Slutte med snus..

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
Tenkte det var på tide å "utfordre" meg selv litt igjen, så denne gangen gikk jeg ut høyt for fortalte fruen at jeg skal slutte med snus. Hun har egentlig gitt meg forbud mot å slutte siden hun mener jeg blir gretten når jeg går for lenge uten snus, men løsningen denne gangen er at jeg onsdag reiser utenlands noen uker ifbm jobb. (Og kan da være gretten overfor andre en fruen.)

Siste årene så har jeg gjerne kjørt dobbel pris (en snus/pris/klyse på hver side.), og snuset sammenhengende fra morgen til natt. I går gikk jeg tom for snus, og tenkte da likegodt å tyvstarte litt med utfordringen. Pt så kjennes det litt i kropp og hode at man har vært uten snus i ca 1,5 døgn, men jeg funderer litt på om det egentlig er psyken som spiller meg et puss og prøver å fortelle meg at dette skal være vanskelig, mer en det reellt er en fysisk abstinens.

Er det vanskelig å slutte med snus/nikotin?
Hvilke tips/triks gjelder for å "vinne" frem/holde ut?
Hvor lenge må man holde ut før man er over kneika?

Tanken med å slutte nå er at jeg selv synes egentlig bare er dumt å snuse, og at "kosen" egentlig mer er en vanesak en at det er så vanvittig godt. Og da passer det jo fint å slutte når jeg skal 2 uker til et land der jeg antagelig ikke vil få tak i General Snus.

(Tråden er delvis opprettet med mål om å gå ut semi-offentlig med at jeg skal forsøke å slutte, og gjennom det legge enda større press på meg selv for å nå målet.. ;D)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har tenkt tanken på slutterier, men etter 25 år med herlighetene er jeg dessverre ennå ikke kommet lengre enn at jeg fortsatt klarer meg med enkeltdose, og tar gladelig en time opphold mellom prisene. Så da har jeg visst litt å leve opp til Terka! :)

Hadde en romkamerat på rekruttskolen som ballet innpå en rekordpris før han la seg, fikk visst ikke sove uten snus.... så der har du et utvidingspotensiale!

Forøvrig kan en substitutt være noe slikt som være-eller-ikke-være for slutteforsøkene; man kommer gjerne til et punkt hvor man gjerne vil ta en dose, og om man så har et substitutt så kan det være med å vippe over i riktig retning. Nicorette eller noe slikt..

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Lykke til!
Jeg kjenner meg igjen, både i symptomene på abstinens og i lysten på å slutte. Det sies at det snus er langt mer vanedannende enn andre former for nikotin, men jeg vet ikke, flere jeg kjenner har sluttet. Du virker å ha bra gjennomføringsevne, så jeg tror du klarer det.
Stå på!

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Antall liker
477
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
Ihuga snuser jeg også dessverre. Hadde et avbrekk på 3 måneder for en tid tilbake men sprakk,
karakterløs som jeg er ;)

Den fysiske avhengigheten sies å avta etter ca. 14 dager, deretter sitter det i hodet :-\

Stå på, kanskje oppmuntrer det meg også til å slutte :)

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
46
Etter at jeg selv klarte å slutte (snuste i 12 år) så vil jeg si: har du et INDERLIG ønske om å slutte så klarer du det!

Klart jeg hadde fryktelig lyst på snus i en en viss periode, men den sterke lysten på å slutte gjore at det gikk riktig så greit. Tar dog fortsatt en pris i festlig lag (dvs. etter en viss mengde alkohol, noe som blir stadig sjeldnere :-\).

Lykke til mann!

N

nb

Gjest
Begynn å røyke ;D

Tannlegen mitt nevnte i en bisetning at det ikke var bra å snuse, men kjørte max drama på at jeg ikke brukte tanntråd.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Har også hatt et opphold på 3 mnd tidligere.
Det beste er å slutte tvert, ingen substitutter, ingen nedtrapping, ikke noe juks.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.778
Torget vurderinger
4
Hadde et halvt års opphold for noen år siden. Brukte nicorette tyggegummi. Det fungerte bra for å redusere de fysiske abstinensene (hodepine, konsentrasjonsvansker, stive kjevemuskler, malignt humør, osv) den første uken/14 dagene. Deretter er det bare å fortsette å la være å snuse. Det er ikke vanskelig om man ønsker det.
Etter et halvt år bestemte jeg meg for å begynne igjen. Livet ble rett og slett litt sørgelig uten snusen...

Vidar P skrev:
Hadde en romkamerat på rekruttskolen som ballet innpå en rekordpris før han la seg, fikk visst ikke sove uten snus....
Hehe, det er jo ganske imponerende!

nacka

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2007
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
kjoenik skrev:
Hadde et halvt års opphold for noen år siden. Brukte nicorette tyggegummi. Det fungerte bra for å redusere de fysiske abstinensene (hodepine, konsentrasjonsvansker, stive kjevemuskler, malignt humør, osv) den første uken/14 dagene. Deretter er det bare å fortsette å la være å snuse. Det er ikke vanskelig om man ønsker det.
Etter et halvt år bestemte jeg meg for å begynne igjen. Livet ble rett og slett litt sørgelig uten snusen...
Enig, har selv snust i drøye 25 år, sluttet flere ganger, men funnet livet begredelig uten snus. For meg styrker det livskvaliteten, det er den beste dessert og til kaffen om morgenen er den unik som nytelsesmiddel. Har vurdert skadene av snus som ikke eksisterende. Min tannlege sa at spyttkjertlene jobber i herdig og produserer spytt som reduserer karies. Ikke finnes det grunnlag for å påstå at det fører til kreft (Svenske myndigheter måtte trekke sin kreft-tekst fra boksene etter rettsak fra gothia tobak) og ikke påvirker den formen. Både går og sykler birken, og siste par år har jeg vært snusfri en måned før renn/ritt. Snusfrien ga ingen påvirkning i form overhodet, så neste gang legger jeg inn en pris på startstreken.
Tillegg i diskusjonen. Billigste snus jeg har kjøpt:
det var i Australia, Gothia Tobak sendte 50 bokser løs General, levert på døren, pris inkludert frakt var kr 12,50 per boks. Dette var riktignok i 2001, men prisen i Norge var vel rundt 45 kr.
Nacka

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke sikker på at våre siste innlegg vil styrke Terkas motivasjon, men ja, jeg er helt enig; livet blir mer begredelig uten snus. Og jeg ser ikke noen grunner til å slutte med det første, hverken helsemessige eller andre. Men om noen skulle dukke opp ila tråden, så tas de til etterretning.

P

Parelius

Gjest
Sluttet med 40 sig om dagen (fra jeg var 20 til 54) med hjelp av snusen. Jeg takker den storligen, og kvinnen sier jeg lukter mer mann og mindre nikotin. Jeg frykter lukten av spebarn om jeg også slutter med snusen.

Kardiologiske fabrikker, og andre som er av den formening at et friskt menneske bare er en entitet som ikke er godt nok undersøkt av en læge, mente jeg var som et nyfødt barn innvendig (ser en bort fra synapsenes koblinger). Jeg får takke tilfeldighetene. Skal snuse frem til jeg går av med pensjon; da skal jeg impregnere meg selv i malt og røyk før gamlehjemmet kommer og tar meg.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
Vidar P skrev:
....
Hadde en romkamerat på rekruttskolen som ballet innpå en rekordpris før han la seg, fikk visst ikke sove uten snus.... så der har du et utvidingspotensiale!
...
Må vel innrømme at potensialet er nær tatt ut, på nattestid trappes det ofte ned til en stk "bleie"/posesnus i stedet for dobbel pris.

Det er helt ok at dere skriver hvor meningsløst livet ble uten snus og at dere nå har vendt tilbake til den ene av livets goder. :)

Hovedgrunnen for å slutte er at jeg ikke liker "omfanget" det har nådd for min del, jeg synes det går med mer en fornuftige mengder snus i løpet av en dag. Dette skal jeg ha kontroll på.

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
236
Hvis du ikke klarer å slutte på egenhånd, prøv hypnose. Det funket for meg når jeg sluttet å røyke.
Jeg var ikke engang 100% motivert. I vennekretsen hadde jeg tilnavnet "mannen uten ryggrad" ;D
Er singel, så jeg hadde heller ingen til å "passe" på meg. Var inne fire ganger, 950.- pr. besøk.
Ganske spesielt morgenen etter den tredje timen. Dages første kaffe som i 25 år hadde vært ledsaget av en sigarett ble til bare kaffe. En sjokkerende opplevelse.
Uansett, 4000.- er mange CDer, så håper du klarer det på egenhånd. Lykke til!
//y

