Skurring ved Rega RP1 med Ortofon 2M Black. Hva er galt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

utgatt25555

Gjest
    Tok for moro skyld og sjekket stifttrykk med Ortofon-vekta, en 80 kroners digital vekt fra e-bay, og med graderingen på motvektloddet. Armen er Jelco 750D.
    Balanserte ut armen til 0 gram, og skrudde loddet innover til 1,5 g på graderingen. Digital vekt viser da 1,5 gram og Ortofon-vekta viser ca. 1,3-1,4 gram. Ortofon-vekta er dessuten desidert vanskeligst å treffe nøyaktig ønsket stifttrykk med.
    Får kanskje kjøpe meg en digital vekt da for å få det helt presist. Jeg ser at Ortofon har en digital vekt. Er denne god? Eller er det andre jeg bør vurdere?

Vis vedlegget 390691

Den er i bruk her hjemme, enkel og grei i bruk!

mvh

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.097
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Tok for moro skyld og sjekket stifttrykk med Ortofon-vekta, en 80 kroners digital vekt fra e-bay, og med graderingen på motvektloddet. Armen er Jelco 750D.
    Balanserte ut armen til 0 gram, og skrudde loddet innover til 1,5 g på graderingen. Digital vekt viser da 1,5 gram og Ortofon-vekta viser ca. 1,3-1,4 gram. Ortofon-vekta er dessuten desidert vanskeligst å treffe nøyaktig ønsket stifttrykk med.
    Har gjort samme eksperiment nå, men i motsatt rekkefølge. Altså analog måling først og så kontroll med digital vekt. Ønsket stifttrykk er 1.5 gram. Jeg kan vel ikke akkurat si at Ortofon-'vugga' gjør seg bort sammenlignet med den digitale vekta.

analog_vs_digital.jpg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Du begynne iallefall å komme noen vei, IvarT? Var det min spiller fikk dog korkmatta di fyken..

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.097
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Du begynne iallefall å komme noen vei, IvarT?
    Litt usikker på hva du mener, men skurreproblemet er løst, ja. Det ble jo egentlig løst for lenge siden, men nå har jeg jo lært meg hvordan jeg måler stifttrykk, og kontrollert det både analogt og digitalt. Så da veit jeg iallfall at stifttrykket er bra og nå spiller det slik det skal :)

Var det min spiller fikk dog korkmatta di fyken..
    Enig i at den ikke er noe særlig fin, men jeg ble ganske lei av den originale matta som klistret seg som en klegg til enkelte gamle statiske plater. Usikker på om korkmatta har noe særlig antistatisk effekt, men det har iallfall ikke blitt verre. Har naturligvis prøvd Zerostat-pistolen både med og uten munnstykke, antistatiske innercover og bruker en antistatisk platebørste, uten at jeg kan si at det har hatt særlig effekt på disse.

Burde selvfølgelig ha prøvd en platevasker, men til min relativt beskjedne platesamling har ikke dette blitt prioritert. I tillegg har jeg kanskje hørt for mye på hva Rega selv mener om denslags. Regner med at ikke alle er enige med Rega i dette :)

fra_rega-manual.png

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det er et par områder hvor man rett og slett ikke skal høre på Roy Gandy/ Rega.

#1. VTA har ingen betydning? Vissvass! (med mindre man har elliptisk stift, som er temmelig ufølsomme fordi de er så grove).

#2. Platevasking er overdrevet og uviktig? Sprøyt! (men det kan gjøres feil, og det ender med plater som har mer skitt nede i rillene enn før 'vask').

Begge disse tingene har betydning, og bør tas hensyn til når man kommer litt opp i pris på avspillingsutstyret. Shibata, som på din 2M Black er meget skarp i lengderetningen, noe som gir god og uforvrengt diskantgjengivelse. Men med store feil i VTA, eller snarere SRA, er det fullstendig bortkastet.

Sist redigert av en moderator:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Zomby: DET er IKKE bare Rega som propagerer..

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Så får man la være å høre på et par stykker til. Big deal! :D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    diferenciaentreagujas.jpg

Bare for å tydeliggjøre dette med sliping/profil på stiften i forhold til viktigheten av VTA/SRA, egentlig SRA. Se på kontaktarealet mot rillene for de forskjellige, og se for deg et avvik i vinkel mellom skjærenåla på kutterhodet (praktisk talt en meisel) og avspillingsnåla på pickupen. Ser dere da hvordan avvik vil gjøre avspillingsnåla 'større' i lengderetningen. Når radius på stiften nærmer seg radius på svingningene i rillene, så øker forvrengningen dramatisk og responsen dempes kraftig. Det er akkurat derfor de utviklet Shibata i sin tid, mye takket være at det skulle la seg gjøre å lese av signalet til bakhøyttalerne til quadrofoniske innspillinger (på 40 kHz eller hva det var).

Når det gjelder platevask. Det kan knapt være noen som seriøst mener at det ikke har betydning? Etter alle brukererfaringer som er formidlet på sentralen?

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.097
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    I mitt tilfelle hadde jeg også utbytte av å fjerne platematten - det ga riktigere vinkel. Det ser ut til at den korkmatten du bruker er ganske tykk, og det kan forsterke feilvinkelen. [...] 2M Black er vel ellers kjent for å sette ekstra pris på korrekt justering. Og kanskje gir 1,7g enda bedre resultat enn 1,5, som Gunnar er inne på.
    Har fått testa dette skikkelig nå.

stifttrykk_1.7.jpg

Og forskjellen er så tydelig at det er fristende å bruke uttrykket 'no-brainer'. Mer detaljer, tydeligere og mer definert lydbilde der det ble enda lettere å skille instrumentene fra hverandre. I tillegg oppleves diskanten som 'mykere' og mer 'åpen'. Kort fortalt: ALT ble merkbart bedre :)

Shibata, som på din 2M Black er meget skarp i lengderetningen, noe som gir god og uforvrengt diskantgjengivelse. Men med store feil i VTA, eller snarere SRA, er det fullstendig bortkastet.
    Takk, det er vel nettopp det jeg har erfart. Shibataen trenger altså 8 mm spacer og ingen platematte for å få en god SRA på en RP1. Og selvsagt, en økning i stifttrykk gjør nok også sitt for sporingsevnen som gjør at den graver fram flere detaljer. Med platematta på hørtes det 'anstrengt' ut med 1.7 gram trykk, men det skyldtes nok feil SRA.

Det er et par områder hvor man rett og slett ikke skal høre på Roy Gandy/ Rega.
    #1. VTA har ingen betydning? Vissvass! (med mindre man har elliptisk stift, som er temmelig ufølsomme fordi de er så grove).
    Tidligere har jeg bare syslet med elliptiske stifter, så det forklarer nok hvorfor VTA/SRA har hatt liten innvirkning. Og de rimelige pickupene til Rega har elliptisk stift; det kan nok være noe av grunnen til at Roy Gandy/Rega er lite opptatt av VTA/SRA.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nemlig! Da har du truffet med SRA/VTA, som er avhnegig av armrørets høyde ved basen, men nesten enda mer av nåltrykket. Disse må ses i sammenheng med hverandre. Høyere nåltrykk komprimerer fjæropphenget i pickupen og gir mer negativ SRA/VTA, og må da kompenseres med høyere armbase, som alt annet likt gir mer positiv VTA/SRA (eller å fjerne matta, som gir samme effekt på armrørets vinkel).:D

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.339
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det ingen som har spurt om dette, men det er ikke lett å holde tåta:)

Den armen på denne rp1 er ikke laget for å kunne finstille alle mulige parameter.
    Jeg mener at trådstarter har en god pick-up som egentlig fortjener en bedre spiller/arm for å prestere det den er god for.

Jeg har bl.a. en Rega RP1, eller dvs sønnen min har fått den.
    Etter min mening er det den absolutt enkleste og rimeligste spilleren på markedet som det er litt greie på, men man kan ikke forvente all verden.
    2M Black på denne er overkill.

Mvh

• Liker
    Reaksjoner: ptb
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det er jeg hjertelig enig i, bb. 2M Black fortjener nok minst en 3'er, gjerne enda mer påkostede spillere. Men så lenge kombinasjonen finnes, så er det en selvfølge å få mest mulig ut av den.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.339
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Man kan jo se på det som et prosjekt, men de timene ei nål varer hadde jeg heller satt plogen i noe annet.
    Det er bedre å gå for en god løsning med en gang.

Når du kommer opp på nivå med 2M black da begynner det jo virkelig å bli et poeng,-også lydmessig med vinyl.
    Hvis den altså har ok betingelser.

Ok, Dette er vel en avsporing, så jeg skal gi meg der.

Mvh

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nå er det ingen som har spurt om dette, men det er ikke lett å holde tåta:)... osv

Mvh
    Jeg må nok si meg enig i det innlegget. RP 3/40 vil samsvare bedre med hva 2M Black er i stand til å yte. Jeg hadde i hvertfall ikke tatt meg bryet med å modifisere/tilpasse en RP 1 (spacing av arm til riktig VTA/SRA osv) til den PU´n.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.194
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det ingen som har spurt om dette, men det er ikke lett å holde tåta:)

Den armen på denne rp1 er ikke laget for å kunne finstille alle mulige parameter.
    Jeg mener at trådstarter har en god pick-up som egentlig fortjener en bedre spiller/arm for å prestere det den er god for.

Etter min mening er det den absolutt enkleste og rimeligste spilleren på markedet som det er litt greie på, men man kan ikke forvente all verden.

Mvh
    Ingen tvil om at 2M Black kan yte bedre med en bedre spiller.

Men det interessante spørsmålet er om man får bedre lyd for totalbudsjettet som utgjør summen av 2M Black og RP1. Og det er jeg slett ikke sikker på, selv om man selvfølgelig kan foretrekke andre PUer til samme- eller lavere pris.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Man kan jo se på det som et prosjekt, men de timene ei nål varer hadde jeg heller satt plogen i noe annet.
    Det er bedre å gå for en god løsning med en gang.

Når du kommer opp på nivå med 2M black da begynner det jo virkelig å bli et poeng,-også lydmessig med vinyl.
    Hvis den altså har ok betingelser.

Ok, Dette er vel en avsporing, så jeg skal gi meg der.

Mvh
    Hvilke fininnstillinger tenker du på? Hvis hverken arm eller nål er defekt fra produsenten, er azimuth i orden, VTA fikses som på alle andre Rega med spacers og overheng er justerbart som med alle andre armer. Anti skating og stifttrykk også.

Selv tror jeg ikke akkurat den lydmessige forskjellen på en RP1 og en RP3 med samme pickup er veldig påtagelig, og å sette en halvdyr pickup i en innstegsmodell av en platespiller - nå som de også faktisk fungerer temmelig bra - kan være en helt kurant affære. Selv hadde jeg i en periode en DV-10x5 i en Pro-Ject Debut (som jo er enda "verre"), og den flyttet jeg til min neste, vesentlig dyrere, spiller. Det gjorde at jeg slapp å legge ut for en kurant pickup i samme øyeblikk, for jeg hadde allerede en som ikke gjorde seg bort frem til jeg hadde rom i budsjettet for enda en oppgradering.

Selvsagt er det en slags prisklasse-mismatch med en dyr PU i et billig drivverk, men det er verst i hodet på eieren. ;) ...og pickupen er nok det i en platespiller som er aller mest betydelig for lyden gitt at resten holder et visst minstemål. Selvsagt er det mulig at absolutt hele potensialet i en dyr PU først kan hentes ut i en bedre spiller, men den vil likevel lyde bra, og muligens i enkelte tilfeller være den beste lydforbedringen man kan gjøre for summen den koster i en entry level-platespillerrigg. Om det i tillegg viser seg å være et skritt på veien mot videre oppgraderinger som uansett kommer, er det jo nærmest fornuftig.

Det var i alle fall mine 17 øre. :)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Uenig med Dazed her. En dyr PU i en entry-level spiller er en dårlig investering. Legg mest penger i drivverk, deretter arm og til slutt PU.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt lov å være uenig, men hvorfor er det en dårlig investering? I dette tilfellet snakker vi jo selvsagt om 4.000Kr og ikke 50.000,- heller. "Dyr" er jo veldig relativt.

Jeg mistenker i alle fall at en Rega RP3 eller til og med RP1 med en 4-5000 kroners pickup som 2M Black fint vil låte bedre enn et 9000-kroners drivverk (eller RP6) med 2M Red e.tilsv. ...og da har man pickup som henger med hvis man kjøper dyrere drivverk senere.

En bedre arm får neppe en billig pickup til å yte så mye bedre, men en god pickup låter ganske bra selv i en enklere arm. Igjen gitt at hele kjeden holder et visst minstemål av kvalitet.

Ingen er selvsagt uenige i at det aller beste er en god pickup i en god arm på et godt drivverk, men hvordan man bør fordele kostnadene i et gitt budsjett, kan diskuteres. (Åpenbart.) Selvsagt er det også noen hakk stiligere med en fet spiller, og da kan man sikkert tåle en rimelig ventepickup en stund, men som sagt...

Men, nå har jo trådstarter allerede både RP1 og 2M Black, så...

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Jeg mener det er en dårlig investering fordi en ikke får ut potensialet i PU'en, altså betaler man for noe man ikke får. Selvsagt kan man snu det på hodet og si at man ikke får ut potensialet av et godt drivverk/god arm med en billigere PU og det er også riktig. Det optimale er selvsagt noe som balanserer og får fram det beste i hver komponent i spilleren.
    Uansett, basert på egne erfaringer er drivverket og armen viktigere for det totale resultat enn PU'en og i tillegg er PU'en en slitedel med begrenset levetid, mens spiller/arm har relativt liten forringelse over tid.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    544
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenkte det samme som FZ når jeg gikk til innkjøp av ny spiller, selv om den riktignok var brukt. 2M black må være det aller, aller dyreste jeg pr. idag kunne tenkt meg å bruke på en pickup som er en slitedel, mens selve spilleren og arm vil jeg være tilbøyelig til å bruke mer penger på etterhvert, selv om det også her går en grense.

Men 2M Black på RP1, tja..hvorfor ikke? Når det gjelder klær har jeg alltid vært fan av å blande billig dyrt. Dyrt på nøkkelklær som varer livet ut, og billig på basics. Nå blir kanskje ikke sammenligningen helt riktig, for en pickup har begrenset levetid, men en RP1 er uansett ikke en dyr spiller og derfor kan enkelt videreselge den og oppgradere til f.eks nye Planar 3 uten at man taper de relativt store summene. Samtidig er RP1 såpass god at man i mellomtiden vil kunne få utbytte av en 2M black, det er ikke helt bortkastet for å si det sånn.

Det hadde vært verre å starte med en Planar3 og kjøpt en pickup til 30000. Da begynner man å snakke heftige summer uansett hvordan man vrir og vender på det, men det hadde sikkert gått an å ha rettferdiggjort dette også.

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.097
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Nå er det ingen som har spurt om dette, men det er ikke lett å holde tåta :)

Mvh
    Jeg har ventet på at dette skulle komme opp :) Naturligvis er jeg klar over at det er overkill, men som nevnt i åpningsinnlegget ble denne kombinasjonen kjøpt etter råd fra en med mye mer erfaring enn meg selv. Det var han som foreslo 2M Black på RP1 og mente at dette var gull; selv var jeg egentlig litt skeptisk.

Bakgrunnen for kjøpet var at jeg hadde en P3-24 som var moden for service, og da kom det velkjente valget opp; fikse eller kjøpe nytt. Og da Big Dipper solgte RP1 for 1995,- på Black Friday i fjor slo jeg til. 2M Black betalte jeg 5998,- for, så totalt har platespillerriggen kostet meg rett i underkant av 8000 kr. Ingen vil vel være i tvil om at dette gir mye 'bang for the buck'.

Man kan jo se på det som et prosjekt, men de timene ei nål varer hadde jeg heller satt plogen i noe annet. Det er bedre å gå for en god løsning med en gang.
    Ikke uenig i det, men med begrensning i budsjett er jeg godt fornøyd med hvordan det låter i forhold til den relativt beskjedne pengesummen jeg har lagt ned i dette. Nåla kan jo heldigvis også erstattes, og er noe rimeligere enn selve pickupen (4498,- for erstatningsnål mot 5998,- for komplett pickup).

Jeg hadde i hvertfall ikke tatt meg bryet med å modifisere/tilpasse en RP 1 (spacing av arm til riktig VTA/SRA osv) til den PU´n.
    En spacer bør man ha uansett ved bruk av alle Ortofon 2M-pickuper på en Rega. Og det er ikke særlig bryderi. Kun en liten plastring til rundt 250 kr som man skrur på under armbasen. I mitt tilfelle fikk jeg den også montert på uten ekstra kostnader ved montering av 2M Black hos forhandler. Utover dette er den eneste modifikasjonen at jeg har tatt vekk platematta; noe som vel er den enkleste form for modifikasjon, fullstendig gratis og gjort i løpet av et par sekunder. Man trenger ikke engang verktøy ;D Resten har handlet om måling og justering av stifttrykk, og det er jo nyttig og nødvendig uansett hvilken pickup man velger.

… det interessante spørsmålet er om man får bedre lyd for totalbudsjettet som utgjør summen av 2M Black og RP1. Og det er jeg slett ikke sikker på, selv om man selvfølgelig kan foretrekke andre PUer til samme- eller lavere pris.
    Det synes jeg også er et veldig interessant spørsmål. Mitt utgangspunkt var altså mest mulig 'bang for the buck', og jeg heller vel mot Dazed sin argumentasjon om at pickup er det som betyr mest for lydkvaliteten.

Selv tror jeg ikke akkurat den lydmessige forskjellen på en RP1 og en RP3 med samme pickup er veldig påtagelig [...] Selvsagt er det mulig at absolutt hele potensialet i en dyr PU først kan hentes ut i en bedre spiller, men den vil likevel lyde bra, og muligens i enkelte tilfeller være den beste lydforbedringen man kan gjøre for summen den koster i en entry level-platespillerrigg. Om det i tillegg viser seg å være et skritt på veien mot videre oppgraderinger som uansett kommer, er det jo nærmest fornuftig.
    Dette synes jeg virker fornuftig oppsummert. Per i dag (spesielt etter de siste justeringene) synes jeg kombinasjonen av RP1 og 2M Black låter svært bra. Men jeg er selvsagt klar over at det er mer å hente med en dyrere spiller, og det er ikke usannsynlig at jeg på sikt oppgraderer. I så måte hadde det vært interessant å teste ulike spillere i ulik prisklasse med 2M Black for å bli litt klokere på hvilke lydmessige forskjeller det er mellom selve spillerne når pickupen og resten av signalkjeden er den samme. Kanskje et framtidig prosjekt? :)

Jeg mener det er en dårlig investering fordi en ikke får ut potensialet i PU'en, altså betaler man for noe man ikke får.
    Som nevnt har jeg lagt ut ca. 8000 kr totalt for denne pakka. Selvfølgelig er jeg klar over at jeg ikke får ut det fulle potensialet til 2M Black med RP1, men jeg synes likevel at det gir mye god lyd for pengene og er ikke med på at man betaler for noe man ikke får. Vis meg gjerne en platespiller med pickup der totalsummen er 8000 kr som gir bedre lyd for pengene. Helt med på at det optimale selvsagt er en spiller i tilsvarende klasse som pickupen, men da blir jo totalbudsjettet langt, langt mer.

Men kanskje viktigst av alt er at vinylriggen jeg nå har - til tross for begrensningene i RP1 - låter så bra at jeg får lyst til å spille vinylplater også for lydens skyld. Jeg sammenlignet med min gamle P3-24 med Elys 2, og det låt begredelig i forhold til dette. Skulle jeg ha fortsatt med den gamle gamle P3-24 med Elys 2, så hadde jeg nok mista interessen av å spille vinyl. Min konklusjon er dermed at RP1 (korrekt innstilt og justert selvsagt) er god nok til å få fram de gode egenskapene til 2M Black. Det betyr selvsagt ikke at det ikke er mer å hente på en dyrere spiller :)

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn