Små hornhøyttalere

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
306
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Finnes det noen små, lettdrevne hornhøyttalere som kan drives av en liten rør forsterker (nr. 2 eller 3 anlegg...)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.625
Torget vurderinger
10
B3 er helt rå. Fungerer supert med både små rør og solide transistorforsterkere. Testet dem på Xindak 6950 og det var supermatch!

B2 har jeg også testet på sonic impact t-amp med meget godt resultat!

E

Element

Gjest
aaahh. få på noen b3 og rør. så er du i mål. ultiamte soveroms anlegget :D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Dette er jo noe på vei litt horn, liten og forholdsvis lettdrevet ::)
edit; forholdsvis liten og lettdrevet.

www.upgradeaudio.com/index.php?go=produkter/concerto2
Jeg er litt nysgjerrig på denne, men fikk dessverre ikke hørt den i Horten, fordi de mente de ikke fikk den helt til.
Vil tro at den virker litt mer direkte spredningsmessig enn mange andre konstruksjoner og dermed bedre egnet i litt mindre rom
(som f.esk. mitt eget i kjeller)
Noen som vet/har hørt den og kan bidra med litt opplysninger rundt dette?
Får håpe det også kan være av verdi for trådstarter slik at jeg ikke bare ødelegger ::)

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Sikkert en bra høytaler KW men den låt shit (unskyld utrykket) i Horten.

/jan

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
JanR skrev:
Sikkert en bra høytaler KW men den låt shit (unskyld utrykket) i Horten.

/jan
Noen forklaringer på hvorfor? deg eller de som hadde rommet.
Mvh.KW

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Mulig det var meg og 3 av de andre som jeg var sammen med.
Hvorfor aner ikke.
Neppe rommet,låt jo bra der med AN kit ht's.

/jan

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
yasman skrev:
Continuo skrev:
yasman skrev:
priser da

B3

RB 61...........
RB 61 - 3995 kroner
RB 51 - 2995 kroner
B3 - 2995 kroner
B2 - 1895 kroner

Signaturforskjeller B3 mot RB??
Det kan jeg ikke si deg med sikkerhet da jeg har hørt altfor lite på B3.
Ting som oppløsning, detaljer etc. vil jeg tro B3 mangler i forhold til RB. :p
Ta en telefon til Mr.Klipsch hos Fryd hifi, Håkon Rognlien, han kan en god del om Klipsch. ;)

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Bare en liten kommentar til emnet. Det er endel argumenter for å holde seg til den klassiske inndeling av høyttalere etter hvilken bass-løsning de har. Dvs: Lukket kasse, bassrefleks, transmission line, open baffel/dipol, horn. At det f.eks er et kort konisk horn el.l. foran et av elementene gjør tradisjonelt ikke høyttaleren til en hornhøyttaler. I såfall ville det lett oppstå forvirring når man leser om høyttalere i forskjellig sammenheng. Vanlige utsagn som "små rørforsterkere passer til hornhøyttaler", ville bli helt meningsløse, hvis en hvilken som helst lukket liten boks med grop i frontplata skal kalles hornhøyttaler. (Begrepet "liten hornhøytaler" blir da nesten selvimotsigende, siden det kreves store dimensjoner på et horn som skal gjengi bass).
Uansett er det moro med lettdrevne høyttalere! No

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Klipsch B3 spiller veldig bra hos meg :)

har de på lån med Audio Note Oto SE fra Fryd Hi-Fi

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
yasman skrev:
Finnes det noen små, lettdrevne hornhøyttalere som kan drives av en liten rør forsterker (nr. 2 eller 3 anlegg...)
Du har PM :D

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hva med en liten 4" TB og litt DIY ?

Mvh Jan I

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
hva i huleste er det der Jan I? :eek:

for å bruke et uttrykk jeg først hørte i filmen Sin City, de der er "boner-inspiring".. ;D ::)

de var vel i feil tråd også, eller hva? står det ikke "Små hornhøyttalere" kanskje?

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.332
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Pengvim skrev:
de var vel i feil tråd også, eller hva? står det ikke "Små hornhøyttalere" kanskje?
Neida. De er ikke store. Disse er store:

Så Jan's HT burde passe fint inn i tråden her ;D

B

bendis

Gjest
er det mulig å lage en liten hornhøyttaler i det hele tatt da? ::)

klipsch er ikke horn, det er en hornladet diskant berre

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Pengvim skrev:
hva i huleste er det der Jan I? :eek:

for å bruke et uttrykk jeg først hørte i filmen Sin City, de der er "boner-inspiring".. ;D ::)

De er ikke så store 79cm høy, 19cm bred og 29 dyp
Og det er IKKE stort når en tenker EKTE horn
det ligger en egen tråd under DIY ( TB morobygge )
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,5834.0.html
Mvh Jan I

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
ingen normale folk har plass til de der da, mteinum. ;)

de så veldig store ut på bildet syntes jeg, Jan.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
mteinum skrev:
bendis skrev:
Ikke berre. Klipschorn, La Scala & Belle er rene hornkonstruksjoner. http://www.klipsch.com/products/lists/heritage.aspx
Nå er vel LaScala og Belle så "små" at de kun virker som horn ned mot 100Hz, under er de som en lukket kasse. Selv Klipschorn er vel et kompromiss når det gjelder størrelse. Ekte horn blir svært store når de skal gjengi lave frekvenser. Hornet på bildet under er et 38Hz horn.

Frode

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Små hornhøyttalere er like vanskelig å oppdrive som lynraske el-biler, rasende rimelig maltwhisky, etterettelige og ærlige politikere og 300B-rør til gibortpris, IMHO. ;)

S

slowmotion

Gjest
Frode skrev:
mteinum skrev:
bendis skrev:
Ikke berre. Klipschorn, La Scala & Belle er rene hornkonstruksjoner. http://www.klipsch.com/products/lists/heritage.aspx
Nå er vel LaScala og Belle så "små" at de kun virker som horn ned mot 100Hz, under er de som en lukket kasse. Selv Klipschorn er vel et kompromiss når det gjelder størrelse. Ekte horn blir svært store når de skal gjengi lave frekvenser. Hornet på bildet under er et 38Hz horn.

Frode
Mer om anlegget til Vincent her:
http://vincent.brient.free.fr/main.htm

;)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Frode skrev:
Nå er vel LaScala og Belle så "små" at de kun virker som horn ned mot 100Hz, under er de som en lukket kasse.

Selv Klipschorn er vel et kompromiss når det gjelder størrelse. Frode

Den første uttalelsen der er jeg ikke så sikker på?
Ingenting i khornet er lukket. Prinsippet bygger på et "foldet kompressjonshorn" (det er det de kaller det i alle fall). Det samme gjelder LaScala.
Grunnen til at khornet greier dypere frekvenser, er at det drar nytte av rommets vinkel som en forlengelse av hornet.

Det er helt korrekt at Khornet er et kompromiss på størrelse og frekvensområde. Større horn -dypere frekvens (dog er det også noen andre faktorer som gjør seg gjeldende:) )

Det er rett og slett fysisk umulig å få til en liten hornhøytaler med frekvensområde 30hz-20khz.
Hybridkonstruksjoner slik som noen Klipsch - Zingali m flere. kan bli relativt små. Utfordringen er å få overgangen mellom hornet og de vanlige elementene så sømløs som mulig.

S

slowmotion

Gjest
Erland skrev:
Den første uttalelsen der er jeg ikke så sikker på?
Ingenting i khornet er lukket. Prinsippet bygger på et "foldet kompressjonshorn" (det er det de kaller det i alle fall).
Det samme gjelder LaScala.
Bakkammeret på alle de 3 hornene er lukket, så vidt jeg vet. Hornet på La Scala er så kort at det kun lader ned til
ca 100Hz kanskje, under der er det kombinasjonen av direkteutstråling av høytalerelementet og det som er igjen av hornvirkningen
som gir det som er av respons, ned til ca 60Hz hvis jeg ikke tar feil. Setter man LaScalaene i hjørner hjelper det på responsen,
som med alle andre basskasser i et rom.

Erland skrev:
Grunnen til at khornet greier dypere frekvenser, er at det drar nytte av rommets vinkel som en forlengelse av hornet.
Det er helt korrekt at Khornet er et kompromiss på størrelse og frekvensområde.
Større horn -dypere frekvens (dog er det også noen andre faktorer som gjør seg gjeldende:) )
Har vel aldri verken sett eller hørt et basshorn som er teoretisk fullsize.
Selv om han fyren utenfor Drammen (tror jeg) har laget noen ganske voksne konstruksjoner.

Erland skrev:
Det er rett og slett fysisk umulig å få til en liten hornhøytaler med frekvensområde 30hz-20khz.
Hybridkonstruksjoner slik som noen Klipsch - Zingali m flere. kan bli relativt små. Utfordringen er å få overgangen mellom hornet og de vanlige elementene så sømløs som mulig.
Ja. Slik sett blir det litt feil å kalle disse for hornhøytalere, synes jeg.
På slike små høytalere er det jo bare diskantelementet som har horn.
Resyen av høytaleren er jo som en hvilken som helst annen direktestrålt høytaler
og er altså like vanskelig å drive for forsterkeren som en "vanlig" høytaler.

;)

Topp Bunn