Mat, drikke og røyk Sluttet med snus etter 28 år

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Etter 28 år i snusens klør spyttet jeg ut min siste pris tirsdag. I løpet av disse årene har jeg sluttet en gang, da ved hjelp av nikotintyggegummi. Det endte opp med at jeg ble avhengig i 4 MG nikotintyggis i tillegg til general extra sterk løs, 8 bokser i uken pluss 5-10 nikotintyggiser til dagen.
Denne tråden er til for å motivere meg selv������
Skriver nå 2 dager 3 timer og 30 min uten nikotin.
Status: Kroppen verker, sover dårlig og ekstremt rastløs.
 
Sist redigert:

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Begynte etter å ha sluttet i 30 år? Eller begynte først når du var 30 år?
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.049
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Grattis!
Selv begynte jeg etter 30 år..
Samme her begynte etter 30 år. Siden det har det vært av og på, fem og tilbake. Lett å slutte med snus, det er bare å begynne igjen når man føler for det :) Det som er vanskelig er å ikke begynne igjen! Snus gir meg lite og har ikke smakt snus på over to uker.
 

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Har prøvd bleiene for å drøye snusen siden jeg tar generøse priser av løs, men de er ikke for meg. Måtte ha to for å få effekt og da var poenget borte.
Tar meg selv i å konstant lete etter snusboksen, samt konstant tenke at jeg ikke trenger å slutte, det er ikke så dyrt eller så farlig.
nå er jeg dritt lei av at nikotinen bestemmer over meg, på tide å kutte ut en idiotisk last som brenner opp penger som kan brukes til mye gøyere ting. Min utregning tilsier ca 40 000 i året forsvinner i nikotin. Tragisk.
 

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Jeg innbiller meg at ingenting er gøy uten snus. Livet er flatt å kjedelig uten morrasnusen, etter middagsnusen osv osv.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.003
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Snålt det der. Jeg begynte å røyke da jeg var 20 - på et tog Frankrike i -73/74. Hadde noen mislykkede forsøk på å slutte. For 7 år siden gikk jeg over til snus. Det funket. Dog; jeg begynte å øke dosene med porsjonssnusen. For ca. 3 år siden (kanskje mer) satt jeg med tre porsjonssnus i kjeften, og hadde trang til nok en snus. Det var da jeg tenkte: Når du sitter der med kjeften full av snus, og fremdeles har lyst på mer, hvorfor kan du ikke like så godt sitte med kjeften tom for snus? Lysten er jo den samme!

Det funka. Gikk faktisk greiere enn jeg trodde, og raskere enn jeg trodde. Har ikke rørt stoffet (sigaretter/snus) etter det, og savner det ikke - tenker heller ikke på det. Og jeg og nikotinen var som en match made in heaven. Det eneste jeg vet, er at om jeg tar en sigarett eller en snus nå, så er jeg solgt. Dog, jeg savner det ikke.

Så, en slutt, ikke pga. helse, men fornuftsslutningen; når du har kjeften full og vil ha mer, så kan du like så godt starte med kjefte tom og vil ha. Følelsen er den samme.

Stå på!
 

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Jeg vil for min egen del legge en logg inn her på døgnskillene altså ca 1500 hver dag på abstinenser osv osv.
For min egen del er det greit å se bakover at ting blir bedre og kanskje andre blir motivert til å slutte av en slik tråd.
Hvis jeg klarer å slutte som har levd i nikotinen fra jeg stod opp til jeg la meg, og gjerne hvis jeg våknet på natten måtte jeg havet par nikotintyggegummi. Mange vaner som skal møtes og brytes fremover. Sitter å kaldsvetter mens jeg skriver dette.
første målet er 72 timer, det nåes i morgen kl 1520👍
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.218
Antall liker
7.048
Torget vurderinger
4
Hva kan man si annet enn lykke til !
 

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Takk for det.
natten preget av hyppige oppvåkninger og svetting.
satser på en bedre dag i dag??????
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.578
Torget vurderinger
30
Wow, lykke til! Må være hardt etter 28 år..

Jeg bestemte meg for å slutte forrige mandag, etter 8-10 år med snusing. Bortsett fra første natta har jeg egentlig sovet godt.
Selve suget er ikke så enormt som jeg forventa. Har vært litt hissigere enn vanlig, men klarer som regel å holde det for meg selv. Har bjeffa på kjerringa et par ganger, hvor jeg fint måtte unnskylde meg etterpå.. :p

Trener som en gjøk, og det hjelper veldig på motivasjonen. Verre med ryggen..

Håper du står av denne gangen, kefcam! ;D
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.209
Antall liker
824
100% identisk erfaring som Dr. Dong. Når jeg nådde en boks om dagen, fant jeg ut nok var nok, kasta boksen og aldri rørt snus siden. Overraskende lett.

En røyk på nyttårsaften er jeg ikke redd for å ta da jeg nå blir så sykt dårlig av det, men snus har jeg større "respekt" for i den kraft at der tror jeg det er mye lettere å begynne igjen.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
3.000
Antall liker
2.969
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Gratulere.

Det blir en liten avhengighetskamp å kjempe, men husk at det meste sitter mellom øra.
Tror det tar 6 uker før du kan regnes som nikotinfri, men følelsen av å putte snusen i munnen sitter i kroppen i mange måneder.
Du får styre tankene og viljen inn på andre spor når du kjenner suget. Prøv å finne nye rytmer, slik at du ikke blir påminnet automatikken du har laget, m.h.t. morgenkaffen feks.
Begynn å jogge til faste tider hvis du ikke gjør det allerede.
Spis frukt, skjær opp et eple i biter feks. Da varer det en stund og du slipper stappe i deg søtsaker.
Tørket frukt i løsvekt kan også være et sundt alternativ.
Kjøp et tonn med tyggis. Altså helt vanlig tyggis. Det roer nerva litt når du kan ha noe i munnen som gir smak.

Nikotinfri snus finnes også, og funker sikkert bra, den inneholder vitaminer også.

Motivasjonsfaktor er hvor mye penger du sparer til andre fornuftige ting som feks musikk og nytt utstyr (vinylspiller til jul kanskje ?).
Dama/kona di kommer til å synes at du får et pent smil og tennene dine blir hvite igjen.
Tannlegen vil synes du er flink.
Tarmene dine blir glade, og risikoen for alvorlige sykdommer avtar.
Andre klarer dette, så hvorfor skal ikke du være like viljesterk som dem.

Alternativt kan du forsøke hypnose.

Stå på, dette klarer du !
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.581
Antall liker
7.115
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg røyka 3 1/2 - 4 pakker rullings i uka over lang tid. Røyka fra jeg var 18 til 42.

Ble akutt syk, med en sprukket kreftsvulst på tykktarmen for noen år siden, og tok den siste røyken mens jeg venta på taxi til legevakta. Dvs - jeg ante ikke hva det var - trodde det var magesår e.l.

Hadde overhodet ikke lyst på røyk etter jeg var kommet på sykehuset - min teori er at morfinpreparater tok seg av rusbehov og evnt abstinenser...

Har ikke rørt røyk siden, og nå er det over 4 år siden, og har heller ikke savna det. Men en ting vet jeg - tar jeg bare en røyk, så sitter jeg antakeligvis i saksa igjen...

Johan-Kr
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.651
Antall liker
2.348
Torget vurderinger
75
Sluttet med løssnus for 3 år siden,etter 25 år som storsnuser fra morgen til kveld.
Jeg kan love deg at for å gjennomføre kuttet må du være toppmotivert og knallhard mot deg selv.
Det å kutte snusen opplevde jeg som et mareritt,omtrent som at livet snart skulle ta slutt,alt var meningsløst og ingenting var gøy eller trivelig mer.

Suget er konstant ,spesielt på morgen og kveld,da en ikke er i aktivitet,jeg personlig opplevde dette kroniske suget voldsomt det første 1/2 året,så begynner det gradvis å avta-men du glemmer ikke kosen eller snusen før det har gått langt over året,kanskje 2 år.
De første ukene/mnd"ene er jo ekstreme,med kaldsvette,søvnløshet,"feber"lignende tilstand,svimmelhet og rastløshet,og vektoppgang--kroppen skriker etter tobakk og gift.

Sånn er det,det er straffen for dumskapen;)
Derimot,når det er gjennomført kan du slå deg på brystet og skryte av deg selv for at tvangstrøya er vekk og det er en utrolig deilig mestringsføleles.
Det vil kreve mot og selvdisiplin en god stund,men det er verdt det- lykke til.
 
6

65finger

Gjest
Sluttet med snus for nøyaktig 1 år siden etter 30 års bruk. Trente hver dag og spiste en pakke med sukkerfrie pastiller i en mnd. Overaskende enkelt egentlig. Trening var cluet tror jeg.
 

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Sluttet med løssnus for 3 år siden,etter 25 år som storsnuser fra morgen til kveld.
Jeg kan love deg at for å gjennomføre kuttet må du være toppmotivert og knallhard mot deg selv.
Det å kutte snusen opplevde jeg som et mareritt,omtrent som at livet snart skulle ta slutt,alt var meningsløst og ingenting var gøy eller trivelig mer.

