SME Model 20/2

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Jeg vurderer kjøp av SME 20/2. Planlegger å bruke denne sammen med 309 arm. Pick-up'en skal være Benz Micro Glider mk 2. Er det noen som har erfaringer med denne spilleren?
Vennlig hilsen Tom Ve
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Hei; rett og slett om du var fornøyd :) Men også litt om systembygging og filosofi. Jeg ha tenkt å bruke spilleren i et oppsett med Audio Note produkter. Det er en litt utradisjonell kombinasjon. Har brukt Voyd Valdi til nå, som er en god match med Audio Note. Tanken min nå er at SMEen er så nøytral, og gir så lite egenlyd, at den matcher de fleste oppsett. Her er det ingen tilsiktede klangegenskaper eller utilsiktede sådanne, som må matche klangegenskapene i annet utstyr. Ingen upresis bass som ikke går sammen med annet utstyr med upresis bass, ingen overdreven topp som ikke kan kombineres med enkelte andre produkter osv. Så lenge utgangspunktet er nøytralt, kan man fintune og matche resten av systemet ut i fra egne preferanser (inkl arm og pick-up). Har også et annet system med Electrocompaniet og eldre Snell-høyttalere, som jeg ønsker å kunne bruke sammen med spilleren med godt resultat. Ut i fra din erfaring med disse spillerne:
1 Tror du at det er riktig at den passer godt inn i de fleste systemer (som ikke trenger korrigering av mismatch andre steder i kjeden)?
2 Er den følsom for underlaget?
Vennlig hilsen TomVe
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.701
Antall liker
8.099
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Egentlig kunne jeg skrevet en bok om svaret på dine spørsmål, men for og gjøre det svært enkelt:

SME 20.2 er et så godt drivverk at 9 av 10 brukere vil aldrig bytte det hvis de først har fått det i hus.
Etter min mening så vil jeg si at desto dyrere og bedre drivverk = desto større allsidighet som igjen = maks fleksibilitet, det er andre faktorer enn drivverket som spiller større inn.
Underlag................. IKKE dempelate, ikke glass plate, ikke alu eller jern, det meste annet er ok inkl stein/marmor. 44 mm mdf funket topp hos meg, så gjorde også 30 mm marmor plate på spikes. Synes både model 20 og 30 gjør seg godt lydmessig med noe massivt og tungt og stå på.

Synes dog ikke at en 309 er god nok for dette drivverket........ men seff det kan oppgraderes senere.

Om jeg var fornøyd ?..... he-he, har ingen av disse i dag for å si det sånn....... ;D
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Mange takk ;D Synes SME virker fornuftig konstruert med nydelig utførelse og finish. Har vært drømmespilleren lenge. Tør jeg spøre hva du spiller på i dag?
Vennlig hilsen
TomVe
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Hei.

Jeg er lykkelig eier av dette drivverket.





Jeg er fantastisk fornøyd med spilleren, og tilhører nok de 90% som aldri kommer til å bytte til noe annet. Spiller nå på en Ortofon Kontrapunkt C.



Jeg er av den oppfatning at spilleren er alt annet enn følsom for underlaget. Skal ut over det ikke prøve meg på noen ekspertuttalelser. Nøyer meg med å si at jeg er gulle fornøyd. Min forrige spiller var en Vpi Scoutmaster.

Mvh. Birdman
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tåre i øyekroken her, igjen. Sånn spiller har jeg også lyst på.

Noen ord om Scoutmaster vs SME 20/2A? Jeg er på Scoutmaster nå, skjønner du...
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Zomby_Woof skrev:
Tåre i øyekroken her, igjen. Sånn spiller har jeg også lyst på.

Noen ord om Scoutmaster vs SME 20/2A? Jeg er på Scoutmaster nå, skjønner du...
Jeg har ikke noe ønske om å sverte Vpi, for Scoutmasteren var også en veldig god spiller. Det jeg etter hvert mislikte med scoutmasteren kan være det samme som andre elsker med spilleren. Armen til Vpi er i manges øyne spesiell. Den er vanskelig å justere ting riktig. Detaljjustering på hovedloddet var vanskelig. Justering av vekt kunne fort rote til azimut og vice versa. Når det er sagt spilte det veldig bra når ting ble rett. En annen ting med armen er kabelen som er festet til armen. Kommer du borti og endrer "bøyen" i kabelen endres antiskate-egenskapene. Disse egenskapene endrer seg uansett underveis på armens vei mot sentrum. Kan ikke si at dette har vært noe hørbart problem, men jeg liker ikke tanken. Vpi er også "kjent" for motorstøy. Motorstøy er fremmedord hos SME. Arm-"problematikken" er også fraværende med SME. Det som kanskje irriterte meg mest med Vpi var alle disse tweekene og oppgraderingsgreiene som etter sigende skulle gjøre spilleren enda bedre. Kjøper man en spiller til flere titalls tusen kroner skal man ikke trenge å bytte ut beina, tallerkenen, plinten, armen, kabelen, strømforsyningen, og for ikke å snakke om alle de forskjellige motorene. Med SME får du en ferdig spiller, som produsent har satt "punktum" bak. Ikke noe "bullshit". Vil du ha en bedre spiller, så går du opp på neste modell. Det er ikke "1000" ulike mulige veier å klatre for å komme dit. Men igjen, noen liker kanskje denne stadige byttingen og utprøvingen. For meg virker det som spekulativ salgsstrategi. Konstruksjonen er dessuten svært ulik på de to spillerne. Skal ikke begi meg lengre ut på dypet, men SME 20/2 framstår for meg som et mye mer sofistikert "instrument" enn Vpi Scoutmaster, men så ligger det også en del kroner imellom.

Birdman

PS! Scoutmasteren var grei på bøyde plater. Savner en sjelden gang periferiringen på scoutmasteren, men det er ikke noe stort savn.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror vi er veldig enige om Scoutmaster'n, Birdman.

Jeg har det egentlig godt der jeg er. Men, du vet, denne evige reisetrangen.

Klart det ligger noen kroner i mellom, klart det er naturlig å forvente mer da.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Birdman skrev:
Kjøper man en spiller til flere titalls tusen kroner skal man ikke trenge å bytte ut beina, tallerkenen, plinten, armen, kabelen, strømforsyningen, og for ikke å snakke om alle de forskjellige motorene.
Godt sagt! Jeg har selv en VPI Aries 1 og har skiftet beina, oppgradert armen flere ganger, skiftet armbase, skiftet motor, kjøpt motorstyring....

mvh,
OS
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.701
Antall liker
8.099
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
TomVe skrev:
Mange takk ;D Synes SME virker fornuftig konstruert med nydelig utførelse og finish. Har vært drømmespilleren lenge. Tør jeg spøre hva du spiller på i dag?
Vennlig hilsen
TomVe



Som regel en av disse, men jeg har flere spillere også ;)
 

Vedlegg

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Ble litt beroliget da jeg så dette utvalget ;) Simply Black; LP12 og Avid Acutus?! MEGET pen samling.
 
Topp Bunn