Sliter med å sentrere lydbildet med mine nye ht.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.129
    Det er ikke det minste rart at vokalen blir feil.

    I de aller fleste innspillinger skal vokalen sitte spikret midt i lydbildet, og selv små misforhold vil kunne gjøre ganske store utslag.
    Avvik fra dette forholdet kan selvsagt forekomme, avhengig av hva produsenten foretar seg i miksen.

    Samtidig vil det helt sikkert også være andre forskyvninger i lydbildet, men de vil ikke være like åpenbare.
    En saksofon som normalt ligger mot høyre vil fortsatt ligge til høyre i lydbildet, men litt nærmere dettes senter.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.124
    Antall liker
    20.484
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir da spennende å høre hva som skjer når jeg spiller andre veien, og får lik avstand fra vegg. jeg er jo ikke helt ny på dette, men har ikke opplevd at det kun er vokaldelen som forskyver seg, i da andre rommene je har hatt så er det hele lydbildet som trekker i en retning.

    Men men. Får se/høre hva som skjer når det blir helg.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    3.946
    Torget vurderinger
    96
    Nautilus slipper vel en smule lyd ut bakover også, diskanten og mellomtonen har jo en spesiell løsning med de "pipene" som munner ut bakover. Dette kan gjøre veggtype bak høyttaleren og plassering mer viktig enn med andre høyttalere. Har ikke erfaring med disse selv, men leste en grundig test av dem i danske High Fidelity. Flotte høyttalere! De fortjener skikkelige arbeidsforhold, lykke til med det. Du vil nesten ikke tro det er samme høyttalere hvis du får til et rom med gode akustiske forhold :)
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    494
    Antall liker
    163
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Det har mycket att säga hur väggarna är också. Typ isolerade eller ej.
    Hos mig kan det låta helt idiotiskt när högtalarna står lite fel osymmetriskt eller vid vissa "bongoväggar"
    Mina VS vr5 är inte roliga att försöka sätta upp utan rumskorrigering i mitt rum, därför spelar jag mest med infinity kappa9 då dessa inte påverkas i lika stor grad märkligt nog.men med korrigering så blir det bara så mycket bättre på alla parametrar!
    Men det är just vokal som förskjuts i sidled på grund av väldigt olika klang i basen vid vissa frekvenser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn