Alt til hus og bolig snøfreser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Til neste vinter kjøper jeg en freser så samboer kan klare av snøen selv når jeg er borte på jobb. Gårdsplass på ca brutto 75 kvm2 ca 50kvm som skal freses flatt og asfalt som underlag kort vei og kaste snøen 5-7m men kan komme store mengder her. Vad anbefales med ett budsjett opp mot 10k for ny freser? hvordan er disse batteri drevne maskinene fex Ryobi?
    Fant ingen tråd sen tidligere ang freser.
    Fra onsdagen snøen må lagres på høyre side, extremt mye denne vintern.
    received_1278761719460144.jpeg
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg kjøpte en hjuldrevet Ariens på tilbud for rundt 16K....samme opplegg som deg....100kvm, flatt etc
    I forgårs klarte jeg å kjøre opp en 35m lang sti i hagen rundt hele huset gjennom rundt 60cm med snø for å komme inn på en 55kvm terrasse
    har gode erfaringer med Ariens gressklipper fra før.....
     
    Sist redigert:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Eg har en Husqvarna ST 124 og har omtrent samme område som du å rydde, den er god på alt bortsett fra rein sørpe.
    Eg betalte 11000,-
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Slike fresere har ikke godt av lave driftstider - foreslår at du tar en runde hos meg samtidig for økt levetid på investeringen 😃
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    En brukt husquarna eller honda 760 på finn på sommeren…
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Selv har jeg en "kina-maskin" relativ lik den største på Biltema. Den funker helt greit, men den tetter seg litt lett ved kram snø. Monterte noen gummibiter på utkastervifta, de fikk ned klaringen mellom vifta og viftehuset, da ble den mye bedre, men ikke helt bra. Kast lengden ble også noe lengre.
    Naboen har en Honda 622, og den lille tassen tygger seg igjennom nesten hva som helst. Bortsett fra at det virker som om bryteboltene ryker litt ofte, så virker det som en solid maskin.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg snappet ene brytebolten på min i gangveien rundt huset...kona hadde noen seige planter der......
    bolten må vel nærmest betraktes som en sikring
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    jeg snappet ene brytebolten på min i gangveien rundt huset...kona hadde noen seige planter der......
    bolten må vel nærmest betraktes som en sikring
    Jepp, det er jo det. Jeg synes bare han bytter de litt vel ofte. Han har en helt flat steinlagt gårdsplass.
    Det eneste er at brøytekanten ut mot gata kan bli litt vel høy, han ligger i "yttersving" når traktor'n kommer.
    Men som sagt, den lille tassen imponerer stort.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kjøpte denne i går. Honda. Har hatt ariens. Honda er noe eget. Fantastisk maskin. 37 tonn i timen med en så liten maskin er fabelaktig bra. Kastelengde på 14 mtr. Vis vedlegget 987476
    Mistenker at det har mye med presisjon på skovler & vifte å gjøre. Kikket inni den engang, og den var sammenlignet med min veldig tight mellom vifte og viftehuset. Min er mer "slegge & spett". Det skal sies at motorn i min starter alltid (bank i tanken). Og motorn er en Lonchin. Som er en kopi av nettop tilsvarende Honda motor...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Den fungerer fint, men 5ah batteri duger dårlig. Kjører to stk.12ah batterier på denne, og det holder akkurat. Ryobi sine batterier har masse problemer, har vel byttet ut det ene 3 ganger eller noe. Det ene taklet bare to ladinger før det konka.
    Den kaster snøen irundt 10 meter om snøen er fin og lett, kanskje 2-3 om den er våt og tung. Burde helst kjøpt den største modellen med 2-trinns utkast og drev på hjulene. Men den koster det dobbelte, og var ikke kommet enda da jeg kjøpte min.
    Greit å bare lade uten å tenke på å kjøpe bensin og olje og vedlikehold. Men det tar jo noen timer å lade imellom øktene, og er det tung snø så stopper den litt opp og blir overopphetet på batteriene virker det som.
    Har vel irundt 100kvm eller noe hjemme som må måkes, det er ihvertfall bedre enn snømåke/brett og man få vekk snøen på en bedre måte. Det holder til mitt bruk.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2

    Vedlegg

    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    75 kvm og med det snøfallet vi har hatt i år så anbefaler jeg Øveraasen UPV 450. Da er du greit utrustet for kommende ekstremvær i vinterne som kommer.

    1705672260448.png

    12 sylindret dieselmotor på 450hk. Kastelengde 35 meter i 3 meter bredde.




