Ønsker anbefaling Slutte med vinyl? - et rop om hjelp!

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Har denne øvelsen en diagnose ???

På 80 tallet engang solgte jeg komplett Vertigo UK spiral (yes, med Ben, Dr.Z og hele greia..), komplett Neon UK, en stor samling div. tysk prog og en heftig samling Harvest UK til en tysk samler. OK, han betalte godt men dette angrer jeg så intenst på den dag i dag at jeg skulle gjort mye for å hatt det ugjort. Man må telle til 10 og når man kommer dit så fortsetter man å telle.....
Ja, og den er skikkelig brutal. Det fine er at det kan kureres. Men det gjør vondt...
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.996
Antall liker
2.949
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Har denne øvelsen en diagnose ???

På 80 tallet engang solgte jeg komplett Vertigo UK spiral (yes, med Ben, Dr.Z og hele greia..), komplett Neon UK, en stor samling div. tysk prog og en heftig samling Harvest UK til en tysk samler. OK, han betalte godt men dette angrer jeg så intenst på den dag i dag at jeg skulle gjort mye for å hatt det ugjort. Man må telle til 10 og når man kommer dit så fortsetter man å telle.....
Ja, og den er skikkelig brutal. Det fine er at det kan kureres. Men det gjør vondt...
Som selvoppnevnt psykiater og cand. mag. domus medicus, så har jeg selvfølgelig studert fenomenet.

Lidelsen heter: record venditio diu term exanimationes incidamus
Samme som fødselsdepresjoner, bare at de varer livet ut, og det finnes ingen kjent kur.
Visstnok et helvete.
Efter kloke råd har Jim begynt med dyre spolebånd, og jeg tror han er på bedringen nu.
Slike tråder som dette drar jo frem psykoser og fare for tilbakefall hos pasienten, noe som gjerne resulterer i flere impulskjøp av spolebånd.

Så ikke plag denne stakkars mannen mer.

psyk cand. mag. domus medicus
dr. Bergh
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.639
Antall liker
3.798
Veldig mange fine tanker her - mye jeg kjenner meg igjen i. Jeg solgte hele min progsamling for ett år siden, Vertigo, Deram, Harvest + mye fint amerikansk, ca 300 skiver. Fikk skikkelig godt betalt og har ikke savnet dem. De ytterst få som ikke finnes på nas eller streaming kan jeg leve uten.

Har 4 kasser med Living Stereo, Decca SXL, Mercury living presence osv, ca 400 ex. Samme her, det aller, aller meste har jeg tilgjengelig.

Så er det audiofil-samlingen. MoFi, UHQR, Alto, 45 rpm og så videre og så videre.

Men, hverken tid eller plass er uendelig, og når det låter så fint som det gjør i det digitale domene, skal det mye til å rettferdiggjøre vinylen. Når det er sagt, frykter jeg at det blir veldig tomt i hylla uten Garrarden i sin 45 kilos skiferplint og Bertoncelloarmen i 25 kilostårnet av kirkeklokkebronse :)

Og - Rudi! - mine tre vidunderlige SPU-er!

Fortsett å poste tankene deres, veldig nyttig og interessant!
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Ja den der er verdt å tenke litt på....også sånn rent generelt..
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.260
Antall liker
105.679
Torget vurderinger
23
Tenk på ettermælet ditt da:cool:.
"Alt som var igjen etter BigSwifty finner vi i denne lille boksen her."
"Alt som var igjen etter Swift finner dere på denne minnepinnen" :mad:
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.353
Antall liker
11.313
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Og så: "Hvor faen la jeg den minnepinnen?" - "hvilken minnepinne?" - "hva faen er en minnepinne?"
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Kun fordi jeg er nyskjerrig; minnepinner, går de i restavfall eller er det i el. avfalls dunken?
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.996
Antall liker
2.949
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
En ting til som er litt viktig for å drive på med en hobby som dette, er å ha noe å drive på med.
Skjønner?
Når alt er digitalt og boksene står strategisk plassert rundt omkring.
Hva har du da å drive på med?

Platespilleren gir deg i hverfall både gleder og sorger, og du har noe fysisk som kan pusles med.
Bytte pickup, arm, platespiller osv, stadig jage etter litt bedre eller litt annen gjengivelse av musikken.
Dette er for meg noe av det som hobbyen mening.
Digitale bokser får du ikke gjort noe med.
Samme hvor mye du polerer boksen, er det alltid samme lyden som reproduseres. Og bytter du boksen er det allikevel alltid den samme fila som hentes opp. Og du kan irritere deg grønn hvis det ikke låter som det skal, fordi du ikke kan gjøre annet enn å bytte boks.

Mye av hobbyen er ikke bare å bytte bokser, men å vedlikeholde, pusle, stille litt på VTA, VTF osv...
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.260
Antall liker
105.679
Torget vurderinger
23
Gir helt ny mening til uttrykket KILDE sortering dette.....
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.160
Antall liker
5.219
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Tross min litt avmålte holdning til vinyl fikling så skal det innrømmes.
Alle LP platene er fortsatt i mitt eie. Ikke en eneste er solgt. De lagres på loftet og står pent i kasser og ekstra yttercover har de alle sammen. Eiergleden har ikke sluppet taket.

Final
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
En ting til som er litt viktig for å drive på med en hobby som dette, er å ha noe å drive på med.
Skjønner?
Når alt er digitalt og boksene står strategisk plassert rundt omkring.
Hva har du da å drive på med?

Platespilleren gir deg i hverfall både gleder og sorger, og du har noe fysisk som kan pusles med.
Bytte pickup, arm, platespiller osv, stadig jage etter litt bedre eller litt annen gjengivelse av musikken.
Dette er for meg noe av det som hobbyen mening.
Digitale bokser får du ikke gjort noe med.
Samme hvor mye du polerer boksen, er det alltid samme lyden som reproduseres. Og bytter du boksen er det allikevel alltid den samme fila som hentes opp. Og du kan irritere deg grønn hvis det ikke låter som det skal, fordi du ikke kan gjøre annet enn å bytte boks.

Mye av hobbyen er ikke bare å bytte bokser, men å vedlikeholde, pusle, stille litt på VTA, VTF osv...
Det har jeg også, uten at jeg umiddelbart ser hva det har med vinyl å gjøre ;)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.427
Antall liker
3.268
Det er jo endel gode forslag lenger opp i tråden om å selge spiller osv, og beholde platene.
Men jeg ser at du allerede har begynt å selge unna platene, og da er nok alt håp ute.
Det virker som du egentlig har bestemt deg?
Det er mange veier til målet, og vi er alle forskjellige.

Ellers så kan du jo alltids begynne å samle på spolebånd.
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.143
Antall liker
8.509
Torget vurderinger
1
På 80 tallet engang solgte jeg komplett Vertigo UK spiral (yes, med Ben, Dr.Z og hele greia..), komplett Neon UK, en stor samling div. tysk prog og en heftig samling Harvest UK til en tysk samler. OK, han betalte godt men dette angrer jeg så intenst på den dag i dag at jeg skulle gjort mye for å hatt det ugjort. Man må telle til 10 og når man kommer dit så fortsetter man å telle.....
Dr.Z solgte i hele 82 eksemplarer på verdensbasis. Gudene vet hvor mange som fremdeles eksisterer....
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
På 80 tallet engang solgte jeg komplett Vertigo UK spiral (yes, med Ben, Dr.Z og hele greia..), komplett Neon UK, en stor samling div. tysk prog og en heftig samling Harvest UK til en tysk samler. OK, han betalte godt men dette angrer jeg så intenst på den dag i dag at jeg skulle gjort mye for å hatt det ugjort. Man må telle til 10 og når man kommer dit så fortsetter man å telle.....
Dr.Z solgte i hele 82 eksemplarer på verdensbasis. Gudene vet hvor mange som fremdeles eksisterer....
De blir ihvertfall ikke spilt i stykker for å si det sånn.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.639
Antall liker
3.798
Det er jo endel gode forslag lenger opp i tråden om å selge spiller osv, og beholde platene.
Men jeg ser at du allerede har begynt å selge unna platene, og da er nok alt håp ute.
Det virker som du egentlig har bestemt deg?
Det er mange veier til målet, og vi er alle forskjellige.

Ellers så kan du jo alltids begynne å samle på spolebånd.
Er - helt ærlig - i tenkeboksen fremdeles. Progsamlingen solgte jeg fordi jeg ikke hører så denslags så mye lenger og den klassiske samlingen har jeg 99% av på cd/sacd og stream.

Fremdeles er det noen tusen igjen :)

A propos sjelden prog - perlen i min samling var en whitelabel av Oriental Sunshine :)

spolebånd ja, hm.....
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.427
Antall liker
3.268
Jo eldre jeg blir, jo mere liker ørene mine analog musikkgjengivelse i heimen.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Det bygger seg opp mot det ultimate analoge ser jeg...det er bare å hoppe i det.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.427
Antall liker
3.268
Det bygger seg opp mot det ultimate analoge ser jeg...det er bare å hoppe i det.
"Vik fra meg, Satan!"

