Smeller i høyttalere når jeg skrur av platespiller

sanztra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2019
Innlegg
452
Antall liker
866
Sted
Pocket Valley
Sliter litt med at når jeg skrur av Rega NEO (som styrer motor på Rega P8 så smeller det så jeg er sikker på at høyttalere og annet ryker i 7 av 10 ganger. Jeg har koblet org psu fra Rega som går fra NEO til skilletrafo og Isotek Polaris som er koblet til jordet stikk.

Det er kun et problem når jeg skrur av NEO for å stoppe platetallerken i å snurre.

Jeg har testet med skjøteledning fra andre stikk med jord i boligen, med samme resultat.

Vil det hjelpe med en ekstern PSU aka Sbooster lineær PSU MKII Strømforsyning - 24V?

 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.040
Antall liker
20.224
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det er sannsyligvis Av/På kontakten, som slår en gnist, når du slår av.
Om du ikke selv har peiling på mod., så er det sikkert mange herinne,
som kan hjelpe med å få montert støykondensator/gnistslukker over kontaktet.
Du kan utelukke, om det er innstrålingsstøy ved å flytte den så langt vekk fra platespiller/anlegg som muligt, og så prøve igjen.
Grunnen til, at det ikke er hver gang er, at du somme tider er heldig at aktivere kontakten, når det er 0-gennemgang på 230volt fasen ;)
 

sanztra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2019
Innlegg
452
Antall liker
866
Sted
Pocket Valley
Takk for god forklaring :)

Platespiller er oppe til høyre.

1. riaa
2. forsterker (for anledingen tildekket, for ikke å samle opp for mye støv)
3. Neo PSU, av/på knapp er den til venstre og det er når jeg skrur av det popper 7 av 10 ganger.
4. Har hatt NEO her også uten endring i oppførsel.

Så alt bør være langt nok unna, vil det hjelpe med den eksterne psu'en jeg linket til over (vil helst ha som siste option å gjøre noe som tar garantien på Neo).
Har dessverre ikke kunnskap nok til å utføre mod selv.

@HasseBasse Det er ved av/på knappen på Neo det må monteres støykondensator?

2022-02-01_15-48-43.jpg
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.040
Antall liker
20.224
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
3. Neo PSU, av/på knapp er den til venstre og det er når jeg skrur av det popper 7 av 10 ganger.


@HasseBasse Det er ved av/på knappen på Neo det må monteres støykondensator?

Vis vedlegget 787061
Ser ut som fin afstand .... Og Ja, det er over bryteren på Neo PSU man monter støjslukker.
Husk nu... at dette er mit beste gjett, og ikke rykk hode av meg, om det ikke løser problemet.
men har virkelig svært ved å se, hva annet det kan være.
Akkurat samme virkning, som nu kan høre et defekt relæ/thermostat larme i annlegget, når kjøleskapet starter/stopper
 

sanztra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2019
Innlegg
452
Antall liker
866
Sted
Pocket Valley
Ser ut som fin afstand .... Og Ja, det er over bryteren på Neo PSU man monter støjslukker.
Husk nu... at dette er mit beste gjett, og ikke rykk hode av meg, om det ikke løser problemet.
men har virkelig svært ved å se, hva annet det kan være.
Akkurat samme virkning, som nu kan høre et defekt relæ/thermostat larme i annlegget, når kjøleskapet starter/stopper
Neida, er takknemlig for nye teorier, for Soundgarden/Mono har ingen forslag. Er ikke mange som har det samme "problemet" men hos meg har jeg testet 3 foskjellige Neo med samme resultat.

Har en bekjent som har slikt liggende i kjelleren, han skal hjelpe meg med å få det koblet riktig, så prøver det først, om ikke det hjelper så blir det vel en ny lineær psu som siste mulighet, før elektirker må gå over hele anlegget i huset...

Er knappen øverst til venstre
2022-02-02_09-04-25.jpg
 
Sist redigert:

sanztra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2019
Innlegg
452
Antall liker
866
Sted
Pocket Valley
Da var det gjort, en horn & rør venn hadde en kondis liggende som holder for 24v:

DEBB33F222KN3A - Keramisk skivekondensator 2.2nF, Diameter 13mm, 3.15kV, Murata

Er enda litt tidlig å konkludere med at dette er den endelige løsning, men nå har jeg slått den av og på, spilt 3 sider med plater så totalt 10-12 på og av, og enda ikke et smell, har såvidt hørt et bittelite knepp en gang (lavere enn når jeg skiftet input før jeg slo den av tidligere), men tror ikke jeg hardde hørt det om jeg ikke hadde hørt etter, nesten så det er for godt til å være sant 🤞🤞🤞

Denne lyseblå tassen til ikke mange kronene gjorde susen. Det burde kanskje Rega ha tatt seg råd til på en spiller som koster over 30k (med pickup), selv om Neo i seg selv ikke koster mer enn 3500,-

20220202_183506.jpg
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.953
Antall liker
11.356
Sted
Ytterst i havgapet...
En krone her og en krone der... blir til svært mange kroner etterhvert.. Dessverre ikke et ukjent fenomen i vår moderne verden.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.476
Antall liker
35.314
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
En krone her og en krone der blir ikke mer enn to kroner det 😂
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.953
Antall liker
11.356
Sted
Ytterst i havgapet...
To kroner x mange abberater blir nok til mange kroner... når knappetellerne får bestemme.... Husk hva Vidar Sandbeck synger....
 
Topp Bunn