    Sorry.... måtte bare.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Jeg har en snart 15 år gammel Husqvarna 10 hk. 76 cm. bredde. Har alltid startet på første forsøk. Det er nye generasjon B&S motor på den. Jeg har ca. 200 meter vei og et par hundre kvadrat gårdsplass så hele jobben er gjort på en times tid.
    Aberet er at den er svintung når man skal finmanøvrere litt. Ta også med i vurderingen at fresere over ca 6.5 hk har mulighet for å frikoble hvert drivhjul, et must når man skal snu maskinen. De mindre freserne har ofte ikke denne funksjonen. Kastelengde er kun av akademisk interesse, alt over 6-7 meter er kun for å tilfredsstille selvfølelsen.
    Hadde jeg skullet kjøpe ny freser i dag hadde jeg valgt en 6.5 hk. Husqvarna eller Ariens. Ariens er litt mer forseggjort og dermed litt dyrere. Honda er alt for dyr i forhold til størrelse.
    De fleste freserne i prisklasse rundt Husqvarna er nesten identiske, det er bare forskjeller på design. Drivverk og motor (B&S) er likt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En gang på 70-tallet gikk jeg av toget på Lønsdal stasjon på Saltfjellet... da jeg sto inni kjeften på den ene snøfreseren var det nesten en meters klaring over topplua... og jeg er ikke akkurat liten...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har en eldre Ariens 724 som jeg kjøpte brukt... funker knall og starter stort sett på 2.draget..... har vel en 50-60kvm hvis jeg gidder å ta alt...
    Funker dog litt dårlig ved skikkelig våt sørpe.... da blir det å ta det piano...
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Av egenerfaring er det Honda som gjelder. Dessverre langt over budsjett, iallefall nytt.
    Her i nord har vi vinter hvert eneste år, og min 970 har virkelig fått kjørt seg i ca 20 år. Har byttet brytepinner et utall ganger, så den er kanskje litt var på 2toms4 og vedstranger. Ellers fikk jeg ikke nytt batteri på garantien. Det måtte jeg selv betale for det var 17 år gammelt😀. Dette er evighetsmaskiner.
    Ellers hører jeg på bygda at folk er fornøyd med Yamaha og Ariens, men har selv aldri testet.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    På hytta har jeg 11-hesteren til Biltema. Forrige helg fikk den kjørt seg på kompakt fokksnø…
    IMG_5008.jpeg
    IMG_5006.jpeg
    Ferdig…
    IMG_5010.jpeg
    Funker veldig greit. Lettstartet. Brytpinner til skruen må en ha på lager. På denne runden gikk det 4 stykker - men så var det litt heftige forhold…
    Et godt tips på de fleste slike småmaskiner, er at når en er ferdig, så stenger en bensinkrana og la freseren gå til den har tømt forgasseren. En sparer seg for mye problemer i lengden…

    Johan-Kr
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    På hytta har jeg 11-hesteren til Biltema. Forrige helg fikk den kjørt seg på kompakt fokksnø…
    Vis vedlegget 987883
    Vis vedlegget 987884
    Ferdig…
    Vis vedlegget 987886
    Funker veldig greit. Lettstartet. Brytpinner til skruen må en ha på lager. På denne runden gikk det 4 stykker - men så var det litt heftige forhold…
    Et godt tips på de fleste slike småmaskiner, er at når en er ferdig, så stenger en bensinkrana og la freseren gå til den har tømt forgasseren. En sparer seg for mye problemer i lengden…

    Johan-Kr
    Aspen fuel🤘
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Vi har bodd her i snart 15 år, og selv om det absolutt er mye å måke har jeg trasset litt imot snøfreser.

    Etter denne vinteren må jeg si jeg revurderer.

    En liten Honda en gang i fremtiden kanskje. :)
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    På hytta har jeg 11-hesteren til Biltema. Forrige helg fikk den kjørt seg på kompakt fokksnø…
    Vis vedlegget 987883
    Vis vedlegget 987884
    Ferdig…
    Vis vedlegget 987886
    Funker veldig greit. Lettstartet. Brytpinner til skruen må en ha på lager. På denne runden gikk det 4 stykker - men så var det litt heftige forhold…
    Et godt tips på de fleste slike småmaskiner, er at når en er ferdig, så stenger en bensinkrana og la freseren gå til den har tømt forgasseren. En sparer seg for mye problemer i lengden…

    Johan-Kr
    Har en veldig lik maskin, bare med belter.
    Hvis du ser på toppen av utkastet, så er det en wire styring til regulering av toppen på utkastet. Om noen år, så kommer den belgen til å smuldre opp, og da kommer det vann inn i wirestrømpa. Som igjen fryser og da får en ikke beveget toppen på utkastet. Biltema kunne ikke skaffe den belgen, muligens en kan få fatt i den på Aliexpress.
    Nå har jeg også fått vann i wiren som tar skovlen og vifta ut/inn. Så jeg må nå tine opp wiren før jeg starter den og som regel, så fryser den fast i lukket stilling, dvs skovlen og vifta går kontinuerlig. Er ikke helt ideelt. Byttet nå etter omlag 10 år friksjonshjulet, var faktisk ganske enkelt.
    Så til våren blir det en mer omfattende service en bare oljebytte...
    Har modifisert vifta på min med noen gummiklaffer, da tetter den seg ikke så lett ved kram snø, og den kaster noe lengre.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    @Pål gundersen du som har Honda HS 622.
    Er det sånn at eneste måten å styre utkastet til høyre/venstre og opp/ned er å bøye seg frem og bruke den pinnen på utkastet?

    Jeg har en ganske stor gårdsplass, men få steder å gjøre av snøen så jeg svinger på utkastet nesten kontinuerlig mens jeg freser. Ville det fungert med løsningen som på HS 622, Eller passer den løsningen best hvis man kan kjøre all snø til ene siden over litt lengre strekk? Hvordan synes du den løsningen fungerer i praksis? 😊
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Det går fint. Blir mye hit og dit her også. Du har høyre hånd fri hele tiden når du freser. Om du vrir på den stangen eller sveiver tror jeg blir omtrent det samme. Skal du ha noe råere så må du ha joy stick/elektronisk styrt utkast.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Har en veldig lik maskin, bare med belter.
    Hvis du ser på toppen av utkastet, så er det en wire styring til regulering av toppen på utkastet. Om noen år, så kommer den belgen til å smuldre opp, og da kommer det vann inn i wirestrømpa. Som igjen fryser og da får en ikke beveget toppen på utkastet. Biltema kunne ikke skaffe den belgen, muligens en kan få fatt i den på Aliexpress.
    Nå har jeg også fått vann i wiren som tar skovlen og vifta ut/inn. Så jeg må nå tine opp wiren før jeg starter den og som regel, så fryser den fast i lukket stilling, dvs skovlen og vifta går kontinuerlig. Er ikke helt ideelt. Byttet nå etter omlag 10 år friksjonshjulet, var faktisk ganske enkelt.
    Så til våren blir det en mer omfattende service en bare oljebytte...
    Har modifisert vifta på min med noen gummiklaffer, da tetter den seg ikke så lett ved kram snø, og den kaster noe lengre.
    Google på «rubber cable bellows». Finner en del da. En må bare finne rett dimensjon.

    Johan-Kr
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har en veldig lik maskin, bare med belter.
    Hvis du ser på toppen av utkastet, så er det en wire styring til regulering av toppen på utkastet. Om noen år, så kommer den belgen til å smuldre opp, og da kommer det vann inn i wirestrømpa. Som igjen fryser og da får en ikke beveget toppen på utkastet. Biltema kunne ikke skaffe den belgen, muligens en kan få fatt i den på Aliexpress.
    Nå har jeg også fått vann i wiren som tar skovlen og vifta ut/inn. Så jeg må nå tine opp wiren før jeg starter den og som regel, så fryser den fast i lukket stilling, dvs skovlen og vifta går kontinuerlig. Er ikke helt ideelt. Byttet nå etter omlag 10 år friksjonshjulet, var faktisk ganske enkelt.
    Så til våren blir det en mer omfattende service en bare oljebytte...
    Har modifisert vifta på min med noen gummiklaffer, da tetter den seg ikke så lett ved kram snø, og den kaster noe lengre.
    Den belgen kan du vel og erstatte av en bit sykkelslange fra Racer sykkel som du stripser fast i hver ende...
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Ang brytebolter: de fleste produsenter er litt overforsiktige mhp bryteboltene for å skåne maskineriet. Som regel er dette en helgjenget skrue i 8.8 kvalitet. Bytter man til 10.9 tåler skruen mye mer,men det kan bli i overkant. En fin mellomting er å bruke en 8.8 skrue med ugjenget parti akkurat der den brytes. Den tåler litt mer før den går av.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ang brytebolter: de fleste produsenter er litt overforsiktige mhp bryteboltene for å skåne maskineriet. Som regel er dette en helgjenget skrue i 8.8 kvalitet. Bytter man til 10.9 tåler skruen mye mer,men det kan bli i overkant. En fin mellomting er å bruke en 8.8 skrue med ugjenget parti akkurat der den brytes. Den tåler litt mer før den går av.
    En jeg kjenner gjorde noe liknende og kjørte på en skjult jernstang hos, av alle steder, naboen når han hjelp henne med å fjerne snø. Enden på visa var en skjev aksel og en fres som ikke var som den var...
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Ang brytebolter: de fleste produsenter er litt overforsiktige mhp bryteboltene for å skåne maskineriet. Som regel er dette en helgjenget skrue i 8.8 kvalitet. Bytter man til 10.9 tåler skruen mye mer,men det kan bli i overkant. En fin mellomting er å bruke en 8.8 skrue med ugjenget parti akkurat der den brytes. Den tåler litt mer før den går av.
    8.8 med gjenger hele veien brukes her.🥳
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Honda ! 76o, joystick elektrisk utkast, batteristart, trinnløs hastighet, trinnløs hev/senk, styring på belter. (kun 59K)
    -m
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn