Slippe plate ned på tallerken mens den er i gang, farlig??? (sliter med statisk)

Clony

Medlem
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
44
Antall liker
0
Hei, sliter litt med statisk oppladning osv, og tror platespilleren min lider av oppladning når jeg slår den på, kommer en form for "smell" i høyttaleren, skjer ikke når jeg slår den av..

Men tilbake til topic, har lest att hvis man slår på spilleren og lat den gå 15-20sek så legger på platen så minsker man risken for att platen lades opp enn når platen er på tallerkenen mens jeg slår på,

og da lurer jeg på om det er farlig og legge platen på i fart? matten den ligger på er av gummi..

Noen som har forslag til hvordan jeg fikser det statiske "smellet" ? må bryteren byttes?
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.773
Antall liker
507
Sted
Stockholm
Jeg ville nå ikke slipt den nedpå under fart. Ser for meg slitasje på plata i det lange løp, og det må vel være værre enn litt statisk..? :eek:
 

Clony

Medlem
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
44
Antall liker
0
ok, men hvordan kan jeg finne ut om det er statisk da? er det noe måleinstrumenter jeg kan bruke for og finne ut slikt?
 
J

jukes

Gjest
Dette med slike små støt kan være vansklig og bli kvitt helt. Det du kan prøve er og lede denne vekk fra spilleren. Prøv med en liten ledningstump. Legg denne oppe på noe er av metal på spilleren og ned på noe annet av metal. Dette vil i mange tilfeller hjelpe litt.

Jeg bruker en Iso Ion til dette formålet,dette var noe man brukte på 80 tallet i den grafiske industrien når en skulle få vekk det statiske når en jobbet med film.

Mvh Roar
 
P

Parelius

Gjest
Clony skrev:
og da lurer jeg på om det er farlig og legge platen på i fart? matten den ligger på er av gummi..
Dette har jeg alltid sett på som en risikosport; det skal lite til for at det skjer en liten glipp, og da er det mer enn fort gjort at en plate, ute av kontroll på en spinnenede tallerken, finner veien til en forsvarsløs PU med blottet nålefane og stift.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Clony skrev:
og da lurer jeg på om det er farlig og legge platen på i fart? matten den ligger på er av gummi..
Med mindre man er i overkant klønete kan jeg ikke se at det skulle gjøre noe. Brukte selv å gjøre dette tidligere, på en P3. Dreide plata med rotasjonen i det jeg la den på, for å minske slitasje. Tok av platen i fart også jeg :).

Mvh.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Clony skrev:
Hei, sliter litt med statisk oppladning osv, og tror platespilleren min lider av oppladning når jeg slår den på, kommer en form for "smell" i høyttaleren, skjer ikke når jeg slår den av..

Men tilbake til topic, har lest att hvis man slår på spilleren og lat den gå 15-20sek så legger på platen så minsker man risken for att platen lades opp enn når platen er på tallerkenen mens jeg slår på,

og da lurer jeg på om det er farlig og legge platen på i fart? matten den ligger på er av gummi..

Noen som har forslag til hvordan jeg fikser det statiske "smellet" ? må bryteren byttes?
Hvis det smeller når du slår på bryteren for motoren på platespillere, kan det være et problem med bryteren. Det kan også være et problem med pickupen eller ledningene som gjørt at systemet blir følsomt, særlig MC-pickuper kan uansett være såpass følsomme at det ikke er noe å gjøre med dette.

Når det gjelder bytte av plate "i fart" er dette vanligvis grei skuring med litt trening, men det er lettest på spillere med platematte av fiber. Det går også greit med gummimatte, man ødelegger ikke platene så lenge matten er ren og man er rask på labben. Jeg ville vært litt forsiktig med platebytte i fart hvis man ikke bruker platematte i det hele tatt.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.163
Antall liker
3.301
Torget vurderinger
2
Dette har jeg holdt på med i årevis, opp og ned i fart, rett på akrylen.

Min teori er at dersom både tallerken og plate er støvfrie,( ønsketekning ? )
så er det jo bare toppen mellom rillene som "skrapes" mot tallerkenens overflate.
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Og så slit ein mindre på motor og reim.

Sigurd
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.308
Antall liker
4.677
Torget vurderinger
1
Clony skrev:
...
og da lurer jeg på om det er farlig og legge platen på i fart? matten den ligger på er av gummi..
...
Det er normal prosedyre hjemme hos meg. Jeg slår aldri av platespillere igjennom en normal lytteseanse. Jeg har enn så lenge ikke merket at skiven har tatt skade av det (jeg legger platene på mens spilleren snurrer, jeg slipper dem ikke). Bare sørg for å ha kontroll med PU og tonearmen.

..
Noen som har forslag til hvordan jeg fikser det statiske "smellet" ? må bryteren byttes?
Jf. CBA sitt inlegg. En «snubberkondensator» over polene på bryteren kan bidra til å redusere problemet. En «snubberkondensator er en kondensator med en seriemotstand, verdiene 100nF og 100 ohm er sannsynlig vis passe. Dersom du har nettspenning på bryteren bør du evt. bruke en slik:

f.eks. med veriden 0,1 µF og 100 ohm. Til lavere spenninger kan du bruke alle typer plastikkondiser som tåler spenningen og en passende motstand.

mvh
KJ
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Samme her, slår aldri av min P25 under en lyttesanse, skifter under fart.
Vel.... ::) Dette er jo en sannhet med visse begrensninger da ;D, surrete som jeg er så hender det at jeg i stedet for å senke pickup/arm så slår jeg av spilleren ;D
Er det noe rart jeg foretrekker hd.basert musikklytting, og skuff i stedet for toppmating av cd, da det hendte jeg glemte å legge på pucken på min forrige cdspiller (EMC 1UP)
De fleste har vel erfart hva som da skjer ::)
Mvh.KW
 
P

Parelius

Gjest
Du verden hvor mange som bedriver risikosport. Jeg føler meg som en pingle.

For min egen del forstod jeg hva som stod på spill når jeg i unge år med spinnenede tallerken kom til et stykke jomfruvinyl som var litt trang i hullet. Den gikk sånn halveis inn tappen, før vinylen fant det for godt å forlate mine følsomme hender og leve et liv på egen hånd. Det gikk uten skader på PU, men ikke tar jeg sjansen igjen, spesielt ikke når det er en XV-1S som muligens må ta støyten. Men har du en Rega eller Dual eller Linn, så betyr det vel ikke så mye.
 
B

break_out

Gjest
Parelius skrev:
Du verden hvor mange som bedriver risikosport. Jeg føler meg som en pingle.

For min egen del forstod jeg hva som stod på spill når jeg i unge år med spinnenede tallerken kom til et stykke jomfruvinyl som var litt trang i hullet. Den gikk sånn halveis inn tappen, før vinylen fant det for godt å forlate mine følsomme hender og leve et liv på egen hånd. Det gikk uten skader på PU, men ikke tar jeg sjansen igjen, spesielt ikke når det er en XV-1S som muligens må ta støyten. Men har du en Rega eller Dual eller Linn, så betyr det vel ikke så mye.
:eek:

Jeg er også en av de rissikovillige og ser på bytte i fart med stor glede. Det gir en viss spenning i en ellers kjedelig hverdag... ;)

Dersom det blir for mye for deg Parelius, så foreslår jeg at du setter på stylus guarden før du gjør stuntet.. 8)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Du verden hvor mange som bedriver risikosport. Jeg føler meg som en pingle.

For min egen del forstod jeg hva som stod på spill når jeg i unge år med spinnenede tallerken kom til et stykke jomfruvinyl som var litt trang i hullet. Den gikk sånn halveis inn tappen, før vinylen fant det for godt å forlate mine følsomme hender og leve et liv på egen hånd. Det gikk uten skader på PU, men ikke tar jeg sjansen igjen, spesielt ikke når det er en XV-1S som muligens må ta støyten. Men har du en Rega eller Dual eller Linn, så betyr det vel ikke så mye.
Hei
Jeg tror ikke jeg er sterk nok i nervene til å ha/eie pickuper i den prisklassen du og Fosse opererer i. ;D
Spesielt ikke ved kombinasjon platespilling og inntak av div. brune drikker ;)
Som du sier Rega (og DV 10X5) er en kombinasjon som fungerer for meg og mine nerver, selv ved på samme tid inntak av "begrensede" mengder fludium av brun eller rød valør ::)
Mvh.KW
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg driver også med dette, mer risiko enn sport riktignok...

Det eneste problemet jeg har opplevd er at filtmatta gjerne henger fast i plata når jeg løfter den av. Da tar jeg matta av plata og legger den på tallerkenen igjen. Enkelt og greit.
 
J

jukes

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Jeg driver også med dette, mer risiko enn sport riktignok...

Det eneste problemet jeg har opplevd er at filtmatta gjerne henger fast i plata når jeg løfter den av. Da tar jeg matta av plata og legger den på tallerkenen igjen. Enkelt og greit.
Dette bør dere få gjort noe med,går jo ikke an og drive og hive på plater under fart. :eek: :eek:
Har hatt dette problemet på en Thorens 166bc med rega arm. Denne er fra slutten av 90 tallet. Dual og Garrard er det ingen problem.
Se og få ledet det statiske vekk fra spilleren. Det er jo ikke holdbart og må hive på plater under fart.

Mvh Roar
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.938
Antall liker
726
Spilleren min er laget av stål og har alu-tallerken. Ikke problem med statisk elektrisitet. Hadde en plastspiller en gang og da var det problemer hele tida. Jording er løsningen, prøv med kullfibermatte på tallerkenen og sørg for at denne er koplet til jord, f.eks via senterakselen. Da må senterakselen være jordet til forsterker.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.163
Antall liker
3.301
Torget vurderinger
2
jukes skrev:
Dette bør dere få gjort noe med,går jo ikke an og drive og hive på plater under fart. :eek: :eek:
Har hatt dette problemet på en Thorens 166bc med rega arm. Denne er fra slutten av 90 tallet. Dual og Garrard er det ingen problem.
Se og få ledet det statiske vekk fra spilleren. Det er jo ikke holdbart og må hive på plater under fart.

Mvh Roar
visst er det holdbart, og kanskje lurt tilogmed, da jeg i sin tid kjøpte Rega, ble det tilogmed anbefalt, for å spare motoren.
 
J

jukes

Gjest
superhkm skrev:
jukes skrev:
Dette bør dere få gjort noe med,går jo ikke an og drive og hive på plater under fart. :eek: :eek:
Har hatt dette problemet på en Thorens 166bc med rega arm. Denne er fra slutten av 90 tallet. Dual og Garrard er det ingen problem.
Se og få ledet det statiske vekk fra spilleren. Det er jo ikke holdbart og må hive på plater under fart.

Mvh Roar
visst er det holdbart, og kanskje lurt tilogmed, da jeg i sin tid kjøpte Rega, ble det tilogmed anbefalt, for å spare motoren.
:) Får gjøre som du vil :),men det skal ikke være slik. Mye av dette skyldes nok legering i tallerken og jording som Gjest sier. Men for meg hadde dette ikke vært holdbart med og skifte plater under fart. Nå spiller jeg også en del singler,men dere gjør kansje ikke det.Garrard 401 er det brems på stopper med en gang. Td 124 hever overtallerken under fart og stopper og starter med en gang. De kunne før.

Mvh Roar
 
B

break_out

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Jeg driver også med dette, mer risiko enn sport riktignok...

Det eneste problemet jeg har opplevd er at filtmatta gjerne henger fast i plata når jeg løfter den av. Da tar jeg matta av plata og legger den på tallerkenen igjen. Enkelt og greit.
Hadde problemer med klebig matte jeg også (filt og ringmat), men med Funk Firm sin matte så er dette eliminert ;D. Når jeg tenker meg om så har vell statisk ell også blitt mindre med mattebyttet itl Acromat..
 
J

jukes

Gjest
superhkm skrev:
jukes skrev:
Dette bør dere få gjort noe med,går jo ikke an og drive og hive på plater under fart. :eek: :eek:
Har hatt dette problemet på en Thorens 166bc med rega arm. Denne er fra slutten av 90 tallet. Dual og Garrard er det ingen problem.
Se og få ledet det statiske vekk fra spilleren. Det er jo ikke holdbart og må hive på plater under fart.

Mvh Roar
visst er det holdbart, og kanskje lurt tilogmed, da jeg i sin tid kjøpte Rega, ble det tilogmed anbefalt, for å spare motoren.

For meg så virker disse spillerne ut som halvfabrikata. Spare motorer smell i høytalere og helpe tallerken igang vitner om dårlig teknikk. Måtte bare si det. :)

Mvh Roar
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.163
Antall liker
3.301
Torget vurderinger
2
jukes skrev:
For meg så virker disse spillerne ut som halvfabrikata. Spare motorer smell i høytalere og helpe tallerken igang vitner om dårlig teknikk. Måtte bare si det. :)

Mvh Roar
Det er jo ikke allverden man får for den prisen, det enkleste er ofte ikke det beste.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
Men på Rega og andre spillere med filtmatte er nettopp dette metoden, jeg gjør det når jeg bruker min Systemdek med glasstallerken, på den har jeg en AM antistatisk filtmatte.
Det aller beste er likevel en platespiller med kløtsj, ikke sant Roar ;D Umiddelbar start og stopp.
 
J

jukes

Gjest
Trond Kjetil skrev:
Men på Rega og andre spillere med filtmatte er nettopp dette metoden, jeg gjør det når jeg bruker min Systemdek med glasstallerken, på den har jeg en AM antistatisk filtmatte.
Det aller beste er likevel en platespiller med kløtsj, ikke sant Roar ;D Umiddelbar start og stopp.
Slike tilstander som enkelte må gjøre for og spille plater vitner om dårlig teknisk utvikling av spillere. For meg så er dette helt på jordet og minner meg om garasjeprodukter. :)
En spiller skal være betjenvennlig og spille bra,ikke drive og måtte hive plater på i fart.

Det er bare og innse at de gode gamle spillerne som Td 124,401,1219 og 701 er av en klasse som mange av de andre kan se langt etter.

Td124 er håndverk av ypperste klasse.

Mvh Roar
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.589
Antall liker
10.065
Morsom tråd. Er kvaliteten på spillerene omvendt proposjonal med pris? Eller har visse ting blitt glemt i jakten på "god lyd" ?
Min spiller som nå har passert 30 år og ikke er "high-end" har tålt oppstart hver gang jeg legger på en ny plateside. Men, som sagt, det er jo en billigspiller.
Og dessuten, lyden i min spiller er i mine ører meget god. :)
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
Jeg tror vel ikke nødvendigvis at kvaliteten er proposjonal med prisen, nødvendigvis. Jeg mener heller ikke at det er et problem å skifte plater i fart så lenge en har filtmatte. En holder bare matta sammen med plata, tallerkenen snurrer greit under, den.
Det finnes forøvrig mange platespillere som starter og stopper temmelig umiddelbart, men det er vel kanskje en annen tråd.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Slippe plata ned på tallerken ? Hvor stor fallhøyde er det snakk om ? En meter ?
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
rolfozzy skrev:
Slippe plata ned på tallerken ? Hvor stor fallhøyde er det snakk om ? En meter ?
Har du aldri sett en plateskifter ;D Den slipper platene ned mens tallerkenen går, og det er vel den største fallhøyden vi snakker om her. (ikke at jeg anbefaler det prinsippet, da...)
 
J

jukes

Gjest
:)

Skal ikke være slik Trond,det er vi vel enige om. :) :)

Kan jo ikke anbefale slike spillere som en må sette på plater under fart.

Uansett så ser jeg på slikt som dårlig håndverk. Jeg vet hvor gode disse eldre spillerne er i forhold til de nye.

Anbefaler de som har lyst og innvestere i en spiller og få tak i en eldre spiller av kjent merke.

Mvh Roar
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Trond Kjetil skrev:
rolfozzy skrev:
Slippe plata ned på tallerken ? Hvor stor fallhøyde er det snakk om ? En meter ?
Har du aldri sett en plateskifter ;D Den slipper platene ned mens tallerkenen går, og det er vel den største fallhøyden vi snakker om her. (ikke at jeg anbefaler det prinsippet, da...)
Visst har jeg sett sånne. Er vokst opp med sånn spiller. Slet nok mer på platene enn spillern. Gamle gule platene med Cliff.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.308
Antall liker
4.677
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
... Er vokst opp med sånn spiller. Slet nok mer på platene enn spillern. Gamle gule platene med Cliff.
Intet tap med andre ord ;D

mvh
KJ
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Slapp nå av, gutter!

Jeg slipper ikke platene på spilleren i fart fordi jeg må. Jeg slipper dem på i fart fordi jeg kan.

Jeg sløser bort mindre tid på å snu og bytte plater. Denne tiden bruker jeg til å spille mer musikk.

Jeg har forresten hatt min Rega siden '99. Aldri noe trøbbel. ;)
 

Clony

Medlem
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
44
Antall liker
0
Takker for masse svar karer!

Men det med statisk el. Kan man teste med ett hårstrå om en plate er statisk opplada? For testa selv dette da jeg først lå hårstrået neppå bordet og tok den opp igjen og da så jeg ingen tegn til att den trakk til seg bordet som en magnet, men da jeg plasserte den neppå en av platene mine så trakk den til seg ganske kjapt som en magnet asså.

Hva sier dere? er dette bare en håpløs måte og teste en statisk opplada overflate?
 
Topp Bunn