P

Parelius

Gjest
Terka skrev:
Hovedgrunnen for å slutte er at jeg ikke liker "omfanget" det har nådd for min del, jeg synes det går med mer en fornuftige mengder snus i løpet av en dag. Dette skal jeg ha kontroll på.
Selvdisiplin? (En gammeldags greie, men likvevel… Nå for tiden vil vi jo gjerne få en droge for våre eksesser.)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Terka skrev:
.. på nattestid trappes det ofte ned til en stk "bleie"/posesnus..
Rottebleier :)

Seriøst; man kan bestemme seg for et antall ila en dag, og holde seg til det. Så får man også testet sin stayer-evne uten å faktisk slutte. Det har jeg gjort flere ganger (hehe), for min del 6-8 priser pr dag. Og gjerne sette nogenlunde tider for prisene inn i hverdagsrutinene også.
Det har jo selvsagt en tendens til å flyte ut, men så henter jeg meg etterhvert inn igjen i en ny runde, så det har en misjon med å kontrollere forbruket.

P

Parelius

Gjest
Hellt uten ikkeetterspurte virkninger er vel også snusen. For de som har litt trange årer for blodets flyt, så trekker vel nikotinen sammen årene?

Ellers blir en jo lystigere til sinns, og hodet blir senere sløvet av det guddommelige stoff (etter hva jeg har hørt).

Har fastlægen helsebringende opplysninger her?

Sikker på at du skal slutte, Terka?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
Har fastlægen helsebringende opplysninger her?
Ikke nødvendigvis helsebringende; men min profesjon har svære vansker med å koble snusing opp mot økt sykelighet eller dødelighet, selv om vi ikke har noe problem med å gjøre slike konklusjoner med andre levevaner eller produktgrupper. Og til tross for at Akersgata ynder å dra frem krigstypene når noen små undersøkelser viser det motsatte, men er veldig tilbakeholden med å deklamere når disse undersøkelsene blir motvist.

Det er dermed lett å tenke, med rette, at det neppe er en særlig lett målbar økt sykelighet eller dødelighet ved bruk av snus.

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Det eneste som fungerte for meg var å kjøre cold turkey slutt. Og viljestyrke. Hadde jeg ikke villet det og hatt en "tja, kan vel prøve å slutte vel!" holdning hadde jeg aldri klart det. Tok vel et par uker med skikkelig abstinenser og deretter et psykologisk savn spesielt etter måltider. Jeg kompanserte med tyggegummi (vanlig, ikke med nikotin da jeg tror det bare gjør vondt værre) og det fungerte ganske bra. Munnen fikk noe å gjøre. Etter en stund glemte jeg rett og slett hele tyggisen og problemet var borte. Etter det har det ikke vært noe stress og holde meg unna. :)

Alle kan klare det, men du må ville det. Viljestyrke er 80% av hele prosessen, minst.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.327
Spør deg selv. hvem er sjefen, jeg eller snusen? Jeg har gått ned fra 12-14 sigaretter om dagen til 4-5 på den måten. Nå bestemmer jeg selv når jeg skal røyke. Tidligere bestemte tobakken.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.484
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Sluttet med snus i høst etter å ha snust siden jeg var 16 dvs at jeg drev med snusen i 15 år før jeg fant ut at jeg skulle slutte.
Prøvde tidligere også uten å lykkes, men nå sist slutta jeg cold turkey.
Jeg hadde ei fin lita ståleske til snusboksen, denne tok jeg å pælma sammen med den siste snusresten i en symbolsk handling.

Ute av syne, ute av sinn. Har ikke tenkt tanken på snusen etter dette, har ikke følt noe stort savn etter det heller.
Etter de første dagene sitter det stort sett oppe i hodet, man tenker litt sånn at det hadde vært godt med en pris snus etter middagen til kaffen osv. men det går over etterhvert.

Bare å unngå å ha det i huset/ fjerne fristelsen, så går det greit.

En liten digresjon som sådan....faren min har både røykt og brukt snus, han sa at det å slutte å røyke var enkelt, å slutte å snuse var hakket vanskeligere.

Uansett, lykke til, dette klarer du, det er bare å være motivert for det.

G

Gjestemedlem

Gjest
Den beste måten hvis man vil slutte med røyk eller snus er å skru helt av tilførselen av nikotin. Man får en 2-3 dager som er fæle, men da er man ferdig med avrusingen. Så vil det bli et par uker der man kjenener suget nå og da, men glemmer det stort sett etter noen minutter til man begynner å tenke for mye på det.

