Poenget med TAD TM-1201H (16 Ohms utgaven) herr
@kjartanb - er at de er voldsomt effektive (ekte 100 dB/1W) med 14.500 Gaus og en BL på 37 (!!!) samt planke stiv membran. To slike gir 106 dB følsomhet i 8 Ohm. Sagt på godt norsk; motorkraften er rett og slett hinsides egentlig. Dermed har ikke økt effektivitet fra et horn særlig relevans her. Dessuten så skal de spille opp mot kilohertzen og dersom en skulle hatt hornladet systemet ville ikke det gitt noe særlig pent resultat. Men det er tross alt lyden som gjelder - og til forskjell fra en del lenestolstrateger, reinhekla teoretikere og generelle synsere så har jeg faktisk prøvd ut flere løsninger og ikke minst levd med FLH inkl. et av de elementene som etter sigende skal være de beste til formålet (genuine 515G - hornutgaven med Fs = 70 Hz)
Selv med ekstremt enkelt kabinett uten noen som helst optimalisering (disse ble kun bygget for åsjekke frekvensforløpet i elementets nedre arbeidsområde) så spiller dette vesentlig bedre. På absolutt alle relevante områder.
DET er grunnen til at jeg ikke går for FLH i dette endelige oppsettet. Det må ikke være horn for horns skyld liksom. Det er totalegenskapene som teller. Hadde jeg hatt behov for et midbass system som skulle fungere helt ned til 60-80 Hz så hadde situasjonen vært en helt annen og da kunne jeg ikke brukt denne varianten.