"Sløring". Enda et dogme.
Bra innspill, Sniff. "Sløring" er nok litt upresist, men dekkende for en subjektiv opplevelse av nedsatt detaljnivå. Årsakene kan være mange, og du nevner "the usual suspects" - lavere gain, høyere støygulv, frekvensrespons, forvrengning. Det kan være vanskelig å vite hva som er hva.
Profesjonelle anmeldere bør grave seg forbi det subjektive inntrykket av mer eller mindre "sløring" og fortelle oss hva som egentlig foregår når de tar for seg et produkt. Det kan være ganske viktig om dette f eks er et avvik i frekvensgang eller i forvrengning, siden jeg lett kan korrigere for gain og frekvensgang i mitt aktive oppsett, men det er ikke så mye jeg kan gjøre med støygulvet eller forvrengningen. Da blir "sløring" utilstrekkelig for å fortelle meg om en forsterker kan passe inn i mitt oppsett eller ikke, og da synes nok jeg at anmelderen har vært litt lite nysgjerrig.
Jeg ser likevel ingen grunn til å irritere meg over andre hobbyister her på 'sentralen som bruker begreper som "tilsløring av lyden". For meg holder det som et varselsskilt. Så kan man selv grave frem kurver for frekvensgang og forvrengning og gjøre en vurdering av hva som kan være årsaken til at en komponent låter "sløret" i forhold til en annen.