Suget er konstant ,spesielt på morgen og kveld,da en ikke er i aktivitet,jeg personlig opplevde dette kroniske suget voldsomt det første 1/2 året,så begynner det gradvis å avta-men du glemmer ikke kosen eller snusen før det har gått langt over året,kanskje 2 år.
De første ukene/mnd"ene er jo ekstreme,med kaldsvette,søvnløshet,"feber"lignende tilstand,svimmelhet og rastløshet,og vektoppgang--kroppen skriker etter tobakk og gift.

Sånn er det,det er straffen for dumskapen;)
Derimot,når det er gjennomført kan du slå deg på brystet og skryte av deg selv for at tvangstrøya er vekk og det er en utrolig deilig mestringsføleles.
Det vil kreve mot og selvdisiplin en god stund,men det er verdt det- lykke til.
Hm, og dette skal jeg orke:-(
Neida, akkurat nå må jeg bare kjenne på det og ri litt på abstinensene som til tider fillerister hode og sjel. Extra tyggegummi er kjøpt in i store kvanta og trening lagt inn i kalenderen. Nærmer meg de første 72 timene som enkelte sier er tiden det tar å få nikotinen ut av systemet.
Ellers takk for lykkeønskninger, skal hvite jeg trenger hver eneste en:)
 

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Det virker som det er veldig individuelt hvor enkelt eller vanskelig det er å kutte ut snusen.
Hadde nesten blitt litt snytt hvis det var kjempelett:) Så mye penger over så lang tid med en avhengighet som du bare sier stopp til så er det gjort:)
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
826
Antall liker
1.038
Selv trappet jeg ned kraftig over en periode som strakk utover et års tid.. Da jeg "komfortabelt" klarte meg med 1/2-1 boks i uka, og jeg ikke følte for å hente frem en ny boks fra lageret så tenkte jeg til meg selv at nå er det dags! Humøret var ikke bra, men søvn og konsentrasjon gikk fint. Hadde også en del venner på den tiden som hoppa på samtidig, så vi klarte det i og for seg sammen.
Et triks jeg brukte, som ikke er helt hygienisk, eller hva man skal kalle det, er å legge en pris(porsjon) på plass rett før du legger deg, sovner man med den, så er det ingen big deal, men man har "ubevisst" fått sin dose iløpet av natten og på morgenen kommer ikke suget overhodet.. Da vil man igrunn bare ta tannpussen asap. Suget kom ikke til meg igjen før ut på ettermiddagen hos meg hvertfall. Så holdt det gående og tok en ny en etter middag. Så en ny rett før leggetid(etter kveldspussen).
Ikke veldig apetittvekkende eller godt, men det var effektivt!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.272
Antall liker
6.646
Jeg har stålsatt meg på å aldri slutte med snus.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.790
Antall liker
5.313
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Bråsluttet for snart 4 år siden. Var hardt syns jeg :)
Går greit nå selv om det fortsatt frister i ny og ne...

Lykke til!
 

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Hei

Igjen takk for lykkeønskninger.
Status ettter 72 timer:

Tanker: Går mellom dette skal jeg klarer til hvorfor gidder jeg med minutters mellomrom. Tenker kanskje litt mindre på snus nå enn for 48 timer siden.
Følelser: Tristhet er kanskje den mest fremtredende. Verden er akkurat nå en tristere plass uten snusen å glede seg til.
Kroppen: Denne dagen har vært preget av en del kroppslig uro, svetting og høyt ønske om aktivitet.

Opplever ingen bedring ihht at det er 72 timer siden jeg sluttet og nikotinen skal være ute av kroppen.
Håper på endring de neste 24 timene.
 

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.289
Antall liker
3.465
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Får bare gratulere og si Tvi Tvi ! :)

Slutta for vel 1 år siden ( 17. mai faktisk ) etter rundt 32 år med snus.
Fortsatt så kommer følelsen om at det kunne vært godt med en pris, men du må bare være standhaftig.
Det gir seg etterhvert dette her :)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.534
Antall liker
9.980
Hei

Igjen takk for lykkeønskninger.
Status ettter 72 timer:

Tanker: Går mellom dette skal jeg klarer til hvorfor gidder jeg med minutters mellomrom. Tenker kanskje litt mindre på snus nå enn for 48 timer siden.
Følelser: Tristhet er kanskje den mest fremtredende. Verden er akkurat nå en tristere plass uten snusen å glede seg til.
Kroppen: Denne dagen har vært preget av en del kroppslig uro, svetting og høyt ønske om aktivitet.

Opplever ingen bedring ihht at det er 72 timer siden jeg sluttet og nikotinen skal være ute av kroppen.
Håper på endring de neste 24 timene.
Nå må du slutte med å la snusen kontollere livet ditt, det er du som skal ha kontrollen. Si til deg selv hver gang suget melder seg "hold kjeft, det er jeg som er sjefen"

Det virket for meg da jeg bestemte meg for å redusere fra 2 pakker rullings i uken til 1/2 pakke i uken. Litt kos ville jeg ha og det har fungert i 5-6 år til nå.
Og jada, det er mye bedre å slutte helt o.s.v.
 