Neida, men seriøst, så var det noe av det "riktigste" jeg har hørt.
Det var ikke noe "hifi", ikke noe "imponatoreffekter",
men gjorde at man ( dvs jeg ) bare hørte på musikken.
Som jeg skrev i tråden til LMC, jeg satt i sofaen med gåsehud på armene og gliste.

Det er veldig sjelden jeg gjør det hvis kilden er digital. Sorry Swifty.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Selg unna det man ikke bruker av teknisk utstyr. Man kan alltid kjøpe det tilbake, eller noe bedre, senere om man forandrer mening. Ingen ting å lure på.

Behold de platene som betyr noe personlig, selg de som ikke gjør det.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg solgte en gang, på gymnaset, en del plater for å finansiere fotoutstyr. Dét har jeg angret på!
 
X

X186841

Gjest
Sluttet både med vinyl og røyk, ingen abstinenser.
Har dratt ett par tre platespillere i hus siste 3 åra for å teste, men får ikke tilbakefall.
Gammeldags ræl :)
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.269
Sted
Laksevåg - Bergen
Begynte å samle på LP'er i begynnelsen av 70-årene. Har sånn ca 650 stk. Selge dem ? Neeei. De er en del av livet og historien. Spiller vinyl daglig, men må innrømme at det ble en pause da CD'en gjorde sin ankomst. Nå har vinylinteressen blusset opp igjen. Hører på WIMP i HIFI-kvalitet og CD i tillegg, men rødvin, fyr på peisen, stearinlys og vinyl er uslåelig.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
781
Sted
Nesodden
Selg unna det man ikke bruker av teknisk utstyr. Man kan alltid kjøpe det tilbake, eller noe bedre, senere om man forandrer mening. Ingen ting å lure på.

Behold de platene som betyr noe personlig, selg de som ikke gjør det.
Det gjorde jeg, men da ble det veldig få igjen, og alt som betydde noe hadde jeg allerede på CD den gangen dette skjedde. Jeg har aldri eid noen high-end platespiller, så for meg ble lyden _veldig_ mye bedre med CD, særlig da den faktisk var en high-end spiller. Nå har jeg rippet alle CD-er og lagt inn på NAS. Er veldig fornøyd med det. Har brukt en del tid på å finne en god streamerløsning, særlig med tanke på at det må fungere med 'gapless'. Det gikk å streame fra NAS rett til reciever (en Onkyo-sak), men det var ikke gapless. PS3 kan fungere som streamer, og den spiller gapless, men den har viftestøy og skal jo brukes til andre ting. Kjøpte så en Oppo 103D, også for å se filmer og streame Netflix, og ha en CD-spiller tilgjengelig, men den støtter ikke gapless(!). Endte opp med en Bluesound Node fra Hifi-klubben som gjør jobben akkurat slik den skal. Veldig fornøyd med den. Det jeg selvfølgelig også er på utkikk etter er Den Gode Lyden, så nå sitter jeg og tripper (hvis det går an), og venter på en ny LM216IA rørforsterker som jeg hadde på hjemlån for et par uker siden. Den ga et skikkelig løft i lyden, og mange sier jo at rør er det som minner mest om gode vinylrigger(?)... Her er det selvfølgelig også mulig å drive med 'rør-rulling' osv, så uansett hvordan man ender opp, så kan man ha glede av hobbyen med 'fikling', samtidig som God Lyd også er et mål. For meg så har dette blitt veien å gå (etter en lang pause fra aktiv musikk-lytting med reising/flytting, barn, dårlig økonomi osv osv), hvor litt av greia er å få mest mulig ut av pengene også. En ting som gjorde at jeg landet på CD-er (les: rippede) tilslutt, var jo at det var det jeg handlet inn når musikkinteressen virkelig tok av. Musikksamlingen min var CD-er, LP-ene var bare starten. Et nytt element som har meldt seg nå i det siste er jo forøvrig dette med high-res-innspillinger, og jakten på utgivelser hvor lyden er bedre enn vanlig CD-kvalitet. Det er dessverre ikke så lette ennå, men det kommer nok etterhvert ...
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.260
Antall liker
105.679
Torget vurderinger
23
Sex er noe ordentlig svineri - hvis det gjøres riktig!! Vinyl derimot er å betrakte som good clean fun. Det finnes sogar vaskemaskiner for de sorte plastikkskivene
 

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Syntes Cd har bedre "prestanda" mens vinyl har bedre timing og klangkarakter.Standard ved innspillinger i dag er 24\96 og blir skalert ned til 16\44 til Cd formatet.En venn av meg sa om du kjøper ny vinyl som er gjort ordentlig så er det på en måte 24\96 oppløsning.Vinyl blir jo ikke så stram i bassen som CD særlig om du spiller høyt da det er vanskelig å unngå en viss tilbakekobling.Eneste pu jeg har hatt som måle seg i bassen med CD er Denon DL103.Den ligger på med ca 3 gram så mulig det har noe å si.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.952
Antall liker
765
Både vinyl og cd fungerer greit som sovemedisin, men av praktiske hensyn hører jeg alltid på cd når jeg går til sengs. Tross alt litt teit hvis PU står å skurrer hele natta hvis jeg skulle sovne før platesida er ferdigspilt!
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.352
Antall liker
2.966
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Selv har jeg opp gjennom maaaange år perfeksjonert grammofon kjeden min ustanselig , det samme med pre og dac som spiller så analogt som det går an i nos " mode og 6 dB filter på utgangen ( avsjæring 100khz)Allike vel trumfer grammofonen på nesten absolutt allt . Men,,,, jeg er enig i at den dagen dacen spiller for eksempel Queen og rolling stones og pink Floyd platene/kuttene bedre og med mer biff " da er det over og ut med den ,,,, men enn så lenge den overbeviser meg så godt den kan , da kan jeg sitte å se på det triste coveret , men lyden er bare konge , Det eneste jeg kan slite med er at neste pick bytte vil koste meg 15 - 50 k avhengig av hvilken DV jeg skal velge , DEt er mer valgets kval ?
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.352
Antall liker
2.966
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
thorejo , det nettopp bassen som gjør at jeg beholder min grammofon , og jeg snakker ikke om nyere innspillinger som jeg sluttet å kjøpe i 92 fordi jeg merket at kvaliteten bevisst gjordes dårlirere pga at CD medie var på vei inn .
Jeg har for eksempel rolling stone sticky finger " LP og ikke noen CD slår den , det er noe avsjeringer og filter og muligens komprimereing i forhold til LP , det samme gjelder for flere av de gamle AAA inspillingene ,so gjordes om til cd , remixet sådan . Faktisk en del AAD lød bra , men etter hvert som de billige digitale mixerene kom in n så er lyden dårligere for mange DDD innspillinger , selv om de jukser med trafoer for å prøve å gjøre lyden mer analog , noen ganger funker det og bra ,,,, men slettes ikke allt
 
Sist redigert:

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Innlegg
239
Antall liker
75
Sted
Nyköping
Gav upp med Vinyl redan på 1990-talet.
Ångrar det inte men saknar de låtar som fanns på skivorna, även om de flesta hittats på CD och/eller Spotify.
Fast många låtar är borta för alltid (för mina öron).
Skulle ha sparat skivorna 5-6 år längre, för då kunde man rippa dem till datafiler (kanske).


Impulslyssning på några låtar är förbjudande krångligt med vinyl. I synnerhet som den jag senast provade grammofonlyssning hos, först hade han LP-plattorna i innerfodral-> Ytterfodral -> och till och med i ett extra plastfodral.

Att repetera en låt, innebär (för den otränade) en repad eller iallafall sliten skiva, när man försöker höja upp PU:n och sedan sänka PU:n i låtens början.

Old School behovet tillfredsställer jag hellre med en kassettbandspelare. Till och med en Mid-end kassettdäck från 1980-talet har automatiskt stopp på både << och >> spolning, vid ny låt.

Tack och lov! Finns nu Surfplattor och NAS:ar som kan stå på, redo 24/7 och på några skärmtryck redo för musikuppspelning, på det man vill lyssna på, när man vill lyssna.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.828
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Vinyl og CD er to forskjellige verdener som aldri kan overlappe hverandre helt. Å gi avkall på vinyl er derfor å gi avkall på en type musikkgjengivelse. Noen sider ved mekanisk, fysisk vinylavspilling, som flow, continousness og harmonisk uanstrengt tetthet, fås ikke på CD. Det jeg har hørt, da.

Hvor store ulempene er, og de er der jo, får hver og en svare på for sin del, men for meg blir fraværet av de gode sidene en for høy pris å betale. Jeg vil nyte lyden fra begge deler uten å lide valgets kvaler.
 

MrSonus

Medlem
Ble medlem
01.01.2009
Innlegg
14
Antall liker
7
Sted
Bergen
ta pausen

Rydd vekk "alt" og kos deg med digitalt!
MEN - pakk det pent ned, for det er herlig å ta frem igjen etter noen år :D
Etter noen år på flyttefot og en tur innom sørrøund med størst mulig subb er det nå herlig å kose seg med vinyl. Og dette er jo som det sies av trådstarter et i-lands problem. Og det løses med Ole Broms velprøvde metode: Ja takk - begge deler.
 
Topp Bunn