Små og store problemer i hverdagen..

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
På oppfordring fra hanefar så kommer her en ny tråd, og den skal handle om små og store problemer i hverdagen.
Jeg begynner:
Jeg har for tiden er stort, lite problem, nemlig blomsterfluer. Disse små svarte dyrene, som egentlig ikke gjør noe galt, annet enn å bare være der. Hele tiden. De flyr alltid rett oppi ansiktet på deg, inn i nesen og munnen og til tider. De bor egentlig i jorden til plantene, men nå ser de ut til å bo alle andre steder og. På badet, på do, på kjøkkenet, til og med rundt Pc-en. Og alt dette bare fordi jeg skulle være litt snill og potte om de stakkars plantene mine, og så var tydeligvis jorden full av disse krapylene.
Så om noen vet om et råd, f.eks. noe de liker som kan lokke de i en felle osv. så pliiiis hjelp!!! For alt jeg vet så kan de mutere og bli kjøttetende, og da er det slutt på meg snart.

Og om noen har et lite stort problem av annen art så kan de ta det opp her. :)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
På oppfordring fra hanefar så kommer her en ny tråd, og den skal handle om små og store problemer i hverdagen.
Jeg begynner:
Jeg har for tiden er stort, lite problem, nemlig blomsterfluer. Disse små svarte dyrene, som egentlig ikke gjør noe galt, annet enn å bare være der. Hele tiden. De flyr alltid rett oppi ansiktet på deg, inn i nesen og munnen og til tider. De bor egentlig i jorden til plantene, men nå ser de ut til å bo alle andre steder og. På badet, på do, på kjøkkenet, til og med rundt Pc-en. Og alt dette bare fordi jeg skulle være litt snill og potte om de stakkars plantene mine, og så var tydeligvis jorden full av disse krapylene.
Så om noen vet om et råd, f.eks. noe de liker som kan lokke de i en felle osv. så pliiiis hjelp!!! For alt jeg vet så kan de mutere og bli kjøttetende, og da er det slutt på meg snart.

Og om noen har et lite stort problem av annen art så kan de ta det opp her. :)
Hadde liknende problemer for noen år siden da jeg hadde leiligheten full av chilliplanter. Jeg pleide å sette ut et par skåler med appelsinjuice om morningen når jeg gikk på jobb. Når jeg kom hjem igjen var de som regel fulle av disse småkrypene. Noe annet som kan virke er å blande bittelittegrann med salmiakk i vannet du vanner plantene med.

Boff 1

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Har opplevd det samme, og kurert problemet med grønnsåpe. Bland en passe sterk blanding(1 del flytende gr.såpe til3 deler vann), ha den på en spray-flaske og gi en dusj på de pottene som er klekke-reir for fluene.
Det tar lus og andre uhumskheter også :)

O

OldBoy

Gjest
Que buenos culos.
Hva er "problemet" med det? ;D Jfr. trådens tittel.

Nei, tilbake til blomsterfluer: det er alvorlige greier. Men ikke så ille som energiske og innpåslitne iberiasnegler. Eklere kryp skal man lete lenge etter. Ingen som vil spise dem heller. Ikke jeg i hvertfall.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Hva er "problemet" med det?   ;D   Jfr. trådens tittel.

Nei, tilbake til blomsterfluer: det er alvorlige greier. Men ikke så ille som energiske og innpåslitne iberiasnegler. Eklere kryp skal man lete lenge etter. Ingen som vil spise dem heller. Ikke jeg i hvertfall.
Snegler er svært lite glad i salt

O

OldBoy

Gjest
Det er ikke plenen min heller.

Vi, det vil si min kone, plukker opp snegler dagen lang og legger dem i salt, men det er jo en særs lite hyggelig syssel.

Det ideelle ville jo ha vært å trene opp en katt, eller en kråke for dens saks skyld, få disse iberiakrypene til å falle i smak, og la tingene gå sin gang. Uten berøring av menneskehender.

S

slowmotion

Gjest
Til Bloksberg med å være politisk korrekt...... ( host- host )

Når det gjelder disse små fluene....har du prøvd flammekaster?  ;D

Ellers tror jeg man får kjøpt morsomme antifluemidler hos blomsterhandlerne.

;)

O

OldBoy

Gjest
Når det gjelder disse små fluene....har du prøvd flammekaster?  ;D

Ellers tror jeg man får kjøpt morsomme antifluemidler hos blomsterhandlerne.
20 kuldegrader i stua i et par timer gjør nok også vei i vellinga. Men da må det jo være vinter der ute, og det blir muligens litt lenge å vente? :) :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Engasjer deg i dette isteden:

Miss Reef Chile 2006

;)
Jeg trodde du var en hane, jeg innser nå at du er en forkledd gjøk... ;)

Skal prøve tipsene med appelsinjus, salmiak og/eller grønnsåpe. Problemet er at de ser ut til å trives alle steder der det er litt fuktig, som i/ved vasken osv.
Fluepapir, hvor får man tak i det i våre dager?

Nå må du ikke se på andre damer Pompel, Beyonce kan bli sur vet du..

Angående snegler, det er plagsomme greier. Jeg har mye planter, det aller meste er rhododendron, og de går ikke sneglene på, så en løsning er å plante slikt som snegler ikke liker. Har faktisk mest problem med de små sneglene med gule sneglehus, de spiser opp liljene mine. Mange sommerblomster er snop for snegler, så det har jeg lite av.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.796
Stikk et par tre fyrstikker med hodet ned i hver blomsterpotte. Krekene yngler i jorden og misliker svovelet fra fyrstikkene.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Nå må du ikke se på andre damer Pompel, Beyonce kan bli sur vet du..

Å... Pompel ser aldri på andre enn Beyoncé, kan du da skjønne! Denne usedvanlig umoralske og frastøtende samling av smussfotografier ble her kun benyttet som et eksempel på fenomenet og metaforen "fluepapir", kan du skjønne!
Finner du ikke fluepapir, så henger du opp dobbeltsidig tape og drypper ananasjuice på!
...veldig, veldig stygge bilder, altså.. ja, fysjom, faktisk!

Hrm hm honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det var godt å høre Pompel, du er nok av den trofaste typen du, det ante meg..
Skal prøve fyrstikk-trikset og. Det med jus funket ikke, de er overhodet ikke interessert i jus. Hadde du chili på plantene dine Boffen? I så fall kan det være at du blander med bananfluer, det har jeg nemlig også hatt, men det er noe annet igjen. De er litt større og litt mer rødlige. De kommer med frukt, og liker alt som er søtt, ble nå kvitt de og til slutt, fant ut at de likte seg på vinduene når det skumret, så jeg kverket de der.
Lurer jo på om jeg burde hente inn noen edderkopper, men da får vel ungene panikk...

Angående sneglene, om du er rik, eller drive bryggeri, så kan du sette ut skåler med øl, Da drikker de seg fulle og drukner har jeg hørt. Men det kommer nok litt an på hvilke naboer du har om dette er å anbefale. ;)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Fluepapir, hvor får man tak i det i våre dager?
Felleskjøpet :)

Men fluene knertes best ved sparsom vanning i en periode. Er jorda tørr klekkes ikke eggene. Tilsett en skvett eddikk til vannet. Eddiken ødelegger eggene og larverne synes heller ikke eddik er noe stas.

Finnes ikke slike fluer hos meg lenger. Soppmygg kaller vi de her forresten... Blomsterfluer er disse søte, gulstripete skapningene som står stille i lufta og prøver å ligne en bie for så å aksellerere med flere titalls G. Men jeg lar meg ikke lure ;D

Pene damer forresten, hva nå de hadde i denne tråden å gjøre :)

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Ta en halvlitersflaske (helst med flat bunn), skjær av halsen på flaska omtrent der den begynner å smalne, og sett den med tuten ned i flaska. Ta vare på en slant rødvin, og hell nedi til det dekker bunnen.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.437
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mor mi saltar sneglane, men eg er meir human, og gjev dei snigelgift (kjøpt i Portugal, der dei kostar om lag 1/60 av norsk pris)
Blomsterfluger kjøpte eg nokre pinnar mot, og dei var effektive. Før brukte eg fyrstikker med svovelen ned i jorda, men eg trur det var meir placebo enn flugelik på den måten (som visse hifi-remediar, kanskje)

Men kva var poenget med desse tynnkledde jentungane inn i fluge- og snigeldebatten?

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Etter en fest oppdaget jeg at fluene likte å bade/slurpe i seg øl. Bruker øltrikset (tuborg) når det bli for mange av dem, selv om noen vil kalle dette sløsing.
Lf

S

slowmotion

Gjest
Veps er også glade i øl.
En skål med øl virker fint.

;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Etter en fest oppdaget jeg at fluene likte å bade/slurpe i seg øl. Bruker øltrikset (tuborg) når det bli for mange av dem, selv om noen vil kalle dette sløsing.
Lf
Så fulle fluer skulle liksom være noe bedre, de er gale nok i edru tilstand skal jeg si deg... ;)

Skjønner heller ikke dette med de damene A-Arve, men det er mulig at noen her synes de er et stort eller lite problem..?

Det rådet ditt Paal Iksom, var det mot blomsterfluer ( soppmygg?) eller snegler?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.175
Torget vurderinger
0
Tipset om fyrstikker i blomsterpotta bør du prøve Komponenten. det virker. :D

Iberiasnegl er veldig glad i øl. Sett ut nedgravde yoghurtbegre eller 1/1 hermetikkbokser med en skvett øl i, det fanger Iberiasnegl. Men det beste og mest miljøvenlige rådet er å kjøpe ender. ( GAKK GAKK ) Et par tre ender i hagen momser i seg Iberiasnegl i en vanvittig hastighet. de elsker sorten. ;D

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Tipset om fyrstikker i blomsterpotta bør du prøve Komponenten. det virker.  :D

Iberiasnegl er veldig glad i øl. Sett ut nedgravde yoghurtbegre eller 1/1 hermetikkbokser med en skvett øl i, det fanger Iberiasnegl. Men det beste og mest miljøvenlige rådet er å kjøpe ender. ( GAKK GAKK ) Et par tre ender i hagen momser i seg Iberiasnegl i en vanvittig hastighet. de elsker sorten.  ;D
Spiser alle ender brune og sorte myke slimete snegler?
Hva koster en and hos Felleskjøpet?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.437
Sted
Torget vurderinger
0
Spiser alle ender brune og sorte myke slimete snegler?
Hva koster en and hos Felleskjøpet?
Ender skal vere svært effektive mot sniglar, men hugs at dei skal trivest. Då må dei få rote, grise og bæsje. Og så vil dei helst ha ope vatn, du bør lage ein dam til dei.
Etter å ha hatt høner, slo eg ender frå meg. Dei skal vere endå meir rotete og grisete.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg begynner jo å lure på hva plantene mine vil si til alle disse kjerringrådene... greit nok at fluene kanskje forsvinner, men om plantene også kreperer så kan jeg jo bare spare meg bryet og hive de først som sist?
Orkideene f.eks, de er vel litt følsomme, de har ikke jord, men de har fluer...

Husker du hva de pinnene het A-Arve, hvis det faktisk finnes noe mot dette så er det vel ikke så dumt å begynne der.

Jus-fellen klarte å fange EN liten tass, bare 9999 igjen!

O

OldBoy

Gjest
Iberiasnegl er veldig glad i øl.
Det er jeg også!

Men det beste og mest miljøvenlige rådet er å kjøpe ender. ( GAKK GAKK ) Et par tre ender i hagen momser i seg Iberiasnegl i en vanvittig hastighet. de elsker sorten. ;D
Og så kan man spise andestek etterpå, formoder jeg. Hvis ikke iberiasnegldietten gjør noe med smaken. Æsj, for en tanke.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er jeg også!

Og så kan man spise andestek etterpå, formoder jeg. Hvis ikke iberiasnegldietten gjør noe med smaken. Æsj, for en tanke.
Men da foreslår jeg at du og iberiaene slår dere sammen og tar en skikkelig fest.

Å trakke i andebæsj er vel minst like guffent som å trakke på snegler, så vil vel nesten fortrekke sneglene. De klarer seg selv om ikke annet.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.166
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Naboen kjøpte seg et par moskusender for å rense opp i sneglepopulasjonen. I etterpåklokskapens lys var nok det ørlitegrann korttenkt.
Skulle de gjøre jobben sin (og den gjorde de forsåvidt), måtte de få patruljere hele eiendommen hans. Han var ikke særlig begeistret over å kupere styrefjærene på vingene deres, de skulle være som naturen hadde bestemt....
Dermed så patruljerte de hans hage, alle naboenes hager, skolen, sundet nedenfor, veien....
Iberiasnegler fant de jo overalt, og de hørte " villmarken kalle".
Enden på visen var at han til slutt greide å lokke dem inn i et gammelt kattebur, og kl 0200 på natten stappet han resolutt buret inn i Mazdaen, kjørte til byen og satte dem ut i Nygårdsparken, hvor de sikkert fanger snegler den dag i dag.
mvh

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
At du ikke prøver å få tak i en god oppskrift på snegler ? Så har du en masse god mat. Det er jo en delikatesse. Prøv de i f.eks. hvitvin.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Naboen kjøpte seg et par moskusender for å rense opp i sneglepopulasjonen. I etterpåklokskapens lys var nok det ørlitegrann korttenkt.
Skulle de gjøre jobben sin (og den gjorde de forsåvidt), måtte de få patruljere hele eiendommen hans. Han var ikke særlig begeistret over å kupere styrefjærene på vingene deres, de skulle være som naturen hadde bestemt....
Dermed så patruljerte de hans hage, alle naboenes hager, skolen, sundet nedenfor, veien....
Iberiasnegler fant de jo overalt, og de hørte " villmarken kalle".
Enden på visen var at han til slutt greide å lokke dem inn i et gammelt kattebur, og kl 0200 på natten stappet han resolutt buret inn i Mazdaen, kjørte til byen og satte dem ut i Nygårdsparken, hvor de sikkert fanger snegler den dag i dag.
                                                   mvh

;D ;D

Likte godt enden på visen.
Spiser de ellers bare iberia-snegler disse endene? Finner vel ellers mye rart i Nygårdsparken, disse endene ville jeg definitivt IKKE spist.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.166
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tror de er temmelig altetende... Nei, spise dem ville jeg nå ikke! Antakelig fulle av "virkelighetsmodifiserende stoffer"...

O

OldBoy

Gjest
At du ikke prøver å få tak i en god oppskrift på snegler ? Så har du en masse god mat. Det er jo en delikatesse. Prøv de i f.eks. hvitvin.
Spise snegler, du liksom!

Nei, snegler er forbeholdt ender! Vi har tross alt lært noe i denne tråden.

Og det der hvitvinstrikset går jeg ikke på. Det er ikke slik at alt som er vondt blir godt, bare man dynker det i hvitvin. Det som skjer i praksis, er bare at vinen smaker vondt.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Spise snegler, du liksom!

Nei, snegler er forbeholdt ender! Vi har tross alt lært noe i denne tråden.

Og det der hvitvinstrikset går jeg ikke på. Det er ikke slik at alt som er vondt blir godt, bare man dynker det i hvitvin. Det som skjer i praksis, er bare at vinen smaker vondt.
Fang heller et par kråker (søppelspann med et åte, kråke kommer ikke opp av spannet, lokket på. Hansker på, vri hodet rundt). Nyydelig!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Kan ikke disse dumme kråkene lære seg til å spise snegler da? Boss kan de spise, men snegler, nei det er de liksom for fine til.. Så hadde man hatt litt nytte av disse fuglene og.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.437
Sted
Torget vurderinger
0
Eg har rette sorten i hagen min i Portugal. Har prøvd det ein gong. Sniglane gjekk på kveitemjøl til dei var erklært reine av mine portugisiske naboar. Men eg tykte dei ikkje var noko særleg, trass i masse kvitlauk og vin....

Norske sniglar (og iberiske) er noko heilt anna. Svineri å putte i munnen, seier alle som har prøvd (eg har m.a. ei dotter som forsynte seg i 2-årsalder)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.437
Sted
Torget vurderinger
0
Fang heller et par kråker (søppelspann med et åte, kråke kommer ikke opp av spannet, lokket på.  Hansker på, vri hodet rundt).  Nyydelig!
Nei, kråke må kokast for å sikre at dei er frie for snyltarar. Et heller skjor, dei er mindre kreative i matvegen (sjølv om det er mindre kjøt på dei). NB Skjora vert ekstremt sky når du jaktar på henne, så her må du vere lur)

Topp Bunn