProductUUID=30QKdlGlzcQAAAEIRS9kSkS7&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList

Ellers sliter jeg med noe besynderlig; kjennere sier at en viss vin passer best til kjøtt, fisk, ost eller hva det måtte være. Personlig synes jeg all vin blir ødelagt om man stapper andre ting i munnen under nytelsesprosessen. 8) Jeg tar den altså bar.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det holder jeg med deg i; det blir galt å ødelegge god mat med australsk skvip :)

http://www.dn.no/vinguiden/article384962.ece

(NB Les artikkelen; den er temmelig fornøyelig!)

Edit; må bare legge til et fornøyelig sitat fra DN/Vinguiden's første artikkel om australsk vin;

After Eight Shiraz
Den gemene hopen av australsk shiraz er i dag nærmest udrikkelig med mindre du er en tenåring som egentlig ikke liker vin. Selv svært kostbare shiraz-viner lages av bråmodne og overmodne druer fra vinmarker med svært høy produksjon.

De smaker faktisk som syltetøy tilsatt mint. Når de så lagres på eik eller tilsettes brent eikeflis (vanlig for rimelige viner) får du i tillegg intense søte smaker av sjokolade og vanilje. Dette er viner som er tilnærmet ubrukelige til mat, og som mest minner om en overopphetet godteributikk i Syden
Artikkelen "Verst i test"; http://www.dn.no/arkiv/article32735.ece

Uten å stå inne personlig for de påstander jeg linker til; ikke rart man ikke drikker australsk shiraz til mat da :)

Mvh Vidar P
 
J

Jurassic

Gjest
Den rødvinen på polet med kenguru på fra australia må være den dårligste de fører.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det tror jeg også, tett fulgt av alle de andre australske vinene deres :)

Mvh Vidar P
 
T

Thomas1

Gjest
Ellers sliter jeg med noe besynderlig; kjennere sier at en viss vin passer best til kjøtt, fisk, ost eller hva det måtte være. Personlig synes jeg all vin blir ødelagt om man stapper andre ting i munnen under nytelsesprosessen. Jeg tar den altså bar.
Det er jeg ikke enig i, men det er fordi jeg bruker vinen til å forsterke matopplevelsen og ikke motsatt.

Selvfølgelig drikker jeg ikke bare vin når jeg spiser. Det finnes mye god rødvin som passer sammen med jazz også :)
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.787
Antall liker
7.793
Vidar P skrev:
Det tror jeg også, tett fulgt av alle de andre australske vinene deres :)

Mvh Vidar P
Vet ikke om den engang føres av Polet, men smakte en vintage Black Opel (?) Shiraz for ikke så lenge siden, og den antydet at folket sørpå kan mer enn Jacob's Creek, som vel må være blant de viner nordmenn har kastet bort mest penger på...?
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Rødvin med cola, isbiter og sitron er jo heller ikke så aller værst. Et godt forslag il bruk av Australsk vin?
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.787
Antall liker
7.793
ErosLoveking skrev:
Rødvin med cola, isbiter og sitron er jo heller ikke så aller værst. Et godt forslag il bruk av Australsk vin?
Også kjent som 'bambus' på enkelte breddegrader...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
ErosLoveking skrev:
Rødvin med cola, isbiter og sitron er jo heller ikke så aller værst. Et godt forslag il bruk av Australsk vin?
Spanske arbeidere gjør noe ligenede med sin rødvin når de spiser lunch, da blandes den 50/50 med sitronbrus og drikkes kjølig. Smaker omtrent like godt som maten de spiser... bønner, flesk og leverbiter med chips.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Gjestemedlem skrev:
ErosLoveking skrev:
Rødvin med cola, isbiter og sitron er jo heller ikke så aller værst. Et godt forslag il bruk av Australsk vin?
Spanske arbeidere gjør noe ligenede med sin rødvin når de spiser lunch, da blandes den 50/50 med sitronbrus og drikkes kjølig. Smaker omtrent like godt som maten de spiser... bønner, flesk og leverbiter med chips.
Som vi tolker dit hen at det smaker digg? ;D

Utrolig leskende når det er varmt, kanskje derfor det ikke er en schlager i Norge?

Lærte det i sin tid av Kaitano (RIP),en spanjol som jobbet på Last Train i Oslo.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Det holder jeg med deg i; det blir galt å ødelegge god mat med australsk skvip :)

http://www.dn.no/vinguiden/article384962.ece

(NB Les artikkelen; den er temmelig fornøyelig!)

Edit; må bare legge til et fornøyelig sitat fra DN/Vinguiden's første artikkel om australsk vin;

After Eight Shiraz
Den gemene hopen av australsk shiraz er i dag nærmest udrikkelig med mindre du er en tenåring som egentlig ikke liker vin. Selv svært kostbare shiraz-viner lages av bråmodne og overmodne druer fra vinmarker med svært høy produksjon.

De smaker faktisk som syltetøy tilsatt mint. Når de så lagres på eik eller tilsettes brent eikeflis (vanlig for rimelige viner) får du i tillegg intense søte smaker av sjokolade og vanilje. Dette er viner som er tilnærmet ubrukelige til mat, og som mest minner om en overopphetet godteributikk i Syden
Artikkelen "Verst i test"; http://www.dn.no/arkiv/article32735.ece

Uten å stå inne personlig for de påstander jeg linker til; ikke rart man ikke drikker australsk shiraz til mat da :)

Mvh Vidar P
Hmm, den ene artikkelen var mange år gammel og den andre nevner ikke Rosemount i det hele tatt...

Personlig gir jeg blanke i slike tester, jeg foretrekker å smake meg fram selv. ;) Jeg mener fortsatt at nevnte vin er den beste av de jeg har smakt fra polets utvalg, med skrukork...

Har du/dere smakt vinen jeg nevner, eller har dere lest at dere ikke liker den?

Vin til mat; jeg liker ikke noen form for alkohol til mat, så vin er for meg en flytende greie som jeg fyller i meg for å nyte kombinasjonen av smak, og det å bli litt susete i hodet. 8)

I bunn og grunn viser bare dette at smaken virkelig er som baken... ;D
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jurassic skrev:
Den rødvinen på polet med kenguru på fra australia må være den dårligste de fører.
Forutsett at du ikke snakker billedlig nå (Australia = kenguru), må du tenke på en annen vin enn den jeg nevner...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
ErosLoveking skrev:
Som vi tolker dit hen at det smaker digg? ;D
Godt du ikke er matskribent Eros.. :)


Utrolig leskende når det er varmt, kanskje derfor det ikke er en schlager i Norge?

Lærte det i sin tid av Kaitano (RIP),en spanjol som jobbet på Last Train i Oslo.
Det er egentlig ganske utrolig når man tenker over det, hva man kan greie å få i seg bare det er tilstrekkelig nedkjølt.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Havar; det man liker best er selvsagt best. Så kos deg med det. For nå. Men bær i minne at det kan være en kilde til glede og mye velvære å gå videre med din gryende vininteresse.

Prøv å vri min påfallende mangel på entusiasme for australsk skvip til noe positivt; jeg har en stor entusiasme for vin, og liker ikke at den besudles med falske smaksstoffer; noe australsk vinlov nesten oppfordrer til, i motsetning til de fleste europeiske land, hvor tilsetninger eller andre triks under falskt flagg slås opp som "skandale".

Nok å nevne de siste skandalene fra Italia; hvor enkelte produsenter (var det brunello-viner fra Montalcino tro?) var kriminelle nok til å tilsette noen få % vin laget av andre druer enn sangiovese. Italias største vinskandale på lang tid...

Får meg til å sette europeisk vinkultur i perspektiv til australsk ditto; karamellsaus, brente eikefliser, mint-essens, kakaopulver, jordbæressens.... alt er tillatt så og si; listen er lengre enn det er plass til her.

Mvh Vidar P
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
havar skrev:
Vin til mat; jeg liker ikke noen form for alkohol til mat.

I bunn og grunn viser bare dette at smaken virkelig er som baken... ;D
Det siste kan vel så og si alle enes om, men ellers?

Ingen tapas uten en god tørr sherry og cava.
For ikke å snakke om spicy( og da snakker svi i rompa hot) thaimat uten en stort glass med Mekhong Whiskey og isvann/isbiter.
Eller mer nasjonalistisk, rakfisk og akevitt!!

God og riktig drikke, følger god mat.

Forøvrig kan all alkohol også drikkes for seg selv. ;D
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Hei hei, gutter..! Jeg kom på en "blanding" jeg liker! Romtemperert bourbon (helst Maker's Mark), jaget av en iskald pils. 8)

Angående rødvin liker jeg selvsagt andre saker enn nevnte variant av Rosemount, men denne var den eneste jeg kom på i farten, som representant for skrukork-vinene. Jeg får vel pepper for dette også, men pytt pytt... ;D Jeg er veldig glad i chilensk vin, om man kan bruke et så vidt begrep.

Alkohol til mat er først og fremst et problem på grunn av mengden. La oss si at jeg hiver nedpå en liter i løpet av en 30 minutters måltid... :eek: Da er det best om det er vann, tror jeg... I alle fall synes kona det. ;D

@ Vidar P: Jeg kan lite om hvordan vinen produseres, jeg går kun etter smaken. Men jeg er helt enig med deg i det du sier, når det kommer til dette med ekte, opprinnelig vare. Personlig skulle jeg ønske at det ble forbudt med "karamellsaus" i brunt brennevin... Kanskje det ikke kunne kalles brunt lenger da..? ::)
 
J

Jurassic

Gjest
havar skrev:
Jurassic skrev:
Den rødvinen på polet med kenguru på fra australia må være den dårligste de fører.
Forutsett at du ikke snakker billedlig nå (Australia = kenguru), må du tenke på en annen vin enn den jeg nevner...
Jeg snakker faktisk billedlig i dette tilfellet.
Værste rødvinen jeg har smakt var australsk og med en gul etikett med bilde av en kenguru.
 
Topp Bunn