Små og store problemer i hverdagen..

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Antall liker
1
Er det noen merkbar forskjell på sneglene fra Iberia? Kommuniserer en portugisisk snegle på en annen måte enn sneglene fra Spania? Og kan man høre forskjell på en snegle fra Catalonia og en fra Castille?

Hva med de baskiske sneglene? Tilhører de en helt annen gruppe ikke-latinske snegler?

K

kbwh

Gjest
Det hender det går rådyr bak garasjen min og tramper på gresset. For ikke å snakke om den bråkete Fasanhanen som stiger rundt her! Hvor er Danny og pappaen hans?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Berre einsidig smulekosthald, tenkjer eg. Kan umuleg smake noko særleg....
Takke meg til snigel-endene!

Smuler. Vel det er vel ikke det man assosierer mest med denne parken. Det går vel mer i pulver, og da ikke i formen mel.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.436
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Er det noen merkbar forskjell på sneglene fra Iberia? Kommuniserer en portugisisk snegle på en annen måte enn sneglene fra Spania? Og kan man høre forskjell på en snegle fra Catalonia og en fra Castille?

Hva med de baskiske sneglene? Tilhører de en helt annen gruppe ikke-latinske snegler?
Vinsniglar smakar om lag likt over heile Vesteuropa, heitest det. Men eg likar ikkje dei eg smakte i Portugal. Franske, hermetiske, har eg også smakt, og dei var "grei nok mat", men takke meg til skaldyr i frå havet.
Om lag som ferskvasskreps - litt kjedeleg.

Iberisk snigel, og den drivande oransje som har kome oppover her dei siste 10-12 åra, er ikkje mat.
Dei kommuniserer på to måtar:
sex
ved å ete kvarandre.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Spise snegler, du liksom!

Nei, snegler er forbeholdt ender! Vi har tross alt lært noe i denne tråden.

Og det der hvitvinstrikset går jeg ikke på. Det er ikke slik at alt som er vondt blir godt, bare man dynker det i hvitvin. Det som skjer i praksis, er bare at vinen smaker vondt.
Lært noe ? Hva da ? At norske snegler ikke er en delikatesse ? Jeg trenger nok mer dokumentasjon på det. Så vidt jeg kan se er det ingen som har prøvd. Forøvrig kan jeg være enig iat det kanskje ikke er noen god ide med hvitvin. Jeg vil tro hjemmebrent kan fungere bedre. ;D

P

Parelius

Gjest
Jeg prøvde noen konjakkmarinerte snegler en gang. De var så gjennommarinert at det smakte som konjakk i fast(ere) form. Slett ikke dårlig "spise". Hvor de hadde sin opprinnelige hjemstavn vet jeg ikke, men jeg stevnet ikke helt rett hjem. Men henimot berusende var de.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Jeg prøvde noen konjakkmarinerte snegler en gang. De var så gjennommarinert at det smakte som konjakk i fast(ere) form. Slett ikke dårlig "spise". Hvor de hadde sin opprinnelige hjemstavn vet jeg ikke, men jeg stevnet ikke helt rett hjem. Men henimot berusende var de.
Og slik oppsto ordtaket "Han kom hjem i sneglefart"

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.165
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
;D ;D ;D Det tar sin tid når veien blir så mye lengre enn den er.
Kanskje han nyttet høvet og tråkket noen iberiasnegler flate på b e g g e sider av veien ;D ;D ;D

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Snegler er æsj mat, uspiselig
Hva en and eter er vel helt uvesentlig for hvordan den selv vil smake?
Ku og sau smaker forskjellig, selvom de hovedsakelig begge eter gress...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.436
Sted
Torget vurderinger
0
Snegler er æsj mat, uspiselig
Hva en and eter er vel helt uvesentlig for hvordan den selv vil smake?
Ku og sau smaker forskjellig, selvom de hovedsakelig begge eter gress...
Dersom du ikkje kjenner skilnad på smaken av ein sau som har gått på fjellbeite og ein som har fått kraftfor, fortener du ikkje anna enn å få kjøtet av den som har gått på kraftfor.
Du kjenner ikkje skilnad på villaks og burlaks heller då kanskje?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.165
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Dersom du ikkje kjenner skilnad på smaken av ein sau som har gått på fjellbeite og ein som har fått kraftfor, fortener du ikkje anna enn å få kjøtet av den som har gått på kraftfor.
Du kjenner ikkje skilnad på villaks og burlaks heller då kanskje?
Kjære Audiophile-Arve, stakkar, du kjemper mot vindmøller... Her på forumet vil du knapt finne noen som kjenner lam som annet enn en flat kartong fra Gilde!
Personlig kjøper jeg lam direkte fra produsent, de rekker ikke å bli mishandlet inn i en kartong engang..
En yndet høstsport er å frakte skrottene hjem i bilen, svinge samekniv og nikkesag til skrotten er partert og derfragår ferden rett i fryseboksen!
mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.436
Sted
Torget vurderinger
0
Kjære Audiophile-Arve, stakkar, du kjemper mot vindmøller... Her på forumet vil du knapt finne noen som kjenner lam som annet enn en flat kartong fra Gilde!
Dette er ganske forstemmande, all den tid dei same folka er i stand til å høyre skilnad på kablar om du snur dei bak-fram, smørjer inn kontaktpunkta med luriu, eller brukar mystiske boksar med ukjent innhald med godt resultat!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.785
Dette er ganske forstemmande, all den tid dei same folka er i stand til å høyre skilnad på kablar om du snur dei bak-fram, smørjer inn kontaktpunkta med luriu, eller brukar mystiske boksar med ukjent innhald med godt resultat!
;D ;D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.165
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tja, kanskje hvis de fikk HØRE lam ;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Uff, det skjer så mye fælt om dagen, atte... Dyreverdenen er da virkelig brutal, godt at avisene tar opp dette nå. Vi må se til å få kontroll på disse jævlige hærverksbjørnene!

http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article99512.ece

Honkey
Dette er jo nesten like ille som den gangen naboen sin katt skjet i bedet mitt. Men tror du avisen kom for å skrive om dette, selv om jeg ringte 3 -tre - ganger? :mad:

Siden vi har snakket en del om snegler så har jeg et fint bilde av en snegl jeg traff en gang. Den var så spesiell at jeg faktisk tok bilde av den, jeg har aldri sett en sånn snegl verken før eller siden, den var grønn, men lignet ellers på en vanlig svart eller iberia i form. Men nå ble bildet så stort da jeg skulle legge det ut, husker aldri hvordan man gjør bildene mindre ... Hjelp..

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
når det gjelder oppdrett kontra villaks fikk jeg høre en historie om ei som bestilte villaks fra en leverandør. Hun ble etter sigende kvalm bare av tanken på oppdrettslaks, så det kom ikke på bordet der i gården.

Dette var selvsagt utenfor sesongen, og lagrene var skrapa for (rømt) oppdrettslaks.
Vel, kjøpmannen ville selvsagt ha salget, fant den "villeste" av oppdrettslaksene, som han gjorde klar fin etter regler.

Tilbakemelding fikk fyren, som følger: det var den beste villaksen dama hadde smakt.
:)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.175
Torget vurderinger
0
Det er nok en Iberiasnegl som har forsynt seg av øl-fellen, dagen derpå! :D Den er jo helt grønn og sikkert kvalm. ;D Huff hvilke tømmermenn stakkaren må ha ! ::) ;D ;D

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Fant ut av det.

Fin snegl?
Ja, det der var en jævla fin snegl. Men jeg har lett opp og ned på nettet, men finner ingen litteratur som kan fortelle hva slags snegl dette faktisk er!
Noen som har peiling på om KomponentPilt har oppdaget en biologisk sensajson?

PompelHonkey

B

Back_Door

Gjest
På oppfordring fra hanefar så kommer her en ny tråd, og den skal handle om små og store problemer i hverdagen.
Jeg begynner:
Jeg har for tiden er stort, lite problem, nemlig blomsterfluer. Disse små svarte dyrene, som egentlig ikke gjør noe galt, annet enn å bare være der. Hele tiden. De flyr alltid rett oppi ansiktet på deg, inn i nesen og munnen og til tider. De bor egentlig i jorden til plantene, men nå ser de ut til å bo alle andre steder og. På badet, på do, på kjøkkenet, til og med rundt Pc-en. Og alt dette bare fordi jeg skulle være litt snill og potte om de stakkars plantene mine, og så var tydeligvis jorden full av disse krapylene.
Så om noen vet om et råd, f.eks. noe de liker som kan lokke de i en felle osv. så pliiiis hjelp!!! For alt jeg vet så kan de mutere og bli kjøttetende, og da er det slutt på meg snart.

Og om noen har et lite stort problem av annen art så kan de ta det opp her. :)
Dette problemet kan lett løses. Disse fluene opptrer spesielt i selv-vanningspotter og liker fuktig jord. På blomsterbutikker får du kjøpt noen spesielle "giftpinner" som du stikker ned i jorda. Dette er et produkt som faktisk er laget for å drepe disse fluene ;)
Da slipper du å oppleve som meg, nemlig at når du nærmer deg bunnen av rødvinsglasset så oppdager du flere flytende små ekle fluelik..

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja, det der var en jævla fin snegl. Men jeg har lett opp og ned på nettet, men finner ingen litteratur som kan fortelle hva slags snegl dette faktisk er!
Noen som har peiling på om KomponentPilt har oppdaget en biologisk sensajson?

PompelHonkey
Søren og, har jeg latt en biologisk sensasjon gå meg så totalt hus forbi, skulle vel tatt den med meg. Men den er faktisk helt ekte, ingen manipulasjon. Nå må jeg vel snart skrive mail til sneglerådet og... :)

Skal se om jeg får tak i disse pinnene. Men nå er det så varmt for tiden at det ser ut som de forsvinner av seg selv, mens plantene står og tørker ut. I går var det 26 grader, og i dag er det godt over 20. Jeg som trodde bikini-sesongen var over, men neida, måtte bite i det sure gresset og grave den frem igjen.

S

slowmotion

Gjest
LOL! Arve, det er så bra! Helt på kornet!

;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Iberisk svin, vel jeg vet jo hva de er oppfostret på.. ;)

Om noen skulle lure på hvordan det går med meg og blomsterfluene så kan jeg jo avlegge rapport:

Jeg prøvde først ut jusfellen, men mine blomsterfluer liker visst ikke jus, jeg fanget en, og det er omtent det samme som jeg fanger i te-koppen min per dag.
Har stukket nedi noen fyrstikker, men vet ikke ennå om det har hjulpet.
Tenkte å prøve å tørke ut plantene litt ,så jeg har ikke prøvd vanne-blandingene ennå, men derimot så tok jeg en tur i blomsterbutikken for å kjøpe giftpinner. Det hadde de ikke, men de hadde derimot flue-feller, som viste seg å være fluepapir . Små gule pappbiter festet på en pinne som skal stå oppi pottene. Så jeg plasserte ut noen sånne. Men nå har jeg fått så dårlig samvittighet for dette er egentlig helt grusomt. Fluene tenker vel “ Puh, sliten, må sette meg nedpå litt“, og så lander de trosskyldig på disse lekre gule pappbitene. Men hva skjer, jo de sitter kubb fast, kommer seg ingen steder, men de dør jo ikke, de blir jo pint i hjel. Så nå må jeg altså gå rundt og avlive disse stakkars små krypene, for effektivt var det faktisk, ved siste opptelling hadde jeg fanget 71 blomsterfluer… og en mann. Mannen klarte jeg å redde, han fikk neppe noen varige men, fysisk i alle fall, men hva dette gjør med en psykisk kan man jo bare spekulere i.
Vel, vel. Sånn er det.
Noen som har et godt tips mot snorking??

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Noen som har et godt tips mot snorking??
Snorker du Kompo? :eek:

Og jeg som trodde du var en slik dannet byfrue fra øverste hylle!
Nei, selvfølgelig gjør du ikke det. Det må være gubben i heimen. Da har du et problem, for det kan kun fjernes ved operasjon, eller ved brutal slanking.

Jeg forslår at du skaffer deg en nihalet katt, og jager manneskinnet rundt i heimen til han har nådd korrekt vekt. BMI < 23.
Da skulle problemet være løst. ;D ;D ;D ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Dersom du passar på å alltid sove når han legg seg, og få han til å stå opp før deg, er problemet eigentleg løyst....
Man blir lett utilfreds av slikt. 8)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nei jeg snorker ikke, det er jeg aldri blitt beskyldt for, dessuten hadde ikke det vært noe problem... for meg. ;D

Tipsene funker ikke, for når man bli vekket opp kl.3, eller 4, eller 5 av bulder og brak, så hjelper ikke dette. Dessuten er han ikke tjukk, men bråker gjør han..

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det var litt dumt, jeg er nemlig ikke så flink å operere. :eek:
Tenkte det kanskje fantes et kjerringråd som f.eks: Stikk en persilledusk i hvert nesebor før du legger deg, eller knytt en rød ulltråd rundt venstre storetå... ?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.436
Sted
Torget vurderinger
0
Det var litt dumt, jeg er nemlig ikke så flink å operere.  :eek:
Tenkte det kanskje fantes et kjerringråd som f.eks: Stikk en persilledusk i hvert nesebor før du legger deg, eller knytt en rød ulltråd rundt venstre storetå... ?
Sjølv om dei gjorde mykje rart på gardane i gamle dagar, trur eg det er best du overlet dette til fagfolk...

Når det gjeld kjerringråd, er det eit stort felt som kan vere morosamt å kaste seg ut i. Prøv t.d. med tantrisk yoga og sjå kva som skjer.

Topp Bunn