Toveis og storveies!
Enklere kan det nesten ikke gjøres - integrert forsterker, en server og et par passive høyttalere...
Mer trengs egentlig ikke for å kunne lene seg tilbake i sofaen, glemme teknikken og bare nyte musikken.
Uansett sjanger. Klassisk, bebop, blues, visesang, mono & stereo, høyt & lavt. Lekent og lett
og med en stødig ro som bare må oppleves. For meg er stillheten kanskje den viktigste komponenten i musikken.
Oppholdet midt i et stykke, kunstpausen både i mikro og makrodimensjon. Disse (velplasserte) tenkepausene,
pustehullene om en vil. Til det kreves det godt utstyr og et rom som spiller på lag. Eller snarere ikke spiller
i det hele tatt. En klassisk bygård med tilhørende solid arkitektur er i så måte velegnet. Legg til en innredning
som i praksis sprer, samler, demper og reflekterer på en naturlig måte så er man der. Spe så på med
kvalitetskomponenter i stil med hva dere ser på bildet og mye er gjort! Det rare er at egentlig er det ikke mye som er gjort
- ihvertfall ikke siden i fjor da jeg hadde gleden av å høre på nøyaktig det samme oppsettet. Noen andre kabler, nye
rack/kombinerte stativer til høyttalerne er vel egentlig det som er endret. Allikevel var det tildels markant forbedring å spore.
Spesielt stemmer i alle variasjoner er en fryd å høre på dette anlegget - kan ikke huske å ha hørt det bedre noe
sted faktisk. Fullstendig fritt for sibilanter, nakent, ærlig og med fantastisk holografi og plass rundt utøver(e).
Dette gjaldt ikke bare stemmer men også instrumenter - og et stooort flott lydbilde ikke ulikt det en gjerne
hører i en.... konsertsal! Besnærende. Har aldri hørt noe bedre av et såpass enkelt oppsett med toveis høyttalere.
Mye må nok tilskrives det faktum at høyttalerne er en fornuftig kombinasjon av 12" / horn - som er enklere
å få til enn f.eks. 15" med ditto hornbestykning. Og her er det åpenbart relativt gode drivere og elementer
paret med flotte og store nok kabinetter. Dynamikk i bøtter & spann, herlig flerr i gitarer og blås og ikke
minst et lydbilde som er frikoblet (sic) fra høyttalerne og står flott og tredimensjonalt i rommet.
Nevnes må også streameren fra Lumin - en av de største. "Legg nok kr. i streameren" er
eieren rask med å presisere. Jeg er tilbøyelig til å være enig. Forsterkeren er en nyere Cayin sak hvor du kan
skifte mellom triodedrift og Ultralineær on the fly... med fjernkontrollen! For diverse formål/sjangere
ganske så praktisk.
Uten tvil den beste og mest homogene og sømløse lyden jeg kan huske å ha opplevd hos torsdagens vert,
og det inkluderer i tidligere oppsett med bl.a. feite JBL's - store Magico, små PMC, slemme vinylrigger og de aller
største Freiareklamene (Mac's aller værste effektforsterkere....
) i 300m2++ Ullernluksus....med dedikert lytteområde.
Se og lær, karer! Vanskeligere trenger det ikke være. Ikke en målemic i sikte, ingen Glavamatter,
kabelklyser eller stueuvennlige dingsbomser å finne noe sted. Kun vellyd paret med den gode følelsen
det er når en setter seg ned i sofaen i et velmøblert hjem hvor estetikken er til både å ta, føle på OG høre!
Resultatet av mange års erfaring komprimert ned til et enkelt oppsett med tre komponenter.
Blir som med gode sauser - krever også lang erfaring å få til og det skal kokes lenge før det reduserte
sluttproduktet blir til gull.
Savnet jeg noe? Nei - ikke i denne konteksten. Noe å irritere seg over? Nei dessverre. Jo, kanskje.
Irriterer meg at det går an å komme så inn i musikken, frikoblet fra utstyrsfokus og til en kronemessig
kostnad ikke større enn som morken bruktbil. Jeg kunne levd med denne lyden.
Denne kan du henge i julegrana.