Smertegrensen er 60 dB – i hvert fall for naboen…

Sonos og nabostøy-4.jpg

Plages du av å få naboklager fordi du spiller alt for høy musikk? Eller fordi du «spiller» på sirkelsag halv åtte om morgenen første påskedag? Her kan du få noen tips om hva som er innafor og hva som er far out.

Midt i den verste Koronatiden i april i år satte Sonos i gang en undersøkelse blant personer mellom 18 og 74 år for å undersøke holdninger og vaner knyttet til naboskap og lyd. Siden Audiophile.no sine lesere må antas å være godt over snittet ekstrovert når det kommer til musikkavspilling kan det være mange nyttige tips å ta med seg her for hva som oppleves som akseptabelt og ikke.

Blant annet bør du ikke legge gulv samtidig som du har fest midt på natten. Om disse to elementene er ok hver for seg er ikke undersøkelsen helt presis på. Men den sier at hvis du spiller høy «death-metal»-musikk overskrides grensen når overskapene på kjøkkenet begynner å klirre.

Her er essensen i Sonos sine naboskapsundersøkelser:

· De fleste nordmenn godtar opptil 60 desibel på kveldstid i hverdagen
· 7 av 10 nordmenn oppgir at de er villig til å skru ned volumet på det de hører på, dersom de har en høykvalitets høyttaler.
· 7 av 10 nordmenn har blitt forstyrret eller vekket av naboen i løpet av det siste året
· Nordmenn irriterer seg på alt fra innendørs bruk av tresko og evigvarende oppussingsprosjekter til sex-lyder og blokkfløyte-spilling.
· Smertegrensen på 60 desibel betyr at oppvaskmaskin er ok om kvelden, støvsuging er ikke det
· Forfatteren av «Den jævla naboen» samt en talsperson fra høyttalerselskapet Sonos gir sine beste råd for å opprettholde et godt naboskap

Les hele Sonos sin pressemelding om hvordan du unngår å få naboen på nakken hos Audiophile.no

Sonos og nabostøy-3.jpg

Kommentarer

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.011
Torget vurderinger
2
No problem.
93dB -300W,trenger vel ett PA anlegg tilpasset Valle Hovin for å plage naboer.

DSC_0917 (1).jpg

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
3.584
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
De fleste nordmenn godtar opptil 60 desibel på kveldstid i hverdagen
En ting er selvfølgelig hvordan disse desibelene måles (A/C/whatever), en annen ting er hvor. Hvis naboen lager lyd som tilsvarer 60 dB (A) i min stue, er jeg ikke helt sikker på om jeg synes det er greit.

(For øvrig lager min oppvaskmaskin 24 dBA)

Audiophile.no

Bransjemedlem
Ble medlem
02.06.2020
Antall liker
1.309
Torget vurderinger
0
En ting er selvfølgelig hvordan disse desibelene måles (A/C/whatever), en annen ting er hvor. Hvis naboen lager lyd som tilsvarer 60 dB (A) i min stue, er jeg ikke helt sikker på om jeg synes det er greit.

(For øvrig lager min oppvaskmaskin 24 dBA)
Enig i at det er en svakhet både i dB-angivelsene og detaljer rundt de i Sonos sin pressemelding. Og jeg er ganske sikker på at det er 60dB målt i den støyende leiligheten som er ment.

På en annen side er dette nok mer en artikkel som er ment å ha en viss underholdningsverdi enn å være en presis dB-referanse for støygrensene. Og da er det mer de verbale beskrivelsene som teller.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
3.584
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Hehe. Ja, klart at det er ment som lettbeint "content marketing". Problemet er bare at content ikke er godt nok… Men nå snakker vi jo om det, så kanskje de har lyktes likevel.

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.309
Link til alle artikler
497
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Tandberg Huldra 9, 10 og 11 – Stig Arne si dagbok mai 2025

Tandberg Huldra 9, 10 og 11 – Stig Arne si dagbok mai 2025

• 0
Førre månad, og fleire før der att, lova eg å koma attende til desse uhyre interessante Tandbergane, i dei dagar då dei var på høgda av god lyd ... truleg. Me jobbar vidare med saka! Fleire...
Fortsett
Audiophile.no
Gamle radioar – Stig Arne si dagbok april 2025

Gamle radioar – Stig Arne si dagbok april 2025

• 0
Er gamle radioar på moten att? Me let samlarar vera samlarar, og bryr oss berre om ein ting: Lyden. Og i ølspalta har me 4 boksar og ei tuteflaske. Bang & Olufsen Beomaster 900 (1964-1970) Kva i...
Fortsett
Audiophile.no
Klimax Solo 500 – Ny nestkommanderende monoblokk fra Linn

Klimax Solo 500 – Ny nestkommanderende monoblokk fra Linn

• 3
I begynnelsen av 2024 lanserte Linn en ny flaggskipforsterker, og nå følger den skotske produsenten opp med en nestkommanderende forsterker. Klimax Solo 500 er navnet, og Linn-kjennere ser...
Fortsett
Audiophile.no
600-serie - Nye flaggskipforsterkere fra Mark Levinson

600-serie - Nye flaggskipforsterkere fra Mark Levinson

• 1
Den amerikanske HighEnd-produsenten Mark Levinson har avduket en nye HighEnd-serie. 600-serien overtar stafettpinnen øverst i hierarkiet etter 500-serien, som til nå har vært det ypperste fra...
Fortsett
Audiophile.no
CLARITY 4.2 – Ny uvanlig stativmodell fra RADIANT ACOUSTICS

CLARITY 4.2 – Ny uvanlig stativmodell fra RADIANT ACOUSTICS

• 8
I fjor lanserte Radiant Acoustics den oppsiktsvekkende stativhøyttaleren Clarity 6.2. Nå kommer en enda mer oppsiktsvekkende lillebror, med modellbenevnelsen Clarity 4.2. Det vil si – det er...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: Marantz Model M1- Varulv i lammeklær

TEST: Marantz Model M1- Varulv i lammeklær

• 0
Marantz Model M1 ble lansert for et år siden sammen med storebror Model M4. Vi har hatt Model M1 på en grundig test sammen med stativhøyttalerne Polk R200. I slutten av mai lanserte Marantz den...
Fortsett
Topp Bunn