Jeg er enig i det som janhella skriver her. Selv om jeg hører til de som ikke hører særlig forskjell på noe som helst, så godtar jeg faktisk at andre gjør det. Og å bruke som begrunnelse for å ikke tro på det andre hører at det ikke kan måles, vel hva så, er det sikkert at vi har funnet opp måleapparater som kan måle seg med våre ører ennå, det tviler jeg sterkt på. Kan et måleapparat måle forskjell på om lyden er kald eller varm? (jeg spør fordi jeg ikke vet) Jeg har sett mye hi-fi komme og gå i dette huset, og det har vært oppturer og nedturer både når det gjelder komponenter og kabler. Og det er ofte noen sitter og klør seg litt forvirret i hodet og lurer på hvorfor det faktisk ble motsatt resultat fra det som var forventet. Av og til er han helt i 100 og skal vise meg hvor god lyden er blitt, og jeg smiler og nikker og sier at jo da, det er bra nå, uten å høre en døyt i forskjell. Det eneste jeg hører er når Kari Bremnes får disse grusomt skarpe S-ene til tider.
Jeg er ganske sikker på at alle våre sanser kan trenes opp. De som er blinde er jo mer avhengig av hørselen, men også følelsessansen. Når man ser en bok for blinde og prøver å kjenne på disse prikkene vil jeg si at jeg ikke kan skille en bokstav fra den neste. Men de klarer jo faktisk å trene seg opp til å kjenne dette med fingertuppene.
Når det gjelder vin har jeg ikke peiling, der går mine kriterier kun ut på sur/ ikke sur / god / ikke god.
Men når det gjelder te derimot, som jeg drikker mye av, er det annerledes. For noen er te bare en annen drikk en kaffe. Andre skiller mellom merkene. Noen skiller mellom pose-te og te i løsvekt. Jeg leste en gang at lederen for det store te-selskapet Twinings påstod at det ikke er forskjell i smak på pose-te og te i løsvekt, men det er feil vil jeg si. Jeg kjenner godt forskjell, men det kan kanskje ikke måles. Jeg synes faktisk at det er forskjell på hvilken kopp man bruker og. Det merkeligste av alt er at om jeg tar med meg te-koppen ut i hagen, så synes jeg teen smaker annerledes enn inne, noe som ikke burde være mulig, men kanskje er det andre lukter ute som gjør at totalopplevelsen blir annerledes?
Litt ute på viddene nå ja, men disse evinnelige debattene om dette temaet forundrer meg. Som jeg engang skrev i en lignende debatt så finnes det jo mennesker som er fargeblinde, og det er vel ikke utenkelig at det også finnes personer som har noe lignende med hørselen, mangler evnen til å høre noen nyanser? Eller de har ikke øvd opp disse mulighetene fullt ut? Noen er også mer musikalske. Noen er så opptatt av detaljer at det sikkert er viktig for dem å kunne høre om artisten har på seg en kjole av silke eller bare bomull, eller om damen på tredje rad som hoster lider av kikhoste eller bronkitt, men andre lytter kanskje etter andre ting.
Dette med blindtester vet jeg ingenting om, har det ikke vært prøvd, og trenger man bind for øynene, det går da vel an å dekke til på andre måter, over kabler for eksempel som ser ut til å være et stridens tema? Eller har de vært prøvd uten at noen klarte å høre forskjeller?