Dette er ett tema der er tydelig delte meninger om. Til å begynne med, vil jeg si at noe av det rareste jeg ser på forumets utallige anleggstråder er folk som bruker feite, dyre nettfilter kabler helt opp i 6mm2 inn i en stikk som er sikret med 10 eller kanskje 16A.. Disse kablene vil aldri fjerne støy som f.eks ett kjøleskap koblet på samme kurs genererer! Det samme gjelder for de utallige "strømboksene" der ute. Det norske strømnettet er dessverre veldig dårlig og ekstra dårlig visse steder, man vil ikke klare å korrigere 100% for dette med ett plugin strøm filter eller en nettkabel.. Selv om den koster 20000,-!
En UPS vil heller ikke gjøre mye godt for lyden, ei heller ikke en skille trafo. Uansett hvor gigantisk den er. Det er ikke uten grunn at dyrere utstyr er jordet, monterer man en skilletrafo forsvinner jordingspotensialet noe som igjen fører til problemer lydmessig. Så tenker noen; kan man ikke montere skilletrafo, for så å montere ett jordspyd i hagen? Men.. Hvilken jord tror du finnes i stikkontakten din? Jo, nettopp den jorden som er rundt din bolig (hvertfall om el. anlegget er i forskriftsmessig stand..)! Ett godt anlegg vil OFTE spille bedre på en god, jordet kurs.
Mitt tips er å legge opp 2 separate kurser til henholdsvis digital- og analogdelen av anlegget, ha god jording og benytte seg av skjermet kabel av typen Ølflex (eneste kabel som oppfyller EU-kravene til støy) helt fra sikringsskap og ut til kontakt. Og derfra, ut til komponentene som løse nettkabler. Gjerne med gode plugger om dette er ønskelig. Kan man bruke 10000,- på kabler fra Nordost eller andre aktører, kan man også engasjere en elektriker for samme summen eller gjerne langt mindre..!
Vet at dette sikkert er ett super off-topic og langt dritt innlegg. Og at jeg sikkert vil få krasse meninger tilbake. Men dette er kun ett tips, da jeg jobber med strøm til daglig og har testet utallige løsninger på min vei til hifi-nirvana.
Mvh audiofil elektriker