SLUK-O-RAMA - parental guidance strongly advised

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Førlåt..? sier klantskallene når du prøver å fortelle de noe. "Væbæ...?" sier klaphattene. Dvs. de BREKER som sauer. Synd å si at våre skandinaviske naboer er språkmektige, mens vi derimot forstår alle skandinaviske språk til det perfekte...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23

    Husk å få med dere denne da

    Grateful Dead, Patricia Barber & Norah Jones i en og samme smeten!

    2021-03-29 22_13_59-TV-guide fra VG - dette går på TV i dag.png
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Apropos språk. For noen år siden kjøpte jeg en brukt sekshjuling fra en eldre bonde på Voss. Den gubben var nesten umulig å skjønne, men handelen gikk no bra, læll :)

    Johan-Kr
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vossamaulet er ikke bare å klå seg på... midt på 60-tallet kom det ei vossafrøken rekendens nordover som skolfrøken... det gikk ikke likere til at hun ble gift med en ungkar i nabolaget, og vi ungene sleit fælt med å forstå dama, enda hun hadde måttet moderere maulet sitt betydelig for å bli forstått... Så gikk det ikke likere til enn at det fort ble et par unger ut av det, og da kom søstera nordover for å være dagmamma.... rett fra en gård på Voss til ei bygd i nord, - og da forsto vi slett ingenting... :cool:
    Men rett får være rett.... jeg har møtt noen vestlendinger og noen "dalinger" som jeg også har hatt store problemer med å forstå....
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    De eneste som snakker korrekt norsk er sånne som meg - født og oppvokst i Oslo i gullalderen, med anstendig ordforråd og språkøre!! Min nye nabo er fra Årdal og makan til kleisingspråk har jeg aldri hørt!!! Kjenner en annen kar fra en avkrok et eller annet sted rundt i Golstraktene, kul i helvete å skjønne hva han sier!!.

    Stikker du passerspissen i Oslo sentrum og drar en radie på 10 mil rundt så er språket til å leve med. Resten av landet holder på med noe kaudervelskt svineri som burde være straffbart!!
    KILLER, FRA RIKSMÅLSFORBUNDET
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Førlåt..? sier klantskallene når du prøver å fortelle de noe. "Væbæ...?" sier klaphattene. Dvs. de BREKER som sauer. Synd å si at våre skandinaviske naboer er språkmektige, mens vi derimot forstår alle skandinaviske språk til det perfekte...
    Danskene har ikke engang lært seg å telle lengre enn til 30, etter det kludrer de det helt til. Språket er mer som urlyder, men skrive kan de i hvert fall. Og design, der når vi dem ikke til anklene engang. Artig folkeslag.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Selv så kommer jeg fra et sted på østlandet der folk sa lis, sikkel og "klaka pleiksle". Lys, sykkel og frosset jorde/åker. Husker hele familien kjøpte burger på et gatekjøkken i Sandefjord en gang. "Detta var stigg gætt" (stygg godt/veldig godt), sier fattern til dama bak disken som forvandlet seg til et spørsmålstegn.
    Jeg la av meg den dialekten etterhvert...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.943
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er nå et faktum at alle dialekter langs kysten fra og med nordom Bergen til langt opp i Finnmark, samt store deler av "sentral-Norge", dvs dalstroka vest av oppland, ligger betydelig nærmere nynorsk enn bokmål... Det er bare østlendinger som innbiller sseg at det er de som snakker korrekt norsk...
    Du har rett. Men det startar eit godt stykke ned i Stavangertraktene, men så må du trekke frå romdalsdialekten som har ein god del bokmål over seg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Apropos språk. For noen år siden kjøpte jeg en brukt sekshjuling fra en eldre bonde på Voss. Den gubben var nesten umulig å skjønne, men handelen gikk no bra, læll :)

    Johan-Kr
    Hvis jeg av en eller annen grunn skulle befinne meg på Voss har jeg alltid med tolk. Men folka er OK.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Det samme til tannfeen! :LOL: :LOL:
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Der selv hønene legger firkantede egg. Den skapte furore blant firkant, eh, nynorskfolket. Korfor måtte raringene absolutt snakke nynorsk, Stor diskusjon.?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.943
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Då nyopplaget kom (det var vel på slutten av 70-talet?) var teksten endra til
    "Jeg vil kvakk kvakk
    hjem til mitt kjære Andeby kvakk kvakk"

    Dette førte til endå større oppstyr enn fyrste gongen. Så i tredje opplag var det denne Hulda Garborg-omsetjinga til nynorsk som vart gjeldande.
    Språkleg humor skal ein ikkje spøke med.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Donald fra gamle dager er episk.
    Språklige gullkorn;
    - Donald spiller tennis mot Sørve Nettball
    - Donald i fiskekonkurranse mot Agnar Hysing-Gjedde :LOL: :LOL:
    - Donald og den amerikanske kokken M.A.Jones
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Der selv hønene legger firkantede egg. Den skapte furore blant firkant, eh, nynorskfolket. Korfor måtte raringene absolutt snakke nynorsk, Stor diskusjon.?
    Skulle likt og sett hønene på de hønene...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mæsjmæsjefæra? Sjluke? Jakkesetnpåråda -Dætiarem -Dæveldevel -Næreværsjtjaørt
    Snaruatta? Skruværmut? Faen, tapræåblima! Frikkerea ?
    Mjølarmrea?
    jaja, ilsejemma!
    (Oslo-dialekt, sånnn alle burde snakke)

    Eller manror: God Påske!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Donald fra gamle dager er episk.
    Språklige gullkorn;
    - Donald spiller tennis mot Sørve Nettball
    - Donald i fiskekonkurranse mot Agnar Hysing-Gjedde :LOL: :LOL:
    - Donald og den amerikanske kokken M.A.Jones
    Jeg har ledd mye av Donald! Onkel Skrue samarbeider med regissør Dolby. Og er på leting etter professor Besserwisser. Nevøene har timer hos musikklærer C.Moll.

    Mikke og Langbein sliter med skurker som Skaftetryne, Mikro Midas og Farlige Fiffus.

    Donald minner mye om Fleksnes som karakter!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Der var også en skraphandler som hette B. Are Schrap og tannlegen hette M. Å. Trekke.... jauda, - det var tider, det...
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    "Bunad" heromkring består av sydvest, regnjakke, regnbukse og høge gummistøvlar.
    Elles forstår eg alle dialektar. Det er orda som kan vere litt slitsame innimellom.
    En må være født der, tror jeg, for å holde ut. Bodde et snaut år på vestkysten av Skottland. Solskinnsdagene var ytterst få. Og farge på husene skulle de ikke ha. Helst grått eller 50 Shades of Beige. Nedstemtheten var rimelig påtagelig. Været var omtrent sånn:

    1617096675243.png
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Tannlege G. Biss kan jeg huske. Og Skarruds potetgull med slagordet «Skarru så skarru».
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Danskene har ikke engang lært seg å telle lengre enn til 30, etter det kludrer de det helt til.
    Nå var du i overkant streng med danskene, de kan faktisk telle helt til 49.
    De kan også bygge høyttalere med kun hyssing, binders og strikk, de er høyttalerbyggerne sitt svar på MacGyver.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Nå var du i overkant streng med danskene, de kan faktisk telle helt til 49.
    De kan også bygge høyttalere med kun hyssing, binders og strikk, de er høyttalerbyggerne sitt svar på MacGyver.
    Jeg skal være forsiktig med å le av selvbyggere all den tid de gjør noe jeg ikke kan, men danskene driver med mye rart innen tweaking i hvert fall. Dopapir foran diskanten, skru av alle lokk på komponentene i anlegget og vaske cd-platen på etikettsiden for bedre lyd er tre ting jeg husker fra artikler i High Fidelity.

    Men jeg synes dansk hifi fra profesjonelle produsenter er mye lekrere og ser mer spennende ut enn DP og Electrocompaniet må jeg innrømme. Jeg hadde valgt en Gryphon foran de to any day. Og de har/hatt mange seriøse høyttalerprodusenter opp gjennom årene. Her på berget er det ikke så mye å velge mellom.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg skal være forsiktig med å le av selvbyggere all den tid de gjør noe jeg ikke kan, men danskene driver med mye rart innen tweaking i hvert fall. Dopapir foran diskanten, skru av alle lokk på komponentene i anlegget og vaske cd-platen på etikettsiden for bedre lyd er tre ting jeg husker fra artikler i High Fidelity.

    Men jeg synes dansk hifi fra profesjonelle produsenter er mye lekrere og ser mer spennende ut enn DP og Electrocompaniet må jeg innrømme. Jeg hadde valgt en Gryphon foran de to any day. Og de har/hatt mange seriøse høyttalerprodusenter opp gjennom årene. Her på berget er det ikke så mye å velge mellom.
    Danskene kan design, det skal de ha.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn