Små ynkelige menn.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Tjaaa, da er vi vel godt i gang med en ny rovdyrdebatt?

    Jeg er ikke for illegal jakt, eller ulovlig avliving av dyr, forstå meg rett. Samtidig er jeg ikke udelt begeistra for at store rovdyr som ulv, jerv, bjørn og gaupe, får vokse nokså uhemma på alle sider av landegrensene våre. Det er en årsak til at heilt vanlige mennesker går til sånne skritt som dette, nemlig at levesett og inntektsgrunnlag er direkte trua av bl.a. ulven. Ha nå med den siden også når du betegner disse som små og ynkelige. Dette er kanskje mennesker som lever i områder fjernt fra cafebord, operahus og andre arenaer - hvor man ikke kan se noe galt i at man har "noen" rovdyr gående i de store norske skoger...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.409
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo kun snakk om å ha en bærekraftig bestan innenfor bestemte områder.

    Jeg vil ikke betegne de som driver med tyvjakt for små og ynkelige, synes mindre om de enn som så.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.262
    Antall liker
    105.687
    Torget vurderinger
    23
    Er nok ikke så gjevt når vargtassen kommer bort og nafser litt på fireåringen din, som sitter og leker fredelig i sandkassa si...

    Ingen tvil om at bjørn og ulv er i sterk fremgang, og dette må nødvendigvis føre til en eller annen form for aksjon hos de som blir direkte berørt. Måten å takle problemet på kan selvsagt diskuteres, men det er uansett snakk om et valg. Mennesket eller dyrene. Vanskelig.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel, nå skal vi vel ikke forsvare kriminell adferd heler. Tjuvjakt er tjuvjakt, så enkelt er det. Men det blir litt føleri når notisen ledsages av et digert bilde av supersøte ulvevalper. Jeg ville aldri gjort det valget hvis det var jeg som satt på desken den dagen. Som journalist blir jeg forresten opprørt hvis noen kaller dette en artikkel, men det er en helt annen sak.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    Er nok ikke så gjevt når vargtassen kommer bort og nafser litt på fireåringen din, som sitter og leker fredelig i sandkassa si...

    Ingen tvil om at bjørn og ulv er i sterk fremgang, og dette må nødvendigvis føre til en eller annen form for aksjon hos de som blir direkte berørt. Måten å takle problemet på kan selvsagt diskuteres, men det er uansett snakk om et valg. Mennesket eller dyrene. Vanskelig.
    hehe nafser på fireåringen din! humor har du ihvertfall ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    eddie1 skrev:
    pengesluk skrev:
    Er nok ikke så gjevt når vargtassen kommer bort og nafser litt på fireåringen din, som sitter og leker fredelig i sandkassa si...

    Ingen tvil om at bjørn og ulv er i sterk fremgang, og dette må nødvendigvis føre til en eller annen form for aksjon hos de som blir direkte berørt. Måten å takle problemet på kan selvsagt diskuteres, men det er uansett snakk om et valg. Mennesket eller dyrene. Vanskelig.
    hehe nafser på fireåringen din! humor har du ihvertfall ;D
    Trodde du visste at sluket er rendyrket humor. ;) Bare vås og rør hele dagen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.429
    Antall liker
    9.851
    eddie1 skrev:
    pengesluk skrev:
    Er nok ikke så gjevt når vargtassen kommer bort og nafser litt på fireåringen din, som sitter og leker fredelig i sandkassa si...

    Ingen tvil om at bjørn og ulv er i sterk fremgang, og dette må nødvendigvis føre til en eller annen form for aksjon hos de som blir direkte berørt. Måten å takle problemet på kan selvsagt diskuteres, men det er uansett snakk om et valg. Mennesket eller dyrene. Vanskelig.
    hehe nafser på fireåringen din! humor har du ihvertfall ;D
    Hva om ti år, når en kvisete 16 åring nafser på lille prinsessen? ;D
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Pink_Panther skrev:
    eddie1 skrev:
    pengesluk skrev:
    Er nok ikke så gjevt når vargtassen kommer bort og nafser litt på fireåringen din, som sitter og leker fredelig i sandkassa si...

    Ingen tvil om at bjørn og ulv er i sterk fremgang, og dette må nødvendigvis føre til en eller annen form for aksjon hos de som blir direkte berørt. Måten å takle problemet på kan selvsagt diskuteres, men det er uansett snakk om et valg. Mennesket eller dyrene. Vanskelig.
    hehe nafser på fireåringen din! humor har du ihvertfall ;D
    Hva om ti år, når en kvisete 16 åring nafser på lille prinsessen? ;D
    Det er farlig det!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.666
    Antall liker
    9.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Er nok ikke så gjevt når vargtassen kommer bort og nafser litt på fireåringen din, som sitter og leker fredelig i sandkassa si...

    Ingen tvil om at bjørn og ulv er i sterk fremgang, og dette må nødvendigvis føre til en eller annen form for aksjon hos de som blir direkte berørt. Måten å takle problemet på kan selvsagt diskuteres, men det er uansett snakk om et valg. Mennesket eller dyrene. Vanskelig.
    Samtidig så er vel bøndene i sterk nedgang, så antall individer som må ha hjelp av storsamfunnet for å overleve er vel noenlunde konstant.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    pengesluk skrev:
    Er nok ikke så gjevt når vargtassen kommer bort og nafser litt på fireåringen din, som sitter og leker fredelig i sandkassa si...

    Ingen tvil om at bjørn og ulv er i sterk fremgang, og dette må nødvendigvis føre til en eller annen form for aksjon hos de som blir direkte berørt. Måten å takle problemet på kan selvsagt diskuteres, men det er uansett snakk om et valg. Mennesket eller dyrene. Vanskelig.
    Det er bare et lite problem med denne fremstillingen. Nemlig den at det er flere hunder som nafser på 4-åringer, enn det er ulver som gjør det. Ulver pleier nemlig ikke leike i sandkassa. Bikkjene "leiker" over alt der det er folk.

    Honkey
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    eddie1 skrev:
    Pink_Panther skrev:
    eddie1 skrev:
    pengesluk skrev:
    Er nok ikke så gjevt når vargtassen kommer bort og nafser litt på fireåringen din, som sitter og leker fredelig i sandkassa si...

    Ingen tvil om at bjørn og ulv er i sterk fremgang, og dette må nødvendigvis føre til en eller annen form for aksjon hos de som blir direkte berørt. Måten å takle problemet på kan selvsagt diskuteres, men det er uansett snakk om et valg.  Mennesket eller dyrene.  Vanskelig.
    hehe nafser på fireåringen din! humor har du ihvertfall ;D
    Hva om ti år, når en kvisete 16 åring nafser på lille prinsessen?  ;D
    Det er farlig det!
    Da tipper jeg du kommer til å rope om ulv og be om fellingstillatelse.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.262
    Antall liker
    105.687
    Torget vurderinger
    23
    eddie1 skrev:
    pengesluk skrev:
    Er nok ikke så gjevt når vargtassen kommer bort og nafser litt på fireåringen din, som sitter og leker fredelig i sandkassa si...

    Ingen tvil om at bjørn og ulv er i sterk fremgang, og dette må nødvendigvis føre til en eller annen form for aksjon hos de som blir direkte berørt. Måten å takle problemet på kan selvsagt diskuteres, men det er uansett snakk om et valg. Mennesket eller dyrene. Vanskelig.
    hehe nafser på fireåringen din! humor har du ihvertfall ;D
    Nei her er vi alvorlige - dette skjedde en venn av meg i fjor, han opplevde ulv inn på tunet, ved boligen sin hvor det ikke har vært observert ulver noensinne tidligere. Da er det ikke så rart at man kan tenkes å ty til drastiske metoder. Det hadde jeg også gjort.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    eddie1 skrev:
    pengesluk skrev:
    Er nok ikke så gjevt når vargtassen kommer bort og nafser litt på fireåringen din, som sitter og leker fredelig i sandkassa si...

    Ingen tvil om at bjørn og ulv er i sterk fremgang, og dette må nødvendigvis føre til en eller annen form for aksjon hos de som blir direkte berørt. Måten å takle problemet på kan selvsagt diskuteres, men det er uansett snakk om et valg. Mennesket eller dyrene. Vanskelig.
    hehe nafser på fireåringen din! humor har du ihvertfall ;D
    Nei her er vi alvorlige - dette skjedde en venn av meg i fjor, han opplevde ulv inn på tunet, ved boligen sin hvor det ikke har vært observert ulver noensinne tidligere. Da er det ikke så rart at man kan tenkes å ty til drastiske metoder. Det hadde jeg også gjort.
    Koselig,har alltid ønsket og se en ulv utenfor fangenskap.Er greit og vite at det aldrig har hvert registrert et dødsfall i norge da for de som ser på ulven som menneske spisere.Som nevnt i et par tråder over så er det vel mer grunn til å passe seg for hunder
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.262
    Antall liker
    105.687
    Torget vurderinger
    23
    Lett å være enig, helt til den første blir drept/kvestet. En velfødd lubben liten tass i sommer-shorts må jo være fristende for en sulten ulv..
     
