Slå strømmen på og av med én bryter?

O

OldBoy

Gjest
Normalt har jeg utstyret mitt stående "på" eller i "standby", men ett av anleggene mine brukes såpass sjelden at jeg foretrekker å slå av alle komponentene helt når jeg ikke bruker dem.

Og da nærmer vi oss problemstillingen:

Ettersom de forskjellige på-av-bryterne sitter ganske utilgjengelig til og dessuten spredt, tenkte jeg å ha alle apparater stående i posisjon "på", koble dem til ett eneste kontaktpunkt hvoretter jeg kan slå dem på og av ved hjelp av én bryter som styrer strømmen fra dette kontaktpunktet.

Apparatene det er snakk om er her helt normalt utstyr som forsterker, CD-spiller, tuner, aktiv sub, hodetelefonforsterker og lignende.

En del audiofile jeg har snakket med, sier at jeg ikke må finne på å gjøre det på den måten. "Hi-fi-utstyr skal slås av og på ved hjelp av de bryterne som er på boksene.", sier de. Jeg sier: "Innmaten i boksene kan da ikke vite hvor strømmen blir brutt. Det kan ikke spille noen rolle om strømmen blir brutt ett eller annet sted i strømnettet eller om den blir brutt inni boksen?"

Så derfor søker jeg visdom og kunnskap der den finnes: Hva sier den tekniske ekspertisen her på Hifisentralen om dette?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.147
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
"Innmaten i boksene kan da ikke vite hvor strømmen blir brutt. Det kan ikke spille noen rolle om strømmen blir brutt ett eller annet sted i strømnettet eller om den blir brutt inni boksen?"
Du har helt rett!
Men................ Det kommer an på hvor godt "boksene" dine er konstruert. Noen er ekstremt følsomme for transienter. Både de som kommer via nettet og de som kommer via signalkabelen. Det kan derfor være lurt å slå av effektforsterkeren først. Da kan ikke noe annet lage krøll og spetakkel. Hos meg spiller det ingen rolle. Uansett rekkefølge og hvordan jeg slår av / på så blir det aldri noe smell.
Det sitter altså ingen sår sjel inne i elektronikken som vil spille deg et puss om du ikke gjør slik eller slik. Gjør det som er mest praktisk og vær obs på dette med transienter og effektforsterkere. God jul!
 
O

OldBoy

Gjest
Takk for hjelpen!

Det kommer ingen smell når jeg gjør dette med en provisorisk skjøteledning som jeg har prøvd prinsippet på. Jeg vil bare være trygg på at jeg ikke skader utstyret før jeg går videre og installerer en bryter, slik at jeg enkelt kan gjøre det på den måten jeg har skissert på permanent basis.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.147
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Lykke til! Dersom du ikke hører noe smell eller annet som kan bekymre deg, er det bare å gjøre dette på den mest praktiske måten.
 

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
skjøteledning med en sann rød lysenede av/på knapp kanskje? :)
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Du har helt rett!
Men................ Det kommer an på hvor godt "boksene" dine er konstruert. Noen er ekstremt følsomme for transienter. Både de som kommer via nettet og de som kommer via signalkabelen. Det kan derfor være lurt å slå av effektforsterkeren først. Da kan ikke noe annet lage krøll og spetakkel. Hos meg spiller det ingen rolle. Uansett rekkefølge og hvordan jeg slår av / på så blir det aldri noe smell.
Det sitter altså ingen sår sjel inne i elektronikken som vil spille deg et puss om du ikke gjør slik eller slik. Gjør det som er mest praktisk og vær obs på dette med transienter og effektforsterkere. God jul!
Tidligere hadde jeg problemer med kraftig knepping i høyttalerne når jeg slo av rørblokkene.
Hva kan sånt komme av?
 
Topp Bunn