Sist redigert:

Ender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2012
Innlegg
373
Antall liker
146
Torget vurderinger
2
Har akkurat rundet en uke som snusfri selv :)

Var snusfri i over ett år for ca 3 år siden, var dum og starte igjen... Nå hadde jeg igjen kommet til det stadiet at jeg var tett på en boks enkelte dager og snusen ga egentlig svært lite annet enn at jeg hadde snus i kjeften.

Vinneroppskriften min sist var å trappe ned snusbruken en liten uke i forkant for så og switche over til Onico (nikotinfri snus). Da kan man konsentrere seg om å bli nikotinfri som er det kjipe delen før man bryter vanen med å putte noe i leppa på gitte tidspunkt.

Brukte samme opprkrift denne gangen også og har ikke hatt nikotin i kroppen på akkurat en uke :) Kjipt de første to dagene for min del men nå er suget nesten helt over. Kutter Onico gradvis over noen uker.

Kan anbefale slutta appen hvis du vil ha litt ekstra motivasjon.

2015-11-06 15.24.10.jpg
 

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Slutta appen er selvfølgelig på plass😄
Underlig hvor motiverende det er å se på noen tall👍
 

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Dag 4:

tanker: Har det siste døgnet til tider glemt at jeg har sluttet og dermed tenkt på å snuse.
Følelsen: Den følelsen når det går opp for deg at du ikke snuser mer etter å ha tenkt på at det hadde vært godt med en pris. Ikke veldig positive følelser.
Kroppen: mindre urolig i kroppen, sover fortsatt dårlig. Opplever mer prikking i huden og overfølsom overleppe.
alt i alt er det litt bedre i dag enn i går. Det kan gå en time uten at jeg tenker på snus nå.
Et par pils i går, hadde ikke mer lyst på snus etter det.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Jeg har sluttet å røyke en del ganger, og har gjort meg noen erfaringer. For meg har det egentlig alltid vært kun èn faktor som avgjør om det vil funke å slutte eller ikke, og det er den innstillingen man har til det når man kutter ut. Har man helhjertet bestemt seg, så er det faktisk null problem å slutte. Går man halvhjertet inn i det er det nesten dømt til å mislykkes, men kroppen vil uansett ha godt av en pause fra mishandlingen nikotinenen gir deg, så det er fortsatt bra å prøve og feile også.

For min del har det største problemet egentlig vært at jeg har hatt en tendens til å begynne igjen noen år etter at jeg sluttet. Jeg kan ha lange perioder hvor jeg lever sunt og trener og gjør det bra, så kan jeg ha tilsvarende perioder med det motsatte.

Sist jeg sluttet å røyke så satte jeg opp et fast trekk hver uke i nettbanken på det jeg pleide å bruke på røyk, og det blir en pen liten sum i løpet av et år. Hvis ikke de negative helsemessige effektene er motivasjonsfaktor nok, så kanskje det hjelper med økonomiske incentiver i tillegg.
 

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Da har jeg vært på kinoguiden å ta en pris snus i kinomørket for første gang siden politiskolen 1 hadde premiere??????
Det var en litt underlig opplevelse, men gikk mye enklere enn jeg fryktet??????
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
826
Sted
Bergen
Snus og røyk er noe hevetes drit og kun det.Selv har jeg måttet slutte flere ganger opp til ett halvt år om gangen men det blir lettere for hver gang.Nå har det gått over et år siden sist.
Kunsten er å ikke ta den ene røyken/snusen da man føler seg ovenpå etter ett havt år uten.
 

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Dag 5

Tanker: har det siste døgnet tenkt mye på hvorfor jeg gjør dette. Kan vel bare snuse mindre? Trenger ikke slutte helt.
Følelser: Oppgitthet over hvor kjedelig det er uten snusen, savn etter kosen.
Kroppen: det fysiske virker som har gitt seg. Sover bedre og mindre urolig.
Alt i alt: et godt døgn, men sliter med at jeg aldri skal snuse igjen. Savner snusen og kosen jeg forbinder med den.
Den fysiske avhengigheten begynner å slippe taket.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
826
Antall liker
1.038
Det er noen gamle vaner som skal overvinnes, og tro meg! Noen dager til, så forsvinner også tankene rundt vaner og den slags å dukke opp i hodet(kos, etter middag, etc.).
 

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Satser på det, men merker nå hvor mye jeg har bygd livet rundt nikotinen.
Skremmende egentlig.
 
Topp Bunn