    J

    J.J

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Lett å være enig, helt til den første blir drept/kvestet. En velfødd lubben liten tass i sommer-shorts må jo være fristende for en sulten ulv..
    Så en må leve etter bedre føre vàr - prinnsippet ??
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    pengesluk skrev:
    Lett å være enig, helt til den første blir drept/kvestet. En velfødd lubben liten tass i sommer-shorts må jo være fristende for en sulten ulv..
    Da er det bedre å skyte først, før det har skjedd?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Rocke-Rolf skrev:
    pengesluk skrev:
    Lett å være enig, helt til den første blir drept/kvestet. En velfødd lubben liten tass i sommer-shorts må jo være fristende for en sulten ulv..
    Da er det bedre å skyte først, før det har skjedd?
    ja la oss forby bil/båt/fly/hund/katt/sykler osv alt som kan være potensielt farlig
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Myten om den store stygge ulven lever i beste velgående.

    VilhelmW skrev:
    Tjaaa, da er vi vel godt i gang med en ny rovdyrdebatt?

    Jeg er ikke for illegal jakt, eller ulovlig avliving av dyr, forstå meg rett. Samtidig er jeg ikke udelt begeistra for at store rovdyr som ulv, jerv, bjørn og gaupe, får vokse nokså uhemma på alle sider av landegrensene våre. Det er en årsak til at heilt vanlige mennesker går til sånne skritt som dette, nemlig at levesett og inntektsgrunnlag er direkte trua av bl.a. ulven. Ha nå med den siden også når du betegner disse som små og ynkelige. Dette er kanskje mennesker som lever i områder fjernt fra cafebord, operahus og andre arenaer - hvor man ikke kan se noe galt i at man har "noen" rovdyr gående i de store norske skoger...
    At levesett og inntektsgrunnlag er direkte truet av rovdyra våre er en myte.

    En sau er for eksempel nesten 3 ganger så mye verdt hvis den blir "tatt av rovdyr" enn hvis den leveres til slakt.

    Når krevde ulven noe meneskeliv i Norge sist?

    Her jeg bor ble det observert ei gaupe med unge forrige uke og jegerene i distriktet har alt et digert sjegg av sikkel rundt munnen.

    Naturen må vurderes som en ressurs og ikke som en trussel.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.429
    Antall liker
    9.851
    el_mariachi skrev:
    Myten om den store stygge ulven lever i beste velgående.

    Når krevde ulven noe liv i Norge sist?

    Her jeg bor ble det observert ei gaupe med unge forrige uke og jegerene i distriktet har alt et digert sjegg av sikkel rundt munnen.
    Sa du jegere? Litt av en manndomsprøve å dra 10-15 mann til skogs for å skremme opp og skyte en gaupe/ulv/bjørn.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Helt seriøst så kan jeg ikke si jeg bryr meg nevneverdig når jeg leser om jegere som har tapt kampen mot rovdyr
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Er nok ikke så gjevt når vargtassen kommer bort og nafser litt på fireåringen din, som sitter og leker fredelig i sandkassa si...

    Ingen tvil om at bjørn og ulv er i sterk fremgang, og dette må nødvendigvis føre til en eller annen form for aksjon hos de som blir direkte berørt. Måten å takle problemet på kan selvsagt diskuteres, men det er uansett snakk om et valg. Mennesket eller dyrene. Vanskelig.
    For et latterlig argument. Det er ett registrert tilfelle av ulv som dreper menneske. Det var i år 1800.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.232
    Antall liker
    20.102
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nifelheim skrev:
    pengesluk skrev:
    Er nok ikke så gjevt når vargtassen kommer bort og nafser litt på fireåringen din, som sitter og leker fredelig i sandkassa si...

    Ingen tvil om at bjørn og ulv er i sterk fremgang, og dette må nødvendigvis føre til en eller annen form for aksjon hos de som blir direkte berørt. Måten å takle problemet på kan selvsagt diskuteres, men det er uansett snakk om et valg. Mennesket eller dyrene. Vanskelig.
    For et latterlig argument. Det er ett registrert tilfelle av ulv som dreper menneske. Det var i år 1800.
    Var vel samme argumentet som ble brukt av en viss herre 22/7. At noe måtte gjøres.
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Rovdyra har da like mye rett å leve som alt annet. Kan ikke si jeg har noen sympati for bøndene som klager; samtidig som de syter over en jerv eller ei gaupe, lar de sauene stå å "beite" mitt på veien på høy-trafikkerte fjellovergangen. Tror jeg aldri jeg noensinne har hørt om noen som firt en mm for at deres dyr skal være tryggere på noen måte.

    edit: ang argumentet om at man kan føle seg så "truet". Kjenner ikke mange som er redd for å møte på rovdyr, men mange som er livredde for å se en elg, er dette godt nok til å utrydde elgbestanden i norge?
     
    J

    J.J

    Gjest
    eddie1 skrev:
    Helt seriøst så kan jeg ikke si jeg bryr meg nevneverdig når jeg leser om jegere som har tapt kampen mot rovdyr
    Dette sier mest om deg - og du har sågar i en annen tråd ønsket livet av en medforumist ... NUFF SAID :mad:





    Det må være en balansert rovdyrpolitikk - og den må gjerne være enda strengere enn den er idag - Men enn skal ikke kimse av folk som føler seg DIREKTE truet av rovdyr - på et fakta grunnlag - der det kan vise seg å være hold i det.
    En kan ikke leve etter bedre føre var prinsippet - og skyte først og spørre etterpå... da har menneskene virkelig tapt mot naturen som et spennende rekreasjonsområde.
    Jeg har ikke rovdyr rundt meg her jeg bor ... på fast basis, men det var ulv her for noen år siden og jeg sporet den en stund...
    Long gone .... ::)
    Gaupe har jeg sett og hatt i hagen der jeg bodde før... 2-3 minutter etter et par rådyr...
    Det at sau og annet husdyrhold i naturen går tapt - er et dårlig argument - Vi har nok mat lell ...

    Norge blir et fattigere land uten rovdyr.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    eddie1 skrev:
    pengesluk skrev:
    Er nok ikke så gjevt når vargtassen kommer bort og nafser litt på fireåringen din, som sitter og leker fredelig i sandkassa si...

    Ingen tvil om at bjørn og ulv er i sterk fremgang, og dette må nødvendigvis føre til en eller annen form for aksjon hos de som blir direkte berørt. Måten å takle problemet på kan selvsagt diskuteres, men det er uansett snakk om et valg. Mennesket eller dyrene. Vanskelig.
    hehe nafser på fireåringen din! humor har du ihvertfall ;D
    Hva om ti år, når en kvisete 16 åring nafser på lille prinsessen? ;D
    Du har hørt hva de sier: "Guns don't kill people, dads with teenage daugters kill people!"

    Nei seriøst, den dagen må du gå i deg selv og bestemme deg for om du er en mann av moral og medmenneskelighet. I så fall forteller du 16 åringen hvem han vil få som svigermor, og hvor håpløst egenrådig "prisessen" egentlig er! Men du gjør vel som de fleste, holder kjeften og håper at tosken tar henne med seg! Øyner nok muligheten for et pikerom omgjort til lytterom. ;D ;D
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.429
    Antall liker
    9.851
    Spiralis skrev:
    Pink_Panther skrev:
    eddie1 skrev:
    pengesluk skrev:
    Er nok ikke så gjevt når vargtassen kommer bort og nafser litt på fireåringen din, som sitter og leker fredelig i sandkassa si...

    Ingen tvil om at bjørn og ulv er i sterk fremgang, og dette må nødvendigvis føre til en eller annen form for aksjon hos de som blir direkte berørt. Måten å takle problemet på kan selvsagt diskuteres, men det er uansett snakk om et valg. Mennesket eller dyrene. Vanskelig.
    hehe nafser på fireåringen din! humor har du ihvertfall ;D
    Hva om ti år, når en kvisete 16 åring nafser på lille prinsessen? ;D
    Du har hørt hva de sier: "Guns don't kill people, dads with teenage daugters kill people!"

    Nei seriøst, den dagen må du gå i deg selv og bestemme deg for om du er en mann av moral og medmenneskelighet. I så fall forteller du 16 åringen hvem han vil få som svigermor, og hvor håpløst egenrådig "prisessen" egentlig er! Men du gjør vel som de fleste, holder kjeften og håper at tosken tar henne med seg! Øyner nok muligheten for et pikerom omgjort til lytterom. ;D ;D
    Prøvde å preke moral og svigermor og alt det der. Det gikk ikke inn, gitt. Kisen satt og kikket på Lillegull med et fårete flir hele tiden. Tror jammen han hadde et lystent glimt i øynene også. C`est la vie.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    3.268
    Det er for jævlig mange rådyr i området her,
    et par ulver hadde gjort susen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.429
    Antall liker
    9.851
    slowmotion skrev:
    Det er for jævlig mange rådyr i området her,
    et par ulver hadde gjort susen.
    Naboen hadde kuer for noen år siden. Deriblandt var det ei slag-ku. Skummelt beist.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    3.268
    Pink_Panther skrev:
    slowmotion skrev:
    Det er for jævlig mange rådyr i området her,
    et par ulver hadde gjort susen.
    Naboen hadde kuer for noen år siden. Deriblandt var det ei slag-ku. Skummelt beist.
    Det er de som vokser opp til å bli var-kuer når de blir store?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.083
    Antall liker
    8.608
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Det er jo kun snakk om å ha en bærekraftig bestan innenfor bestemte områder.

    Jeg vil ikke betegne de som driver med tyvjakt for små og ynkelige, synes mindre om de enn som så.
    Derfor burde vi sette ut en bærekraftig stamme i området Nordmarka, Akershus, Buskerud og Telemark. Helt ypperlige områder.

    Der jeg er fra, er vi så vant med jerv, gaupe, Bjørn, en og annen streifulv kanskje, og rev som tar kål på masse huskatter. De er ikke så ille, men jerv, gaupe og bjørn har tradisjonelt forsyn t seg grovt av sauene lokalt. Lam er særlig utsatt. Folk har de aldri rørt. Men at bøndene blir hissige når rovdyr-debatten er i gang, er fullt forståelig. Dalasau er en skikkelig industri-sau som er lette offer for rovdyr.


    Edit: Dalasau var det jeg mente, ikke spelsau. Skikkelig fjott fra bygda jeg, som roter sammen sauer..!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.409
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    bjornh skrev:
    Anonym skrev:
    Det er jo kun snakk om å ha en bærekraftig bestan innenfor bestemte områder.

    Jeg vil ikke betegne de som driver med tyvjakt for små og ynkelige, synes mindre om de enn som så.
    Derfor burde vi sette ut en bærekraftig stamme i området Nordmarka, Akershus, Buskerud og Telemark. Helt ypperlige områder.
    Det er jeg helt klart for.

    Har alltid ønsket å se ulv eller bjørn ute i naturen.

    Når det er snakk om dyr man bør være red for i skogen så er elgen den skumleste, ikke lurt å komme mellom ku og kalv.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    bjornh skrev:
    Spelsau er en skikkelig industri-sau som er lette offer for rovdyr.
    Dette mener du vel ikke, du skal jaggu meg ha stått opp tidlig for å fange inn en spelsau.

    Dalasau er derimot det perfekte byttedyr. Kan knapt springe og faller det på rygg mellom to tuer klarer det ikke å snu seg rundt igjen. Skulle man mot alle ods komme over en Dalasau med et minimum av intelligens og den klarer å gjemme seg i busker og kratt når rovdyret kommer, så har jaggu meg bonden plassert nordauropas største bjelle rundt halsen på stakkaren så han er sikker på at selv det mest døvhørte rovdyr ikke kan ta feil av gjemmestedet.

    I områder med rovdyr skulle man ha vært pliktig til å holde Spelsau. Bakdelen med disse er slaktervekten som er noen kilo lavere enn Dalasuen. Dette burde bonden fått kompensert slik at man slipper det argumentet.

    Det å rydde ut alt av rovdyr gjør bare naturen svakere og det er ingen tjent med. Rovdyra sørger for at bestanden av byttedyr alltid holder "peak performance" og dermed mere bærekraftig når de dårlige tidene setter inn i form av strenege vitere og lignende
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    jan#jan skrev:
    eddie1 skrev:
    Helt seriøst så kan jeg ikke si jeg bryr meg nevneverdig når jeg leser om jegere som har tapt kampen mot rovdyr
    Dette sier mest om deg - og du har sågar i en annen tråd ønsket livet av en medforumist ... NUFF SAID :mad:





    Det må være en balansert rovdyrpolitikk - og den må gjerne være enda strengere enn den er idag - Men enn skal ikke kimse av folk som føler seg DIREKTE truet av rovdyr - på et fakta grunnlag - der det kan vise seg å være hold i det.
    En kan ikke leve etter bedre føre var prinsippet - og skyte først og spørre etterpå... da har menneskene virkelig tapt mot naturen som et spennende rekreasjonsområde.
    Jeg har ikke rovdyr rundt meg her jeg bor ... på fast basis, men det var ulv her for noen år siden og jeg sporet den en stund...
    Long gone .... ::)
    Gaupe har jeg sett og hatt i hagen der jeg bodde før... 2-3 minutter etter et par rådyr...
    Det at sau og annet husdyrhold i naturen går tapt - er et dårlig argument - Vi har nok mat lell ...

    Norge blir et fattigere land uten rovdyr.
    Har det rablet helt for deg? ønsket livet av en medforumist!!!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.232
    Antall liker
    20.102
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En tankerekke;

    I Romania har de over 1000 ulver. De har svært lave rovdyrtap på sau. Der har de også mange gjetere.......
    Noen sammenheng her?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.083
    Antall liker
    8.608
    Torget vurderinger
    1
    Geir Kristiansen skrev:
    bjornh skrev:
    Spelsau er en skikkelig industri-sau som er lette offer for rovdyr.
    Dette mener du vel ikke, du skal jaggu meg ha stått opp tidlig for å fange inn en spelsau.

    Dalasau er derimot det perfekte byttedyr. Kan knapt springe og faller det på rygg mellom to tuer klarer det ikke å snu seg rundt igjen. Skulle man mot alle ods komme over en Dalasau med et minimum av intelligens og den klarer å gjemme seg i busker og kratt når rovdyret kommer, så har jaggu meg bonden plassert nordauropas største bjelle rundt halsen på stakkaren så han er sikker på at selv det mest døvhørte rovdyr ikke kan ta feil av gjemmestedet.

    I områder med rovdyr skulle man ha vært pliktig til å holde Spelsau. Bakdelen med disse er slaktervekten som er noen kilo lavere enn Dalasuen. Dette burde bonden fått kompensert slik at man slipper det argumentet.

    Det å rydde ut alt av rovdyr gjør bare naturen svakere og det er ingen tjent med. Rovdyra sørger for at bestanden av byttedyr alltid holder "peak performance" og dermed mere bærekraftig når de dårlige tidene setter inn i form av strenege vitere og lignende
    Dalasau var det jeg mente. Så det var ikke det jeg mente! Det var dalasau jeg mente. Bare IQ'en som ikke funket helt som den skulle i dag.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg er småviltjeger, som oftest jaktes ryper og skogsfugl med hund. Som tidligere sagt, støtter jeg ikke ulovlig jakt i noen form. I områdene der jeg jakter, har vi et rimelig stort antall jerv og gauper, en og anna bjørn og en og anna streifulv kommer også innom fra Sverige. I år har de tre førstnevnte lagt ned et betydelig antall sau og lam. Det er leid inn gjetere som prøver å a) gjete sau og b) holde oversikt over bjørnene.

    Jeg har sett gauper og jerv ved flere anledninger. Og jeg har også funnet ihjelrevne sauer.. eller restene av disse. Det er en slagbjørn i området. Den har beviselig slått flere elg og minimum 7 sauer. Det er uttalt at finner man en sau til som man kan bevise er slått av denne karen, blir det gitt fellingstillatelse på bamsen. Akkurat nå, er han sporlaust bortevekk...

    Parallelt diskuteres det å trekke inn beiteretten til tre, fire sauebønder. De må i så fall legge ned sin næring, og enten gå arbeidsledige, finne anna arbeid i et svært næringsfattig område, eller flytte. Dette er laaangt fra det området i landet med størst tetthet av rovdyr. Men vi har to store nasjonalparker i Nord-Sverige som grenser opp til 2 -3 nasjonalparker i Norge. Ergo har disse rovdyrene fritt spillerom nesten fra Bottenvika til E6'en.

    Det skal bli interessant å se og høre reaksjonene når den første ulven eller bjørnen dukker opp i nord- eller østmarka. Siden de ikke synes å være særlig farlige for folk, utgjør de neppe noen stor trussel for joggerne og turgåerne der.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    lars_erik skrev:
    En tankerekke;

    I Romania har de over 1000 ulver. De har svært lave rovdyrtap på sau. Der har de også mange gjetere.......
    Noen sammenheng her?
    Jepp, og sammenhengen er at gjetere i Romania jobber for mindre enn "knapper og glansbilder"!

    Og du, og absolutt vår venn Deph, er slett ikke interessert i betale en kilopris for fårekjøtt som på noen måte gjør det mulig å betale gjetere en fornuftig lønn! For ikke snakke om at bonden også bør få noen kroner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn