SL1210 og DL103 - erfaring søkes !

Telefunken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
52
Antall liker
0
Heisann

Etter nesten 2 års avhold har jeg på ramlet utpå igjen. Har lest mye fint om SL1210 og Denon i den senere tid og siden dette er en rimelig løsning har jeg nylig skaffet meg en slik kombo.

En pent brukt SL1210mk2 ble plukket opp, etter litt surfing på nettet dukket det opp litt nødvendigheter i postkassen, pakke fra Kabusa med et par headshell samt litt nødvendige vesker etc. I går kom også en sprettny DL103 fra Ebay i posten.

Man glemmer litt på to år så det må eksperimenteres litt i tiden som kommer, men systemet er oppe og går. Det tok bare noen minutter, men noen tanker dukker opp og jeg vet det er noen andre som har erfaring med begge eller den ene eller den andre komponenten, Denon og Technics m.a.o.

- Jeg bestilte et mk2 og ett mk5 headshell. Mk5 har et 4 grams lodd som kan skrues fast. med dette loddet på klarer jeg ikke utballansere armen, men det går fin uten. Med armen så lavt som mulig er det fortsatt litt for høyt bak (bruker den orginale platematten - som er nokså tykk) , så jeg putter på et 1mm mellomlegs-lodd ( også 4 gram ) mellom pu og headshell slik at armen er omtrent der den skal være m.h.t vta, men igjen så klarer jeg ikke utballansere armen. Har nå sånn ca VTF men jeg venter på å låne nåletrykksvekt. Hvordan har Dere andre funnet gode løsninger på dette?

Det spiller faktisk meget bra fra første stund, så om det blir bedre etter innspilling er jeg nå en DL103 frelst. Armdemper fra Kabusa og ny platematte dukker nok opp etter hvert.

Tips og tveaks taes i mot med stor takk.

Atle
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.108
Antall liker
294
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Gratulerer!
Demperen fra KAB vil gjøre underverker.

For å få korrekt høyde, kan du prøve med ulike platematter oppå den orginale. Den ørlille harde lyden på spilleren orginalt vil dempes. Jeg har prøvd bagasjeromsmatte fra Clasern, med resultat at alle mulige resonnanser forsvant, men også dynamikken. Av billige tweak fra IKEA er matbrikkene Pannå og Duga. Den ene er i kork og den andre en rund plastbrikke i ulike farger. Korken ble for hard i lyden mens den runde plastbrikken gav en svært fin balanse mellom dynamikk og bløthet i lyden. Prisen var bare 15 kroner så dette er et supertweak, ikke bare for SL1200
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.809
Antall liker
8.121
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom du vil ha skikkeleg musikalsk og "mjuk" klangbalanse utan å miste dynamikken, kan du prøve ei "plattermatter" eller Oracle matte på spelaren. (Det er ein vanleg 103 du har, går eg ut frå?) Eg hadde namnet på ein forhandlar i Danmark, men har ikkje funne att dette.
 

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Telefunken skrev:
Mk5 har et 4 grams lodd som kan skrues fast. med dette loddet på klarer jeg ikke utballansere armen, men det går fin uten. Med armen så lavt som mulig er det fortsatt litt for høyt bak (bruker den orginale platematten - som er nokså tykk) , så jeg putter på et 1mm mellomlegs-lodd ( også 4 gram ) mellom pu og headshell slik at armen er omtrent der den skal være m.h.t vta, men igjen så klarer jeg ikke utballansere armen. Har nå sånn ca VTF men jeg venter på å låne nåletrykksvekt. Hvordan har Dere andre funnet gode løsninger på dette?
Har du den lille ekstravekten som skrues i bakerst på armen (3gr.)?
 

Telefunken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
52
Antall liker
0
Heisann og takk for svar.

Har du den lille ekstravekten som skrues i bakerst på armen (3gr.)?
Har ikke denne ekstravekten, visste ikke at det fantes en slik, tenkte kanskje at det var andre tyngre lodd som krevdes. Er denne ekstravekten å kjøpe?

Til Arve og Cox: Spilleren er plassert på Target vegghylle - type stor, men diverse underlag og platematter skal prøves. Trodde f.eks plattermatter eller lignende sorbothane matter skulle rett på talerkenen og ikke oppå den orginale, men jeg skjønner at her må eksperimenteres litt. En kriseløsning kan være å legge en ( ødelagt ) plate mellom talerken og matten for å få litt mer høyde på den.

Angående pu/arm-matching :
Siden det går greit å utballansere og stille inn pu uten ekstra lodd på headshell og bak på armen er vel dette nogenlunde innenfor akseptable grenser ( kan ikke se noen flagrende elementer og lyden er OK.)

Hvis jeg har 4gram på headshell og 3 gram bak - og klarer balansere og innstille riktig, vil jeg da få en mer optimal match?

Atle
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.809
Antall liker
8.121
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Telefunken skrev:
Heisann og takk for svar.

Har du den lille ekstravekten som skrues i bakerst på armen (3gr.)?
Har ikke denne ekstravekten, visste ikke at det fantes en slik, tenkte kanskje at det var andre tyngre lodd som krevdes. Er denne ekstravekten å kjøpe?

Til Arve og Cox: Spilleren er plassert på Target vegghylle - type stor, men diverse underlag og platematter skal prøves. Trodde f.eks plattermatter eller lignende sorbothane matter skulle rett på talerkenen og ikke oppå den orginale, men jeg skjønner at her må eksperimenteres litt. En kriseløsning kan være å legge en ( ødelagt ) plate mellom talerken og matten for å få litt mer høyde på den.

Angående pu/arm-matching :
Siden det går greit å utballansere og stille inn pu uten ekstra lodd på headshell og bak på armen er vel dette nogenlunde innenfor akseptable grenser ( kan ikke se noen flagrende elementer og lyden er OK.)

Hvis jeg har 4gram på headshell og 3 gram bak - og klarer balansere og innstille riktig, vil jeg da få en mer optimal match?

Atle
Ein kan generelt seie at armen har godt av å ha loddet så nær oppheningspunktet som råd, men at han må ha rett stifttrykk. Eit tungt lodd kjem nærare, og vil såleis vere betre om ein har valet. Dette er teorien, men eg må innrømme at på pickuparmar der eg har kunna skifte ut kontravekt,har lydleg praksis synt at det vel så ofte er betre å ha lite masse og lang arm som det motsette. Du må altså lytte deg fram. Nokre pickupar som t.d. Shure V15II må ha så lite masse som råd, og då er lang vektstang heilt nødvendig.
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Har samme komboen sjøl med armdemper fra kabusa, meget godt fornøyd :)
Jeg kjenner meg ikke helt igjen i din beskrivelse av vanskene med innstilling av rett høyde på arma, så lenge spilleren er i topp stand.

Nå er det beklageligvis slik at mange av SL1200-spillerne har en tvilsom fortid som discotekspillere, med dertil hard bruk. Mange av disse har usynlige skader, da hovedsaklig på arm/oppheng.
Er du sikker på at din arm/lager ikke er bøyd/skadet? Sikt langsetter arma og sjekk at denne er helt rett horisontalt.
Se ellers: http://www.theturntablefactory.com/sl1200mk2.html

Jeg kjøpte likegodt ny arm til min spiller da jeg handlet hos kabusa,noe som virkelig trengtes, selv om spilleren i sin helhet såg fin ut.
 
Topp Bunn