Å opprettholde nikotintilførselen med nedtrapping, tyggis, plaster etc. er kun totalt uhensiktsmessig seigpining som gjør at man aldri får de nødvendige dagene uten nikotin, og så er man like langt.

Når nikotinen er ute av kroppen, og forgiftningssymptomene har stilnet så vi man se seg tilbake og undres over alle de argumenter man brukte for å la være å slutte med det. For røyk og snus gjør ikke hverdagen bedre, det ligger ingen annen nytelse i dette enn å fjerne ubehaget ved nikotinabstinensene. Når dette er borte av seg selv behøves ikke denne selvmedisineringen lenger.

Lykke til. Det er ikke så vanskelig eller hardt som man innbiller seg. Kun i 2-3 dager.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
Da er jeg godt inne i døgn 2 uten snus. :)

Tror fortsatt at det som kjennes på fysikken (sitring i tinninger, litt stiv i nakke og skuldre osv...) egentlig bare er en mental greie, at det sitter en ubevisst forventning om at det skal være fysiske abstinenser og dermed blir det slik også. Dvs en løsning er å ha nok å fokusere på de neste dagene slik at hjernen ikke får overskudd/tid til å savne snus/nikotin. Dersom denne antagelsen er riktig så passer det bra at jeg reiser til Bangalore/India ifbm med jobb i morgen tidlig. Mye å gjøre, og ingen General fra Sweedish Match i umiddelbar nærhet. ;)

Må forresten inrømme at jeg har knasket litt ekstra Fisherman's Friend, de har blitt et lite substitutt - uten nikotin.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Lykke til med tur og snus-stopp Terka, håper du lykkes!! Jeg har ikke lyktes selv ennå, men fishermans friend har i perioder klart å holde meg unna faktisk. Da tar jeg 2 stk i munnen, tygger opp, og dytter under leppa. Dette blir liggende lenge og fungerer som et substitutt. Men jeg mangler nok mental styrke til å klare å slutte helt.

N

nb

Gjest
En grei motivator er jo å regne på kostandene. Går det en boks om dagen, er det ca 25.000 kroner i året pluss/minus. Det tilsvarer rundt en normal månedslønn etter skatt, og det er kanskje litt fjernt å bruke 1/12 av nettoinntekten på snus.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Eller enda en tolvtedel på skatt. Alt etter som man ser det...

Ellers slutta jeg med snus for noen år siden. Det var ganske lett, eller jeg opplevde det som ganske lett.

J*** synd at det var enda lettere å begynne igjen ca. et år etterpå.

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Tuxflux skrev:
.. Viljestyrke er 80% av hele prosessen, minst.
Må bare stille det åpenbare spørsmålet, men hva er de resterende inntil 20% da? :)
Vil si de resterende 20% er den fysiologiske avhengigheten til nikotin. Det psykologiske går under viljestyrke i min mening og det er der den største utfordringen ligger. Det er en kamp mot deg selv.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Klart du klarer dette, Terka! Gi f... i å ta med snus eller andre substitutter på turen din, så skal du se at dette går heilt kjempebra. Jeg har aldri snusa ( liker ikke smaken ), men jeg har røyka siden jeg var en neve stor, og etter et halvhjerta forsøk tidlig på -80tallet, kutta jeg tvert i 2002. Jeg fauk opp 12 - 15 kg som har blitt der, men det får så være. Jeg tar meg en pris Red Man ( skråtobakk ) sånn dann og vann, særlig under jakt- og fisketurer, men litt sånn i rykk og napp ellers også.

Det å slutte med nikotin, er noe herk de første par ukene. Jeg hadde skikkelig abstinens, søvnproblemer, humøret var heller mot det mørke noen dager, rastløshet, prikking i armer og bein - men sånt går over. Det er ikke så ille som mange skal ha det til, og hvis du ønsker å slutte, så klarer du det!

Lykke til med snuskutten og med turen!

Mvh. VilhelmW

Goshin

Medlem
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
5
nb skrev:
En grei motivator er jo å regne på kostandene. Går det en boks om dagen, er det ca 25.000 kroner i året pluss/minus. Det tilsvarer rundt en normal månedslønn etter skatt, og det er kanskje litt fjernt å bruke 1/12 av nettoinntekten på snus.
Hadde veldig lyst på en VPI Classic, men kostnaden var høyere en hva jeg syntes var forsvarlig. Prisen tilsvarte et drøyt års forbruk av snus. Kjøpte spiller på en torsdag og sluttet med snus lørdagen etterpå. Sa til meg selv og flere andre at dette var min premie og motivasjon for å slutte. Har holdt opp i to måneder nå og er strålende fornøyd over å ha sluttet etter tjuefem års bruk og med godlyd fra vinylspilleren.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Heh, heh. Jeg har tenkt å slutte med bil (minst like sunt). Jeg funderer på ny RIAA som belønning. ;D

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
275
I den grad erfaring med røykeslutt har relevans her:

Jeg er bestemt av den oppfatning at hovedproblemet -og grunnen til at så mange sprekker, er at vanskene med å slutte undervurderes.
Det finnes selvsagt unntak, men for de fleste er nikotinavvenning en kronglete vei å gå, og det er viktig å være forberedt på det.
Det er når du kommer hjem fra utenlandsturen utfordringen starter. Oppmerksomheten om hvor flink du har vært forsvinner, suget og rastløsheten stiger og livet går i sort/hvitt. Hva gjør du da??

Det går over, men forbered deg på 4-6 mnd. uten farger. Så er det over, og livet er i gang igjen..

Lykke til.

Mvh

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
I dag er det 3 dager uten snus. Sitter nå på en flyplass i Frankfurt og venter på neste flight. Det er i sånne settinger jeg merker det litt ekstra, det gikk mye "ventesnus" tidligere. Nå er det vel ingen vei tilbake (ikke mulig å få kjøpt snus), ihvertfall ikke før jeg er tilbake fra India. :)

Goshin

Medlem
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
5
Har også sluttet med snus flere ganger på opptil to uker med ferie.
Det er imidlertid utrolig vanskelig å ikke kjøpe snus i taxfree etter hjemkomst. Alle argumenter mot å snuse er plutselig laaangt borte.

Da viser du at du har styrken til å slutte ved å ikke kjøpe ny forsyning....

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Terka skrev:
I dag er det 3 dager uten snus. Sitter nå på en flyplass i Frankfurt og venter på neste flight. Det er i sånne settinger jeg merker det litt ekstra, det gikk mye "ventesnus" tidligere. Nå er det vel ingen vei tilbake (ikke mulig å få kjøpt snus), ihvertfall ikke før jeg er tilbake fra India. :)
Hehe - det er mye godt selskap i en god pris:)

Du er over den største bøygen Teka.

Det vanskeligste er å BESTEMME seg for å slutte.
Når først beslutningen er tatt - gjenstår bare å la være!

Har lest medisinske påstander som sier at det tar 21-22 dager før kroppen ikke lenger skriker etter nikotinet.
Deretter er det bare dårlige vaner som hindrer deg i å holde ut.

Jeg har sluttet et par ganger, med 6-8 kilos vektøkning som resultat. (det er vanskelig å la være å putte ting i trynet)
Nå forsøker jeg litt måtehold i stedet.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Terka skrev:
Pt så kjennes det litt i kropp og hode at man har vært uten snus i ca 1,5 døgn, men jeg funderer litt på om det egentlig er psyken som spiller meg et puss og prøver å fortelle meg at dette skal være vanskelig, mer en det reellt er en fysisk abstinens.

Er det vanskelig å slutte med snus/nikotin?
Hvilke tips/triks gjelder for å "vinne" frem/holde ut?
Hvor lenge må man holde ut før man er over kneika?

Tanken med å slutte nå er at jeg selv synes egentlig bare er dumt å snuse, og at "kosen" egentlig mer er en vanesak en at det er så vanvittig godt. Og da passer det jo fint å slutte når jeg skal 2 uker til et land der jeg antagelig ikke vil få tak i General Snus.

(Tråden er delvis opprettet med mål om å gå ut semi-offentlig med at jeg skal forsøke å slutte, og gjennom det legge enda større press på meg selv for å nå målet.. ;D)
Jeg snuser litt innimellom, men merker avhengigheten av å ha noe å stappe i kjeften. Det går som regel i RL (Röda läcket) fordi den er finmalt, lett å kna - i det heletatt praktisk og man slipper å spytte tobakksbiter til stadighet. Snus smaker egentlig ikke så forbaska godt, men det er noe med det å føle seg bittelitt brisen ;D. Uansett, så har jeg noen ganger gjort en rekke forsøk med snus. Tar en halv boks og stapper i alle kriker og kroker bortsett fra pusterøret. Så sitter jeg å venter til jeg blir svimmel, skjelven, og kvalm. Etter en sånn runde har jeg så lite lyst på snus, og jeg er snusfri i minst to uker !!

Topp Bunn