Skrukork på vin

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Havar; intet brennevin er brunt når det kommer fra destillasjonsapparatene, selv ikke kongen av brune; whisky. Det er blankt som issen på salige kong Olav når han smattet liflig ivei på de brune gleder.

Brunskjæret kommer av enten eikefatlagring eller av tilsetninger. La oss håpe at det meste kommer fra det første; men i Cognac ser de ikke ut til å dele samme entusiasme for det ubesudlede men vellagrede destillat som i Skottland; karamellsaus selger langt bedre der enn de fleste plasser på jord vil jeg tro.

Mvh Vidar P
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Havar; intet brennevin er brunt når det kommer fra destillasjonsapparatene, selv ikke kongen av brune; whisky. Det er blankt som issen på salige kong Olav når han smattet liflig ivei på de brune gleder.
Jepp, det var nettopp det jeg siktet til. Jeg fikk en gang smake "ekte" skotsk whisky ombord på en skotsk tråler, og den var ca like blank som veldig utvannet te... ;D Men gjett om den virket da mann...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.002
Torget vurderinger
0
Har smakt av "dagens produksjon" under besøk på destilleri i Scotland. Blankt som vann, men det smakte faktisk helt umiskjennelig whisky. Det var en pussig opplevelse fordi smaksløkene og øynene "kolliderte" på en måte. Fargen kommer jo som vi alle vet av fatlagringen. ( Og av karamell tilsetning i noen typer, ikke alle! ) Enkelte kunder vil at whiskyen skal se helt likedan ut som den han kjøpte forrige gang. Derfor blir noen sorter whisky tilsatt litt farge.

Vi som har lært dette her kjøper selvsagt cask strenght, singlecask malt som ikke er filtrert! ;) Men da må vi også akseptere fargevariasjoner, Edit: og bunnfall. ;D
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Gjestemedlem skrev:
ErosLoveking skrev:
Som vi tolker dit hen at det smaker digg? ;D
Godt du ikke er matskribent Eros.. :)


Utrolig leskende når det er varmt, kanskje derfor det ikke er en schlager i Norge?

Lærte det i sin tid av Kaitano (RIP),en spanjol som jobbet på Last Train i Oslo.
Det er egentlig ganske utrolig når man tenker over det, hva man kan greie å få i seg bare det er tilstrekkelig nedkjølt.
Er nok ingen matskribent, men uansett levende opptatt av mat og drikke. Hadde jeg ikke jobbet med det gjør, ville jeg mest sannsynlig hatt utested i Oslo. (Har lekt, og leker fortsatt med et par ideer, som fort kan bli en realitet hvis jeg skifter beite). Noe av det beste med å reise, er å komme i kontakt med og prøve ut annen mat og drikke. Er det noe som kan fortelle mye om et land, dets folk og historie, så er det nettop mat.

favorittprogram på tv fortiden er forøvrig:
http://www.travelchannel.com/TV_Shows/Bizarre_Foods


Et annet veldig interessant program er:
http://www.discoverychannel.co.uk/science/kitchen_chemistry/
Får deg til å tenke noe annerledes, og gir økt forståelse rundt mat og tilbereding.


Forøvrig tror jeg skrukorker og andre kunstkorker, blir mer og mer vanlig. Ustabil kvalitet på naturkork, relativ høy kasseringsandel og tilgang på trær er vel noen av drivkreftene bak? Vi får overleve noen tiår til, å se hvordan evt. gode lagringsviner klarer seg. ;)

Har du forresten prøvd blandingen av rødvin og cola Deph.? Ble så tørst etter å ha reklamert for det her, at et iskaldt halvlitersglass står nå ved siden av meg. Mmmmmmmmmmm :)
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Er det forresten kjettersk å sette en flaske rødvin i kjøleskapet for en 15-30 minutters tid før servering?
Både med og uten skrukork selvfølgelig.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
Er det forresten kjettersk å sette en flaske rødvin i kjøleskapet for en 15-30 minutters tid før servering?
Både med og uten skrukork selvfølgelig.
Avhengig av temperatur i utgangspunktet selvsagt; men det er langt fra kjettersk; tvert om. Vi har en tendens til å drikke rød vin litt for varm; en liten halvtime i kjøleskapet er anbefalt for svært mange rødviner som er romtemperert lagret!

Mvh Vidar P
 

Kjee

Medlem
Ble medlem
29.09.2007
Innlegg
48
Antall liker
0
ErosLoveking skrev:
Er det forresten kjettersk å sette en flaske rødvin i kjøleskapet for en 15-30 minutters tid før servering?
Både med og uten skrukork selvfølgelig.
De fleste viner skal serveres temperert, men noen viner anbefales servert ved 18C
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Spiralis skrev:
Har smakt av "dagens produksjon" under besøk på destilleri i Scotland. Blankt som vann, men det smakte faktisk helt umiskjennelig whisky. Det var en pussig opplevelse fordi smaksløkene og øynene "kolliderte" på en måte. Fargen kommer jo som vi alle vet av fatlagringen. ( Og av karamell tilsetning i noen typer, ikke alle! ) Enkelte kunder vil at whiskyen skal se helt likedan ut som den han kjøpte forrige gang. Derfor blir noen sorter whisky tilsatt litt farge.

Vi som har lært dette her kjøper selvsagt cask strenght, singlecask malt som ikke er filtrert! ;) Men da må vi også akseptere fargevariasjoner, Edit: og bunnfall. ;D
Double wood om jeg må. Jamen så skal jeg nok holde min keft.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.002
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Double wood om jeg må. Jamen så skal jeg nok holde min keft.
Men det må da herren så hjertelig gjerne. :D Double wood er aldeles utmerket utgangspunkt. Jeg driver for tiden en smule "dypdykk" i fenomenet "Port wood". Det kan også anbefales.

Det jeg har minst sans for er amerikanske bourbon fat, nei da er oloroso fat noe helt annet!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.002
Torget vurderinger
0
Det må sies ( for å dra tråden tilbake i retning "on-topic" ) at en av de bedre måter å nyte vin med skrukork på faktisk er gjennom å drikke whisky ( med skrukork ) som har ligget på olorosofat. Når så er sagt vet jo en del av oss også at edel, riktig edel whisky kommer med kork av nettopp kork! Og det sier vel det meste? At kvalitetsdrikke bør komme med kork, ordentlig kork!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Kjetil999 skrev:
ErosLoveking skrev:
Er det forresten kjettersk å sette en flaske rødvin i kjøleskapet for en 15-30 minutters tid før servering?
Både med og uten skrukork selvfølgelig.
De fleste viner skal serveres temperert, men noen viner anbefales servert ved 18C
Når det snakkes om romtemepratur mener man rundt 15-17 grader (var litt kaldere i franske hus når det uttrykket ble innført). Dagens Tv-stuer med 22-23 grader er derfor slett ikke hva som var tilsiktet med utsagnet.

Vidar har helt rett i at rødviner veldig ofte servers alt for varme, så har de stått i reolen siden man var på polet kan absolutt en kort tur i kjøleren eller isbøtten være på sin plass før konsum.

Lunken rødvin er det lite stas med, selv om jeg kjenner folk som foretrekker dem slik. Noen kan til og med kan finne på å hive vin i mikroen noen øyeblikk for å få den "romtemperert". (F.eks. kelnere som får flasker tilbake fordi vinen ikke er lunken nok og kunden har fått det for seg at rødvin skal serves "varm")
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Det må sies ( for å dra tråden tilbake i retning "on-topic" ) at en av de bedre måter å nyte vin med skrukork på faktisk er gjennom å drikke whisky ( med skrukork ) som har ligget på olorosofat. Når så er sagt vet jo en del av oss også at edel, riktig edel whisky kommer med kork av nettopp kork! Og det sier vel det meste? At kvalitetsdrikke bør komme med kork, ordentlig kork!
Korker på whiskyflasker er jo litt kortere om hendige nok til å tas av og på uten verktøy. Men det er lite irriternde med whiskykork som knekker og blir sittende igjen i halsen... men kork ser jo penere ut for dem som liker å ha flaskene sine på utstilling.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
det motsatte er ofte tilfelle med hvitvin. Mange mener den bør serveres i form av slush for å sette det på spissen. Gode hvitviner bør etter min mening serveres 16-18 grader kaldt. En enkel terrassevin kan med fordel serveres kaldere.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
det motsatte er ofte tilfelle med hvitvin. Mange mener den bør serveres i form av slush for å sette det på spissen. Gode hvitviner bør etter min mening serveres 16-18 grader kaldt. En enkel terrassevin kan med fordel serveres kaldere.
Det der er sikkert som banken ja. Selv er jeg liebhaber av de supre men akk så sjeldne (her på berget) store, vellagrede tyske riesling auslese'er; oftest smakrike viner med et enormt spenn i smakspalett og dybde; litt for kald, så forsvinner hele poenget med disse vinene.

Mvh Vidar P
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.948
Antall liker
4.382
Vinkjøleskapet vårt logger 7* for hvit og 13* for rød.

Vinen varmes opp raskt når den kommer i glasset.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bx skrev:
Vinkjøleskapet vårt logger 7* for hvit og 13* for rød.

Vinen varmes opp raskt når den kommer i glasset.
Det er sant. Selv har jeg en kjeller som holder omlag 15 grader; rødvin drikkes rett fra kjelleren, hvitvin en halvtime i kjøla først :)

Mvh Vidar P
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.701
Antall liker
10.025
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kork er noe dritt :mad:

I går var det en korket Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Auslese Goldkapsel 99 - kjøpt i Bernkastel. F....!
 
Topp Bunn